Wéér auto op het parcours in Ster van Bessèges: meerdere teams trekken zich terug, rit gaat wel door
Update De renners in de Ster van Bessèges hebben vrijdag de derde etappe zelf stilgelegd. Voor de tweede dag op rij reed er een auto op het parcours, waarna enkele vertegenwoordigers namens de renners besloten om het heft in eigen hand te nemen. Even werd gedreigd om de Franse rittenkoers niet te vervolgen, maar zover kwam het niet.
Volgens informatie van DirectVélo zette het peloton zich rond 12.30 uur stil, ongeveer een half uur na de start in Bessèges. Wat was er gebeurd? Bij het opdraaien van een rotonde kwamen de renners oog in oog met een automobilist die op het parcours reed.
Het was de druppel die de emmer deed overlopen, want gisteren reed er ook al een wagen op het parcours die ternauwernood een zware botsing kon voorkomen. Doordat enkele renners uitweken, werd elders in het peloton wel gevallen. Onder meer Maxim Van Gils (Red Bull-BORA-hansgrohe) moest daardoor opgeven en naar het ziekenhuis.
Na het nieuwe incident gingen drie vertegenwoordigers van de renners in conclaaf met de organisatie en de wedstrijdjury. Naar verluidt zouden twee van hen niet verder willen koersen omdat de veiligheid niet gewaarborgd kon worden. Uiteindelijk werd na een overleg van ruim 30 minuten besloten om de etappe toch voort te zetten; eerst deels geneutraliseerd en daarna werden de renners weer vrijgelaten.
Update 13.50 uur – Meerdere teams stappen uit de wedstrijd
Vervolgens ontstond er een chaotische situatie in de koers, want volgens wielerjournalist Daniel Bensen kozen meerdere teams ervoor om niet verder te rijden. Onder meer de renners van Soudal Quick-Step, EF Education-EasyPost, INEOS Grenadiers, Decathlon AG2R La Mondiale, Red Bull-BORA-hansgrohe, Uno-X Mobility, Lidl-Trek en Unibet Tietema Rockets reden naar hun teambussen en besloten uit de wedstrijd te stappen. Ondertussen werd de herstart van de etappe wel op gang gevlagd, blijkt uit live informatie van DirectVélo.
Soudal Quick-Step heeft een uitleg gegeven bij haar keuze om uit de Ster van Bessèges te stappen: “Onze ploeg is een van de teams die heeft besloten om zich terug te trekken uit de etappe van de Ster van Bessèges door meerdere incidenten met gemotoriseerde voertuigen die op het parcours kwamen. We vinden het onacceptabel en hebben besloten de rit niet af te maken, omdat de veiligheid van renners en staf prioriteit hebben.”
Wat voor gevolgen de keuze van deze teams heeft voor het verdere verloop van de Ster van Bessèges is nog onduidelijk.
Lidl and Ineos are also back at the buses pic.twitter.com/yoc89Duwzo
— Dnlbenson (@dnlbenson) February 7, 2025

foto: Cor Vos
Het probleem is ook wel dat een parcours best wel lang is, je kan dat niet helemaal en heel de tijd beveiligen. En dat mensen er per ongeluk oprijden, ik kan dat ergens wel begrijpen dat je niet alert bent als het niet iets is wat je echt boeit. Je hoort waarschijnlijk een wagen voorbij komen om het aan te kondigen, maar wie heeft daar aandacht voor als je binnen bent, beetje hetzelfde als een ziekenwagen/politiewagen of zo, je hoort een sirene en schenkt daar niet echt aandacht aan als je het niet ziet maar hoort voorbij komen.
Wellicht ook een probleem met agenten? Er waren er niet veel zichtbaar de eerste twee etappes en ze leken ook niet mega competent.
Veel mensen zijn ook niet gediend van wielerkoersen. Dan moeten ze even vijf minuten wachten tot het peloton voorbijtrekt. De ergernis is dan al vaak groot, merk ik regelmatig En dat draagt ongetwijfeld bij aan dit soort wanbeelden.
Mogen we nu concluderen dat dit voor de teams die wel doorrijden niet het geval is?
Dus als je punten nodig hebt en daarom besluit door te gaan ondanks dat de veiligheid niet gegarandeerd is dan heeft de 'veiligheid voor renners en staf' dus geen prioriteit. Zo simpel is het dan wel weer. Betekent niet dat het niet belangrijk is voor die ploegen, maar wel dat punten belangrijkER zijn dan.
Uiteraard kan het ook zo zijn dat ze vinden dat de veligheid niet in het gedrang is omdat ze vinden dat dit incidenten zijn en geen structureel probleem, om nog meer grijs gebied te noemen.
Maar de kans is ontzettend groot, dat een van deze ploegen later een enorm veiligheids issue opgooit dat waarschijnlijk minder zoden aan de dijk zet dan 2 dagen achter elkaar autyos die het peloton in rijden.
Alle teams zeggen altijd dat veiligheid zo belangrijk is, en dat er echt iets moet gebeuren, bla bla bla, maar als puntje bij paaltje komt hebben ze allemaal hun eigen belangen die vaak toch voorrang krijgen.
Helaas is de UCI een waardeloze organisatie dus zal dat helaas niet gebeuren, zelfs een (laatste) waarschuwing lijkt mij al teveel gevraagd,
Education First
Uno X
Soudal
Lidl Trek
Red Bull
Decathlon
Tietema 3 renners, niet de hele ploeg
1 Lidl - Trek
2 Red Bull - BORA - hansgrohe
3 Uno-X Mobility
4 INEOS Grenadiers
5 Soudal Quick-Step
6 Unibet Tietema Rockets
7 Decathlon AG2R La Mondiale Team
8 EF Education - EasyPost
Nog een reden om wedstrijden plaats te laten vinden op rondjes om de kerk... veredelde (etappe-)criteriums.
Red Bull kan daar vast wat in gaan betekenen.
Feit is wel gelukkig dat op platforms als dit er meer mensen over vallen dan in werkelijkheid.
Alle veranderingen nemen meer en meer de charme weg van deze meesterlijke valsspelsport. Over een paar jaar is het geen sport meer die je op tv aanzet en binnen een kwartier in diepe slaap op de bank ligt te kwijlen uit één mondhoek.