Waarom Remco Evenepoel Tadej Pogacar niet moet vrezen op lastig WK tijdrit-parcours
foto: Cor Vos
woensdag 17 september 2025 om 11:14

Waarom Remco Evenepoel Tadej Pogacar niet moet vrezen op lastig WK tijdrit-parcours

Het is een zeer atypische tijdrit die de renners komende zondag krijgen voorgeschoteld op het WK in Kigali. Over een afstand van iets meer dan veertig kilometer liggen vier klimmetjes – waaronder eentje met kasseien – te wachten, wat het een lastig te voorspellen chronoproef maakt. Bij Belgian Cycling maken ze zich sterk dat de tijdrit in ieder geval niet in het nadeel van Remco Evenepoel is.

Met zijn 728 hoogtemeters tekent Kigali voor het meest geaccidenteerde WK tijdrijden sinds Lissabon in 2001, op een parcours dat de renners zelfs in grote rondes niet vaak zien. Een klimtijdrit, dat kennen ze wel, maar constant op en af is toch iets anders. Het vraagt om een specifieke aanpak.

“Gelukkig zijn de klimmetjes niet zo heel steil”, zegt Arne Wallays, team-manager van Belgian Cycling. “De variatie in de steiltegraden valt relatief goed mee, met stijgingspercentages die oplopen tot 6 à 7 procent. Op die manier kun je toch nog een vrij egaal tempo vinden. Ik verwacht dan ook geen grote moeilijkheden voor de renners om hun ‘pacing plan’ op te stellen, vergeleken met de tijdritten die ze gewend zijn op doorsnee kampioenschappen.”

Toch voorspelt Wallays geen gemakkelijke tijdrit in de Rwandese hoofdstad. “Wat het nodige denkwerk vereist, is de impact van de hoogte (Kigali ligt op 1550 meter boven zeeniveau, red.). De meeste renners zullen dat op voorhand hebben getest met een simulatie op hoogte. Je kunt in Kigali zeker niet de richtlijnen hanteren die je ook op zeeniveau gebruikt. Anders zullen er een aantal renners zijn, die veel te snel starten.”

Toppers als Remco Evenepoel en Tadej Pogacar zullen zich daar niet aan laten vangen, maar wie van de twee is nu in het voordeel bij zo’n parcours? Op papier zou je zeggen dat Evenepoels aerodynamica minder tot zijn recht komt op een geaccidenteerd parcours. “Maar eigenlijk is het vrij vergelijkbaar. Omdat de hellingsgraad meevalt, kan je nog altijd voldoende snelheid maken. En ook in de afdalingen speelt aerodynamica een rol, maar op een andere manier. Het is de vraag in hoeverre de renners in die stroken stabiel in hun tijdrithouding kunnen zitten, maar hoe dan ook is de aerodynamica daar wel cruciaal.”

Pogacar en Evenepoel – foto: Cor Vos

Op de klimmetjes zelf zou Pogacar de bovenhand moeten nemen. “En toch, ik vind dit een parcours dat Remco perfect past”, stelt Serge Pauwels, bondscoach van de Belgen. “We zagen in de tijdritten van de Tour de France en het Criterium du Dauphiné dat Remco heel goed klimt op de tijdritfiets, ook al waren er daar minder hoogtemeters. En in de afdalingen kan hij met zijn aero-houding nog altijd het verschil maken.”

Pauwels tipt zijn poulain dan ook voor de overwinning: “Voor mij is Remco de uitgesproken topfavoriet. Als je heel nuchter kijkt, liggen er voor Remco altijd meer kansen in de tijdrit dan in de wegrit, alleen al omdat er minder kanshebbers zijn.”

Dit staat de renners te wachten in Kigali en omstreken

Wallays houdt nog een slag om de arm. “Pogacar heeft nog niet vaak in eendaagse tijdritten gepresteerd, maar ook niet vaak deelgenomen”, doelt hij op de 10e, 6e en 21e plaats van de Sloveen in de WK’s van 2021, 2022 en 2023, weliswaar op vlakkere parcoursen. Ter vergelijking: Evenepoel zet daar twee wereldtitels, een Europese trui en olympisch goud in de discipline tegenover. Ook bij de rechtstreekse confrontaties in de Dauphiné en Tour de France was Evenepoel heerser.

“Hoe dan ook gaan er andere renners naar boven komen. Dit soort kampioenschappen zien we niet vaak. Het staat natuurlijk buiten kijf dat Remco op vlakkere parcoursen een niveau hoger dan Pogacar staat, maar Pogacar rijdt hier niet voor niets mee. Wijzelf hebben ook Jarno Widar en Lore De Schepper bij de beloften in de tijdrit, terwijl dat op vlakke parcoursen nooit was gebeurd. Dat maakt het extra interessant om te volgen.”

RIDE Magazine
1 Reacties
12:15
En wat is nou het antwoord op de vraagstellende titel van dit stuk? Toch zeker niet omdat de bondscoach van de Belgen dit zegt?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.