maandag 22 juli 2024 om 17:45

Welk cijfer geef jij aan deze Tour de France 2024?

Video De Tour de France 2024 is bijna aan zijn einde gekomen. Een slottijdrit rest de renners nog in deze editie van de Ronde van Frankrijk. Alle klassementen liggen vast en normaal gesproken haalt iedereen zonder problemen de streep. Hoog tijd voor de conclusies in de WielerFlits Update.

Onze verslaggevers staan stil bij hun belangrijkste lessen uit deze Tour. Tot slot geven Maxim en Youri hun cijfer voor de amusementswaarde. Maxim komt voor zichzelf uit op een 8,5. Youri daarentegen is wat gematigder. Hij geeft deze La Grande Boucle een 7. Maar ze zijn vooral ook benieuwd welk cijfer de community van WielerFlits geeft en waarom. Geef deze hieronder aan in de poll en gebruik de reactie-sectie om je cijfer te verduidelijk. Uiteraard horen we ook graag wat je van onze afleveringen vond deze Tour. Voor de belangrijkste conclusies en de uitleg van hun cijfers, schakel je nu in voor een nieuwe en tevens laatste WielerFlits Update van de Tour 2024!

De zeven conclusies van de Ronde van Frankrijk 2024


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
81 Reacties
21-07-2024 21:31
Wielerflits vergeet hier de belangrijkste conclusie. De conclusie is vooral dat we ons vragen moeten blijven stellen over wat we zien.

Maar vooralsnog zie ik vooral heel veel journalisten, renners en ex-renners (type Bakelants en zo) die niet hardop durven zeggen wat veel mensen vermoeden: er lijkt weer iets nieuws gevonden te zijn. Iets wat niet met de huidige controles vindbaar is, misschien ook niet eens illegaal is, maar waardoor we wel ineens heel bijzondere dingen zien.

EDIT:
@Wim, ik heb geen bewijzen, als in positieve dopingtests. Net zoals destijds bij Armstrong. Veel dopingzaken komen later pas naar buiten, als er nieuwe methodes gevonden zijn of iemand besluit een boekje open te doen. En wie weet komen we er op die manier ook wel achter of Cancellara wel of geen motortje heeft gebruikt destijds.

Het is echt niet zo dat ik standaard iedereen affakkel die boven het maaiveld uit steek. Maar met de wielergeschiedenis (of eigenlijk de sportgeschiedenis) in het achterhoofd MOETEN journalisten kritisch blijven als ze buitengewone dingen zien.
    22-07-2024 08:47
    Waarom zeg jij niet gewoon dat er stimulerende middelen gebruikt “zouden” worden??? Maar dat is dan in vele sporten zo?? Diegene die er met kop en schouders moet vooral meteen deze kop afgehakt worden! Mathieu in de winter en voorjaar stimulerende middelen??? Voordat je zoiets suggereert kom met bewijzen! Vooral met bewijzen dat zulke prestaties niet te doen zijn voor het menselijk lichaam? Of weten we nog onvoldoende waar natuur talenten in staat zijn??? Weet jij het? Maar meteen weer de kop afhakken? Kom met bewijzen!
    22-07-2024 09:15
    Nou nou meneer Somers. U gaat wel erg in de overdrive na een redelijk genuanceerde reactie.
    22-07-2024 13:20
    Wim, let op je interpunctie. Uit onderzoek blijkt dat mensen je minder serieus nemen als je erg veel vraag- en uitroeptekens gebruikt. En het staat nogal hysterisch en dat straalt dan weer af op jou als persoon. Om die goeie ouwe Heidegger nog maar eens te quoten: de taal is het huis van het zijn.

    On topic: ik vond deel 1 van de tour erg leuk, aansprekende winnaars, mooie verhalen met Cavendish, Bardet, Carapaz, Birmay, Prachtige gravel etappe en boeiende gevechten tussen de GC mannen inclusief waaiers en onverwachte aanvallen en resultaten. Deel twee werd een beetje saai. Vicsnor was geweldig, de rest voorspelbaar. De Bonette klim stond voor mij symbool voor hoe de spanning in de tour als een nachtkaars uitging. En de laatste 8 etappes 5 keer de zelfde winnaar is natuurlijk voor niemand leuk. Eindcijfer een zeven. Ruim voldoende, maar mist de apotheose.
    22-07-2024 14:22
    Van een goede journalist verwacht ik dat ze op basis van een buikgevoel en of een tip op onderzoek uitgaan en pas als ze wat concreets hebben daar zich daar openlijk over uit laten.
    Anders beperken ze zich tot stemmingsmakerij, en daar hoef je zoals hier op WF kunt zien geen journalist voor te zijn.

    Wat dat betreft ga ik er vanuit dat er momenteel niks gevonden is. En dat is waar we het mee moeten doen.

    Persoonlijk heb ik geen zin om rond sporters ongefundeerd vraagtekens te gaan zetten. Dat zou voor mij mijn kijkplezier bederfen. Dan zou ik stoppen met het volgen van de sport.
    22-07-2024 14:45
    @Twisted-D: Niet naief zijn, er worden nog steeds spullen voorgeschreven door doktoren, zei het in een gecontroleerde manier. Werkelijk geen mens ter wereld kan wat wielrenners doen in de Tour zonder "iets" te gebruiken. De vraag is echter wanneer is het "performance enhancing" en wanneer is het te classificeren als ter ondersteuning van de gezondheid van een renner.
    Denk bv aan die koolmonoxide rebreathers of ketonen.
    22-07-2024 21:20
    Tsja ineens zoveel watt per kg meer trappen. Als dit met 2 of 3% is het te verklaren maar zoveel % meer en dan een half uur. Kijk altijd als renners gefinished zijn, net zoals laatste tijdrit, hij was bijzonder fris nog, terwijl evandepoel en vingegaard toch naar de vaantjes waren.
    22-07-2024 21:37
    Evandepoel dat is me inderdaad nogal een renner! Kan tijdrijden en klimmen maar daarnaast ook superexplosief en technisch. Vraag me enkel af of het dan het kind is van Matje en 0umii of van Remco en Roxanne.
    22-07-2024 22:08
    De Pogi van ‘24 verraste me net zo zeer als de uithaal van Vingegard vorig jaar in de tijdrit. Op een niveau zoveel hoger dan de rest.
21-07-2024 22:32
8/10 zou ik geven. Historische dubbel van Pogacar, de eerste deze eeuw. Een grootheid in het wielrennen zoals ik er nog geen heb gezien. Komt in het rijtje met Coppi, Merckx, Hinault. Fantastisch gekoerst, en 6 ritten gewonnen.

De eerste wedstrijd ook met de 'Grote 6' tegen elkaar. Maar uiteindelijk is er eentje die er bovenuit steekt en gaven verder enkel Vingegaard en Evenepoel thuis. Roglic was al wat minder en ging dan voor de 3de Tour op rij eruit na verschillende valpartijen. Toch problematisch.

Van Aert was duidelijk op minder hoog niveau teruggekomen dan Vingegaard, al ligt zijn grootste doel in Parijs. Maar hij had toch graag gescoord, vermoed ik. Idem voor Van der Poel, van wie ik mij afvraag of hij de Tour niet beter aan zich laat voorbij gaan. Het is de grootste koers die er is, maar het ligt hem duidelijk minder en misschien kan hij zijn energie beter elders besteden. Al zie ik hem hier ook wel weer goed uitkomen richting Olympische wegrit, maar ook zonder grote ronde raakt die in topconditie voor het eendagswerk. Ik vraag me af of hij hier vrolijk van wordt.

Verder miste ik spanning voor de eindwinst in de derde week (ondanks een ijzersterke comeback van Vingegaard na Baskenland) en waren er te veel geeuw/sprintetappes om van een echte grand-cru te spreken. Cavendish met zijn 35ste als opvallende voetnoot.

Vanuit Belgisch oogpunt misschien wel de beste Tour in een hele tijd met 5 ritzeges, een witte trui en een plek op het eindpodium. Enkel de 3de opeenvolgende groene trui ontbreekt als kers op de taart, al is het een goede zaak voor de internationalisering van het wielrennen dat een niet-Europeaan 'm pakt. Historisch zullen sommigen het noemen, ik vind het vooral knap van Girmay na een wat minder anderhalf seizoen.

Vanuit Nederlands oogpunt was het een vrij anonieme Tour, gelukkig wel met de eerredder van Groenewegen. Al vond ik die van Poels vorig jaar dan wel mooier dan een zoveelste sprint.

