Wat is er aan de hand met Tadej Pogacar? “Zijn basis was te smal”
foto: Cor Vos
donderdag 20 juli 2023 om 12:56

Wat is er aan de hand met Tadej Pogacar? “Zijn basis was te smal”

Tadej Pogacar had gehoopt op een wederopstanding in de koninginnenrit, maar de zeventiende etappe werd zijn ondergang. De Sloveen verloor bijna zes minuten op geletruidrager Jonas Vingegaard en hij kan de Tourwinst uit zijn hoofd zetten. Wat ging er nu precies mis op weg naar Courchevel? “De basis van Tadej is te smal”, legt teammanager Mauro Gianetti uit.

De Sloveen, in 2020 en 2021 nog glansrijk winnaar van de Ronde van Frankrijk, had het gisteren na de finish van de rit over ‘een van mijn slechtste dagen ooit op de fiets’. Maar wat is er nu precies aan de hand met de kopman van UAE Emirates? Zijn sportieve baas Gianetti heeft wel een verklaring. “We moeten de realiteit onder ogen zien. Hij kon na zijn val in Luik-Bastenaken-Luik vijf weken niet trainen. Hij heeft in aanloop naar de Tour slechts drieëneenhalve week op de fiets gezeten.”

“Na de etappes in het Baskenland dachten we wel: wauw, het is mogelijk. We hebben het immers over Tadej, maar vanaf het begin was het al duidelijk dat er geen garanties waren dat hij ook zou verbeteren in deze Tour. Een week niet trainen als profwielrenner is al veel, laat staan vijf weken. We hebben het ook niet over een eendagskoers, maar over de Tour. Je moet zo ontzettend veel werk verrichten en trainingskilometers maken om klaar te zijn voor de Tour. Zijn basis was te smal.”

foto: Cor Vos

Pogacar kende woensdag overigens een valse start in de koninginnenrit naar Courchevel: de 24-jarige renner kwam al vroeg in de etappe ten val. “Maar de valpartij van gisteren had geen invloed op zijn prestatie. Het is wel een teken dat je niet volledig gefocust meer bent. Het is een teken van vermoeidheid. Tadej is ook niet ziek, hij is gewoon moe. Ik denk dat Tadej trots mag zijn op het feit dat hij, met zijn huidige conditie, tweede staat in de Tour.”

Alternatieve aanloop richting de Tour?
Nu Pogacar afstevent op zijn tweede opeenvolgende Tournederlaag, is de vraag of hij in de toekomst een andere voorbereiding moet hanteren in aanloop naar de Ronde van Frankrijk. Moet de Sloveen snoeien in zijn normaal zo drukke voorjaarsprogramma? Gianetti reageert geprikkeld. “Toen Tadej Luik-Bastenaken-Luik won en aanviel op de Poggio en de Oude Kwaremont, zei iedereen: wauw, hij is de beste renner ter wereld! En nu moet hij zich volledig focussen op de Tour… Dit is Tadej Pogacar. Zijn basis was dit jaar gewoon te smal.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
23 Reacties
20-07-2023 13:18
Riep hij een paar dagen geleden niet dat hij Pogacar met de dag sterker zag worden?
    20-07-2023 13:25
    Idd, ze moesten Pogacar te pakken nemen in de eerste week, want in de 3e week zou hij op zijn sterkst zijn.

    Ze willen volgens mij gewoon verbloemen dat Jumbo het zwakke punt van Pogacar gevonden heeft in de Tour ,,,zijnde Koers hard maken en hem laten sprinten voor bonificaties , krachten verbruiken, etc ...

    Ze gaan bij UAE echt aan hun tactiek moeten werken en dat zou wel eens kunnen inhouden dat Pogacar minder aanvallend kan gaan koersen.
    20-07-2023 13:38
    Wat had hij dan moeten zeggen? Pogacar wordt slechter, 3e week zal hij heel slecht zijn.
    Je probeert altijd de moed erin te houden en de hoop dat het toch goed komt. Anders hoef je geen eens op te stappen, kan je net zo goed zeggen, alsjeblieft vingegaard, je hebt gewonnen, je hoeft niet meer naar parijs te fietsen.

    En ja JV heeft het gewoon slim gedaan, ze wisten gewoon goed hoe ze UAE moesten verslaan.
    Maar ook Gianetti heeft gelijk. Zijn basis is gewoon te smal. Als hij wel gewoon had kunnen trainen had hij dan wel gewonnen? Mischien wel, mischien niet. Maar er had niet zo'n groot tijdverschil gestaan.
    20-07-2023 15:21
    Toevallig zei ik dit gisteren ook, dat zijn basis te klein was. Het zou ook wel echt bijzonder zijn geweest dat Pogi zonder echt te koersen drie weken met zijn krachten kan smijten. Al is hij natuurlijk wel een beetje een supermens.

    JV heeft dit slim gedaan door meteen vanaf het begin van de TDF hard te koersen. Tijdens de tijdrit zag je aan Pogi (zonder bril op) dat het er behoorlijk leeg uit zag. Iets zoals ik hem niet vaak hem gezien.
20-07-2023 13:57
Ik ben wel benieuwd in welke mate ze roofbouw hebben gepleegd op zijn lichaam… en hoe snel hij hier van hersteld. Als je met een zogenoemde smalle basis (zou willen dat ik zo’n smalle basis had…) dergelijke zware inspanningen gaat doen dan kan dit ook op langere termijn gevolgen hebben. Voldoende rust/herstel is dus erg belangrijk!
20-07-2023 13:06
Die polsbrek is een heel fijn excuses voor Gianetti en de rest van de omkadering van UAE, want het ontslaat hen zelf van enige verantwoordelijkheid omtrent de voorbereiding voor de tour en de uitvoering van de ploeg tijdens de tour.

Als UAE echt de strijd aan wil gaan met Jumbo om ook als ploeg op dat niveau te komen, zullen de dinosaurussen Matxin en Gianetti toch ook heel kitisch naar zichzelf en de rest van de omkadering moeten kijken.

Veel geld uitgeven aan steengoeie renners is één ding, maar de hele ploeg (en het materiaal en de overige randvoorwaarden) fysiek, mentaal en tactisch tot in de puntjes voorbereiden en uitwerken is nog even een heel ander verhaal. En daar loopt UAE echt nog lichtjaren achter op Jumbo.
    20-07-2023 13:23
    Als je wint heb je gelijk, maar het zijn vooral het lichaam en de benen die het verschil moeten maken. Hoe goed de begeleiding ook is, als het lichaam en de benen opeens anders reageren dan je verwacht, is daar weinig anders aan te doen.
    Het blijft en als dit en als zo en zus verhaal. Wetenschap is mooi, maar met alle wetenschap heeft Vanaert deze Tour geen etappe kunnen winnen en ook in het voorjaar geen echte potten kunnen breken om maar eens een voorbeeld te noemen.
    20-07-2023 13:28
    Maar als een andere ploeg beter kan beredeneren hoe jouw renner, zijn lichaam en zijn benen zullen reageren, dan doe je toch iets structureels niet goed. Dat kun je dan proberen te camoufleren met frivoliteit en te compenseren met trucs, zoals de transponders van twee renners 'per ongeluk' verwisselen, maar onder de streep is dat niet voldoende.
    20-07-2023 18:31
    En toch was Pogacar, zonder de ‘Jumbo begeleiding’, in het voorjaar de meerdere van Van Aert ( die wel kan genieten van de Jumbo begeleiding) Maw het zijn nog altijd de benen die het moeten doen en met die van Pogacar was in het voorjaar weinig mis ( denk ook maar eens aan Parijs Nice)
20-07-2023 13:40
Pogacar heeft héél veel krachten moeten aanspreken om de achterstand op Vingegaard succesvol te verkleinen.

Dat gegeven, in combinatie met het constante hoge tempo van de Jumboploeg en zijn mindere basisconditie, hebben de Sloveen langzaam maar zeker gesloopt.
    20-07-2023 13:55
    Wat dan weer grappig is omdat toen Gilbert opperde dat ze hem van in het begin moesten slopen, naar zijn mening, net niet als een achterlijke belg werd weggezet hier die zijn bek moest houden....

    Jumbo had blijkbaar zelf een gelijkaardig idee en ze hebben dat met verve uitgevoerd, al werd hun constante koersen hier ook weer als debiel afgedaan. Waaruit we kunnen concluderen dat de meeste wielerfans gewoon tv-kijkers zijn zonder inzichten....
    20-07-2023 14:00
    Met je eens hoor. Men zag Jumbo wel héél graag falen.
    20-07-2023 15:16
    Maar Pogacar wordt wel wereldkampioen misschien . Let maar op .
    20-07-2023 15:20
    Vraag mij af of Pogi wel gaat starten op het WK, die lijkt aan rust toe.
    20-07-2023 16:50
    Zal nu wel de Vuelta gaan rijden, 2 jaar zonder Grote Ronde zege is zijn eer te na
20-07-2023 14:57
Denk dat het komt omdat de jongen teveel gedwongen wordt kilometers te maken in wedstrijden om te winnen, waardoor hij op jonge leeftijd al volledig opgebrand kan raken. Wat dat betreft slim dat iemand als Evenepoel langzamer tot aan de absolute top wordt gebracht.
Wanneer hetzelfde wordt omgesprongen met Ayuso, vrees ik dat die jongen voor zijn 25e ook al voorbij zijn grootste potentieel gaat zijn.
Nog voor die vreselijke val van Bernal zag je ook al dat hij niet dat enorm hoge niveau vast kon houden.
Topsport eist zijn tol. Verlaag je de leeftijd om in te stappen, dan verlaag je naar mijn idee ook hun pensioenleeftijd drastisch.
    20-07-2023 15:03
    Volgens mij is het de eigen keus van Pogacar om de koersen te rijden die hij rijd. Niks gedwongen wat?
20-07-2023 16:13
Aantoonbaar onjuist. Tadej heeft welgeteld 2 dagen rust genomen na zijn val en toen zat hij alweer op de Tacx. Hij heeft nauwelijks een trainingsachterstand opgelopen.

Een veel grotere oorzaak is zijn gebrek aan hoogtestages. Hij deed er maar 1, versus 3 bij Vinnie.
    20-07-2023 18:33
    Het feit dat hij op de Tackx moest rijden, maakte natuurlijk dat hij zijn voorbereiding moest aanpassen ( geen hoogtestage, die anders mss wel voorzien was)
    20-07-2023 18:55
    Wacht even noteren: 'hoogtestages zijn geen onderdeel van een voorbereiding maar een losstaand iets' Check.
20-07-2023 16:47
Net alsof het hogere wiskunde is.

In plaats van het voorjaar feestelijk af te sluiten met een duel tegen REVKET in Liège flikkert ie knetterhard op zijn bek waardoor de hele voorbereiding aan touwtjes aan elkaar hangt.

Iedereen hier wist dat die instorting zou kunnen komen en op basis van wilskracht, talent en passie heeft ie het nog best lang kunnen rekken.

Nu dwars door de weerstand heen en klaar, hopelijk herstelt ie nog goed en kan hij zaterdag nog wat tofs uit de hoed toveren. Het blijft Pogacar.
20-07-2023 17:01
Pogacar zijn basis is te smal, dat lijkt mij inderdaad een zekerheid. Daar heeft de polsbreuk een groot aandeel in, maar ook UAE moet kritisch naar zichzelf kijken. Is het wel verstandig maar één hoogtestage te doen in aanloop naar de Tour? Pogacar liet fantastische dingen zien in het voorjaar zonder hoogtestage maar bij uitstek voor de uithouding in de bergen, dag na dag (lees grotere basis), zijn zo'n stages ideaal.

Moest er daarbovenop met die te kleine basis niet anders gekoerst worden? Er wordt op een niet conservatieve manier gekoerst, er wordt bijvoorbeeld vaak voor de bonificatieseconden gegaan. Ook vorig jaar, toen wel met een niet verstoorde voorbereiding, bleek zijn herstel over drie weken minder te zijn dan Vingegaard. Ook de hitte speelt hier een rol, maar zijn tegenstander is op dat vlak gewoon beter denk ik.
20-07-2023 15:51
Als dat zo is, dan zou hij in zijn onbevangen jeugd mogelijk te enthousiast zijn om veel wedstrijden te rijden en zou ploegleiding hem daarin ietwat moeten afremmen en begeleiden, ook al scoort hij voor het team veel punten.

Topsport is, net als elke andere industrie, gebaseerd op financiële winst op korte termijn. Jeugdopleidingen dragen daar veel aan bij, want zo kun je iemand al vanaf piepjonge leeftijd goed begeleiden en aan de hand van gegenereerde data kan je iemand al vanaf jonge leeftijd een meerjarig contract laten tekenen, zonder dat diegene al een superstersalaris kan eisen. Snel rendement, betrouwbare omkadering, minimale investering want de R&D bestaat toch al en faciliteert de volgende generatie hopelijk voordat de voorganger is opgebrand of diens contract laat ontbinden voor een avontuur elders... wat voor de ploeg, mits juist gecontracteerd, ook veel geld oplevert.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine