Welke richting moet Soudal Quick-Step op zonder Evenepoel en hoe verandert Red Bull-BORA-hansgrohe?
Foto: Cor Vos
vrijdag 8 augustus 2025 om 08:14

Welke richting moet Soudal Quick-Step op zonder Evenepoel en hoe verandert Red Bull-BORA-hansgrohe?

Analyse Remco Evenepoel naar Red Bull-BORA-hansgrohe, het is een transfer die niet zomaar zal passeren. Niet alleen de Duitse superformatie, maar ook de ploeg die Evenepoel nu verlaat – Soudal Quick-Step – zal door de keuze van de sterke Belg een nieuwe focus moeten vinden. Hoe zit dat? Dit zijn de opvallendste conclusies, die eerder ook in de WielerFlits Podcast zijn besproken.

Bij Soudal Quick-Step was het, net zoals bij de drie andere Belgische ploegen van het hoogste niveau, de voorbije jaren een uitdaging om tot voldoende financiële middelen te komen. Door het wegvallen van de alleskunner komt er voor CEO Jurgen Foré richting 2026 plots veel extra geld bij.

Niet alleen het salaris dat ze Evenepoel nog moesten uitbetalen – volgens de geruchten ligt dat op 4 à 5 miljoen euro per jaar – komt nu vrij voor andere renners, Red Bull-BORA-hansgrohe heeft bovendien een afkoopsom van 3 miljoen euro moeten betalen. Dat is veel extra geld, waar Soudal iets mee kan en ook nodig heeft.

Ook al was de transfer nog niet officieel aangekondigd, toch merkte je in het transferbeleid van Soudal Quick-Step de afgelopen weken al dat er een behoorlijke ‘shift’ was ingezet. Waar de focus van de ploeg in het verleden altijd lag op de klassiekers, waren ze de afgelopen jaar een ploeg voor de grote rondes geworden. Wat dat betreft, keren ze nu terug naar het oorspronkelijke DNA van de ploeg. Ze waren de laatste jaren bij momenten onzichtbaar in ‘hun’ koersen, maar met Jasper Stuyven en Dylan van Baarle (al is die transfer nog niet officieel) als nieuwe speerpunten willen ze terug met een collectief kunnen komen in dat soort koersen. Zonder echte topper, maar zoals Lidl-Trek het doet met een zeer sterk blok.

CEO Jurgen Foré heeft werk voor de boeg – foto: Cor Vos

Dat zie je ook terug in de contractverlengingen bij Soudal Quick-Step. De ervaren klassiekerspecialist Yves Lampaert mag een jaar langer aan boord blijven, Ayco Bastiaens ook. Daarnaast hangt de komst van Fabio Van den Bossche (Alpecin-Deceuninck), Ceriel Desal (Wagner Bazin WB) en de Italiaanse sprinter Alberto Dainese (Tudor) nog in de lucht. De komst van Edward Planckaert (Alpecin-Deceuninck) is al officieel. De ploeg wordt zo steeds meer terug een ploeg van vrijbuiters in de klassiekers. The Wolfpack, zeg maar.

Een deel van de klimploeg die rond Evenepoel was gebouwd, lijkt dan weer te moeten vertrekken. Pieter Serry stopt aan het einde van het seizoen, Mattia Cattaneo maakt mee met Remco Evenepoel de overstap naar de Duitse formatie en ook over Josef Cerny, James Knox en Antoine Huby is nog weinig duidelijkheid. Hebben wél bijgetekend, en dat is toch best opvallend: klimmers Louis Vervaeke en Ilan Van Wilder.

Samen met Paul Magnier en Europees kampioen Tim Merlier, die dit jaar al scoorden voor de ploeg, heeft Soudal Quick-Step in 2026 zo een heel aantal renners die in de breedte kunnen scoren. Neem daar ook nog de ervaren klassementsman Mikel Landa bij en Mont Ventoux-winnaar Valentin Paret-Peintre, en je merkt dat er nu al veel renners zijn die in een breed scala aan wedstrijden hun ding kunnen doen. Ze moesten zich altijd wegcijferen in de belangrijkste wedstrijden en kregen minder ruimte, maar die komt juist terug vrij.

Wat bij Red Bull-BORA-hansgrohe?
Ook bij de Duitse formatie verandert er logischerwijs heel wat. De ploeg had al veel goede renners in huis, maar die echte leider van wereldniveau – die de allerbeste Remco Evenepoel moet kunnen zijn – miste nog. Evenepoel brengt een hele entourage mee en dus zal er bij Red Bull-BORA-hansgrohe ruimte moeten worden gemaakt. Die is er ook, want bij het team zijn er ruim tien renners einde contract.

