Wilco Kelderman: “Met een mooie verrassing kan ik naar het podium rijden”

zaterdag 3 oktober 2020 om 10:24
Wilco Kelderman: “Met een mooie verrassing kan ik naar het podium rijden”

Wilco Kelderman - foto: Cor Vos

Wilco Kelderman gaat met een goed gevoel vandaag als kopman van start in de Giro d’Italia; zijn laatste ronde bij Sunweb, want volgend jaar koerst hij voor BORA-hansgrohe. Afgelopen maand toonde hij al goede vorm in Tirreno-Adriatico, waar hij naar de vierde plaats reed.

Kelderman voelde zich na de hervatting van het seizoen, in de Ronde van Polen, nog niet super, vertelt hij in een interview met de NOS. “Maar met de laatste hoogtestage heb ik echt een goede opbouw gehad en in de Tirreno voelde ik me tegen het einde van de week echt supergoed. Dat belooft veel goeds richting de Giro. Ik denk dat ik altijd wel redelijk realistisch ben in wat ik kan en wat er mogelijk is. Natuurlijk, met een mooie verrassing zou ik misschien podium kunnen rijden.”

De drie ritten tegen de klok in de Ronde van Italië liggen de Nederlandse kampioen tijdrijden van Emmen (2015) wel. “Maar er zijn ook andere jongens die goede tijdritten hebben; de spoeling voor top vijf heeft meestal ook goede tijdritten. Dus het gaat er echt van afhangen hoe lastig die derde week gaat zijn en wat daar gaat gebeuren. Dat zijn etappes boven de tweehonderd kilometer met vijfduizend hoogtemeters. Dan gaan er ook jongens doorheen zakken, dus dat gaan we zien.”

De Nederlander voelt weinig extra druk nu hij in zijn laatste wedstrijd voor Team Sunweb als kopman is bestempeld. “Ik heb nooit echt megadruk ervaren in deze ploeg. Ik heb nu al redelijk wat grote ronden gereden, ik weet wat ik kan en ik focus gewoon op mezelf. Niet te gestrest of te gefocust naar een plekje in het klassement kijken. Gewoon van dag tot dag op mezelf focussen en dan komt het altijd wel goed en haal ik het beste eruit.”

Sam Oomen
Kelderman wordt bijgestaan door Sam Oomen, die zelf zijn rol in de ploeg als ‘variabel’ omschrijft. “In eerste instantie is de belangrijkste focus om met Wilco een zo goed mogelijk klassement te rijden. Deze Giro is voor hem een heel mooie kans om te laten zien wat hij echt in de benen heeft. We proberen ook Jai Hindley kort te houden. En mijn rol zal dan waarschijnlijk zijn om zo lang mogelijk bij Wilco te blijven. Maar de balans moet na anderhalve week opgemaakt worden.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Johnny7 3 oktober 2020 om 10:30

Ik had hem als top 5 kandidaat maar dit is in ieder geval een keer een zeer goede instelling zoals het hoort. Gaan voor het hoogste en positief blijven. Heeft een aantal jonge gasten bij zich die waarschijnlijk voor etappes gaan maar als hij hulp nodig heeft in de bergen dan kunnen ze ook voor hem knechten.

Scibby 3 oktober 2020 om 12:20

Voorspeld veel goeds, een Wilco die blaakt van zelfvertrouwen.

Groetjesaandevoetjes 3 oktober 2020 om 12:55

Wat hoop ik toch graag dat deze jongen een keer podium rijdt. Het is geen veelwinnaar, valt helaas relatief veel en oogt soms wat onzekerder, maar als alles goed zit is het gewoon één van de betere ronde renners van zijn generatie. Go Wilco!

WernerFranke 3 oktober 2020 om 10:35

Als ie op zijn fiets blijft zitten, is er heel wat mogelijk. Met zijn eindschot denk ik stiekem ook dat etappewinst mogelijk moet zijn. Een aantal aankomsten zijn hem toch echt op het lijf geschreven.

the student 3 oktober 2020 om 10:35

Het is lang toch lang geleden dat Kelderman met een echt goede tijdrit tijd gewonnen heeft op de concurrenten. Wegzakken gaat hij niet doen. Maar als je naar de historie kijkt is de tijdrit ook niet per se een wapen.

vanSpringel 3 oktober 2020 om 10:41

Wilco, geef je adres maar door, dan stuur ik een mooie op.

chasse patat 3 oktober 2020 om 10:46

Wilco gaat hopelijk mee in de goede flow van de Sunwebploeg. Dan kan hij wel eens ver komen

reusjen 3 oktober 2020 om 10:58

Ik vind het wel opvallend dat hij zegt dat bij dag tot dag bekijken het altijd wel goed komt. Dat is toch niet wat het verleden laat zien. Je weet natuurlijk niet waar het aan ligt maar dat het altijd wel goed komt lijkt me onzin.

Andreotti 3 oktober 2020 om 11:04

Zou absoluut een enorme verrassing zijn, maar verras me maar, ik ben er klaar voor !

Voorgeborchte 3 oktober 2020 om 11:11

De verrassing is er nu wel af hé Wilco!

denistel 3 oktober 2020 om 11:14

de ronde is qua parcours misschien leuker dan de tour maar de bezetting
is toch wel magertjes ik denk top 10 moet wel kunnen top 3 zal lastig worden
maar hij mag me verassen.

Wheely 3 oktober 2020 om 11:19

Het zal geen sinecure worden maar het is een goede ambitie om de Giro mee aan te vangen Wilco!

koos1 3 oktober 2020 om 11:21

Zou mooi zijn als hij podium kan rijden, maar denk dat hij daar net te kort voor zal komen. Ik verwacht hem eerder tussen plaatst 4 en 6, maar verrassen mag hij zeker.
Als de Giroploeg rijd zoals Subweb in de andere koersen rijd, kan het een heel mooie Giro voor de ploeg worden.

Panache 3 oktober 2020 om 11:25

Twee dagen terug was er nog sprake van een typische liever vluchten dan vechten Kelderman, dus ik zie het niet snel gebeuren (ondanks zijn goede vorm).

“We hebben een beetje dezelfde beleving en achtergrond qua ploegen. Het maakt het allemaal wat makkelijker wanneer je met iemand kunt sparren die er hetzelfde in staat. Ongeacht wat de rolverdeling precies zal zijn, ik heb niet het idee dat ik als enige kopman moet fungeren. Dat vraagt om een andere focus. Nu kunnen we ons aan elkaar optrekken.”

ti-raleigh 3 oktober 2020 om 11:29

Ik denk dat de kans groot is dat ploegen die het de laatste weken/maanden goed doen het in de Giro ook goed zullen doen. Sunweb is daar één van. Daarnaast, als Wilco écht in zijn eigen woorden gelooft is de kans aanzienlijk groter dat hij op de fiets blijft zitten. En dan… ja, dan..

Marco 3 oktober 2020 om 11:32

Wat mij betreft worden de plaatsen 2 en 3 afgeschaft, gewoon een podium van 1.

In het verleden meermaals gezien dat er bvb door de nummer 4 uit het AK een aanval is voor de 1e plaats en dat de nummer drie uit het AK hem gaat terughalen voor zijn podium. Dat is al eens een jaar de redding van Froome geweest.

Panache 3 oktober 2020 om 11:54

Wielrennen is gewoon een sport waar top-10 ook prestige geeft.
En terecht trouwens dat een renner die 17 dagen geknokt heeft voor P5 die positie beschermt.

Wheely 3 oktober 2020 om 12:02

Een goed klassement in een grote ronde rijden is gewoon knap en mooi dat daar waardering voor is in deze sport. Uiteindelijk is winnen nog altijd waar het om gaat en dat kunnen we gelukkig elke dag zien in de strijd om de etappe, daar telt een derde plek gelukkig niet.

Marco 3 oktober 2020 om 12:15

Ik ben het met die waardering volledig eens. Ik vind het alleen jammer dat je vaker ziet dat de strijd om plaats 2 en 3 het strijden om plaats 1 in de weg zit

Groetjesaandevoetjes 3 oktober 2020 om 13:01

@Marco – de wielrenners weten na 3 weken fietsen vaak wel wat hun max is. Als ze dan 2e kunnen worden in een grote ronde wie ben jij dan om ze te zeggen dat ze zich in het rood moeten rijden om een kleine kans te hebben om het AK te winnen? Plek 2 – 10 in een grote ronde is vaak gewoon een top prestatie en daar zijn de renners en ploegen vaak tevreden mee (behalve als je als topfavoriet van start gaat).

Guushovd 3 oktober 2020 om 14:51

Je hebt toch in bijna iedere sport een podium met 3 in belangrijke wedstrijden. In de formule 1 staan er na minder dan 2 uur rijden uit een veld van 22 auto’s 3 mannen op het podium. Waaronder coureurs die alleen al door hun auto daar horen te staan.

Dan mag je na een grote ronde met 200 renners toch wel een podium van 3 man eren? Soms zijn dingen gewoon goed zoals ze zijn. Niet alles moet altijd anders omdat je toevallig zelf ergens een idee over hebt.

thorsen 3 oktober 2020 om 11:52

Ik gun deze jongen vooral eens een uitschieter naar boven. Als hij heel blijft is het vrijwel altijd degelijk tot goed. Maar het zou zo mooi zijn als hij echt een hoogtepunt aan zijn palmares kan toevoegen, dat verdient hij.

Kosmonaut 3 oktober 2020 om 12:19

Als hij een keer podium wil rijden in een grote ronde is dit wel zijn kans gezien de bezetting. Maar ik heb er een hard hoofd in.

Gilberto 3 oktober 2020 om 14:34

Naar het podium rijden, wel op de fiets graag en niet in een rolstoel :)

Headlines

Materiaalzone

Populair