Waarom Alpecin-Deceuninck geen boete van maximaal 240.000 euro hoeft te betalen
foto: Cor Vos (archief)
maandag 14 oktober 2024 om 17:02

Waarom Alpecin-Deceuninck geen boete van maximaal 240.000 euro hoeft te betalen

Zoek komende week niet naar Alpecin-Deceuninck in de Gree-Tour of Guangxi. Het Belgische WorldTeam slaat de Chinese afsluiter van het seizoen over. Normaal staat daar een forse boete op van 10.000 tot 40.000 euro per rit en mindering in UCI-punten met een aantal gelijk aan het UCI-punten dat de winnaar krijgt. De ploeg van Mathieu van der Poel hoeft zich echter geen zorgen te maken.

Normaal heeft een WorldTeam startplicht in alle WorldTour-wedstrijden. Uitzondering op die regel zijn wedstrijden die pas na 2016 deel zijn gaan uitmaken van de WorldTour-kalender. Daartoe behoort de Chinese rittenkoers, net als bijvoorbeeld de Cadel Evans Great Ocean Road Race, Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, Dwars door Vlaanderen en Eschborn-Frankfurt. WorldTeams mogen aan die wedstrijden meedoen op vrijwillige basis. In China ontbreekt deze week ook Groupama-FDJ.

In het verleden is vaker voorgekomen dat niet alle WorldTeams meedoen. Alpecin-Deceunink laat in een reactie aan WielerFlits weten dat ze geen specifieke reden hebben voor het niet afreizen naar China. Vorig jaar waren ze overigens wel van de partij, maar verder dan drie top 10-plaatsen kwam de ploeg niet (twee keer Lionel Taminiaux en één keer Jensen Plowright). Wel won Dries De Bondt het puntenklassement en werd de aanvaller tweede in het bergklassement.

RIDE Magazine
14 Reacties
14-10-2024 17:14
Want wie vroeg zich dit af? Beetje zelfgefabriceerd non-nieuwsberichtje dit.
    14-10-2024 17:25
    Vind iets niet gauw een non-artikel maar zelfs ik vind deze echt totaal overbodig.
    14-10-2024 17:36
    Haha, als dit de toon zet kijk ik wel uit naar komende berichten...
    "Waarom Hirschi geen dopingschorsing moet vrezen" ... "Omdat hij niet betrapt is"
    "Waarom Kopecky niet startte in Lombardije" ... "Omdat deze wedstrijd niet bestaat voor vrouwen"
    14-10-2024 18:26
    Haha mooie voorbeelden Cochise, laat goed de vreemde insteek van dit artikel zien
14-10-2024 17:51
Normaal moet je wachten voor een rood verkeerslicht, behalve als het op groen staat. Zoiets?
14-10-2024 17:30
Het is eerder opvallend dat de andere teams wel starten, dan dat alpecin niet start
14-10-2024 17:51
Komkommertijd is aangebroken nu het wegseizoen 2024 er - bijna- opzit.
Zoeken naar nieuws dat geen nieuws is.
    14-10-2024 17:59
    Toch jammer dat dit nodig is. Of het quoten van oud renners in een podcast of tv uitzending. Plaats gewoon minder nieuws. Liever 10 nieuwswaardige berichten, dan 100 artikelen waarbij je na het lezen van de eerste alinea al spijt hebt dat je hem hebt open geklikt. Maar goed, ik snap dat Wielerflits ook geld moet verdienen. En blijkbaar gaat dat beter met dit soort nieuws dan met het schrijven van achtergrond artikelen, analyses etc. Het (nieuwe) substack kanaal van daniel benson is een aanrader. Maar dit kost dan ook 8 euro per maand.
    14-10-2024 20:05
    Ik zou dit moment ook eerder aangrijpen om wat in te zoomen op andere continenten of aspecten van het wielrennen (belevenissen in rondes als Kameroen en Burkina Faso, het Zuid-Amerikaanse wegseizoen, critraces in Australie of Noord-Amerika), wat diepere inkijk in trainingsmethodes bij de profs, materiaal, langere analyses van bepaalde renners hun seizoen etc.
    Maar het blijft wielerflits en niet wielerlongreads en ik moet de facturen niet betalen of adverteerders niet tevreden houden en ik ben waarschijnlijk de enige die dat wat interesseert dus begrijp het natuurlijk wel.
14-10-2024 19:35
Haha, wow. Dat er geen startplicht in de nieuwere WT koersen is is toch geen nieuws? Volgensmij worden er al zo'n 9 jaar WT koersen uit dit rijtje overgeslagen en heeft nog nooit iemand daar een boete voor gekregen..
14-10-2024 19:32
Er doen wel vaker teams niet mee aan dit soort WT koersen. Kijk bijv. eens wie er dit jaar in de Cyclassics ontbraken. Of vorig jaar in China. Inderdaad non-nieuws. Bovendien was dit al reeds bekend sinds 11 september jl. toen de presentatie van deze koers is gehouden. De Nederlandse pers was toen met het gedrocht van het EK bezig en niemand schreef over het parcours en de deelnemers. Weer een artikel in het rijtje... tijd voor een andere wielersite.
14-10-2024 19:43
Ik hoor veel liever wie de 8 nog ontbrekende renners worden! Er staan er 22 op procyclingstats voor 2025.
    14-10-2024 20:00
    @TeamEx
    Dat leest u in 1 van de 8 vervolgartikelen, misschien.....
14-10-2024 18:40
Schuld van de Rabobank.

Reacties zijn gesloten.