Wéér auto op het parcours in Ster van Bessèges: meerdere teams trekken zich terug, rit gaat wel door
foto: Cor Vos
vrijdag 7 februari 2025 om 13:23

Wéér auto op het parcours in Ster van Bessèges: meerdere teams trekken zich terug, rit gaat wel door

Update De renners in de Ster van Bessèges hebben vrijdag de derde etappe zelf stilgelegd. Voor de tweede dag op rij reed er een auto op het parcours, waarna enkele vertegenwoordigers namens de renners besloten om het heft in eigen hand te nemen. Even werd gedreigd om de Franse rittenkoers niet te vervolgen, maar zover kwam het niet.

Volgens informatie van DirectVélo zette het peloton zich rond 12.30 uur stil, ongeveer een half uur na de start in Bessèges. Wat was er gebeurd? Bij het opdraaien van een rotonde kwamen de renners oog in oog met een automobilist die op het parcours reed.

Het was de druppel die de emmer deed overlopen, want gisteren reed er ook al een wagen op het parcours die ternauwernood een zware botsing kon voorkomen. Doordat enkele renners uitweken, werd elders in het peloton wel gevallen. Onder meer Maxim Van Gils (Red Bull-BORA-hansgrohe) moest daardoor opgeven en naar het ziekenhuis.

Na het nieuwe incident gingen drie vertegenwoordigers van de renners in conclaaf met de organisatie en de wedstrijdjury. Naar verluidt zouden twee van hen niet verder willen koersen omdat de veiligheid niet gewaarborgd kon worden. Uiteindelijk werd na een overleg van ruim 30 minuten besloten om de etappe toch voort te zetten; eerst deels geneutraliseerd en daarna werden de renners weer vrijgelaten.

Update 13.50 uur – Meerdere teams stappen uit de wedstrijd

Vervolgens ontstond er een chaotische situatie in de koers, want volgens wielerjournalist Daniel Bensen kozen meerdere teams ervoor om niet verder te rijden. Onder meer de renners van Soudal Quick-Step, EF Education-EasyPost, INEOS Grenadiers, Decathlon AG2R La Mondiale, Red Bull-BORA-hansgrohe, Uno-X Mobility, Lidl-Trek en Unibet Tietema Rockets reden naar hun teambussen en besloten uit de wedstrijd te stappen. Ondertussen werd de herstart van de etappe wel op gang gevlagd, blijkt uit live informatie van DirectVélo.

Soudal Quick-Step heeft een uitleg gegeven bij haar keuze om uit de Ster van Bessèges te stappen: “Onze ploeg is een van de teams die heeft besloten om zich terug te trekken uit de etappe van de Ster van Bessèges door meerdere incidenten met gemotoriseerde voertuigen die op het parcours kwamen. We vinden het onacceptabel en hebben besloten de rit niet af te maken, omdat de veiligheid van renners en staf prioriteit hebben.”

Wat voor gevolgen de keuze van deze teams heeft voor het verdere verloop van de Ster van Bessèges is nog onduidelijk.

foto: Cor Vos

RIDE Magazine
43 Reacties
07-02-2025 14:10
De UCI stond erbij en keek ernaar. Zij zijn immers veel te druk bezig met zaken die er écht toe doen zoals het bestraffen van renners die juichen, bidons wegwerpen of te hoge sokken dragen.
07-02-2025 13:40
Wat een prutshoofden daar zeg, de renners hebben groot gelijk - dit is voor hen toch niet te geloven. UCI zou ook moeten doorpakken en de koers voor volg jr een niveautje laten zakken (2.2); dat er dan geen WT-ploeg zich er meer aan waagt - is hun eigen schuld.
    07-02-2025 16:45
    Want conti renners mogen wel overhoop gereden worden?
07-02-2025 14:16
Ik snap het peloton wel maar andersom begeef je je hier en daar wel op een (in het ergste geval) overhellend vlak waarbij je je eigen brood in de sloot gooit. Écht op álles en íedereen foeteren, blazen en cancellen gaat leiden tot minder koers, 2 dagen achtereen wagens op het parcours is natuurlijk wel lelijk.
    07-02-2025 15:05
    en wat dan gezegd van "brood in de goot" doordat er in Nederland geen politie begeleiding meer voorzien is grotendeels dit jaar ......en wedstrijden wegvallen ?
07-02-2025 13:32
Dan zijn er zoveel discussies over veiligheid, maar als organisatoren niet eens kunnen voorkomen dat er auto’s het circuit op rijden dan is het einde wel een beetje zoek. Je weet maanden van te voren dat die koers daar is, hoe kan het dan zijn dat dit niet geregeld is.
    07-02-2025 15:41
    Kan je het mensen die niet met wielrennen bezig zijn echt verwijten dat ze het even uit het oog verloren zijn dat er een peloton voorbij kan komen als ze bijvoorbeeld hun oprit af moeten? Ik woonde vroeger vlak bij de aankomst van een belangrijke klassieker, dan weet je wel dat die er gaat doorgaan want echt heel de omgeving is daardoor totaal verziekt gedurende dagen, maar voor de mensen langs het parcours is dat volgens mij niet altijd heel duidelijk. Een paar weken geleden stond er een hek aan het begin van de straat waar ik nu woon, ik was het ook vergeten dat het er stond terwijl er wel een briefje in de bus zat, niet dat het iets uitmaakte maar toen ik er voorbij moest was het wel van ow :-P

    Het probleem is ook wel dat een parcours best wel lang is, je kan dat niet helemaal en heel de tijd beveiligen. En dat mensen er per ongeluk oprijden, ik kan dat ergens wel begrijpen dat je niet alert bent als het niet iets is wat je echt boeit. Je hoort waarschijnlijk een wagen voorbij komen om het aan te kondigen, maar wie heeft daar aandacht voor als je binnen bent, beetje hetzelfde als een ziekenwagen/politiewagen of zo, je hoort een sirene en schenkt daar niet echt aandacht aan als je het niet ziet maar hoort voorbij komen.
    07-02-2025 17:01
    Het gaat niet altijd om uitritten, het was, gisteren meen ik, op een rotonde. Dat is wel iets anders dan elke uitrit moeten afzetten. 1* per jaar komt hier de plaatselijke koers langs, de hele route staat dan vol parkeer verbodsborden, je moet dan wel ziende blind zijn om die over het hoofd te zien, voor stukken binnen de bebouwde kom ben je dan al een heel eind. Laat een half uurtje voor het peloton buiten de bebouwde kom bij uitritten oranje pylonnen neerzetten met ‘koers’ erop bij potentieel gevaarlijke uitritten. Je kunt een hoop wel doen. Als het op twee achtereenvolgende dagen mis gaat, mag daar heel erg kritisch over gedaan worden. Je speelt met mensen hun levens.
07-02-2025 14:01
Welkom in frankrijk.
07-02-2025 14:33
Het is natuurlijk twee keer relatief goed afgelopen, maar een auto die frontaal of zijwaarts het peloton inrijd is potentieel een dodelijk ongeval. Dat dit twee dagen op rij gebeurd, geeft aan dat het geen incident was. Ik snap de ploegen wel die zich terugtrekken.
07-02-2025 14:43
Heel goed, dit mag een duidelijk signaal richting organisaties en UCI zijn. Misschien wordt veiligheid echt nog eens een keer serieus genomen.
    07-02-2025 14:45
    Aannemelijker is een op symboolpolitiek drijvend beleid van vingerwijzen en straf. Dat houdt in: simpelweg geen Bessèges meer aankomend jaar
07-02-2025 15:21
Ik vind de ploegen die nu doorrijden best triest. Dan snap je het punt echt niet en zijn de punten je echt heilig
    07-02-2025 15:33
    Jij kunt je niet verplaatsen in het feit dat sommige teams wel doorrijden?
    07-02-2025 15:48
    Lotto-Dstny heeft een goed resultaat hard nodig. Ik begrijp dat ze er niet uitstappen.
    07-02-2025 16:23
    Ik sta in het leven dat ik nooit iemands poep wil likken om iets voor elkaar te mogen krijgen.
    07-02-2025 16:32
    Meer triest dat het voornamelijk de worldtourploegen zijn die uit koers stappen. Slecht signaal geef je hiermee af. Ik zie ze dit niet doen in een grotere koers. Het is voornamelijk voor de buhne en hypocriet.
    07-02-2025 16:34
    @Bimbo bijzondere redenatie.
    08-02-2025 00:28
    50 UCI-punten is even aantal ogen, aangereden worden is oneven aantal. Nu dobbelen, Lallencien
07-02-2025 14:06
Ik begrijp ook niet waarom, de vorige jaren was dat niet zo.
Wellicht ook een probleem met agenten? Er waren er niet veel zichtbaar de eerste twee etappes en ze leken ook niet mega competent.
    07-02-2025 14:17
    Zeker wel. Kan mij herinneren dat het al jaren bal is daar met (stilstaande) auto’s op het parcours
    07-02-2025 14:51
    Stilstaande auto's zijn geen probleem. Die zijn aan de kant gezet om te wachten tot het peloton voorbij is. Dat is inherent aan een rollende blokkade. Auto's die het parcours oprijden maakt duidelijk dat ze niet genoeg motoren hebben om zijwegen in de gaten te houden totdat het peloton en de volgwagens voorbij zijn.
07-02-2025 14:55
De foto bovenaan vind ik wel mooi. De man met IUCI jasje is duidelijk rood-aanlopend zijn punt aan het maken terwijl de EF-renner er tegenover staat met een :"I coudn't care less about your opinion" hoofd. Iemand de namen van deze personen?
    07-02-2025 15:22
    Renner van EF is Harry Sweeney.
07-02-2025 15:02
Met alle terugtrekkende politie zullen dit soort omstandigheden er de komende jaren niet beter op worden, vrees ik.
Veel mensen zijn ook niet gediend van wielerkoersen. Dan moeten ze even vijf minuten wachten tot het peloton voorbijtrekt. De ergernis is dan al vaak groot, merk ik regelmatig En dat draagt ongetwijfeld bij aan dit soort wanbeelden.
    07-02-2025 17:17
    Daarom veel meer overstappen naar wielerkoersen op vaste circuits of op zijn minst vaste omlopen. Zeker bij dit soort onbelangrijke trainingswedstrijden. Het aantal wielerfans neemt behoorlijk af en het merendeel kijkt alleen maar TV
07-02-2025 16:02
"We vinden het onacceptabel en hebben besloten de rit niet af te maken, omdat de veiligheid van renners en staf prioriteit hebben.”

