Wilco Kelderman komt top-10 Tirreno-Adriatico binnen: “Goed teken”

vrijdag 11 maart 2022 om 09:05
Wilco Kelderman komt top-10 Tirreno-Adriatico binnen: “Goed teken”

foto: Cor Vos

Wilco Kelderman heeft zich in de top-10 genesteld van Tirreno-Adriatico. De Nederlandse klimmer van BORA-hansgrohe werd op de bergop aankomst in Bellante achtste, waardoor hij nu tiende is in het klassement. “Dat is een goed teken voor de aankomende bergetappes”, zegt hij na afloop.

“Dit was de eerste lastige etappe in Tirreno-Adriatico en ik denk dat het best goed gegaan is”, gaat Kelderman verder. “We hebben goed samengewerkt en waren altijd van voren op de belangrijke momenten. De finale was heel explosief en we probeerden mee te schuiven met de ontsnappingen, maar op de laatste stroken waren de anderen net iets sterker.”

Kelderman finishte uiteindelijk in een groep op vijf seconden van ritwinnaar en de nieuwe leider Tadej Pogačar. “Uiteindelijk zijn Jai Hindley (tiende, red.) ik in de top-10 geëindigd en was Emanuel Buchmann (23ste, red.) daar niet ver vanaf. Dat is een goed teken voor de aankomende bergetappes”, vindt de Nederlander.

Goede stap
Ploegleider Rolf Aldag was ook erg tevreden met het optreden van de drie klimmers. “Emanuel, Jai en Wilco waren heel actief op de slotklim. Zij probeerden diverse demarrages te volgen, maar we waren niet in staat om weg te blijven. Desondanks hadden we twee renners in de top-10 van de daguitslag. Dat is een goede stap voor ons en ik denk dat we mogen uitkijken naar de volgende ritten”, aldus de Duitser.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Marik 11 maart 2022 om 09:15

Goed om te zien dat hij weer terug aan het front is.
Wat me bij Wilco wel opvalt is dat zijn demarrages er nooit zo fonkelend uitzien. Ik kan mijn vinger en niet zo goed opleggen. Twijfelt hij zelf aan zijn demarrages, of maakt hij eigenlijk tactisch de verkeerde keuze? Ik heb toch ook sterk de indruk dat het met lef te maken heeft.

Dikke Man 11 maart 2022 om 09:21

Hij wil natuurlijk niet per ongeluk winnen. Ik begrijp zijn twijfel wel.

VerstandOpNul 11 maart 2022 om 09:57

Ben ik met je eens, maar ik vond dat dat eigenlijk voor alle demarrages gold (totdat Tadej zelf maar eens aanging)..

Wheely 11 maart 2022 om 10:03

Was wel vermakelijk om te zien dat om de beurt demareren, een soort elastiek waar de hele tijd aangetrokken werd. Viel me toen pas op hoeveel goede klimmers er meedoen hier.

Denk dat het bij Wilco inderdaad demarrages met de rem erop zijn. Niet opblazen.

Aart van Woud 11 maart 2022 om 12:27

Hij kijkt wel altijd heel snel om nadat hij heeft aangezet. Ik zou hem graag eens wat meer door willen zien gaan nadat hij heeft gedemarreerd.

AWestie 11 maart 2022 om 09:21

De 132e top-tien voor Wilco zonder overwinning, als ik het goed heb

Johnny7 11 maart 2022 om 12:40

Hoeveel heb jij er? Precies…

Derierre de la course 11 maart 2022 om 09:44

Is Wikco nou eigenlijk een lekkere renner voor UCI punten of valt dat mee?

Wheely 11 maart 2022 om 10:00

Wat is lekker? Hij zal qua punten wel bij de beste 10 klassementsrenners horen in dit veld.

Mystery Rider 11 maart 2022 om 10:58

Yep – volgens PCS ranking de zesde beste in deze wedstrijd op het gebied van klassementsrenners! Dat is toch wel mooi – net achter Carapaz en voor Caruso, dan mag je toch wel van regelmaat spreken!

In de UCI ranking van 2021 staat hij ook top-50 voor grote namen zoals Ganna, Sagan, Van Avermaet, Uran, Landa, Quintana die allemaal de top-50 niet halen!

Dus die pakt echt wel veel UCI-punten!

