Wilco Kelderman na veroveren roze trui: “Zwaarste dag uit mijn leven”
Wilco Kelderman moest bijzonder diep gaan in de koninginnenrit over de Passo dello Stelvio op weg naar het meer van Cancano, maar de Nederlander slaagde er uiteindelijk in om de roze trui te veroveren. “Dit was de zwaarste dag uit mijn leven”, zo vertelde de kersverse leider in het flashinterview.
Team Sunweb maakte ook vandaag weer indruk in de Ronde van Italië. De Duitse formatie wist op de flanken van de Stelvio een hels tempo te ontwikkelen, waardoor rozetruidrager João Almeida al snel moest lossen. Vervolgens reed een oersterke Rohan Dennis naar de kop om het tempo te verhogen in dienst van Tao Geoghegan Hart.
Het grootste slachtoffer was Kelderman, die niet bij machte was om zijn ploeggenoot Jai Hindley, Dennis en Hart te volgen. “Het was echt een superzware dag. Het was een enorm gevecht en de etappe kon niet beter verlopen. Jai wint de rit en ik pak de roze trui. We wisten Almeida al vrij vroeg te lossen op de Stelvio, maar ik bleek niet in staat om het tempo van INEOS Grenadiers te volgen.”
“Ik wist dat het close zou worden”
“Ik was toen op mezelf aangewezen. Ik was meestal op de hoogte van de tijdsverschillen. Ik wist dat het close zou worden, maar ik heb nu de trui. Ik ben erg blij. Het was de zwaarste dag uit mijn leven”, aldus Kelderman. De Nederlander mag zich zeker nog niet rijk rekenen, gezien zijn beperkte voorsprong in het klassement.
Ploeggenoot Hindley volgt na achttien etappes op twaalf seconden, Hart staat op vijftien seconden en ook Pello Bilbao is nog niet uitgeschakeld voor de eindzege. “Ik ben nu vooral blij met vandaag. Het is nu zaak om te herstellen en weer plannen te maken. We zullen wel zien wat er gaat gebeuren.”
In de voetsporen van Contini en Prim
Het is overigens van 1981 geleden dat twee renners van dezelfde ploeg de eerste twee posities in het klassement wisten te bekleden na achttien etappes. Bijna veertig jaar geleden stonden Silvano Contini en Tommy Prim namens Bianchi-Piaggio eerste en tweede in het klassement, maar de Italiaan en Zweed finishten uiteindelijk als tweede en vierde in de stand.
Hoe langer ik erover nadenk, hoe beter ik de tactiek kan begrijpen / hoe minder stom ik hem vind.
Dan hadden ze met twee de afdaling en het vlakke stuk kunnen doen, en daarmee tijd (of energie) kunnen winnen tov Hart.
Met Rohan erbij was het een ander verhaal: wachten heeft weinig zin, omdat je heel beperkt tijd goed gaat maken op het vlakke, en als je al tijd bespaart dan gaat dat ten koste van de energie die je erin moet steken. Dan was Hart frisser aan de voet van de laatste klim dan Hindley, en was je waarschijnlijk de etappe kwijt, stond Hindley niet op 2 en Kelderman misschien ook niet op 1.
Achteraf de beste tactiek: een km voor de top Hindley laten demarreren om Dennis proberen te breken, om daarna in het wiel te gaan zitten tot 50 meter voor de finish. Of bij een "gebroken Dennis" wachten op Wilco.
Hoewel,... wie hersteld het beste van de top 3 vandaag en morgen?
Zelden het iemand zo gegund om de ronde te winnen. Als het hem nu lukt, na deze etappe waarin het team “hem aan zijn lot over laat” dan zijn we al z’n pech plots vergeten.
Hoeveel sneller zou Kelderman kunnen rijden in het wiel van Hindley? Niet veel imo
Hoeveel sneller zou Hart de laatste berg opgereden zijn zonder Hindley op de bagagedrager? Toch nog wel een half minuutje denk ik.
Sleutelrol lag bij Rohan Dennis, die ervoor zorgde dat Hart relatief uit de wind aan de voet van de laatste klim kwam. Sowiezo opvallend hoe goed Dennis bergop reed, net als Ganna. Kan me niet heugen dat Dennis klimmers als Bilbao, Fuglsang, Nibali, Kelderman kon lossen.
In ieder geval spanning gegarandeerd tot het eind. En als Wilco zijn karretje kan aanhaken bij Hart, dan is de Giro winnen nog altijd binnen handbereik.
In een klim op de pakkendrager is geen balast, slechts psychisch wanneer de man voorop er geen extra motivatie uit kan halen.
Met iemand op de bagagedrager hou je altijd ergens wat reserve lijkt me.
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat jij nooit iets tegenkomt in je leven want met zo'n instelling zit je standaard " in de put".
- wilde die nog wat eten?
- wilde die nog wat in de luwte van de ploegauto rijden?
- vragen naar de reden waarom Hindley zich niet liet terugzakken?
Je kan je afvragen of de taktiek van Sunweb wel de juiste keuze was. Die Hart heeft een goede tijdrit in de benen. Ik zie Hart in de tijdrit de Giro-zege nog wel pakken.
De ingekorte etappe van zaterdag is net iets te licht denk ik.
Kelderman is beter dan Hart.
Normaal gesproken moet Hart zaterdag tijd pakken om de Giro te winnen.
"De keuzes van Sunweb hebben niet goed uitgepakt. Het was hinken op twee gedachten. Als je voor Kelderman gaat, dan moet Hindley wachten en staat Kelderman nu met meer dan een minuut in het roze. Als je voor Hindley gaat, dan moet ie ook aanvallen om Hart op achterstand te rijden."
Maar ja, je weet vooraf niet hoe het tot aan de meet zal gaan dus het is een koe in de kont kijken.
zaterdag zijn gehaald...
Ongelooflijk voor zo'n jonge knakkers. Apart dat die beide heren eerder deze giro al op zo'n achterstand zijn gereden en nu er alsnog zo doorheen komen.
Enige wat ze evt anders hadden kunnen doen is hindley op de stelvio 2 km onder de top laten aanvallen om dennis kapot te rijden. En wat ze ook hadden kunnen doen maar dat is echt een koe in zijn kont kijken kelderman op bilbao en fuglesang laten wachten door rustig op de top jasje aantrekken en rustig beetje eten en drinken in de afdaling en dan met zijn 3en draaien dan zijn ze op 1.5 minuut aan de voet en verwacht ik dat ie wel bij bilbao of in ieder geval fuglsang kan blijven. Maar nogmaals als je alles van te voren weet.
Ik sluit niet uit dat een dagje roze en niet bergop genoeg is voor Kelderman om wat bij te tanken. Hij zal moeten herstellen, want hij is echt minder dan de eerste twee van vandaag. Kan een lolligerd inschatten of Kelderman de snelste is in tijdritten en hoeveel hij zou kunnen terugpakken?
Mss wat motiverende babbel of zo...
Hij verliest daar 1 minuut, en laat het kopje hangen.