Mogen we nu concluderen dat dit voor de teams die wel doorrijden niet het geval is?
    07-02-2025 16:17
    Die teams hebben wellicht een andere afweging gemaakt. Het is niet zo'n zwart/wit verhaal natuurlijk .. en bovendien hebben sommigen de punten nodig ;)
    07-02-2025 16:45
    Uiteraard is het niet zwart/wit, dit was ook meer een beetje om te stangen (richting de ploegen), maar wel met ergens onderliggend een waarheid verscholen. Want als je een andere afweging maakt dan gebeurt dat op basis van prioriteit toch?

    Dus als je punten nodig hebt en daarom besluit door te gaan ondanks dat de veiligheid niet gegarandeerd is dan heeft de 'veiligheid voor renners en staf' dus geen prioriteit. Zo simpel is het dan wel weer. Betekent niet dat het niet belangrijk is voor die ploegen, maar wel dat punten belangrijkER zijn dan.

    Uiteraard kan het ook zo zijn dat ze vinden dat de veligheid niet in het gedrang is omdat ze vinden dat dit incidenten zijn en geen structureel probleem, om nog meer grijs gebied te noemen.

    Maar de kans is ontzettend groot, dat een van deze ploegen later een enorm veiligheids issue opgooit dat waarschijnlijk minder zoden aan de dijk zet dan 2 dagen achter elkaar autyos die het peloton in rijden.