Verder vraag ik mij af waar we ons bevinden na 2 superdominante jaren van Visma. De andere ploegen lijken ook wakker geschoten en snel grond te winnen. UAE lijkt Visma op z'n minst bijgebeend te hebben en wie weet winnen zij nu wel de 3 grote rondes dit jaar. Tuurlijk moest Visma rechtveren na een pechvoorjaar, maar ik heb niet het gevoel dat ze volgend jaar zomaar terug hun plekje innemen bovenaan de rots. Een tweede plaats van Vingegaard is wel dikke klasse, en geeft het seizoen van de bijen weer kleur.

De ietwat vreemde houding van Ayuso en de knappe 4de plek van luitenant Almeida, doen me in ieder geval vermoeden dat die 2 weer hun eigen ambities willen nastreven. En dat ook deze heerschappij niet in steen staat voor de komende jaren.
    22-07-2024 12:25
    Ik kwam met nagenoeg dezelfd argumentatie aan 7.5 en bespaar me dus het typen.
    22-07-2024 14:42
    Is toch ook niet zo moeilijk om TVLAB te "kopieren", gewoon hun boek lezen en je bent al een stuk wijzer over hoe ze werken. Sjoerd Bax is Nederlands en zal ze dus prima van de highlights kunnen voorzien.
    22-07-2024 23:24
    Stel je voor. Almeida, Ayuso, Yates en Del Toro die strijden voor een volledig UAE-podium, Matxin die moet aanduiden wie wint. Dan heb je inderdaad een kopie van het Visma-jaar.
21-07-2024 23:13
Een 5, zeer matig.
Te weinig spanning, te veel sprintritten, amper Nederlands succes, alleen die gravelrit was boeiend. Openingsrit was leuk en de laatste bergrit ook.

Vond er echt geen hol aan. :)
21-07-2024 22:41
Tussen 2019-2023 prezen we ons gelukkig om deze generatie wielrenners mee te maken. Na jarenlang te hebben gekeken naar afwachtend koersen en treintje rijden kwam er weer strijd en panache in de grote wedstrijden (monumenten en grote ronden). Maar met ingang van Vuelta 2023 sloeg het definitief om. Strade, Vlaanderen, Tirreno, Catalonië, Roubaix, Luik, Giro, Tour… het waren allemaal one-men shows met iemand die de tegenstand wegblies. Je kan zeggen dat het absolute niveau geweldig was, topsport in optima forma. Maar als kijksport zijn we niet verwend. Een 9 en een 4 maakt een 6,5 als mager eindcijfer.
21-07-2024 22:39
2/10. Eerste paar etappes waren leuk, verrassende winnaars en nog een close battle tussen GC renners. Jonas deed het verwassend goed en het leek een leuke tour te worden. Maar dat was het ook wel. Alle etappes die leuk zouden kunnen zijn op 2 fronten werden snel besloten door Pogacar en die kaapte ook de ritzeges weg. Weinig entertainment. Heel knap wat ie doet, maar je zit niet op het puntje van je stoel, jammer.
    22-07-2024 14:46
    Zo bezien zat je dat de laatste 2 jaren ook niet dan? Toen sloopte Vingegaard Pogacar vakkundig en was de Tour ook in het begin van de 3e week beslist?
21-07-2024 23:15
Het was Real Madrid tegen Ajax, Club Brugge en voor de rest keuken kampioen divisie clubs. Het gigantische niveauverschil tussen Pogacar/UAE en Vingegaard/VLAB/Evenepoel/SQS en vervolgens het gigantische verschil naar alle andere ploegen is stuitend. Hoe bv Pollitt op de Bonette vrijdag oa Gall liet lossen zegt mij een heleboel.
    22-07-2024 23:28
    Dat ze bij Decathlon, net zoals bij die andere Franse ploegen, ondanks een eerste aanzet nog steeds lichtjaren achterop hinken? Dat het nog niet zo gek is als Van Aert die er na zeges in massasprints in de ene Tour Bernal en de andere zelfs Pogacar afreed?
21-07-2024 22:10
Mee eens, vooral door hoe die man in het geel aan de meet komt. Even naar de bakker gefietst….
    22-07-2024 14:20
    Verleden jaar maakte de WADA zich al zorgen over een nieuwe vorm van bloeddoping. Het gaat om Hemoglobine en kan 40 x meer zuurstof transporteren in vergelijking met menselijke hemoglobine en is niet te traceren in het bloed. Tel uit je winst..
21-07-2024 22:54
Een dikke 10……nog nooit zo’n winnaar gezien……en ik ben van 53
    21-07-2024 23:32
    Blijf van de drank af Henk
    22-07-2024 05:13
    Mee eens Henk, beste tour die ik ooit gezien heb, ik ben van 76 dus dat zijn er aardig wat inmiddels.
    Alleen wat jammer met die dramaqueen zeikerds die klagen dat Tadej geen sinterklaas wil spelen naar het egoïstische visma ploegje.
    22-07-2024 10:49
    Helemaal akkoord Henk. Waanzinnige Tour, elke dag spektakel, mooie winnaar. 10 op 10.
    22-07-2024 13:12
    Beetje overdreven, een mooie tour maar om nou in superlatieven uit te barsten...
22-07-2024 09:11
Een 4. Er zaten een paar leuke ritten en verhalen bij, maar kort samengevat was het of sprinten of Pogacar. Te weinig spanning maakt sport snel een stuk minder leuk.
22-07-2024 09:58
Heb me deze Tour ontzettend geërgerd aan de verslaggeving en commentaren aan de tafel van Dione. Geen enkele twijfel of kritiek over de ongeloofwaardige prestaties van Pogacar. Twee grote rondes op 100% rijden,en als makke schapen meegaan in het verhaal. Ik zeg niet dat ze iemand moeten beschuldigen maar kritiekloze journalistiek is ook verwerpelijk. Waarom geen vragen gesteld aan Mauro Ginetti?? Dan staat zijn ontkennende antwoord in ieder geval vast op beeld voor later.....
    22-07-2024 10:30
    Sport journalistiek heeft helaas een te grote positie in de media ingenomen, zonder dat er diepgravend onderzoek is (zoals je van journalisten verwacht).
21-07-2024 23:06
Een 5
Parcours wel mooi zwaar, maar als 12 etappes door slechts 3 renners worden gewonnen, is het toch wat eentonig.
Overigens wel een heel mooie winnaar.
21-07-2024 23:55
Een cijfer opplakken op iets wat 3 weken duurt waar heel veel verschillende soorten ritten in zitten, waar zelfs binnen een rit een deel interessant kan zijn en een ander deel niet. Wat heeft zo’n cijfer nou voor nut? Vaak heb ik me wel vermaakt en als dat niet zo is, dan kijk ik niet. Maar een wielerwedstrijd bepaald gelukkig niet of ik een leuke dag heb gehad. Als het me niet vermaakt ga ik wat anders doen. Je blijft toch niet naar iets kijken wat je niet leuk vind of waar je je aan ergert? Dus ik geef alle cijfers van 0 tot 10 of 100 of 1000 of……….
22-07-2024 00:59
Nu zie ik weet mensen zeuren dat de klassementsrenners zelf voor de zeges gaan.
Toen een tijd geleden elke keer de ontsnapping 10 minuten kreeg was het ook niet goed want toen moesten de toppers voor zeges gaan.

Wat tegenwoordig de verschillen vooral zo groot maakt is dat er zo'n beetje altijd vol gas wordt gereden er zijn bijna geen wandeletappes meer.
Daardoor wordt het echt een uitputtingsslag en als er dan iemand breekt dan breekt die ook echt.
Dat zie je ook aan dat de nummer vier nu al op bijna twintig minuten eindigt en dat is dan nog een knecht. De eerste niet knecht buiten het podium staat op 25 minuten.

Voor mij krijgt deze tour een 8.
22-07-2024 10:40
1/10: geen spanning, geen beleving, niet beklijvend, "apotheose" met absurd tijdritje in Nice (waarom geen (semi)criterium of rit in lijn?) en bovenal 1 renner die er verdacht ver boven uitsteekt.
Tip parcours:
Minder extreme bergritten maar daartegenover meer overgangsritten/semi-bergritten/heuvelritten (waren nog het meest genietbaar dit jaar), langere tijdritten.
22-07-2024 12:00
Na een best spectaculair begin, een mager viertje. En een ongeloofwaardige winnaar, of in ieder geval een hele saaie. De tijden van Indurain, Armstrong en Froome zijn terug.
21-07-2024 22:54
Ik geef deze Tour een 7. Ik hou persoonlijk meer van verschillende renners die kans hebben en dan vooral op ritzeges. Dat een renner als Turgis een rit wint in de Tour zie ik graag. Op 2 plekken strijd rit en klassement. Zo'n veelvraat die alles moet hebben ben ik niet zo fan van.
21-07-2024 23:35
Een 10 voor Pogacar, voor Vingegaard en voor Evenepoel. Alledrie hebben ze het het maximale eruit gehaald.
Qua spanning een 7 tot le Lioran en daarna een 3 vanaf het moment dat Vingegaard niet meer bij machte was om zoals voorgaande jaren te wedijveren met Pogacar. Qua spanning in de etappes een 4 omdat de ontsnapping het niet vaak genoeg haalde.
Aangename verrassing de winsten van Grmay, Campenaerts en de Fransen.
22-07-2024 07:30
Een vijfje, een indeling van de etappe, s die na dag drie al de spanning uit de ronde haalde, mede door de suprematie van Pogacar uiteraard. Met als klap op de vuurpijl te eindigen met een tijdrit waarvan de tijdverschillen er niet meer toe doen . al met al een zeer slecht opgebouwd rittenschema dat het laatste beetje mogelijke spanning totaal onderuit haalde.
22-07-2024 08:37
Een 2 of 3.