Lipowitz is al sterke man bij Red Bull – foto: Cor Vos

Het geld is bij Red Bull-BORA-hansgrohe in ieder geval aanwezig. Maar er is ook een weelde aan sterke renners, die in zijn voor- of nadeel kunnen spelen. Florian Lipowitz en Primoz Roglic, de nummers drie en acht uit de afgelopen Tour de France, rijden immers bij het team. Lipowitz heeft nog een contract tot eind 2026, maar er zijn geruchten dat hij onder zijn contract uit wil. Logisch ook. De Duitser zal zich ook wel afvragen: wat gaat mijn rol nu worden?

Voor Roglic ligt dat verhaal toch anders. De Sloveen is niet meer de beste versie van zichzelf en zal zich in zijn (vermoedelijk) laatste jaar vooral op de Giro d’Italia of Vuelta a España richten. Al kan de transfer van Evenepoel ook in zijn geval voor een domino-effect en misschien vervroegd vertrek worden.

Verder barst het bij Red Bull-BORA-hansgrohe nog van de andere grote namen, die zich wellicht in veel gevallen in zijn dienst zullen moeten stellen. Voormalig Girowinnaar Jai Hindley, Daniel Felipe Martinez en Aleksandr Vlasov, om er maar enkele te noemen. Evenepoel krijgt zo op papier een ijzersterke klimmersploeg rond zich in zijn nieuwe omgeving.

RIDE Magazine
67 Reacties
07-08-2025 06:56
De nummer 3 van de Tour van afgelopen jaar Evenepoel en de nummer 3 van de Tour dit jaar Lipowitz zijn twee gelijkwaardige kopmannen. Dit is de enige ploeg die de strijd met Pogacar en Vingegaard aan kunnen gaan. Roglic en Hindley zijn prima kopmannen voor een Giro of Vuelta winst en schaduwkopmannen voor in de Tour. Daniel Felipe Martinez en Aleksandr Vlasov schat ik een trede lager in, die rijden voor een podium of als superknechten.
    07-08-2025 12:16
    Met alle respect voor de prestatie voor Lipowitz, Evenepoel is een gevestigde topper in het peloton. Lipowitz is daar nog lang niet, en moet nog veel bevestigen. Zeker geen gelijkwaardige kopmannen.
    09-08-2025 21:18
    Lipowitch bleef veel dichterbij Vingegaard & Pogacar in de bergen dan Evenepoel ooit gelukt is. In mijn ogen is Lipowitch de toekomstige belofte, niet Evenepoel.
07-08-2025 07:19
Waarom heb ik toch de overtuiging dat het contract in euros belangrijker was voor Evenepoel dan wat de naam van het team is?
07-08-2025 09:42
Als we de geruchten mogen geloven, zit deze ploeg voor 2026 al min of meer vol. De richtingsvraag gaat dus vooral over 2027 en verder. Het antwoord op die vraag is verder niet zo ingewikkeld: de ploeg moet gewoon bij zichzelf blijven en geen rare dingen gaan doen. Dat betekent terug naar het DNA van SQS: een ploeg die sterk is in de breedte, met veel renners die een koers kunnen afmaken. Daarbij is de ploeg altijd succesvol geweest in het vinden en ontwikkelen van jong talent, maar zijn ze recentelijk ingehaald door Lotto, dus dat moet beter. Tot slot is er altijd een sterke sprinttrein geweest, dus dat moeten ze zeker behouden in tijden waarin succes in topklassiekers en grote rondes beperkt is tot een klein groepje supermannen.
07-08-2025 15:15
Quickstep sprinttrein voor Melker in grote rondes en verder klassiekerploeg voor de voorjaarskleding.
07-08-2025 17:04
Vraag mij eigenlijk wel af hoe Van Gils gereageerd heeft op het nieuws over de komst van Evenepoel.
Speciaal onder zijn contract uitgekropen bij Lotto om bij Redbull dé kopman te worden in de Ardennen, hij wou er zich zelfs bij neerleggen dat hij geen grote rondes meer mocht rijden, en nu dreigt hij dus ook in de Ardennen nog 2de viool te moeten spelen (of zelfs 3de of 4de afhankelijk van de ambities van een Roglic en Martinez etc).
    08-08-2025 11:22
    Ja goed punt en hij lijkt mij te "eergierig" om daar gewoon te gaan knechten. Dus ...
08-08-2025 03:03
Welke richting Soudal Quickstep op moet? Dat is evident. Dat is richting Nokere Koerse.

Reacties zijn gesloten.