Welke richting moet Soudal Quick-Step op zonder Evenepoel en hoe verandert Red Bull-BORA-hansgrohe?
Foto: Cor Vos
vrijdag 8 augustus 2025 om 08:14

Welke richting moet Soudal Quick-Step op zonder Evenepoel en hoe verandert Red Bull-BORA-hansgrohe?

Analyse Remco Evenepoel naar Red Bull-BORA-hansgrohe, het is een transfer die niet zomaar zal passeren. Niet alleen de Duitse superformatie, maar ook de ploeg die Evenepoel nu verlaat – Soudal Quick-Step – zal door de keuze van de sterke Belg een nieuwe focus moeten vinden. Hoe zit dat? Dit zijn de opvallendste conclusies, die eerder ook in de WielerFlits Podcast zijn besproken.

Bij Soudal Quick-Step was het, net zoals bij de drie andere Belgische ploegen van het hoogste niveau, de voorbije jaren een uitdaging om tot voldoende financiële middelen te komen. Door het wegvallen van de alleskunner komt er voor CEO Jurgen Foré richting 2026 plots veel extra geld bij.

Niet alleen het salaris dat ze Evenepoel nog moesten uitbetalen – volgens de geruchten ligt dat op 4 à 5 miljoen euro per jaar – komt nu vrij voor andere renners, Red Bull-BORA-hansgrohe heeft bovendien een afkoopsom van 3 miljoen euro moeten betalen. Dat is veel extra geld, waar Soudal iets mee kan en ook nodig heeft.

Ook al was de transfer nog niet officieel aangekondigd, toch merkte je in het transferbeleid van Soudal Quick-Step de afgelopen weken al dat er een behoorlijke ‘shift’ was ingezet. Waar de focus van de ploeg in het verleden altijd lag op de klassiekers, waren ze de afgelopen jaar een ploeg voor de grote rondes geworden. Wat dat betreft, keren ze nu terug naar het oorspronkelijke DNA van de ploeg. Ze waren de laatste jaren bij momenten onzichtbaar in ‘hun’ koersen, maar met Jasper Stuyven en Dylan van Baarle (al is die transfer nog niet officieel) als nieuwe speerpunten willen ze terug met een collectief kunnen komen in dat soort koersen. Zonder echte topper, maar zoals Lidl-Trek het doet met een zeer sterk blok.

CEO Jurgen Foré heeft werk voor de boeg – foto: Cor Vos

Dat zie je ook terug in de contractverlengingen bij Soudal Quick-Step. De ervaren klassiekerspecialist Yves Lampaert mag een jaar langer aan boord blijven, Ayco Bastiaens ook. Daarnaast hangt de komst van Fabio Van den Bossche (Alpecin-Deceuninck), Ceriel Desal (Wagner Bazin WB) en de Italiaanse sprinter Alberto Dainese (Tudor) nog in de lucht. De komst van Edward Planckaert (Alpecin-Deceuninck) is al officieel. De ploeg wordt zo steeds meer terug een ploeg van vrijbuiters in de klassiekers. The Wolfpack, zeg maar.

Een deel van de klimploeg die rond Evenepoel was gebouwd, lijkt dan weer te moeten vertrekken. Pieter Serry stopt aan het einde van het seizoen, Mattia Cattaneo maakt mee met Remco Evenepoel de overstap naar de Duitse formatie en ook over Josef Cerny, James Knox en Antoine Huby is nog weinig duidelijkheid. Hebben wél bijgetekend, en dat is toch best opvallend: klimmers Louis Vervaeke en Ilan Van Wilder.

Samen met Paul Magnier en Europees kampioen Tim Merlier, die dit jaar al scoorden voor de ploeg, heeft Soudal Quick-Step in 2026 zo een heel aantal renners die in de breedte kunnen scoren. Neem daar ook nog de ervaren klassementsman Mikel Landa bij en Mont Ventoux-winnaar Valentin Paret-Peintre, en je merkt dat er nu al veel renners zijn die in een breed scala aan wedstrijden hun ding kunnen doen. Ze moesten zich altijd wegcijferen in de belangrijkste wedstrijden en kregen minder ruimte, maar die komt juist terug vrij.

