Welke richting moet Soudal Quick-Step op zonder Evenepoel en hoe verandert Red Bull-BORA-hansgrohe?
Analyse Remco Evenepoel naar Red Bull-BORA-hansgrohe, het is een transfer die niet zomaar zal passeren. Niet alleen de Duitse superformatie, maar ook de ploeg die Evenepoel nu verlaat – Soudal Quick-Step – zal door de keuze van de sterke Belg een nieuwe focus moeten vinden. Hoe zit dat? Dit zijn de opvallendste conclusies, die eerder ook in de WielerFlits Podcast zijn besproken.
Bij Soudal Quick-Step was het, net zoals bij de drie andere Belgische ploegen van het hoogste niveau, de voorbije jaren een uitdaging om tot voldoende financiële middelen te komen. Door het wegvallen van de alleskunner komt er voor CEO Jurgen Foré richting 2026 plots veel extra geld bij.
Niet alleen het salaris dat ze Evenepoel nog moesten uitbetalen – volgens de geruchten ligt dat op 4 à 5 miljoen euro per jaar – komt nu vrij voor andere renners, Red Bull-BORA-hansgrohe heeft bovendien een afkoopsom van 3 miljoen euro moeten betalen. Dat is veel extra geld, waar Soudal iets mee kan en ook nodig heeft.
Ook al was de transfer nog niet officieel aangekondigd, toch merkte je in het transferbeleid van Soudal Quick-Step de afgelopen weken al dat er een behoorlijke ‘shift’ was ingezet. Waar de focus van de ploeg in het verleden altijd lag op de klassiekers, waren ze de afgelopen jaar een ploeg voor de grote rondes geworden. Wat dat betreft, keren ze nu terug naar het oorspronkelijke DNA van de ploeg. Ze waren de laatste jaren bij momenten onzichtbaar in ‘hun’ koersen, maar met Jasper Stuyven en Dylan van Baarle (al is die transfer nog niet officieel) als nieuwe speerpunten willen ze terug met een collectief kunnen komen in dat soort koersen. Zonder echte topper, maar zoals Lidl-Trek het doet met een zeer sterk blok.

CEO Jurgen Foré heeft werk voor de boeg – foto: Cor Vos
Dat zie je ook terug in de contractverlengingen bij Soudal Quick-Step. De ervaren klassiekerspecialist Yves Lampaert mag een jaar langer aan boord blijven, Ayco Bastiaens ook. Daarnaast hangt de komst van Fabio Van den Bossche (Alpecin-Deceuninck), Ceriel Desal (Wagner Bazin WB) en de Italiaanse sprinter Alberto Dainese (Tudor) nog in de lucht. De komst van Edward Planckaert (Alpecin-Deceuninck) is al officieel. De ploeg wordt zo steeds meer terug een ploeg van vrijbuiters in de klassiekers. The Wolfpack, zeg maar.
Een deel van de klimploeg die rond Evenepoel was gebouwd, lijkt dan weer te moeten vertrekken. Pieter Serry stopt aan het einde van het seizoen, Mattia Cattaneo maakt mee met Remco Evenepoel de overstap naar de Duitse formatie en ook over Josef Cerny, James Knox en Antoine Huby is nog weinig duidelijkheid. Hebben wél bijgetekend, en dat is toch best opvallend: klimmers Louis Vervaeke en Ilan Van Wilder.
Samen met Paul Magnier en Europees kampioen Tim Merlier, die dit jaar al scoorden voor de ploeg, heeft Soudal Quick-Step in 2026 zo een heel aantal renners die in de breedte kunnen scoren. Neem daar ook nog de ervaren klassementsman Mikel Landa bij en Mont Ventoux-winnaar Valentin Paret-Peintre, en je merkt dat er nu al veel renners zijn die in een breed scala aan wedstrijden hun ding kunnen doen. Ze moesten zich altijd wegcijferen in de belangrijkste wedstrijden en kregen minder ruimte, maar die komt juist terug vrij.
Wat bij Red Bull-BORA-hansgrohe?
Ook bij de Duitse formatie verandert er logischerwijs heel wat. De ploeg had al veel goede renners in huis, maar die echte leider van wereldniveau – die de allerbeste Remco Evenepoel moet kunnen zijn – miste nog. Evenepoel brengt een hele entourage mee en dus zal er bij Red Bull-BORA-hansgrohe ruimte moeten worden gemaakt. Die is er ook, want bij het team zijn er ruim tien renners einde contract.

Lipowitz is al sterke man bij Red Bull – foto: Cor Vos
Het geld is bij Red Bull-BORA-hansgrohe in ieder geval aanwezig. Maar er is ook een weelde aan sterke renners, die in zijn voor- of nadeel kunnen spelen. Florian Lipowitz en Primoz Roglic, de nummers drie en acht uit de afgelopen Tour de France, rijden immers bij het team. Lipowitz heeft nog een contract tot eind 2026, maar er zijn geruchten dat hij onder zijn contract uit wil. Logisch ook. De Duitser zal zich ook wel afvragen: wat gaat mijn rol nu worden?
Voor Roglic ligt dat verhaal toch anders. De Sloveen is niet meer de beste versie van zichzelf en zal zich in zijn (vermoedelijk) laatste jaar vooral op de Giro d’Italia of Vuelta a España richten. Al kan de transfer van Evenepoel ook in zijn geval voor een domino-effect en misschien vervroegd vertrek worden.
Verder barst het bij Red Bull-BORA-hansgrohe nog van de andere grote namen, die zich wellicht in veel gevallen in zijn dienst zullen moeten stellen. Voormalig Girowinnaar Jai Hindley, Daniel Felipe Martinez en Aleksandr Vlasov, om er maar enkele te noemen. Evenepoel krijgt zo op papier een ijzersterke klimmersploeg rond zich in zijn nieuwe omgeving.
- Vlasov heeft nooit zijn niveau gehaald en rijdt daar lijkt mij voor een groot kopmansalaris rond met matige prestaties
- Bij Hindley is het er, mede door blessures, nooit echt uitgekomen bij Red Bull
- Higuita is inmiddels weg, maar reed geen deuk in een pak boter
- Sobrero was al geen echte topper, maar is zeker niet vooruit gegaan na zijn komst
- Iets mindr evident, mar Schachmann en Buchmann gingen toch wel een groot verval in bij de ploeg in 22/23
- Roglic is al wat ouder en had valpartijen, maar heeft toch geen stap gezet
Qua omkadering heb ik dan ook twijfels of dit de juiste stap is voor Evenepoel:
- Er zijn twee andere grote kopmannen (Roglic en Lipo),
- Er zijn eigenlijk helemaal niet zulke duidelijk goede knechten, als in knechten die zich bewezen hebben in die rol
- De ploeg heeft geen duidelijke track record in het beter maken van renners en managen van kopmannen (Roglic deed geen trap voor Lipo in de Tour)
Mijns inziens was Ineos een betere bestemming voor Revket. Daar hebben ze eerder van tijdrijders rondewinnaars gemaakt. Ze hadden met Arensman, De Plus, Ganna, Kwiat, Sheffield een perfecte start-trein gehad als je denkt aan de ondersteuning voor een klimmende tijdrijder. Allemaal hardrijders die ook goed een berg overkomen. Allicht nog een Foss erbij en Cattaneo. Was een geweldige ploeg geweest die Rev uit valpartije houdt op het vlakke en een hoog tempo kan ontwikkelen in bergetappes zoals de oude Sky-trein.
Nu dan maar hopen dat Roglic zijn contract kan verbreken en 2 jaar naar Ineos kan.
Zou mij trouwens niets verbazen als komend seizoen Evenepoel met Pellizzari als schaduwkopman naar de Giro trekt voor GC, en dan de Tour rijdt voor etappes/bollen/schaduwkopman naast Lipowitz.
Ik kan mij trouwens vergissen, maar ik denk dat de Belgische media en het publiek best realistisch zijn hoor, in tegenstelling tot wat er hier vaak geroepen wordt. Behalve een incidentele troll misschien denk ik niet dat je veel quotes of links kan vinden waar gezegd wordt dat Evenepoel de Tour zal winnen als Pogacar (en in iets mindere mate Vingegaard) fit blijft. Er wordt enkel gezegd dat hij de capaciteiten heeft om de Tour te winnen, en dat lijkt me niet gelogen. In de koers sluimert pech om elke hoek, dus als alles een keertje meezit (lees: Het bij de 2 aliens een keertje tegenzit) kan hij best de Tour winnen. Als Vingegaard en Pogacar in elkaar waren gehaakt ergens, had het zelfs vorig jaar zomaar al gekund. Denk dat iedereen in België ook wel beseft dat de kans veel groter is dat hij de Giro of nog eens de Vuelta wint, omdat hij daar in principe tegenstanders treft die hij ook zonder pech aan kan.
Nu valt die wereldtopper dus weg met Evenepoel. Dan houden ze wel Merlier over als wellicht beste sprinter ter wereld. Maar die wordt eind dit jaar 33. De kans dat zijn explosiviteit wat afbot in de komende jaren, lijkt mij niet gering gezien zijn leeftijd.
En de vraag is: wie kunnen ze halen om weer 1 van de topteams te worden? Daarvoor heb je een renner nodig die tot de allerbeste coureurs ter wereld behoort. Een ronderenner zal dat wellicht niet zijn, want wat kunnen ze die bieden? En alle huidige klassieke toppers liggen voor langere tijd vast en hebben weinig reden om naar SQS te komen.
Ik vrees dat het voor zowel sponsors als Bakala allemaal wel eens een pak minder interessant kan worden. De afgelopen jaren behoorden ze nog tot de beste teams, vaak door een uitschieter van Evenepoel. Die uitstraling/prestige gaan ze nu toch wat verliezen. Ook Specialized wil weg.
Kan best dat er de komende jaren in de klassiekers een wissel van de wacht komt. De generatie Van der Poel/Van Aert gaat de 30 voorbij. Dan maar hopen dat ze 1 van de nieuwe sterren aan zich kunnen binden of met Magnier misschien al in huis hebben. Of het kan einde verhaal worden, iets wat zowel Bakala als Quick-Step een tijdje geleden eigenlijk al eens wilde.
Nu hét Belgische uithangbord wegvalt, ben ik benieuwd hoe het verder moet. Ze hebben natuurlijk nog steeds goeie renners, zoals we zagen in de Tour met al die ritzeges. Maar 1 van de superteams van het peloton zullen ze toch niet meer zijn.
Ik kan eigenlijk maar 1 iemand bedenken die de leemte van Evenepoel op korte termijn kan opvangen voor de Belgische sponsors en dat is Van Aert. Maar die lijkt mij zelf het liefste bij Visma-LAB te blijven. Al verliest hij met Van Baarle, Benoot en Kooij toch ook wat mannen voor het klassieke werk. Maar dan nog lijkt hij zich bij SQS niet echt te kunnen verbeteren.
Bij de komst van Stuyven én Van Baarle stel ik mij wat vragen. Beiden grote namen omdat ze enkele jaren terug een monument wonnen. Maar volgens mij gaan ze veel betalen voor wat ze in de plaats krijgen. 1 van de 2 lijkt mij voldoende.
Ik ben in ieder geval benieuwd hoe ambitieus de sponsors en Bakala nog zijn en of ze na '27 nog door willen, zelfs al is het op bescheidener niveau. Dat lijkt mij niet iets waar zo'n figuur als Bakala veel interesse in heeft.
Van Aert zou ook een goede optie kunnen zijn alleen wie moet er in zijn kielzog mee om klaar gestoomd te worden om hem op te volgen. Dan kom ik op 1 naam en die rijd ook bij vislab en dat is brennan. Kan de heuvels goed verteren, leergierig, wint aardig wat en is snel in de sprint.
Er zal een grote naam moeten komen anders wordt de inkomsten bron van de sponsoren aardig naar beneden bijgesteld.
Geen enkele regio ter wereld weet zo veel toprenners in de wieg te leggen als Vlaanderen, dus dat nieuwe aanwas zal op de lange termijn nooit een probleem zijn voor een Vlaamse ploeg.
Zeg ik met enige afgunst als Nederlander.
Ik zou als SQS zijnde trouwens niet compleet terug de switch maken naar de klassiekers om de simpele reden dat de toppers daar gewoon niet haalbaar/verslaanbaar zijn. Zowel Pogacar, Van Der Poel, Pedersen als Van Aert liggen nog jaren vast, dus in principe rijd je daar voor plaats 5, hoe sterk je blok daar ook is. De strategie die de ploeg vroeger tot een kunst had verheven (in het middenstuk van de koers al demarreren met enkele schaduwkopmannen, om zo een overtal te hebben in de finale als de kopmannen aangingen) is totaal achterhaald, omdat de kleppers van nu gewoon zelf al demarreren voor halfweg koers. Met Stuyven, Van Baarle, Lampaert, Planckaert, Magnier,... zou je in principe al voldoende gewapend moeten zijn om voor die plek 5 mee te doen.
