Wilco Kelderman: “Het gaat morgen eigenlijk pas echt beginnen”

Wilco Kelderman: “Het gaat morgen eigenlijk pas echt beginnen”

foto: Cor Vos

zaterdag 17 oktober 2020 om 18:04

Wilco Kelderman deed vandaag uitstekende zaken in de Giro d’Italia. De kopman van Team Sunweb verloor in de individuele tijdrit naar Valdobbiadene weliswaar zestien seconden op rozetruidrager João Almeida, maar pakte wel behoorlijk veel tijd op renners als Vincenzo Nibali, Domenico Pozzovivo en Jakob Fuglsang.

“Ik denk dat ik een goede tijdrit heb gereden”, is dan ook de conclusie van Kelderman. “Ik ben op zich wel tevreden. Het was echt een lastige tijdrit. Het was moeilijk om je ritme goed in te delen met al die steile klimmetjes. Er speelt tijdens een tijdrit zoveel af in je hoofd”, zo reageert hij bij de NOS.

Kelderman wist aan de streep ruim een minuut te pakken op Nibali en Pozzovivo, een geduchte concurrent als Jakob Fuglsang verloor zelfs bijna twee minuten. Alleen die verbazingwekkend sterke Almeida was nog eens zestien seconden sneller na 34 kilometer. “Almeida finisht niet voor niets tweede in de openingstijdrit.”

“Almeida is gewoon een hele goede tijdrijder”, aldus Kelderman. “Het is straf hoe hij nu al twee weken rondfietst, zeker op zo’n jonge leeftijd. De laatste week is echter nog zo lastig. Er zal nog met minuten gegooid worden. Eigenlijk gaat het morgen pas écht beginnen.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

Spirit 17 oktober 2020 om 18:15

Morgen gaat het beginnen en laten we hopen dat we Milaan halen.
Mochten we Milaan halen en Wilco kan met de druk omgaan , dan heeft hij een goede kans om de Giro te winnen!
wauw..wie had gedacht dat hij daar zo dicht bij zou komen…

Chippen 17 oktober 2020 om 20:28

als je ziet wat er nog overblijft in deze giro, dan is ’t toch vrij logisch.

naast 2 bejaarde italianen die over hun hoogtepunt lijken en een nogal onvoorspelbare pool is kelderman qua reputatie gewoon de beste overgebleven ronderenner

Ouwe Taaie Bask 17 oktober 2020 om 18:16

Dat zou podverdorie tijd worden ook!
2 weken en nog geen koers gezien tussen de kopmannen.
Saai parcours

Spirit 17 oktober 2020 om 18:24

Ik vind het nog wel mee vallen hoe saai het is.
De tour was naar mijn mening veel minder aantrekkelijk

Man met de hamer 17 oktober 2020 om 18:50

Onbegrijpelijk dat mensen dit mee vinden vallen… Het is een ronde, geen losse serie eendagskoersen, en het hoogtepunt qua klassement was de val van Thomas en de ziekte van Yates. Ronduit verschrikkelijk. Daarbovenop zijn ze allemaal van schrik vergeten om Almeida op afstand te rijden toen het kon. Als Demare de ster is, dan weet je wel hoe het ervoor staat.

Arie den Blanken 17 oktober 2020 om 19:04

Drieweekse etappekoersen zijn altijd voor een groot deel saai.
De UCI zou een kunnen overwegen de Giro en zeker de Vuelta terug te brengen naar twee weken. Alleen de Tour laten zoals het is omdat de Tour voor meer dan tweederde het business model van het profwielrennen omvat. Dan is de jaarkalender meteen ook wat minder overspannen.

Sammysosa 17 oktober 2020 om 19:11

Ik heb echt wel aantrekkelijke etappes gezien, nota bene gisteren nog! Plus, vergelijk even hoeveel wandeletappes we in de Tour hebben gezien, er wordt hier gewoon volle bak gekoerst.

Man met de hamer 17 oktober 2020 om 19:19

Ze zouden vaker op de top van een heuvel moeten finishen, in plaats van 30 kilometer verderop. En er zouden tussendoor eerder etappes ingepland moeten worden waar duidelijk wordt wie het beste klimt.
En volop koers? Van Dowsett en Padun? Helemaal top.

Dr op en dr over 17 oktober 2020 om 20:04

@Man met de hamer …>

Het is natuurlijk voor iedereen verschillend hoe hij/zij naar een grote ronde kijkt, maar als je puur gefixeerd bent op aanvallen tussen de klassementsrenners vrees is dat de meeste grote rondes vrij saai zijn.

Zo’n strijd als Demare en Sagan onderling om de puntentrui kan ik bijna net zo spannend vinden als een bergrit. Hoe Sagan z’n mannen op kop zet van het peloton om Demare er heuvel op af te rijden. Om dan te zien hoe Demare z’n ploeggenoten hem dan weer terug richting groep Sagan brengen voordat het volgende heuveltje er is.
Vervolgens plaatst UAE op het laatste klimmetje Conti op kop om de hele boel in flarden te trekken. Gevolg is dat Sagan er ook af ligt. :)

Tsja … dat vindt ik prachtig om te zien. Dat is strijden op het scherpst van de snede, elkaars bordje leegeten en daar optimaal van profiteren.