Wat bij Red Bull-BORA-hansgrohe?
Ook bij de Duitse formatie verandert er logischerwijs heel wat. De ploeg had al veel goede renners in huis, maar die echte leider van wereldniveau – die de allerbeste Remco Evenepoel moet kunnen zijn – miste nog. Evenepoel brengt een hele entourage mee en dus zal er bij Red Bull-BORA-hansgrohe ruimte moeten worden gemaakt. Die is er ook, want bij het team zijn er ruim tien renners einde contract.

Lipowitz is al sterke man bij Red Bull – foto: Cor Vos

Het geld is bij Red Bull-BORA-hansgrohe in ieder geval aanwezig. Maar er is ook een weelde aan sterke renners, die in zijn voor- of nadeel kunnen spelen. Florian Lipowitz en Primoz Roglic, de nummers drie en acht uit de afgelopen Tour de France, rijden immers bij het team. Lipowitz heeft nog een contract tot eind 2026, maar er zijn geruchten dat hij onder zijn contract uit wil. Logisch ook. De Duitser zal zich ook wel afvragen: wat gaat mijn rol nu worden?

Voor Roglic ligt dat verhaal toch anders. De Sloveen is niet meer de beste versie van zichzelf en zal zich in zijn (vermoedelijk) laatste jaar vooral op de Giro d’Italia of Vuelta a España richten. Al kan de transfer van Evenepoel ook in zijn geval voor een domino-effect en misschien vervroegd vertrek worden.

Verder barst het bij Red Bull-BORA-hansgrohe nog van de andere grote namen, die zich wellicht in veel gevallen in zijn dienst zullen moeten stellen. Voormalig Girowinnaar Jai Hindley, Daniel Felipe Martinez en Aleksandr Vlasov, om er maar enkele te noemen. Evenepoel krijgt zo op papier een ijzersterke klimmersploeg rond zich in zijn nieuwe omgeving.

RIDE Magazine
67 Reacties
06-08-2025 14:31
Voor een "analyse" vind ik dat er weinig diepgang is aan de Red Bull kant. Zo wordt er niet uitgelicht dat er toch meerdere klassementsmannen zijn gefaald:
- Vlasov heeft nooit zijn niveau gehaald en rijdt daar lijkt mij voor een groot kopmansalaris rond met matige prestaties
- Bij Hindley is het er, mede door blessures, nooit echt uitgekomen bij Red Bull
- Higuita is inmiddels weg, maar reed geen deuk in een pak boter
- Sobrero was al geen echte topper, maar is zeker niet vooruit gegaan na zijn komst
- Iets mindr evident, mar Schachmann en Buchmann gingen toch wel een groot verval in bij de ploeg in 22/23
- Roglic is al wat ouder en had valpartijen, maar heeft toch geen stap gezet

Qua omkadering heb ik dan ook twijfels of dit de juiste stap is voor Evenepoel:
- Er zijn twee andere grote kopmannen (Roglic en Lipo),
- Er zijn eigenlijk helemaal niet zulke duidelijk goede knechten, als in knechten die zich bewezen hebben in die rol
- De ploeg heeft geen duidelijke track record in het beter maken van renners en managen van kopmannen (Roglic deed geen trap voor Lipo in de Tour)

Mijns inziens was Ineos een betere bestemming voor Revket. Daar hebben ze eerder van tijdrijders rondewinnaars gemaakt. Ze hadden met Arensman, De Plus, Ganna, Kwiat, Sheffield een perfecte start-trein gehad als je denkt aan de ondersteuning voor een klimmende tijdrijder. Allemaal hardrijders die ook goed een berg overkomen. Allicht nog een Foss erbij en Cattaneo. Was een geweldige ploeg geweest die Rev uit valpartije houdt op het vlakke en een hoog tempo kan ontwikkelen in bergetappes zoals de oude Sky-trein.

Nu dan maar hopen dat Roglic zijn contract kan verbreken en 2 jaar naar Ineos kan.
    06-08-2025 16:43
    dit volg ik helemaal
06-08-2025 13:35
Wielerflits denkt dus dat Lipowitz (op korte termijn al) Red Bull-Bora-Hansgrohe gaat verlaten, vanwege de komst van Evenepoel? Dan zou het aantrekken van Evenepoel en diens entourage echt een onbegrijpelijke en zeer twijfelachtige beslissing zijn van Red Bull. Met Lipowitz lijkt het Duitse team een Duits groeibriljantje in handen te hebben. Terwijl het bij Evenepoel maar afwachten is wanneer hij weer valt en geblesseerd raakt, en of hij nog terug zal komen op zijn allerbeste niveau. En zelfs op dat 'allerbeste niveau' heeft Remco twee vlakke tijdritten en niet teveel zware bergetappes nodig om Lipowitz in een grote ronde te kunnen verslaan, om het maar niet over Pogacar en Vingegaard te hebben (of opkomende talenten als Del Toro en Ayuso). Als ik de leiding van Red Bull was, zou ik met Evenepoel vooral mikken op eendaagse successen, kleinere etappekoersen en een vrije rol in Giro en/of Vuelta. Lipowitz is de beste kopman voor de ploeg in de Tour de France en die korte etappekoersen waar hoogtemeters zwaarder wegen dan tijdritkilometers. Maar ik ben bang dat de ambities van Remco Evenepoel zelf, diens entourage van ja-knikkers en het Belgische publiek bij de (voor mijn gevoel) onrealististische doelstelling van een eindzege in de Tour de France blijven liggen.
    06-08-2025 14:23
    Denk dat je sinds de instap van Redbull dit niet langer moet bekijken als een Duits, maar als een internationaal team. Redbull wil gewoon wereldwijde exposure, dus ik denk dat die nog het liefst van al 30 verschillende nationaliteiten in de ploeg zouden hebben. Los daarvan zou Lipowitz natuurlijk wel een erg groot sportief verlies zijn, maar qua persoonlijkheid kan je ook bijna niet haakser staan op wat Redbull wil uitstralen. Waar zij het van de extreme sporten en persoonlijkheden moeten hebben, is Lipo toch wel een verlegen schooljongetje.

    Zou mij trouwens niets verbazen als komend seizoen Evenepoel met Pellizzari als schaduwkopman naar de Giro trekt voor GC, en dan de Tour rijdt voor etappes/bollen/schaduwkopman naast Lipowitz.

    Ik kan mij trouwens vergissen, maar ik denk dat de Belgische media en het publiek best realistisch zijn hoor, in tegenstelling tot wat er hier vaak geroepen wordt. Behalve een incidentele troll misschien denk ik niet dat je veel quotes of links kan vinden waar gezegd wordt dat Evenepoel de Tour zal winnen als Pogacar (en in iets mindere mate Vingegaard) fit blijft. Er wordt enkel gezegd dat hij de capaciteiten heeft om de Tour te winnen, en dat lijkt me niet gelogen. In de koers sluimert pech om elke hoek, dus als alles een keertje meezit (lees: Het bij de 2 aliens een keertje tegenzit) kan hij best de Tour winnen. Als Vingegaard en Pogacar in elkaar waren gehaakt ergens, had het zelfs vorig jaar zomaar al gekund. Denk dat iedereen in België ook wel beseft dat de kans veel groter is dat hij de Giro of nog eens de Vuelta wint, omdat hij daar in principe tegenstanders treft die hij ook zonder pech aan kan.
    06-08-2025 18:56
    Geldt voor RB Bora Hansgrohe niet een beetje hetzelfde als voor VLab? Van origine is het een Duits team met Duitse achtergrond. Zeker de twee langdurige Duitse subsponsoren zien graag een Duits profiel bij de renners. En uiteindelijk is RB ook gewoon Oostenrijks met een sterk Duitstalig gericht profiel. Zodoende heeft die ploeg el degelijk een Duits gerichte basis. Net als dat hier iedereen moord en brand schreeuwt als VLab te weinig NL'ers heeft in de ploeg en de selecties van de TDF en daarmee te internationaal wordt. Remco en zijn hele hofhouding hebben nog een hele culturele slag te maken binnen het team en omkadering.
    07-08-2025 13:20
    @ Ricco: Ik betwijfel dat eigenlijk, als je ziet dat er momenteel maar 6 Duitsers en 1 Oostenrijker meer overblijven. 2 jaar geleden nog maar waren dat nog 10 Duitsers en 3 Oostenrijkers. Denk dat die net als UAE en VLAB (en al grotendeels Lidl-Trek) gewoon op zoek zijn naar het beste van het beste. Als die toevallig het juiste vlaggetje naast hun naam hebben, zoveel te beter, maar heb niet het gevoel dat dat selectiecriteria is bij die échte topploegen. Lijkt me vooral enorm prestatiegericht allemaal.
    07-08-2025 14:54
    Ja dat denk ik ook allemaal. Puur vanuit het team bezien. Ik denk alleen dat de Duitse identiteit nog wel degelijk een rol speelt, ondanks de komst van RB en een internationaler karakter. Met name in zaken als sponsoren, fans en personeel. En daarmee ben ik benieuwd hoe de integratie gaat verlopen van niet Duitstalige renners, zeker wanneer ze meer meenemen dan alleen zichzelf.
06-08-2025 16:44
Ik lees vaak dat SQS lekker terug moet naar hoe het vroeger was. Maar zo simpel lijkt mij dat niet. Qua budget zijn ze ingehaald door een aantal teams. Tot dit jaar hadden ze ook gewoon minstens 1 wereldtopper. Vanaf '22 Evenepoel, daarvoor Alaphilippe, daarvoor Gilbert/Terpstra, daarvoor Boonen, Bettini, enz. Ze hadden elk jaar wel iemand die een grote zege kon pakken en daarnaast 1 of meerdere topsprinters.

Nu valt die wereldtopper dus weg met Evenepoel. Dan houden ze wel Merlier over als wellicht beste sprinter ter wereld. Maar die wordt eind dit jaar 33. De kans dat zijn explosiviteit wat afbot in de komende jaren, lijkt mij niet gering gezien zijn leeftijd.

En de vraag is: wie kunnen ze halen om weer 1 van de topteams te worden? Daarvoor heb je een renner nodig die tot de allerbeste coureurs ter wereld behoort. Een ronderenner zal dat wellicht niet zijn, want wat kunnen ze die bieden? En alle huidige klassieke toppers liggen voor langere tijd vast en hebben weinig reden om naar SQS te komen.

Ik vrees dat het voor zowel sponsors als Bakala allemaal wel eens een pak minder interessant kan worden. De afgelopen jaren behoorden ze nog tot de beste teams, vaak door een uitschieter van Evenepoel. Die uitstraling/prestige gaan ze nu toch wat verliezen. Ook Specialized wil weg.

Kan best dat er de komende jaren in de klassiekers een wissel van de wacht komt. De generatie Van der Poel/Van Aert gaat de 30 voorbij. Dan maar hopen dat ze 1 van de nieuwe sterren aan zich kunnen binden of met Magnier misschien al in huis hebben. Of het kan einde verhaal worden, iets wat zowel Bakala als Quick-Step een tijdje geleden eigenlijk al eens wilde.

Nu hét Belgische uithangbord wegvalt, ben ik benieuwd hoe het verder moet. Ze hebben natuurlijk nog steeds goeie renners, zoals we zagen in de Tour met al die ritzeges. Maar 1 van de superteams van het peloton zullen ze toch niet meer zijn.

Ik kan eigenlijk maar 1 iemand bedenken die de leemte van Evenepoel op korte termijn kan opvangen voor de Belgische sponsors en dat is Van Aert. Maar die lijkt mij zelf het liefste bij Visma-LAB te blijven. Al verliest hij met Van Baarle, Benoot en Kooij toch ook wat mannen voor het klassieke werk. Maar dan nog lijkt hij zich bij SQS niet echt te kunnen verbeteren.

Bij de komst van Stuyven én Van Baarle stel ik mij wat vragen. Beiden grote namen omdat ze enkele jaren terug een monument wonnen. Maar volgens mij gaan ze veel betalen voor wat ze in de plaats krijgen. 1 van de 2 lijkt mij voldoende.

Ik ben in ieder geval benieuwd hoe ambitieus de sponsors en Bakala nog zijn en of ze na '27 nog door willen, zelfs al is het op bescheidener niveau. Dat lijkt mij niet iets waar zo'n figuur als Bakala veel interesse in heeft.
    06-08-2025 17:05
    Je hebt goed het pijn punt van Quick step bloot gelegd. Wie moet de leegte opvullen. Er zijn genoeg renners die het kunnen b.v. een gregoire. Jong, kunnen ze ook nog kneden. Moet alleen de inhoudt nog kweken die een stuyven al wel heeft.

    Van Aert zou ook een goede optie kunnen zijn alleen wie moet er in zijn kielzog mee om klaar gestoomd te worden om hem op te volgen. Dan kom ik op 1 naam en die rijd ook bij vislab en dat is brennan. Kan de heuvels goed verteren, leergierig, wint aardig wat en is snel in de sprint.

    Er zal een grote naam moeten komen anders wordt de inkomsten bron van de sponsoren aardig naar beneden bijgesteld.
    06-08-2025 18:17
    Wie moet de leegte opvullen bij Quickstep Soudal?

    Geen enkele regio ter wereld weet zo veel toprenners in de wieg te leggen als Vlaanderen, dus dat nieuwe aanwas zal op de lange termijn nooit een probleem zijn voor een Vlaamse ploeg.

    Zeg ik met enige afgunst als Nederlander.
06-08-2025 12:40
Er wordt net gedaan alsof Evenepoel de eerste GC-man ooit was voor Quickstep (terwijl ze eerder gwn al mannen als Mas, Uran, Leipheimer, ... hadden), en renners als Van Wilder en Vervaeke enkel in zijn dienst functioneel zijn voor het team. Je bent een Worldtour-team en 80% van de koersen die je rijdt zijn niet biljartvlak, dus je hebt sowieso klimprofielen nodig. Het is net superlogisch dat Van Wilder verlengt heeft. Hij is Belg, er is Landa (en eventueel Paret-Peintre) om voor te werken, en hij geeft al van bij het begin van zijn carrière aan dat hij elk seizoen wat meer vrije kansen wil en wat minder knechtwerk. Zit bij SQS dus perfect om die lijn door te trekken.

Ik zou als SQS zijnde trouwens niet compleet terug de switch maken naar de klassiekers om de simpele reden dat de toppers daar gewoon niet haalbaar/verslaanbaar zijn. Zowel Pogacar, Van Der Poel, Pedersen als Van Aert liggen nog jaren vast, dus in principe rijd je daar voor plaats 5, hoe sterk je blok daar ook is. De strategie die de ploeg vroeger tot een kunst had verheven (in het middenstuk van de koers al demarreren met enkele schaduwkopmannen, om zo een overtal te hebben in de finale als de kopmannen aangingen) is totaal achterhaald, omdat de kleppers van nu gewoon zelf al demarreren voor halfweg koers. Met Stuyven, Van Baarle, Lampaert, Planckaert, Magnier,... zou je in principe al voldoende gewapend moeten zijn om voor die plek 5 mee te doen.

Dan zou ik als SQS zijnde alles op alles zetten om Ayuso binnen te halen, want in het rondewerk heb je ondanks alles meer kans om hoger te eindigen dan in de klassiekers. Dan heb je met Landa een sterke Spaanse tandem voor het rondewerk. Is ook erg sterk in de lastigere ééndagskoersen wat momenteel wel onderbemand gebied is. Bovendien spreekt hij perfect Engels dus qua integratie is het geen probleem.

En uiteraard verder blijven focussen op de snelste sprinter in het peloton met Merlier want dat is hun grootste garantie op succes én belangrijk Belgisch uithangbord voor de sponsoren.

Eventuele alternatieven die ze nog zouden kunnen najagen zijn Van Aert en De Lie, maar die liggen allebei natuurlijk nog onder contract en hebben zelf nog geen signalen gegeven dat ze zouden wegwillen, dus geen idee hoe realistisch dat is, al heeft Van Aert wel een tikje gekregen van Trine natuurlijk dus mss dat de kans wel ietsje vergroot is.
    06-08-2025 12:51
    WVA gaat echt nooit van ploeg wisselen
    06-08-2025 13:01
    Deels akkoord maar idd WVA is Visma tot het einde der dagen en Ayuso is niet consistent. Ik vraag me af of Hayter geen grotere rol kan dragen, hem zeker niet vergeten en ook Lecerf heeft potentieel. Verder zouden ze De Lie zeker kunnen doen openbloeien maar dat kan Visbeek ook!
    06-08-2025 13:10
    Ik had Van Gils of Meeus wel graag de omgekeerde beweging zien maken. En anders zijn De Lie & Van Eetvelt opties voor de toekomst, waarom niet Uitdebroeks.
    06-08-2025 13:16
    Ik acht de kans ook uiterst miniem hoor, maar ik ga er toch vanuit dat iedereen zijn prijs heeft, ook WvA.
    Als een andere ploeg hem een forse loonsverhoging zou bieden (en hij krijgt sportieve garanties), wil ik het nog maar zien of hij bij VLAB blijft.

    Eens dat Ayuso niet consistent is, maar is (zo uit mijn hoofd) wel de grootste naam die (mogelijk) beschikbaar zou zijn. Denk dat SQS er ook wel mee kan leven dat hij de ene keer onverklaarbaar als 123e over de meet bolt, zolang hij een volgende koers dan maar als 1e finisht. Daar heb je meer aan dan eentje die wel consistent is, maar dan telkens tussen plek 5-10.

    En als hij in grote rondes er keer doorheen zakt, kan je altijd nog schakelen naar luxeknecht voor Landa en/of gaan voor ritten/bergtrui.

    Voor de koers in de koers zou het natuurlijk het leukst zijn als Lipowitz nu de omgekeerde beweging maakt richting SQS, en ze alsnog tegen elkaar moeten bikkelen.
    06-08-2025 14:57
    Jappe666, ja, ik volg wel hoor wat Ayuso betreft: als het zo kan, is het wel ok, en dan ook zonder grote verwachtingen als zou hij the next big one moeten zijn. dat vindt hij misschien zelfs wel leuk ook.
    06-08-2025 16:57
    "Voor de koers in de koers zou het natuurlijk het leukst zijn als Lipowitz nu de omgekeerde beweging maakt richting SQS, en ze alsnog tegen elkaar moeten bikkelen."

    Haha dat zou inderdaad vanuit drama perspectief geweldig zijn, wat een heerlijke gedachte.
    06-08-2025 21:29
    @steven E
    Dan zouden ze veel beter voor yarno widar gaan , mischien is die wel haalbaar nu met die fusie bij loto en dan kunnen ze blijven richten op rondewerk
    07-08-2025 13:15
    @Sus: In principe niet want Lotto zou de overnemende partij zijn, dus renners met een contract bij hen zouden onder contract blijven staan (waaronder dus ook Widar), en iedereen bij Intermarché kan dus gaan en staan waar ze willen.
06-08-2025 16:46
overigens: die nieuwe toekomst van SQS lijkt veel meer enthousiasme op te wekken hier dan de toekomst van Evenepoel bij Red Bull etc. Leuk wel.
    07-08-2025 07:16
    Sqs bestaat al een tijdje, heeft vele hoofdstukken geschreven. Bladzijde omslaan, en weer door. Komt vast wel goed met dit team, ze hebben een keurige Tour gereden zonder Evenepoel.
06-08-2025 19:28
Als Van Aert een RVV of PR wil winnen, zou hij wat mij betreft naar SQS moeten gaan en niet meer 17 keer de Teide op fietsen met Vingegaard c.s.
    07-08-2025 07:14
    @DeGroteMolen Want SQS was de afgelopen jaren top in Vlaanderen en Roubaix. SQS begint weer van voren af aan met het opbouwen van een klassieker team. Het ombouwen na een klassementsploeg is niet gelukt, maar het afbouwen van de klassiekerploeg was geen probleem
    07-08-2025 14:33
    Hij wordt inderdaad veel beter ondersteund bij qs. Bovendien heeft qs de laatste 2 jaar bewezen absolute topteam te zijn in het voorjaar. Veel betere fietskwaliteit, meer verstand van afstelling. Echt een team die je kan brengen naar de finish, waarin van Aert alleen nog een Powless moet zien afsprinten bv.
06-08-2025 11:57
Sterke klassiekerploeg worden. Lijkt me het doel. En Van Wilder en Vervaecke passen daar prima in, denk aan de Waalse klassiekers.
06-08-2025 15:06
Quickstep gaat terug naar een leuke ploeg met sprinters, aanvallers en klassieke renners. Merlier is als sprinter sowieso een wereldtopper. Cerny gaat trouwens ook naar Bora. Dat Vervaeke, de bodyguard van Evenepoel, niet naar Bora gaat is wel redelijk verbazingwekkend.
06-08-2025 12:03
Stuyven en van Baarle hebben afgelopen seizoen niet bepaald uitgeblonken. Dat zijn renners die meedoen voor de top 10, maar niet voor veel overwinningen. Lidl-Trek heeft dan toch wel een sterker team dan wat er nu op papier staat bij onze Belgische vrienden
    06-08-2025 13:19
    En Lidl-Trek heeft met Mads Pedersen een renner die mee kan met Poel en Pogacar.
    06-08-2025 13:46
    Stuyven rijdt gewoon zowel 5de in E3 als Ronde v.Vl.
    Tevens zit hij in sanremo gewoon in de (ruime) groep achter Pogi/VdPoel/ganna.
    Dan behoor je toch gewoon bij de betere klassieke renners...

    Tuurlijk is Pedersen (samen met Van Aert) degene die het dichtst bij VdPoel/Pogi aanleunt.
    Maar naast die 4, zit je met Stuyven toch met een van de beste opties.
06-08-2025 12:24
Gezien het budget van SQS ligt een klassieke topper enkel binnen de mogelijkheid als ze die zelf opleiden. Met Magnier hebben ze naar eigen zeggen een troef maar qua druk op Magnier kan dit wel tellen.
06-08-2025 15:02
Roglic schijnt al door te hebben laten schemeren dat hij zijn focus van de Tour gaat verleggen naar met name de Vuelta. Lipowitz en Evenepoel voor de Tour. Dat kan dus prima.
06-08-2025 15:38
Ik denk dat Lipowitz de betere berg op is dan Remco dat gezegd hebbende lijkt het me heerlijk als Soudal Quickstep weer teruggaat naar die tijden van "The Wolfpack" ze wonnen de 1 na de andere koers
    06-08-2025 15:48
    Met welke renners gaan ze dat doen dan? Ze mogen me verbazen en hopelijk groeien er wat uit de beloften door.
    06-08-2025 16:13
    Misschien dat volgend seizoen een tussenjaar wordt. Het is lastig om weer te veranderen in een ploeg die vooral om Evenepoel draait naar iets anders.
    09-08-2025 21:15
    Is meer een sheeppack geworden, ze doen hun best te volgen. Daar zie ik niet snel verandering in komen.
06-08-2025 16:27
Met Landa, vervaeke, wilder, paret-peintre hebben ze toch best een leuk klimmers blok bij quick-step, waarin Landa en Wilder in de grote rondes voor een top 10 klassering kunnen gaan. Da is er nog eenkhoorn, reinderink, stuyven straks die toch leuke dingen kunnen laten zien in de vlakkere etappes. Als kopman of als helper.

Ik las laatst dat primoz zijn contract zou aflopen, maar volgens mij had hij voor 3 jaar getekend na zijn vertrek bij vislab. Lipowitz zou ik adviseren nog een jaar groeien in de schaduw van primoz en remco. Dan is hij 24 of 25 als hij weggaat naar een andere ploeg als kopman. Anders krijg je een felix gall verhaal. Na 1 goede tour gelijk kopman geworden bij decathlon. Dat was te snel.

Het gaat een interessant verhaal worden 2026.
    07-08-2025 16:53
    Hij wordt binnen een maand al 25 hé, Lipowitz is maar 8 maanden jonger dan Evenepoel.
    Met dat hij pas net koerst zou je denken dat hij maar begin de 20 is, maar komt gwn omdat hij uit andere sport komt.
06-08-2025 18:36
En Steff Cras of van Eetvelt?
06-08-2025 19:07
Let op mijn woorden. Widar gaat vanaf 2027 voor de Wolfpack rijden … zeker nu dat Evenepoel naar Bora is gegaan.
07-08-2025 00:47
Hopelijk gaat Quick Step weer doen wat ze wel goed kunnen en dat is klassiekers winnen. En hopelijk ziet Arnaud de Lie in dat dit een betere ploeg voor hem is dan Lotto. Bora is het bewijs dat geld alleen, nog geen ploeg maakt. Het hangt aan elkaar als los zand.
    07-08-2025 00:52
    Rolf Aldag stak zijn ongenoegen niet onder stoelen of banken, en wordt nu niet verlengd vanwege het uitblijven van resultaten. Gasparotto volgde als snel. En ik kan je alvast verklappen dat Patxi Vila de volgende is. Nee, deze ploeg heeft nog héél veel stappen te zetten.
07-08-2025 12:37
Met alle respect, maar voor het extra budget dat ze hebben zijn mannen als Bastiaens, Desal, Eenkhoorn, de 30-jarige Planckaert toch maar mager. Die had Lefevre 5jaar geleden nooit aangeworven. Vroeger werden de oudere renners vaak niet meer verlengd, waarna ze vertrokken en op een ander minder presteerden, zie oa Terpstra. Nu halen ze zelf de oudere garde Van Baarle en Stuyven binnen.
Waarom niet kijken naar pakweg Bini?
Zou door de fusie onder zijn contract bij Wanty uitkunnen.
Als hij goed begeleid wordt, kan dat de man worden die meekan met de toppers in de Vlaamse klassiekers.

Jammer dat Lamperti weg gaat. Lijkt me toch meer potentieel te hebben dan Dainese.
    07-08-2025 16:18
    Omdat Bini geld kan vragen, en Quick-Step dat nou juist niet heeft. Ook na het vertrek van Remco zal dat nog meespelen, met de verhalen dat Bakala er al jaren geld bij stopt.
    En Specialized scheen een gedeelte van het salaris van Remco ook al te betalen, dus dat komt niet 1 op 1 terug bij de ploeg.


    Eerder een soort moneyball-idee met renners halen die eigenlijk onder hun niveau koersen, goed begeleiden en dan met 5 onbekende kanshebbers de finale van een (semi-)klassieker ingaan. Maar ja, dat is het plan voor het merendeel van de wielerploegen.
09-08-2025 21:22
Zou oerstom zijn als ze bij RedBull Lipowitsch zouden laten gaan, dat gaat de grootste uitdager worden voor de tour de France.
06-08-2025 12:04
Wordt een leuke ploeg die mee gaat doen in eendagswedstrijden en ritten in grote rondes. Dat is goed nieuws voor Eenkhoorn en Van Baarle als die komt.
06-08-2025 12:27
Leuk, laten we fantasie hier eens op losloatenm Dat zal terug gaan naar het originele DNA aangevuld met klassementen in de kortere rondes en ritten in de langere rondes.

Met het vrijgekomen budget proberen om De Lie voor een kleiner bedrag op te prikken.
06-08-2025 13:13
Leuk voor de koers als er wat meer teams komen dke collectief op kunnen tegen de buitenaardsen. Quick step kan dan weer een leuke rol gaan spelen met een andere tactiek en sterke renners.
    06-08-2025 13:23
    Goh, ik vind het dubbel. Als ze daardoor effectief korter kunnen komen bij Pogacar en Vingegaard zou je het inderdaad kunnen toejuichen, maar anderzijds was de strijd voor de rest van de top-10 vaak wat voor nog wat peper en zout kon zorgen door het gebrek aan spanning bovenin, maar nu dreig je zo stilaan maar 3 ploegen meer terug te vinden in de top-10, waardoor die strijd ook bijna volledig wegvalt door andere doelen binnen de ploeg.
06-08-2025 14:16
Het gerucht gaat dat Jakobsen terug kan keren bij SQS.
    06-08-2025 14:27
    Ik vind het jammer om te zeggen, want het is een geweldige kerel, maar ik mag hopen dat dat niet klopt.
    Van Baarle is in mijn ogen al een gigantische gok (tenzij met een prestatiegericht contract), maar dat is bij Jakobsen nog een stuk groter na zijn blessureleed.
    Laat die maar eerst bewijzen bij Picnic dat hij weer wielrenner kan worden.
    06-08-2025 15:10
    Een gerucht dat uit jouw koker komt.
    06-08-2025 16:12
    Meeste sprinters die terug keren bij SQS gaan weer presteren dus dank dat ze verder vooruit kijken dan vandaag
06-08-2025 14:45
Terug focus op het klassieke voorjaar en (sprint)ritten in (grote) rondes. Sorry Mikel.
    06-08-2025 17:24
    Is voor Mikel niet zo slecht, die mag allicht zonder ondersteuning voor eigen klassement en/of kansen gaan en dat is beter dan knechten, voor hetzelfde geld!
06-08-2025 14:49
Ik zou met Remco pas in 2029, en dus het jaar na de OS, en als hij 29 jaar is voor de tourzege gaan. Tot dan, afhankelijk van het parcours (lees : tijdritkilometers, klimpercentages), de Giro of de Vuelta en de Tour rijden als rittenkaper. Tussendoor Remco zijn ding laten doen, 1-week-rondjes ter voorbereiding en de grote kampioenschappen.
    06-08-2025 15:29
    Ik zou hem liever meer zien in eendagskoersen.
06-08-2025 20:41
Ben wel benieuwd naar wat de (nieuwe) sporen willen.

Reacties zijn gesloten.