Turtlehead 11 maart 2022 om 11:29

In een goed seizoen wel, omdat hij dan drie of vier keer in een WT rittenkoers bij de eerste tien rijdt, en met geluk top 5. Dat zijn net de dingen waar je flink punten mee scoort.
In een gewoon seizoen ligt hij vaak op zijn plaat en mis je dus ook veel van die potentiële punten…

Baukema Tomoulin 11 maart 2022 om 10:17

Ik denk eigenlijk dat Wilco een ultieme diesel is. Want ook voordat hij de gekende klassementsrenners was zat hij nooit in de ontsnappingen (ik kan het me niet herinneren). Je zou zeggen dat hij zoals McNulty gisteren in PN toch wel eens een klassement verliest in etappe 1 of 2 en daarna in de aanval kan gaan. Maar hij is er misschien te dromerig voor o. in de juiste ontsnappingen te komen. Of de benen moeten eerst een uur opwarmen in koers of heeft gewoon minder een killers instinct. Wie zal het zeggen?

Jean Dumas 11 maart 2022 om 10:21

Hij heeft zijn tijdritoverwicht verloren, maar is wel een stabiele klassementsrenner geworden.

girardengo 11 maart 2022 om 11:25

Ik kan me uit zijn begintijd wel aanvallen bergop in de Giro herinneren.

De Cabybara van de Conradkade 11 maart 2022 om 12:21

Ik wilde net zeggen. In de Giro of Amstel viel hij regelmatig aan.

KimJungPoels 11 maart 2022 om 10:27

Wilco Kelderman, de Haimar Zubeldia van zijn generatie. Blinkt uit in saaiheid.

Man met de hamer 11 maart 2022 om 10:36

Nuttige bijdrage weer. Origineel en onverwacht ook. Verre van saai.

Romāns Vainšteins 11 maart 2022 om 10:39

Ik zag hem gisteren nochtans 3 seconden door het beeld kruipen

Brabander 11 maart 2022 om 10:44

Er zit wel wat in uiteraard. Gewoon een uitstekende ronderenner. Erg constant ook. Zijn tijdrit is wat afgevlakt. Heeft een prima punch maar wint nooit wat. Heb bij hem altijd het gevoel dat het gewoon geen winnaarstype is. Dat instinct heeft-ie gewoon niet. Lijkt zenuwachtig te worden op het moment supreme. Beetje zoals Kruijswijk, maar dan met punch

Michelangelo 11 maart 2022 om 10:48

Saai is niet altijd verkeerd. Als je gewoon topklasseringen binnen haalt in grote en kleine rondes, ben je waardevol voor je ploeg. Winnen is niet evident: kijk even hoeveel renners er dit jaar gewonnen hebben (en hoeveel nog niet). Er is een klein clubje renners dat nu al meerdere streepjes achter zijn naam heeft, maar velen staan nog met lege handen.
Als Wilco hier een mooie top 10 rijdt is dat echt wel OK. al gunt iedereen hem denk ik die mooie uitschieter of etappezege.

Wildebert 11 maart 2022 om 10:45

Mooi dat hij weer terug is van zijn zoveelste blessure. Blijf hopen dat hij zich wel een keer met een ‘de dood of gladiolen’ (graag het laatste) actie op het hoogste podium rijdt. Onbesproken renner, heb er wel een zwak voor.

Alucard 11 maart 2022 om 12:24

Wordt een heerlijke strijd in de Giro met Dumoulin vs Kelderman. De ene valt alleen op als hij valt, bij de ander valt het hele mentale kaartenhuis om bij het eerste zuchtje tegenwind.

De Siepel 11 maart 2022 om 12:59

Kelderman al zo vaak teruggekomen na nare blessures. Aan karakter ontbreekt het niet. Maar winnen is voor hem een soort mentale barrière.

Panache 11 maart 2022 om 13:11

Kelderman rijdt >90% grote wedstrijden en dan is winnen gewoon heel erg moeilijk. Misschien moeten ze hem eens opstellen in koersen als Circuit Cycliste Sarthe, Giro di Sicilia, Tour de l'Ain, dat soort wedstrijden. Is toch veel leuker om af en toe een zege binnen te halen en het forum zien ontploffen?

Dave Dubbeldammer 11 maart 2022 om 13:22

Zit eigenlijk gewoon te wachten tot hij weer eens valt. Dat is nl. het enige waarvan je zeker bent.

Headlines

Materiaalzone