Wilco Kelderman (7e) tankt vertrouwen: “Het gevoel is goed, maar de hoge bergen moeten nog komen”

zaterdag 7 mei 2022 om 18:53
Wilco Kelderman  (7e) tankt vertrouwen: “Het gevoel is goed, maar de hoge bergen moeten nog komen”

Wilco Kelderman heeft ook de tweede dag in de Giro d’Italia met verve doorstaan. De Nederlandse kopman van BORA-hansgrohe eindigde gisteren als vijfde in de openingsrit en vandaag in de 9,2 kilometer lange tijdrit finishte hij als zevende (+17 seconden). “Dik tevreden”, zei hij na afloop in het flashinterview bij Eurosport.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar
Kelderman is met grote vraagtekens aan de Giro begonnen. Twee weken geleden raakte hij betrokken bij de massale val in Luik-Bastenaken-Luik, waardoor zijn voorbereiding op de Giro in soep liep. Ruim een week kon hij niet fietsen, maar na twee dagen Giro lijkt de conditionele impact van de crash beperkt. “De voorbereiding heeft mij niet veel vertrouwen gegeven, in alle opzichte. Door de val heb ik ook niet op de tijdritfiets kunnen trainen.”

Dankzij wederom een top-10-notering in het dagklassement keert het vertrouwen weer wat terug bij de 31-jarige renner. “Tot nu toe gaat het heel goed. Ik ben blij dat ik er nu sta en ook het gevoel is goed, maar de hoge bergen moeten nog komen”, waarschuwt hij. “De Etna is de volgende stap.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

dumoman 7 mei 2022 om 19:03

Go Wilco Go !!

Renaissance 7 mei 2022 om 19:31

Klasse Kelderman. Als je een GR zo rijdt dan blijf je vanzelf over met 4 of 5 anderen. Dan is het aan jou om je te bewijzen in de laatste week.

Turtlehead 7 mei 2022 om 21:30

Meestal blijven die anderen over, zonder hem. Helaas.

S. Morgenstern 7 mei 2022 om 21:39

Kelderman heeft de laatste jaren meestal gewoon een heel goed klassement gereden. Laatste vijf grote rondes 1x uitgevallen en verder 10e, 7e, 5e en 3e

Etio 7 mei 2022 om 19:36

Wilco is tot nu toe echt verrassend goed ondanks zijn suboptimale voorbereiding! Gisteren ook al geweldig, hij is gewoon wereldklasse op dat soort aankomsten heuvelop. Ik vraag me af wat hij er gisteren uit had kunnen halen als hij niet was gehinderd door die valpartij (hierdoor zat hij rond de 20e plek gepositioneerd met slechts nog zo’n 600 meter te gaan) en door Ewan in de laatste meters. Met een veel betere positionering + lead-out van een ploegmaat en als hij net wat later zijn sprint had ingezet en niet door Ewan was gehinderd, had hij misschien wel mee kunnen doen voor de zege (al denk ik dat Mathieu hem alsnog wel had geklopt, maar misschien was het wel close geworden).

argon18 7 mei 2022 om 20:26

dat ga je nooit weten

Turtlehead 7 mei 2022 om 21:32

als… wát? Wat een kul. Hij ging vroeg aan, wist het goed vol te houden vooraan en haalde een optimaal resultaat. Hij ging echt die mannen die hem voorbij geknald waren niet meer inhalen in de laatste 50 meter.
Als hij had gewacht (zoals meestal), was hij er ook uitgesprint.

Retro Lex 8 mei 2022 om 00:14

@ Etio
Wilco wil niet winnen maar gewoon mooie uitslagen rijden. Wanneer was zijn laatste overwinning ?

harryjohan71 8 mei 2022 om 08:15

@Retro Lex Kelderman is een klassementsrenner en een World Tour renner. Door de focus hier op te leggen is het moeilijk om overwinningen te scoren. Ze laten Kelderman gewoon niet rijden. Lotto Soudal zie ik op dit moment niet als WT ploeg met WT renners, muv Ewan, omdat ze alleen scoren in niet WT wedstrijden. Ik zou het dan ook niet meer dan terecht vinden als ze volgend jaar geen WT meer zijn. Kelderman is gewoon een fantastische klassementsrenner die net te kort komt om het tegen de absolute toppers af te maken. Hij blijft tenminste gaan voor een overwinning op het hoogste niveau in plaats van enkele niveaus lager. Gelukkig maar

Etio 8 mei 2022 om 09:52

@argon18 Klopt! We zullen het nooit weten.

@Turtlehead Sorry, maar dit slaat echt nergens op. Het was absoluut geen optimaal resultaat voor Wilco, hij had sowieso Top 3 kunnen halen. Ik ben het met je eens dat hij al werd ingehaald in de laatste 100 meter door Van der Poel en Girmay voordat hij werd gehinderd door Ewan, maar nogmaals: Wilco had daarvoor al veel energie verspild, omdat hij door die valpartij werd opgehouden en daardoor heel slecht gepositioneerd de laatste kilometer in ging. Bovendien werd hij extra gehinderd door Ewan, waardoor hij zijn snelheid kwijt was. Als hij goed gepositioneerd had gezeten in de laatste kilometer (dus zonder hinder van die valpartij), de sprint 100 meter later was aangegaan en niet extra was gehinderd door Ewan, dán had hij een optimaal resultaat kunnen halen. Nu absoluut niet.

ThorHushovd 8 mei 2022 om 10:05

Goh Etio, je hebt gelijk. Maar zoveel ‘als-dan-en’ maken alles mogelijk :/)

Etio 8 mei 2022 om 11:10

@Thor Dat klopt ja, maar mijn punt is dat Kelderman het in het algemeen nog veel beter kan doen als er niet zoveel tegen zit zoals eergisteren en dat zijn prestatie misschien wel iets onderbelicht wordt (als je ziet hoe knap Kelderman gisteren nog vijfde werd en op minder dan 600 meter nog rond plek 20 zat). Het was dus geen optimaal resultaat voor hem zoals Turtlehead suggereert, dat wilde ik even toelichten ;)

de adelaar 8 mei 2022 om 10:07

Kijkt u allen even naar de eindrangschikking waar Kelderman mee heeft gedaan aan een grote ronde: top Vijf met een enkele uitglijder.. amen

Laatste nieuws

Materiaalzone