Wilco Kelderman, een carrière met ups en downs: “Ik ben nu realistischer”
foto: Cor Vos (archief)
maandag 22 juni 2020 om 12:33

Wilco Kelderman, een carrière met ups en downs: “Ik ben nu realistischer”

Wilco Kelderman kan op zijn 29e al terugkijken op een mooie wielercarrière, maar de renner van Team Sunweb kende ook al veel tegenslag. “Ik was vroeger bezig met de vraag: wat vinden mensen van me? Nu ben ik realistischer. Ik droom minder”, zo vertelt Kelderman in een uitgebreid interview met het Algemeen Dagblad.

Kelderman leek in 2014 klaar om de wielerwereld te bestormen. Zo eindigde hij als zevende in de Giro d’Italia en maakte hij indruk in het Critérium du Dauphiné door in het hooggebergte duels uit te vechten met Chris Froome en Alberto Contador. De renner van (toen nog) Belkin Pro Cycling Team was de trotse nummer vier van de Franse rittenkoers.

Over beginjaren: “Ik begon door te slaan”
In de zomer van 2014 ging het echter al langzaam mis. De beloftevolle ronderenner begon nóg meer te trainen en minder te eten. “Ik wilde te veel en werd te extreem. Ik begon door te slaan en at in de koers niet goed genoeg, met als gevolg dat ik er soms doorheen zakte. Ik was niet heel erg slecht, maar ik miste iets.”

Kelderman maakte pas in 2017 de switch, bij zijn overstap naar Team Sunweb. De renner begon zich ook minder aan te trekken van kritiek. “Nu boeit het me niet meer wat mensen van me denken. Toen ik kopman werd en een ploeg moest dragen, begon ik me ook af te vragen: is het wel haalbaar wat ze verlangen? Ik ben nu realistischer.”

“Ik moet in de koers soms meer een klootzak zijn”
Kelderman eindigde in 2017 als vierde in de Vuelta a España en leek klaar om alsnog zijn belofte in te lossen, maar werd vaak teruggeslagen door fysiek leed na een nieuwe valpartij. Deels door brute pech, maar deels ook door gretigheid. Kelderman legt uit: “Ik voel soms mijn eigen limiet niet en wil dan te graag. Zo brak ik vorig jaar mijn nek in de Ronde van Catalonië.”

“Ik reed op dat moment op kop omdat Michael Matthews de etappe kon winnen. Ik hoefde niet op kop te rijden, maar wilde mezelf niet sparen. Ik moet op dat soort momenten misschien meer aan mezelf denken. In de koers moet ik af en toe meer een klootzak zijn, maar ik ben niet echt een killer. Ik vind het ook gewoon prachtig om iemand anders te helpen om te winnen.”

“Daar geniet ik soms meer van dan dat ik zelf op de voorgrond sta”, aldus Kelderman, die ondanks enkele tegenslagen nog altijd gelukkig is als profwielrenner. “Ik vind fietsen ontzettend mooi en zie er een uitdaging in om weer terug te komen.”

RIDE Magazine
34 Reacties
Sorteer op:
22 juni 2020 12:44
Die realisatie, dat het niet perfect kan zijn en dat je soms alles of niets moet durven spelen, zou 'm wel eens heel goed kunnen doen.
    22 juni 2020 13:21
    Kelderman is een prima renner, maar deze realisatie is echt niet doorslaggevend. Ik hoop dat hij naar Ineos gaat, waar er goed op hem wordt gelet en hij weer kan toegroeien naar zijn oude niveau. Talent heeft hij genoeg, een goede omgeving zou het eruit kunnen laten komen. Lekker twee jaar in de tourtrein bij Ineos en in andere koersen misschien een iets vrijere rol zou hem denk ik kunnen laten opbloeien. Daarna is hij misschien eindelijk klaar voor het zijn van een kopman en kan hij zijn talent, waarbij ik denk aan een toekomstig grote ronde winnaar, verwezenlijken.
    22 juni 2020 16:23
    Bomb Ba, volgend jaar wordt hij 30. Als hij dan eerst nog enkele jaren moet gaan knechten bij Ineos om vervolgens "in de toekomst" een grote ronde te winnen, dan bedoel je wanneer hij 35 is, of verwacht je dat het van de eerste keer prijs gaat zijn dan?