Dan zou ik als SQS zijnde alles op alles zetten om Ayuso binnen te halen, want in het rondewerk heb je ondanks alles meer kans om hoger te eindigen dan in de klassiekers. Dan heb je met Landa een sterke Spaanse tandem voor het rondewerk. Is ook erg sterk in de lastigere ééndagskoersen wat momenteel wel onderbemand gebied is. Bovendien spreekt hij perfect Engels dus qua integratie is het geen probleem.
En uiteraard verder blijven focussen op de snelste sprinter in het peloton met Merlier want dat is hun grootste garantie op succes én belangrijk Belgisch uithangbord voor de sponsoren.
Eventuele alternatieven die ze nog zouden kunnen najagen zijn Van Aert en De Lie, maar die liggen allebei natuurlijk nog onder contract en hebben zelf nog geen signalen gegeven dat ze zouden wegwillen, dus geen idee hoe realistisch dat is, al heeft Van Aert wel een tikje gekregen van Trine natuurlijk dus mss dat de kans wel ietsje vergroot is.
Als een andere ploeg hem een forse loonsverhoging zou bieden (en hij krijgt sportieve garanties), wil ik het nog maar zien of hij bij VLAB blijft.
Eens dat Ayuso niet consistent is, maar is (zo uit mijn hoofd) wel de grootste naam die (mogelijk) beschikbaar zou zijn. Denk dat SQS er ook wel mee kan leven dat hij de ene keer onverklaarbaar als 123e over de meet bolt, zolang hij een volgende koers dan maar als 1e finisht. Daar heb je meer aan dan eentje die wel consistent is, maar dan telkens tussen plek 5-10.
En als hij in grote rondes er keer doorheen zakt, kan je altijd nog schakelen naar luxeknecht voor Landa en/of gaan voor ritten/bergtrui.
Voor de koers in de koers zou het natuurlijk het leukst zijn als Lipowitz nu de omgekeerde beweging maakt richting SQS, en ze alsnog tegen elkaar moeten bikkelen.
Haha dat zou inderdaad vanuit drama perspectief geweldig zijn, wat een heerlijke gedachte.
Dan zouden ze veel beter voor yarno widar gaan , mischien is die wel haalbaar nu met die fusie bij loto en dan kunnen ze blijven richten op rondewerk
Tevens zit hij in sanremo gewoon in de (ruime) groep achter Pogi/VdPoel/ganna.
Dan behoor je toch gewoon bij de betere klassieke renners...
Tuurlijk is Pedersen (samen met Van Aert) degene die het dichtst bij VdPoel/Pogi aanleunt.
Maar naast die 4, zit je met Stuyven toch met een van de beste opties.
Ik las laatst dat primoz zijn contract zou aflopen, maar volgens mij had hij voor 3 jaar getekend na zijn vertrek bij vislab. Lipowitz zou ik adviseren nog een jaar groeien in de schaduw van primoz en remco. Dan is hij 24 of 25 als hij weggaat naar een andere ploeg als kopman. Anders krijg je een felix gall verhaal. Na 1 goede tour gelijk kopman geworden bij decathlon. Dat was te snel.
Het gaat een interessant verhaal worden 2026.
Met dat hij pas net koerst zou je denken dat hij maar begin de 20 is, maar komt gwn omdat hij uit andere sport komt.
Waarom niet kijken naar pakweg Bini?
Zou door de fusie onder zijn contract bij Wanty uitkunnen.
Als hij goed begeleid wordt, kan dat de man worden die meekan met de toppers in de Vlaamse klassiekers.
Jammer dat Lamperti weg gaat. Lijkt me toch meer potentieel te hebben dan Dainese.
En Specialized scheen een gedeelte van het salaris van Remco ook al te betalen, dus dat komt niet 1 op 1 terug bij de ploeg.
Eerder een soort moneyball-idee met renners halen die eigenlijk onder hun niveau koersen, goed begeleiden en dan met 5 onbekende kanshebbers de finale van een (semi-)klassieker ingaan. Maar ja, dat is het plan voor het merendeel van de wielerploegen.
Met het vrijgekomen budget proberen om De Lie voor een kleiner bedrag op te prikken.
Van Baarle is in mijn ogen al een gigantische gok (tenzij met een prestatiegericht contract), maar dat is bij Jakobsen nog een stuk groter na zijn blessureleed.
Laat die maar eerst bewijzen bij Picnic dat hij weer wielrenner kan worden.