Wat is Visma van plan in cruciale rit? “Als je vier minuten moet goedmaken, moet je van ver gaan”
foto: Cor Vos
donderdag 24 juli 2025 om 12:15

Wat is Visma van plan in cruciale rit? “Als je vier minuten moet goedmaken, moet je van ver gaan”

De zwaarste etappe van de Tour de France 2025 is misschien wel die van vandaag naar de Col de la Loze. Met 5.500 hoogtemeters lijkt het de uitgelezen dag voor Visma | Lease a Bike en kopman Jonas Vingegaard om geletruidrager Tadej Pogacar te bestoken. Maar wat mogen we verwachten van de geel-zwarte brigade?

Sporza trok naar het kamp van Visma | Lease a Bike en besloot Tiesj Benoot eens aan de tand te voelen. “Het wordt een speciale rit”, kan de Belg nu nog lachen. “Het wordt een van de zwaarste etappes die ik ooit gereden heb. Of zal rijden. Vandaag zullen vooral de benen spreken. Het is lastig genoeg om het verschil te maken, maar nogmaals: het hangt af van de benen.”

Heeft de formatie een masterplan uitgestippeld om de tot nu toe ongenaakbare Pogacar nog te kraken? “We starten met een strak plan en dat proberen we tot uitvoering te brengen”, laat Benoot niet te veel in zijn kaarten kijken. “Wil je vier minuten goedmaken, dan wordt dat moeilijk op slechts één col. Je moet van ver gaan en we gaan er 100 procent voor.”

Stuurt de ploeg renners in de aanval?
Dan zal de ploeg – net als in de rit naar Mont Ventoux – wellicht weer enkele moeten meesturen in de vlucht. Niet? “Een ontsnapping zal wel niet te veel tijd kunnen pakken, want eerst heb je de tussensprint en daarna zitten we snel op de Glandon”, countert Benoot. “Voor rouleurs wordt het lastig om weg te rijden.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine