Wielerploegen laken Internationale Wielerunie: “UCI doet waar het zin in heeft”
Gisteren werd vanuit de AIGCP, de belangenvereniging voor professionele wielerploegen, een open brandbrief naar Internationale Wielerunie gestuurd met de zaken die hen al jaren doorn in het oog zijn. Heel wat uiteenlopende onderwerpen passeerden de revue, maar duidelijk is dat de wielerploegen helemaal klaar zijn met de UCI. “We moeten sloten met geld overmaken naar de UCI. De UCI doet vervolgens waar het zelf zin in heeft, legt geen verantwoordelijkheid af en past zomaar regels aan”, zegt Richard Plugge in gesprek met De Telegraaf.
In de ochtendkrant trekken Iwan Spekenbrink en Plugge, voorzitter en vice-voorzitter van de AIGCP, fel van leer tegen de wielerbond. Met name op gebied van veiligheid zijn ze helemaal klaar met de UCI. “Je kunt je wel zoals op het WK druk maken om de hoogte van sokjes, maar de veiligheid van de renners moet altijd en overal de absolute prioriteit hebben”, zegt Spekenbrink.
Hij haalt hierbij het ongeluk met Edo Maas aan, die aan een valpartij in Piccolo Lombardia een dwarslaesie heeft overgehouden. De Sunweb-ploegbaas wacht echter nog altijd op een reactie van de UCI. “We hebben tot op heden niets gehoord.” Plugge zegt op zijn beurt dat hij ook nog niets van de wielerunie heeft gehoord over de valpartij van Wout Van Aert. “De Tour-organisatie heeft zich wél gemeld. De UCI? Nee hoor, ook in dit geval geen reactie van hun kant.”
“Heel stoer om de BinckBank Tour aan te pakken”
“Wij als ploegen worden alsmaar professioneler, maar de UCI gaat niet mee in het niveau van ons en vele organisatoren. Het is heel stoer om de BinckBank Tour aan te pakken”, vervolgt Plugge. “Er gaat in die wedstrijd heel veel goed en natuurlijk kan het beter, maar we hebben dingen tijdens andere koersen meegemaakt, die vele malen erger zijn.”
“Er kunnen overal fouten gemaakt worden, maar sommige dingen zijn gewoon niet goed genoeg”, vult Spekenbrink aan. “Neem het geval met Van Aert, dat is niet nodig en mag gewoon niet gebeuren. De UCI moet er op toezien dat wedstrijden veilig zijn. Dat lukt nooit voor honderd procent, maar sommige dingen zoals een verkeerd gezet dranghek, of een auto op het parcours kunnen voorkomen worden. Wij willen dat organisatoren in ieder geval kunnen garanderen dat er voldoende financiële middelen zijn om een wedstrijd te organiseren, waarin de veiligheid van de renners voorop staat. En dat als er onverhoopt toch iets fout gaat, er een verzekering is voor nazorg.”
“Zoals het nu gaat kan het echt niet langer”
“We moeten sloten met geld overmaken naar de UCI. De ploegen betalen zestig procent, de organisatoren veertig, zo wordt deze sport gefinancierd”, zegt Plugge. “De UCI doet vervolgens waar het zelf zin in heeft, legt geen verantwoordelijkheid af en past zomaar regels aan. Nu heeft de Internationale wielerbond opeens besloten dat het met een ander anti-dopingagentschap gaat werken, zonder het met ons te bespreken.”
Plugge roept de UCI op om de dialoog aan te gaan, iets wat de wielerbond voorlopig pertinent weigert. “De wielersport bestaat uit zoveel verschillende geledingen en onze tak is boven het hoofd van de UCI gegroeid. Ik zou voorstellen dat er een commerciële entiteit komt die de professionele wielersport over alles aanstuurt, of dat we in ieder geval de discussie daarover voeren. Nu bepaalt de UCI alles. Zoals het nu gaat kan het echt niet langer.”
Enkele voorbeelden: laat ik mijn auto op het parcours staan, dan mag de organisatie deze niet verplaatsen (dat is diefstal). Wanneer ik bovenaan een heuvel woon en mijn zwembad wil legen, dan kan de organisatie aanbellen maar ik open de voordeur niet en laat het ze uitzoeken. De organisatie mag mijn tuin niet in (dat is inbraak). Het plaatsen van dranghekken, overrulen van de normale verkeersregels, afsluiten van wegen, etc. kan/mag de organisatie niet op eigen houtje aanpakken zonder toestemming van de overheid. Een andere route uittekenen zodat je die linke bocht uit de finale haalt en via een andere straat richting finish gaat - leuk idee, maar de organisatie heeft geen 100% vrijheid zijn eigen route te bepalen. Etc. etc. Een koers is inbreuk op het openbare leven en iedereen (die niets met wielrennen heeft) verwacht dat straten zo kort mogelijk zijn afgesloten. Hoeveel tijd je hebt om op en af te bouwen is een gedogen van de overheid, je kan als organisatie hier niet je eigen plan trekken ten koste van de maatschappij. Wegwielrennen zal altijd een compromis zijn, ja ook qua veiligheid. Grote stappen vooruit zet je enkel op een circuit.
Maar met een beetje begrijpend lezen had je ook zo wel gesnapt dat het punt is dat een organisator (of uci) beperkte macht heeft en niet alles wat ‘men’ wil kan en mag oplossen.
Zal dit het begin zijn van verandering of blijft de UCI de ploegen negeren?
Tenenkrommend.
“Wij als ploegen worden alsmaar professioneler, maar de UCI gaat niet mee in het niveau van ons en vele organisatoren. Het is heel stoer om de BinckBank Tour aan te pakken”, vervolgt Plugge. “Er gaat in die wedstrijd heel veel goed en natuurlijk kan het beter, maar we hebben dingen tijdens andere koersen meegemaakt, die vele malen erger zijn.”
Jammer dat hij daar niet iets beter over nagedacht heeft (aangenomen dat hij goed geciteerd is).
Daarnaast meldt hij niet of UCI op de hoogte is van de problemen bij de andere koersen. Bij de BBT waren er duidelijke klachten, waren die er bij de andere koersen ook?
Zo lijkt het helemaal niet. Alleen als je dat erin wilt horen...
Ook dat is UCI!!!!
Ik heb geen idee hoe dat zich verhoudt t.o.v. een internationale koers, maar kan me voorstellen dat de controle op veiligheid ook best groot is.