Wedstrijdjury Giro Next Gen grijpt rigoureus in: 24 (!) renners uit koers genomen
Een schandaal in de Giro Next Gen. De wedstrijdjury heeft woensdag, na de eerste bergetappe met aankomst op de mythische Passo dello Stelvio, namelijk besloten om maar liefst 24 renners uit koers te halen.
De reden? De coureurs hingen tijdens de beklimming van de Stelvio lange tijd aan auto’s en motoren. Op amateurbeelden is duidelijk te zien hoe de renners tijdens de klim (op oneerlijke wijze) gebruik maken van ploegleiderswagens en koersmotoren. Dit is de jury ook niet ontgaan en dus zijn liefst 24 renners uitgesloten van verdere deelname aan de Giro Next Gen.
24 coureurs disqualifiés en Italie au Giro Next Gen hier, mercredi 14 juin 2023 au Passo dello Stelvio. Mais pourquoi donc ? Forza ! Johannes Staune-Mittet le leader🇳🇴 de @JumboVismaRoad n’a pas besoin d’aide, lui… pic.twitter.com/DWeFq5ajWQ
— 🅰ntoine VAYER 📸🖋️ (@festinaboy) June 15, 2023
Het gaat voornamelijk om Italiaanse renners, maar ook Tijl De Decker is een van de namen in het juryrapport. De beloftevolle Belgische sprinter, die uitkomt voor de opleidingsploeg van Lotto Dstny, zien we de komende dagen dus ook niet meer terug in de U23-versie van de Giro d’Italia.
Verder zijn ook vier ploegleiders, Matthew Wilson (ARA Skip Capital), Marco Toffali (ASD GC Sissio Team), Giuseppe Damilano (Rostese Cycles) en Dario dal Canto (Mastromarco Sensi FC Nibali), gediskwalificeerd.
De volgende renners en ploegleiders zijn uit koers genomen
Blake Agnoletto (ARA Skip Capital)
Riccardo Bregoli (ASD GC Sissio Team)
Luca Franzosi (ASD GC Sissio Team)
Giovanni Gazzola (ASD GC Sissio Team)
Tommaso Marocchi (ASD GC Sissio Team)
Matteo Freddi (Beltrami TSA-Tre Colli)
Jacopo di Silvestro (Ciclistica Rostese)
Pietro Ferrari (Ciclistica Rostese)
Lorenzo Ghirardi (Ciclistica Rostese)
Frank Aron Ragilo (Development Team DSM)
Kevin Pezzo Rosola (General Store-Essegibi-F.Lli Curia)
Noah Hobbs (Equipe continentale Groupama-FDJ)
Marco Manenti (Hopplà-Petroli Firenze-Don Camillo)
Tijl De Decker (Lotto Dstny Development Team)
Lorenzo Magli (Mastromarco Sensi Nibali)
Alessandro Venturini (Mastromarco Sensi Nibali)
Alessio Portello (Q36.5 Continental Team)
Joshua Gudnitz (Team ColoQuick)
Lorents Magnus Nielsen (Team ColoQuick)
Riccardo Perani (Team Interregionale)
Luca Collinelli (Team Technipes #inEmiliaRomagna)
Matteo Montefiori (Team Technipes #inEmiliaRomagna)
Gidas Umbri (Team Technipes #inEmiliaRomagna)
Simen Evertsen-Hegreberg (Tirol KTM Cycling Team)
Matthew Wilson (ARA Skip Capital)
Marco Toffali (ASD GC Sissio Team)
Giuseppe Damilano (Rostese Cycles)
Dario dal Canto (Mastromarco Sensi FC Nibali)
Voorwaardelijke schorsing voor de renners lijkt me voldoende. De motards, ploegleiders en andere medemogelijkmakers mogen wat harder aangepakt worden.
Sepulveda zat trouwens ook niet "in" de auto.
Verder ben ik het wel met je eens.
Van Nibali was het dus een poging de uitslag van de wedstrijd te beïnvloeden, waar hier nauwelijks sprake van was.
Dat het aan de auto hangen geen invloed heeft op de uitslag is natuurlijk kolder. Er zitten allicht sprinters tussen, of knechten van klassementsrenners. Of potentiële winnaars van tussensprints of andere premies. Die zouden hun benen vandaag dan toch net wat minder voelen dan de renners die gisteren wel op eigen kracht omhoog gereden zijn.
Op zo een jonge leeftijd als niet klimmer de Stelvio op moeten kan je makkelijk ook 'malheur' noemen.
Die ging gewoon aan de auto en reed zo bergop hele groepen achterblijvers voorbij.
Typisch wel dat een aantal toetsenbordhelden nog over maanden- tot zelfs levenslange schorsingen spreekt. Doe even normaal. Dit zijn jonge gasten die achteraan in de koers zitten en samen met domme nerveuze Italiaanse ploegleiders een domme fout maken.
Anderzijds ook niet te spannend doen over een stel onvolwassen pubers die denken slim te zijn. Als straf nog 5 keer de Stelvio op laten fietsen zonder batterij in het schakelsysteem en door.
Die ploegleiders daarentegen richting de uitgang werken
https://www.strava.com/activities/9264395991/analysis/13267/14140
op een stuk van 4.8km met 6,2% gemiddeld slechts 108 watt gemiddeld lereven met een snelheid van 20.2 per uur op 2300 meter hoogte..
En uiteraard een zeer terechte uitsluiting voor alle betrokkenen.
Maar of dit iets met de 'jonge generatie' te maken heeft, betwijfel ik ten zeerste. Aangezien ploegleiders dit zo opzichtig doen, dan lijkt het me eerder dat het al jaren common practice is om in U23-wedstrijden zonder media coverage niet-klimmers zo naar boven te sleuren.
'iedereen doet het zo, jullie weten wel dat dit bij de profs niet meer zal kunnen', zoiets...
Gebeurde 50 jaar geleden al en vandaag de dag nog steeds, ook zeker bij de profs.
Alleen voelden de toeschouwers aan de kant vroeger niet de drang om dit te filmen en te delen op social media...
Wat ik wel apart vind is dat de jury het bij een relatief kleine koers WEL aandurft zulke besluiten te nemen maar in grotere koersen doorgaans niet. Meten met 2 maten is nooit een goed idee.
DSQ en een boete lijkt mij terecht trouwens, maar zwaarder hoeven ze ook niet gestraft te worden.