    Alle teams zeggen altijd dat veiligheid zo belangrijk is, en dat er echt iets moet gebeuren, bla bla bla, maar als puntje bij paaltje komt hebben ze allemaal hun eigen belangen die vaak toch voorrang krijgen.
07-02-2025 17:53
De UCI heeft nu een unieke mogenlijkheid: laten zien dat het ze menens is met veiligheid. Heel stoer renners gele kaarten gaan geven is een ding, maar rode kaarten geven aan falende organisaties hoort hier ook bij! Besseges heeft op dat gebied al een slechte naam en vandaag en gisteren laten zien dat dit helaas terecht is. Als je niet in staat bent een veilig parcours aan te bieden dan zou je geen koers moeten organiseren, zo simpel is het. Volgend jaar geen Ster lijkt mij een logisch gevolg, daarna mogen ze het nog een keer proberen maar als de problemen zich blijven voor doen is het gewoon einde oefening.

Helaas is de UCI een waardeloze organisatie dus zal dat helaas niet gebeuren, zelfs een (laatste) waarschuwing lijkt mij al teveel gevraagd,
07-02-2025 15:11
Tour of Holland zal de geschiedenisboeken in gaan als trendzettende pionier met louter circuit etappes.
07-02-2025 15:57
De uitgestapte teams zouden voor een maand geschorst dienen te worden. De race was geneutraliseerd en daarna weer gestart. Op het moment van neutralisatie had dan het besluit genomen niet meer verder te willen rijden. Natuurlijk de organisatie dient de veiligheid te garanderen, alhoewel incidenten niet altijd zijn te voorkomen. Uit koers stappen is nooit de oplossing, maar het zal ook wel te maken hebben met de slechte weersomstandigheden, die tot de optelsom hebben geleid.
07-02-2025 13:26
lekker bezig daar , pppffff
07-02-2025 14:06
Unibet TDT lijkt er ook te zijn uitgestapt, ondanks hun Franse licentie.
07-02-2025 14:13
7/8 teams lijken te zijn uitgestapt.
07-02-2025 14:45
Als ik de verklaringen goed lees, houden alle teams duidelijk de optie open om morgen gewoon weer van start te gaan. Ik ben benieuwd.
    07-02-2025 15:26
    Als je niet meedoet aan rit 3, kan je in mijn ogen ook niet starten aan rit 4. Ongeacht de reden van opgave.
07-02-2025 14:49
Je kan niet opstappen als je niet finisht
07-02-2025 14:52
Volgens PCS zijn er al heel wat ploegen met DNFjes
Education First
Uno X
Soudal
Lidl Trek
Red Bull
Decathlon
Tietema 3 renners, niet de hele ploeg
    07-02-2025 15:04
    Ineos heeft zich ook terug getrokken en Tietema nu ook volledig
07-02-2025 15:19
De uitgestapte teams:
1 Lidl - Trek
2 Red Bull - BORA - hansgrohe
3 Uno-X Mobility
4 INEOS Grenadiers
5 Soudal Quick-Step
6 Unibet Tietema Rockets
7 Decathlon AG2R La Mondiale Team
8 EF Education - EasyPost
07-02-2025 18:03
Raar dat bepaalde dingen zich laatste jaartjes opvolgen, nooit op zichzelf staan en er plots hele discussies over ontstaan en veranderingen worden geëist. Eerst fans met uitstekende borden of foons of wat ook. Slechte afdalingen in parcours, wel of niet dicht bij de streep. Nu gebeurt het plots regelmatig dat er onvoldoende politie is, met discutabele redenen die elders èn op heel ander moment plaatsvinden. En nu weer plots rijdende auto's hier en daar op parcours.
Nog een reden om wedstrijden plaats te laten vinden op rondjes om de kerk... veredelde (etappe-)criteriums.
Red Bull kan daar vast wat in gaan betekenen.
Feit is wel gelukkig dat op platforms als dit er meer mensen over vallen dan in werkelijkheid.
Alle veranderingen nemen meer en meer de charme weg van deze meesterlijke valsspelsport. Over een paar jaar is het geen sport meer die je op tv aanzet en binnen een kwartier in diepe slaap op de bank ligt te kwijlen uit één mondhoek.
    08-02-2025 05:08
    De wielersport loopt op zijn einde, ik probeer er nog maar van te genieten zolang het kan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine