“Wereld van verschil met vorig jaar”: Trainer ziet cross als volgende stap naar beste Wout van Aert
foto: Fotopersburo Cor Vos
Niels Bastiaens
maandag 1 december 2025 om 19:22

“Wereld van verschil met vorig jaar”: Trainer ziet cross als volgende stap naar beste Wout van Aert

Interview Acht crossen tussen de Wereldbeker in Antwerpen (op 20 december) en het Belgisch kampioenschap in Beringen (op 11 januari), dat is de voorlopige veldritplanning van Wout van Aert. Head of performance van Visma | Lease a Bike en de trainer van Van Aert, Mathieu Heijboer, sluit niet uit dat het WK daar nog bij komt, maar het lijkt op dit moment niet het meest realistische scenario. We kennen de aanpak van de ex-wereldkampioen intussen: alles wijkt voor de weg.

“Het was daarom geen uitdaging om deze planning samen te stellen”, aldus Heijboer bij onze website. “We hebben al een hele tijd geleden over gesproken over welke periode Wout wilde crossen, hoe dat zou passen in de voorbereiding op het wegseizoen en welke stages we zouden doen. Wout heeft vrij snel zelf een voorstel gedaan met een aantal crossen, met als einddoel van de periode het BK. Daar waren we zo uit.”

Wat is de insteek van deze crosscampagne?
“Dat is eigenlijk hetzelfde als de vorige jaren. Een compacte periode van crossen, waarin wel genoeg tijd is om te herstellen en om af en toe voldoende te trainen. Het sportieve hoofddoel ligt in april, dat is duidelijk. Het doel in de crosscampagne is in de eerste plaats om plezier te hebben – en de fans wat terug te geven. Het is de grote liefde van Wout, nog steeds.”

“In dit geval ligt er met het Belgisch kampioenschap een duidelijk einddoel. Een trui winnen is heel erg motiverend. Het is lang geleden dat Wout daar nog heeft kunnen rijden – en het is een mooie wedstrijd om zijn campagne positief mee af te sluiten. Hij wil die titel, daar draaien we niet omheen. We gaan doorbouwen naar een heel goed niveau waar hij kampioen mee kan worden.”

Waarom is dat nu wel mogelijk? Normaal zijn jullie dan toch altijd op trainingskamp?
“Het uitgangspunt is sowieso dat we die data van onze trainingsstages met de wegploeg respecteren. We gaan daar geen toegevingen op doen of compromissen in sluiten. Alleen gaan we nu met de ploeg nu iets later dan de voorbije jaren. Wat dat betreft, komt het allemaal goed samen. 12 januari, daags na het BK, reizen we naar Spanje af, om daar tot de 24ste januari te blijven.”

In Liévin was Van Aert alsnog van de partij – foto: Fotopersburo Cor Vos

Ligt het WK nog op de planning?
“Ik zeg niet helemaal nee tegen het WK. Wat ons betreft, staat de deur op een kiertje. Die beslissing nemen we later, maar voor nu ligt het WK niet binnen onze plannen.”

Vorig jaar zagen we dat de plannen altijd kunnen wijzigen. Maakt het nog een verschil dat hij op het technische parcours van Hulst niet zo’n grote kans lijkt te maken als in Liévin tegen Mathieu van der Poel?
“Dat speelt misschien een kleine rol, maar het belangrijkste is dat zijn hoofddoelen echt in het voorjaar liggen. Vanuit die gedachte willen we er heel bewust voor kiezen om de focus te leggen op de voorbereiding voor het wegseizoen. Als we op een bepaald moment zien dat hij zich dermate goed voelt, dat het crossen goed gaat, hij goed herstelt en hij voor op zijn schema ligt, dan is er de mogelijkheid dat de kans zich voordoet. Maar dan mogen de andere trainingen er wel niet onder lijden.”

Hoe realistisch is dat?
“Dat is iets wat je echt pas kunt afwegen als je ziet hoe Wout zich op dat moment voelt. Vorig jaar leek de deur veel dichter, en toen ging die alsnog open. Op zijn eigen initiatief. Nu is de deur vooralsnog dicht, maar niet hermetisch afgesloten. Het blijft altijd een dilemma. Wat dat betreft ligt het WK gewoon niet ideaal op de kalender, als je kort daarna goed wil presteren in de klassiekers.”

In ieder geval lijkt het verschil qua voorbereiding groot met vorig jaar. Toen kwam Van Aert gehavend uit de Vuelta én werd hij ook nog eens ziek voor de cross in Mol.
“Daarom konden we uit die winter sowieso geen conclusies trekken. We wisten eind november nog niet eens of het überhaupt haalbaar was om te crossen, omdat Wout toen nog niet eens kon hardlopen. Hij kwam vanuit een heel ander uitgangspunt de cross in. Het is toen nog best oké gegaan, maar we waren ver verwijderd van de beste Wout in de cross. Nu is hij al zes weken aan het trainen en zijn er geen fysieke ongemakken, dat is een wereld van verschil. Conditioneel mogen we er dus veel meer van verwachten.”

Hoe belangrijk was het dat die rust er ook op mentaal vlak was? Wout stopte namelijk relatief vroeg met zijn wegseizoen. Zo kon hij voor het eerst in lange tijd écht rusten.
“Het heeft allemaal een beetje met elkaar te maken, maar de reden om vroeg te eindigen, was om weer op tijd te kunnen gaan trainen. Maar wel met een fris hoofd. Hij is weliswaar vrij vroeg gestopt, maar daarvoor zaten twee grote rondes en een volle klassieke campagne. Het had niet veel zin om langer door te trekken, en dat zagen we ook in die laatste wedstrijden. Daarna is hij vroeg kunnen uitrusten en beginnen fietsen.”

Van Aert wil de kloof op Pogacar en MVDP dichten – foto: Fotopersburo Cor Vos

Wat wij hebben onthouden uit zijn voorjaar, was dat hij mits een betere sprint en explosiviteit enkele mooie wedstrijden had kunnen winnen. Moet de cross daar nu aan bijdragen?
“Niet per sé de cross ‘an sich’. Hij is over het algemeen vanuit een betere uitgangspositie beginnen trainen. Zijn niveau ligt hoger, waardoor hij elke keer stappen zet. Hij staat er veel beter voor dan vorig jaar. Hopelijk uit zich dat ook in een meer explosieve Wout in het voorjaar. Maar dat is nog heel ver weg.”

In welke mate hebben die twee grote rondes bijgedragen aan die betere Wout?
“Voor 100 procent. Dat was ook de reden waarom we hem een vol seizoen hebben laten draaien. In onze analyses zien we dat renners elke keer als ze grotere periodes competitie missen, ze er niet meteen terug staan. Incidenteel rijden ze wel een goede uitslag of wedstrijd, maar om de consistentie daar terug in te bouwen, en te blijven groeien, moet je die consistentie ook in wedstrijden en trainingen krijgen.”

Was 2024 dan een soort overgangsjaar?
“Wout had zeker nog meer willen winnen en er zijn momenten geweest dat hij niet het niveau had dat hij had willen hebben, maar het is ook een heel grote investering geweest na het rampjaar 2024.”

Hoe groot is het geloof dat Wout na een goede winter wel terug het gat met Mathieu van der Poel en Tadej Pogacar dicht in de klassiekers?
“Natuurlijk geloven we daar nog altijd in. Uiteraard zijn Mathieu en Tadej gigantische talenten, die overal waar ze aan de start staan kunnen en willen winnen. Maar wij zien voldoende aanknopingspunten om nog steeds de beste versie van Wout terug te vinden. Wat twee jaar geleden niet gelukt is door die valpartij en vorig jaar niet door de naweeën van dat rotseizoen. Zeggen we dat het gemakkelijk is? Neen. Maar we geloven er wel heel erg in. Het zou gek zijn als dat niet zo was.”

“We stellen weer een heel sterk team op, om Wout in de best mogelijke positie te krijgen om hen te pakken. Wat dat betreft, gaan we ook geen grote conclusies uit de winter trekken. Wout gaat verder staan dan vorig jaar. Hopelijk betekent dat, dat hij competitief is met Mathieu van der Poel. Dat zou een goed teken zijn. Maar ook als het heel goed gaat, wil dat niet zeggen dat er een geweldig voorjaar volgt. Of omgekeerd.”


RIDE: het ideale cadeau voor de feestdagen!

De gloednieuwe RIDE Magazine Wintergids 2025 zit met 156 pagina's bomvol mooie wielerverhalen om van te genieten in de koude winter. In het blad lees je interviews met Lorena Wiebes, Tibor Del Grosso, Oscar Onley, Ide Schelling en Wilco Kelderman. Het gaat over de veldritwinter, alles over Alpe d'Huez, het nieuwste materiaal en jouw fietsplannen voor 2026. Een ideaal cadeau om weg te geven voor de feestdagen, toch? Bestel nu deze RIDE voor jezelf of voor een echte fietsfanaat.

RIDE Magazine
3 Reacties
20:00
Cross is maar wat spielerei, ik ben vooral benieuwd naar zijn wegprogramma voor het voorjaar. Wanneer wordt daar iets over gelost?

Uit zijn interviews van afgelopen jaar, leek hij Strade en San Remo weer te willen rijden in ‘26. Benieuwd of daar ook Parijs-Nice of de Tirreno bij komt. En wat met het openingsweekend? Gaat dat dan op de schop voor een hoogtestage?

Of opteren ze weer voor een hoogtestage in maart? Dat was afgelopen 2 jaar niet echt een succes, mede door omstandigheden. Zouden ze dit jaar weer eens voor een ‘traditionele’ opbouw durven kiezen bij Visma-LAB?
    20:40
    Ja ik heb liever dat hij ergens in februari op die berg gaat zitten om dan op zijn minst af te dwalen voor MSR, al lijkt het mij beter om voordien ook nog PN te rijden of de strade + TA.

    Koershardheid lijkt mij in de klassiekers belangrijker dan het effect van een hoogtestage, eigenlijk reed hij vorig seizoen zijn beste klassieker in de Amstel wat 2 weken te laat was. Hopelijk kunnen ze bij visma genoeg aan zelfreflectie doen om dit ook in te zien.
20:34
Beetje cliché om het crossen aan explosiviteit te linken. Voor de typische septembercrossen en Benidorm geldt dat natuurlijk wel, maar van 8 crossen op twee weken in mogelijk zware omstandigheden (en de parcoursen die Wout in dit geval heeft gekozen) bot de explosiviteit net af omdat je een uur lang quasi diezelfde hele hoge vermogens duwt.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.