    Als hij echt prijs wil rijden, zou hij beter dit seizoen de TDF uit zijn hoofd zetten, en zich helemaal ofwel op de Giro ofwel de Vuelta focussen. Dan zou hij zelfs podium kunnen rijden, gezien de zware kanonnen in de TDF zitten. Als er dan eentje of twee uitvallen, weet je nooit wat er kan gebeuren. Bij Kelderman is het helaas meestal hijzelf die uitvalt.
    22 juni 2020 16:37
    En het jaar erna 31, daarna 32 enz. Hoe kom je bij 35? Nee, hij knecht dan op zijn 29-30 en 30-31ste. Dan kan hij vanaf zijn 31ste nog 4 seizoenen vlammen voor zichzelf. Dat lijkt bij een veel beter idee dan nog 5 jaar aankloten en een beetje vrijbuiten bij ploegen met halve begeleiding. In dit stukje wordt juist duidelijk dat hij die begeleiding nodig heeft. Verder ben ik het ermee eens dat hij dit seizoen nog de Giro moet rijden.
    22 juni 2020 16:55
    Hij verjaart in maart dacht ik. Het seizoen met doelstellingen begint pas wanneer hij al verjaard is. Dus in dat geval als hij 32 is, binnen 3 jaar.
    Of het dan zoveel beter zal gaan met al het jongere talent dat klaar staat om over te nemen, valt dan sterk te betwijfelen, zeker gezien er bij Ineos als kopman wel wat meer druk op de ketel staat. Een killer zal het nooit meer worden, en gezien zijn vallende ziekte, zie ik ook geen top team een volledige armada met hem meesturen.
    Volgens mij is het daar dus nu te laat voor. Hij kan beter als kopman bij een bescheiden team zich specifiek voorbereiden op de doelstellingen die hij zelf uitkiest (als hij zelf nog ambitie heeft om grote prijzen te winnen).
    22 juni 2020 18:12
    Volgens mij mis jij het punt, boenk. Het punt is dat deze kerel duidelijk nog kan ontwikkelen, er is geen betere ploeg om je te ontwikkelen dan Ineos waar overal op wordt gelet. Hier twee jaar in de tourtrein meerijden en leren winnen, daarna overstappen naar een nieuwe ploeg en daar nog 3 jaar op jacht gaan naar klassementen. Ondertussen kan je bij Ineos nog kansen pakken waar je die krijgt (zoals Poels heeft gedaan). Dat lijkt mij het beste pad voor deze man.
    22 juni 2020 18:24
    Poels heeft wel niet veel meer gedaan sinds zijn vertrek daar dus de zekerheid dat de ploeg je beter maakt om dan voor je eigen te gaan ben ik niet zo zeker..
    22 juni 2020 23:27
    Nee, je hebt gelijk, ik mis het punt. Ik zie niet in hoe/waarom twee jaar gaan knechten bij Ineos, een renner van zijn leeftijd nog een betere klassementsleider gaat maken, nadien nog bij een andere ploeg. Of je bedoelt zoals Porte, of Poels dan?

    Als hij nog kan ontwikkelen, dan lijkt het me vooral op mentaal vlak, en of knechten voor Bernal of Carapaz hem dan sterker gaat maken, durf ik te betwijfelen. Ik mag hopen dat hij inmiddels zijn lichaam kent. Ik denk dat de begeleiding bij pakweg TJV even professioneel is als bij Ineos, binnen de mate van het legale. Als het effectief een mentale kwestie is, dan kan het zijn dat hij beter vertrekt bij Sunweb (gezien de verhalen dat er de ronde doen), maar dan zie ik meer heil in naar een bescheiden team trekken waar hij volledig zijn eigen ding mag doen, in plaats van het ene (Sunweb) naar het andere (Ineos) keurslijf.
22 juni 2020 12:52
De rol als meesterknecht ligt hem misschien ook gewoon beter. Het meer een 'klootzak' moeten zijn is typisch iets wat ook gewoon in je moet zitten. Als je dat niet hebt moet je wel van enorme goede huizen komen om te winnen.
22 juni 2020 12:53
Moeilijk om een ploeg te vinden die perfect bij hem past. Is te goed voor het pure knechtenwerk. Door zijn leeftijd ook geen talentje meer dus zou zijn plan moeten kunnen trekken. Alleen kopman is hem ook niet gegeven. Misschien een team met vrijbuiters en eventueel een sprinter maar nog geen klassementskopman? Cofidis? Israël? Lotto? NTT?
    22 juni 2020 16:58
    Qua teams, lijkt me dat ook veel beter voor hem. Bescheiden klassementsteams, waar hij in stilte en rust zich de vrijheid kan permitteren zich voor te bereiden op zijn doelen, zonder al te veel druk.
22 juni 2020 13:02
Ik heb wel een zwak voor Wilco, hoop dat die weer mooi gaat meefietsen en lekker kan genieten. Hopelijk kan die de fans ook een beetje laten genieten, liefst in de kleuren van TJV!
22 juni 2020 13:05
Ik zou hem graag terug naar Jumbo-Visma zien gaan om als meesterknecht/schaduwkopman van Roglic en Dumoulin de Tour te rijden. Kruijswijk kan zich de komende jaren dan geheel richten op het proberen te winnen van de Giro (en/of Vuelta). Ik denk namelijk dat Kruijswijk met zijn derde plaats van vorig jaar het (voor hem) maximale al heeft bereikt in de Tour.
    22 juni 2020 13:27
    dit zie ik ook wel zitten inderdaad. Zie hem graag komen met Sam Oomen. Jammer dat het zo'n brokkenpiloot is
22 juni 2020 13:05
Fijne jongen, goede renner. Je moet hem niet overschatten, een grote ronde gaat hij nooit winnen. Je moet hem niet onderschatten. Echt een goede renner. En ja, al die valpartijen... Ik hoop ook dat hij met Oomen terugkeert naar Jumbo.
    22 juni 2020 13:15
    Het zou een keertje geheel goed vallen voor Kelderman. Zo hebben in het verleden met enige regelmaat klassementsrenners grote rondes gewonden die vooral niet in het rijtje van grootste kanshebbers werden gezet. De kans is natuurlijk klein maar niet nihil.
    22 juni 2020 13:34
    Ik denk dat je zijn talent onderschat. Een kereltje die meeklimt met Contador en Froome heeft echt wel potentie. Ook over 3 weekse rondes heeft hij bewezen te kunnen presteren. Ik denk dat het wel kan.
    22 juni 2020 13:43
    De grootste kans heeft hij waarschijnlijk als hij dit jaar de giro rijdt.
    22 juni 2020 21:07
    Als hij echt goed in conditie is dan sowieso kiezen voor de Giro. Ik zie hem hier zeker kans maken op een podium. En daarna kan hij zich nog verder ontwikkelen. In de Tour dit jaar een goed klassement rijden wordt erg moeilijk gezien de concurrentie. Ik zie Wilco niet echt als rittenkaper.
22 juni 2020 13:23
Eén mooie overwinning kan veel met een mens doen. En er komen heel veel wedstrijden aan! In mijn herinnering zat hij als jonge renner iets vaker in de ontsnapping en had je dan een prima eindschot.
22 juni 2020 13:42
Klinkt als een geweldige meesterknecht of beschermde renner. Absolute kopman lijkt hem niet echt te passen.... als ik het zo lees...
22 juni 2020 13:50
Ik gun hem zo ontzettend zijn mentale ontspanning, deze man heeft bijzonder veel in zijn mars. Ik hoop dat de wielerwereld zijn kwaliteiten nog volop gaat zien.
22 juni 2020 13:54
Hij was vanuit de vroege vlucht een keer dichtbij de winst in een Tour etappe, op het allerlaatst kwam het peloton nog terug en won Greg de sprint bergop. Als zoiets een keer goed valt kan dat je hele carriere veranderen.
22 juni 2020 13:56
Persoonlijk vond ik Kelderman de grootste hoop en het grootste talent in Nederland. Gezondheidsproblemen, foute keuzes en valpartijen hebben er anders over beslist. Dit nu nog rechtzetten, lijkt me moeilijk. Temeer hij niet het hoofd heeft om kopman te zijn. Meesterknecht dan maar, en vooral lang meegaan in het (hoog)gebergte. Hopelijk zien we dat nog van hem.
22 juni 2020 14:01
Ik heb niks gelezen wat hier boven staat vermeld.
Ook begin ik nu aan de video op het AD.
Eerst mijn gezoute mening geven. :p

Wilco is een product van *verwende generatie Nederlanders die alles dik voor elkaar hadden bij de jeugd.
Mooie koersen, perfecte begeleiding.
Opzich top, wat zo creëer je sneller een tour renner.
Hun piek lijkt hoger te liggen dan je zou denken.
Als je het afzet tegen andere leeftijdsgenoten.
Jongens die meer talent hebben, maar slechts het moesten doen met zijwieltjes en een pak mueslirepen.
Deze renners zie je later aan de horizon.

Het RaboTT3 heeft Nederland veel gegeven is dit opzicht, redelijke talenten die goed genoeg bleken om mooie ereplaatsen te rijden in grote koersen.
Mollema, Gesink, Weening, Kohl, Dumoulin, "Dennis", ect.. lange rij..

Ook denk ik het stukje mentale aspect mee speelt, je wint niet zomaar even de tour of rijdt podium, maar ook de perfecte jeugdopleiding speelt hier een rol in.
22 juni 2020 15:03
Tot dusver niet de carrière die hem toegedicht werd. Zei Gesink ooit niet eens: ‘over een paar jaar rijden we allemaal voor hem’. Dumoulin laatst ook in een podcast: ‘ Wilco was de beste van mijn generatie in de opleidingsploeg’ (of woorden van die strekking).
Misschien hopelijk ooit een keertje podium in een grote ronde - een beloning voor een hobbelige carrière. Hoop eigenlijk ook dat ie terug naar TJV komt. Meesterknecht bergop en voor de TTT en dan in Giro of Vuelta (schaduw) kopman
    22 juni 2020 18:42
    @Fietsvriend, als ik me niet vergis zei Gesink dat over Kruijswijk toen die in de Giro zo makkelijk meereed met Contador. Was dat 2011?
    23 juni 2020 20:02
    @fietsvriend, Nee, dat ging toch echt over Kelderman: https://nos.nl/artikel/502680-kelderman-nu-nog-knecht-in-giro.html
22 juni 2020 15:17
Vanaf volgend jaar, onder de vleugels van Dumoulin en Roglic terug op t oude nest!
22 juni 2020 16:03
Minder aantrekken van de buitenwereld vind ik mooi om te horen. Niet teveel klootzak worden, want echte klootzakken zijn het ook gewoon. Als een rustige, lieve kerel kan je ook een ronde winnen. Bernal is er volgens mij zo eentje. En altijd.. Hup Wilco.
22 juni 2020 17:24
Mooi stukje uit de podcast: Kelderman die zonder overleg uit het peloton wegspringt en het net die haalt tot de finish.

Commentaar Gesink: Wat doe je nou man, dat was nergens voor nodig!

Commentaar LLS: good try man! This makes you stronger!

:-)
22 juni 2020 17:56
Zonder pech kan hij nog een aantal keer een top 10 rijden in een grote ronde. Kan ook veel geld gaan verdienen als meesterknecht. Moet niet meer naar een team die hem op kop laat rijden voor een sprinter terwijl hij een top 10 klassementsman is. Die gekkigheid zie je alleen bij Sunweb.
    22 juni 2020 18:57
    “ Vorig jaar brak ik mijn nek in de Ronde van Catalonië. Ik hoefde niet op kop te rijden, maar ik deed het toch...”
24 juni 2020 00:50
Zou wel vreemd zijn een renner die 2x bij 2 ploegen rijdt en aan zijn reactie te zien in de perstribune denk ik niet dat hij die overstap weer maakt dit in tegenstelling tot bv een podcast met Oomen waarvan ik wel verwacht dat hij overstapt ( als het niet al rond is)

Reacties zijn gesloten.