Maar ook de strijd van de mannen tussen positie 11 en 35 is altijd mooi. Wie maakt er gebruik van de lange vlucht, wie is de aan klamper die iedere dag zo lang mogelijk in de wielen van de echte toppers blijft hangen. Neem nu zo’n Atilla Valter de jonge Hongaar, het is z’n eerste grote ronde maar staat wel netjes 21e.

Overigens waren ritten 2, 3, 5, 6, 9, 10, 12, 13 toch behoorlijk uitdagend door hun profielen, vindt ik persoonlijk hoor. Het is daarnaast ook nog eens echt nat en koud geweest in sommige etappes, en er is in sommige ritten vanuit de start gekoerst.

Wat wil een mens nog meer ?

Ow ja … ;)

De strijd tussen de AK mannen uiteraard. We hebben vandaag een eerste opzetje gehad met de tijdrit, en de verschillen zijn wat verder uitgediept in het AK. Morgen is de eerste dag voor velen om iets aan die verschillen te moeten doen.

De profielen van de laatste week zijn prachtig, laten we hopen dat die ritten zo veel mogelijk volledig gereden kunnen worden. En dan gaan we nog heel wat moois tegemoet.

de winnaars 17 oktober 2020 om 20:20

Idd morgen etappe 15 en nog geen echte bergrit gehad !!!! Saaiste en slapste giro ooit

Chippen 17 oktober 2020 om 20:32

het is wel tegenvallend dat er nog steeds zo passief wordt gereden door de meesten uit de top 10.

je weet natuurlijk nooit hoe almeida en/of mcnulty zich gaan ontwikkelen, maar je kan toch veronderstellen dat de hele top 10 (op nibali na) hier de grootste en mogelijk enige kans uit de carrière krijgt om een grote ronde te winnen en in plaats van er dan vol voor te gaan, lijkt het iedereen nóg meer te verlammen dan gewoonlijk

Lennimator 17 oktober 2020 om 18:29

Juist Wilco!

Mainfield -14 17 oktober 2020 om 18:29

Ik vind deze giro stuk leuker dan de tour.

Jan Blokland 17 oktober 2020 om 19:43

Ik vind de Giro zeker niet minder dan de TOUR. Maar dit jaar is de Giro wel veel minder dan voorgaande jaren.
Echt strijd is er tot nu toe nog niet geweest. Oké, de klassementsrenners hebben zich geplaatst waar ze horen te staan, maar dat is het dan ook.
Hopelijk gaat het morgen los.

RodyTur10 17 oktober 2020 om 20:17

Het moet allemaal nog gebeuren en gezien de profielen van de komende etappes en het gebrek aan controle verwacht ik nog absoluut vuurwerk.

FritsvanHoefelen 17 oktober 2020 om 18:36

Geen stress Wilco

Lennimator 17 oktober 2020 om 18:46

Ik vond overigens dat hij in principe een te klein verzet reed vandaag, maar ja.

KnightBiker 17 oktober 2020 om 19:44

Die indruk had ik ook.. daarbij, stond er in de graphics op TV een statistiek waarbij werd uitgebeeld hoeveel een renner in het rood reed.. waar de meeste op of over 50% in het rood reden, zat Kelderman op of onder de 40% – ik vraag me wel af waar de statistiek vandaan kwam.

xistnc 17 oktober 2020 om 19:50

Het is maar net wanneer dat grafiekje getoond werd én hoe waarheidsgetrouw dat is.

Het eerste tussenpunt lag bovenaan het steile klimmetje. Rond dat moment was het rode percentage hoger dan verderop in de tijdrit.

Bij Nibali zag ik in de laatste 6km een grafiekje met 7% in het rood, waar Almeida rond hetzelfde punt ik meen 20% had.

DeepBlue 17 oktober 2020 om 20:58

Ik dacht precies hetzelfde zo beoordelend van de momenten dat hij in beeld kwam. Overal net een tandje te licht en gekloot met continu verkeerd schakelen.
Verder gewoon tijd gepakt op al zijn concurrenten en mochten we na de rustdag nog doorgaan dan zakt Almeida er met gemak doorheen.
Tot morgen nog geen enkele serieuze bergetappe gehad en Almeida moest toch al 2x lossen.

RodyTur10 17 oktober 2020 om 20:16

Kelderman heeft helemaal gelijk. Er kan nog zoveel gebeuren.
Almeida is niet per se de grootste concurrent met Pozzovivo, Nibali en Majka op het vinkentouw. Zeker niet de ploeg opbranden om te proberen Almeida in de eerste echte bergrit meteen uit het roze te wippen.

Laat DCQ de koers maar controleren en proberen aanvallen van Pozzovivo en co af te stoppen. Kelderman kan meeglippen met Hindley (en hopelijk Oomen) als luitenanten om te profiteren als iemand (zoals bijvoorbeeld Almeida) een slechte dag heeft.

Max1 17 oktober 2020 om 22:13

Morgen kan al de laatste dag zijn, ik zou niet wachten en rekenen op volgende week.

Angedelamontagne 17 oktober 2020 om 23:20

Als de giro Milaan haalt en hij niet positief test, lijkt het mij dat niemand Nibali ook maar een strobreed in de weg kan leggen. Ik denk zelfs dat hij niet veel hoeft aan te vallen. Ze zullen allemaal wel wegvallen. 1 kampioen tussen wat verdienstelijke renners.
Wat jammer dat Thomas viel, hoe goed rijdt de Ineos ploeg wel niet rond!