Dit was toch wel de tour van de gehandicapte.. ''de grote 6'' stonden aan de finisch, waar er alleen 2 van de 6 fit waren.. Dus deze uitkomst was makkelijk te voorspellen. Roglic en Evenepoel zaten beide op 90% en Vingegaard slechts op 70%.. Tja dat is niet goed genoeg natuurlijk..

Verder een makke tour kwa ontsnappingen, die redden het bijna nooit, dat was wel zonde. Enige positieve aan deze tour was de weinig val partijen maar dan heb je het ook echt wel gehad
    22-07-2024 10:06
    Nou heb wel genoten van poggie, was niet bang in de afdalingen, sprints en bergop. Dat verdiend geen 2. Jammer dat de concurrentie wat minder was, hoewel nr2 en 3 toch nog beter waren dan ik had gedacht..
    22-07-2024 12:15
    Heerlijk djaga. Vingegaard op 70%
    Als die 100% is zet hij pogacar zeker gemakkelijk op een uurtje.
    Verlies accepteren als vlab fanboy is schijnbaar bijzonder moeilijk voor jou
    22-07-2024 13:58
    Oh een verlies is geen probleem, ik wist van te voren al dat hij niet ging winnen, dat is ook onmogelijk op 70%, als dat zou gebeuren zou het buitenaards zijn .

    [i]Edit redactie: Gedraag je tegen andere leden.[/i]
22-07-2024 14:02
Dit was een Tour voor de geschiedenisboeken. Het moet niet elk jaar van dat zijn, maar zo eens mag een totale dominantie wel. Op den duur maakt het niet uit dat het niet spannend is, je hoopt gewoon dat je elke dag opnieuw verbluft zal worden. En dat was het hier wel tot het bittere einde. Dat het dan gebeurt door een renner die daarbuiten ook zoveel straffe stoten uitsteekt, maakt het verhaal natuurlijk unieker dan mocht een renner die zich louter op de Tour focust dit gepresteerd hebben.

Ik geef 'm zeker een 9 op 10.
22-07-2024 16:08
Een drie.

Teveel sprintritten en in de bergetappes was het meestal finishen na een afdaling of afvlakkend in de laatste kilometer. Weinig echte aankomsten waarbij renners na aankomst aan moeten worden geduwd.

Veel te weinig verrassende winnaars ook. Ontsnappers die geen kans krijgen en er daarom vaak al niet eens meer aan begonnen wordt omdat het toch kansloos is.
21-07-2024 22:52
Vijf op tien.
Normaal drie op tien, maar de verschijningen van Mauro Gianetti brachten mooie herinneringen naar boven aan een kleurrijk verleden.
22-07-2024 07:24
Een 10. Kon niet beter voor mij als Pogi-fan.
    22-07-2024 09:05
    Hij heeft 15 ritten niet gewonnen en nog meer, hij heeft zo'n 3300 km niet solo in de aanval gereden. Hij heeft dus nog een behoorlijke weg te gaan. Maar, batterijen gaan steeds langer mee, dus er is hoop voor het duracel-konijntje.
22-07-2024 08:28
De eerste deel was nog wel te doen maar de laatste 9 dagen van de Tour was helaas de spanning weg . Dus voor mij krijgt het een 5 het was wel beter als de Vuelta en de Giro dat was helemaal niet om aan te gluren zelfde als de meeste klassiekers dit jaar.
22-07-2024 08:37
Een 5, best een beetje saai. Veel sprintritten en zowel Visma, UAE als Quick Step hebben teveel ontsnappingen geblokkeerd.

Reacties zijn gesloten.