Arnaud De Lie breekt met trainer: “Niet genoeg om negentig procent voor je sport te leven”
Foto: Cor Vos
dinsdag 1 april 2025 om 19:38

Arnaud De Lie breekt met trainer: “Niet genoeg om negentig procent voor je sport te leven”

Lotto grijpt in bij kopman Arnaud De Lie. Na een tegenvallend tweeluik E3 Saxo-Classic en Gent-Wevelgem verdwijnt hij niet alleen uit competitie, het Belgische ProTeam zet ook de samenwerking met De Lie’s nieuwe trainer Gaëtan Bille stop. Sportief manager Kurt Van de Wouwer kan niet exact de vinger op het niet-presteren van de kopman leggen, maar er zijn wel pistes die een verklaring bieden.

Aan het begin van het jaar vertelde De Lie nog vol trots over zijn nieuwe samenwerking met Bille, die voorheen al zijn trainingsmakker en een goede vriend was. De Waal kwam in 2012 en 2013 zelfs nog even uit voor de Lotto-ploeg. Ook was de Belgische kampioen zeer enthousiast over de talloze trainingsuren die hij in Spanje had gemaakt, iets wat hij tijdens het voorjaar nog eens zou overdoen. Maar alle goede hoop ten spijt, zagen we op een sterke sprint in de Ster van Bessèges na nog geen enkele keer de beste De Lie in 2025.

“In Nokere Koerse was het al niet goed, dan kun je in de wedstrijden daarna ook niet vol zelfvertrouwen rondrijden”, zei Van de Wouwer kort na een nieuwe teleurstelling in Gent-Wevelgem. “Het is duidelijk dat Arnaud niet in zijn normale doen is en niet zijn normale waarden haalt. Dat weegt bij hem, ook mentaal. Arnaud is een winnaar, dat is niet leuk.”

Maar hoe komt dat? Het is intussen al het tweede voorjaar op rij dat De Lie in zulke situaties belandt, al bleek dat vorig jaar achteraf door onder meer vanwege Ziekte van Lyme te komen. Een concrete reden kon de Kempenaar deze keer niet geven. “Vorig jaar hebben we er de vinger kunnen opleggen, nu tasten we een beetje in het duister wat de reden is. We hebben wel bloedtesten en andere onderzoeken gedaan, maar daar zijn geen specifieke dingen uitgekomen. Dat baart me geen zorgen. We weten wat voor talent hij is.”

“Vorig jaar stonden we hier in dezelfde situatie, we zaten ook een beetje in zak en as. Nadien won hij meteen zijn eerste wedstrijd, hij werd kampioen van België en reed een goede Tour de France. Daar wil ik nu meteen voor tekenen. Daarom is het interessant om hem uit competitie te nemen en te laten resetten voor wat komen gaat. Er komen nog mooie koersen aan. Het BK is opnieuw een doel, de Tour ook. Dat talent is niet weg. We moeten hem de tijd geven om te herbronnen. Dan wordt het terug de Arnaud die we kennen.”

Breuk met trainer
Daags nadien maakte Van de Wouwer, die niet verwacht dat De Lie dit voorjaar nog in actie komt, enkele nieuwe hypotheses over de vormcrisis van zijn kopman bij de Belgische krant Het Nieuwsblad. “Arnaud heeft alles gedaan qua trainingsarbeid, maar wielrennen is meer dan training alleen. Het is niet genoeg om negentig voor je sport te leven. Wielrennen vereist nu 110 procent. Bij Arnaud zijn bepaalde factoren en details voor verbetering vatbaar. Het is tijd om daaraan te werken”, zegt de sportief manager.

Met andere woorden: De Lie moet voortaan meer voor zijn sport leven. “Voor het tweede jaar op rij constateren we dat Arnaud de stap naar de grote klassiekers niet heeft gezet. We komen dan weer uit bij het verhaal van negentig procent of 110 procent. Op dat niveau maakt elk detail een verschil. Misschien moeten we over twee jaar vaststellen dat Arnaud tekortkomt in de grote klassiekers, maar afgaand op wat hij al getoond heeft in de Omloop het Nieuwsblad geloof ik dat niet. Er zit meer in hem, daar blijven we van overtuigd.”

Maar om alles uit De Lie te halen, moet de ploeg wel ingrijpen. Niet alleen qua programma, maar ook de samenwerking die De Lie afgelopen winter met Bille opstartte moet op de schop. “Dat is logisch”, aldus Van de Wouwer in de Belgische krant. “Ik was zelf nooit voorstander van de samenwerking met een externe coach.” De Lie moet nu terug samenwerken met één van de vier vaste coaches van de ploeg.

Wedden op andere paarden
Intussen moet Lotto hopen dat er bij afwezigheid van De Lie andere renners opstaan, zoals in Gent-Wevelgem met een aanvallende Arjen Livyns en een sterk sprintende Jenno Berckmoes (achtste) al het geval was. “Het positieve is dat we nog een ploeg hebben naast Arnaud met hen twee op kop. We willen vooral het positieve onthouden, we waren ook met vier renners mee in de eerste groep. We doen het gewoon heel goed en trekken ons daaraan op naar de volgende koersen toe”, zegt hij ons.

RIDE Magazine
57 Reacties
01-04-2025 07:28
Je kan woorden verdraaien of de interpretatie veranderen maar dit is er toch gewoon een leugen van maken. De Lie breekt zelf niet met z'n trainer, dat is net het punt, de ploeg beslist dat De Lie niet langer schema's van z'n vriendje mag volgen.

Los daarvan: ik vond het al een enorm opmerkelijke uitspraak (heb dat hier toen ook aangehaald) dat De Lie heel trots zei dat hij goed kon trainen in Spanje, hij had er zelfs twee keer 5 uur getraind. Als ik dat vergeleek met de strava-files van eender welke overijverige toerist wist ik wel dat De Lie niet het grootste trainingsbeest kan zijn.

Het goede nieuws: er is nog ongelooflijk veel marge. Ik wist niet dat er nog renners waren die nog zo slecht met voeding en training bezig waren aan de top.
    01-04-2025 08:53
    Bijzonder ja, hoe de kop hier geformuleerd wordt.

    En 2 keer 5 uur trainen is inderdaad niet bijzonder; als ik een weekje in Spanje zit (of waar dan ook in het buitenland om te fietsen) dan staat 5 uur per dag vaker wel dan niet op het programma. Hetzij soms zonder serieuze trainingsblokken, maar het geeft wel te denken over De Lie.
    01-04-2025 09:45
    Krijg er een beetje de Carlos Betancur-vibes van. Glimpen van buitengewone klasse afgewisseld met eigenlijk niet zo'n zin.
    01-04-2025 20:23
    Ik moet mezelf trouwens corrigeren, het was twee keer 6 uur, juist is juist.
    01-04-2025 20:29
    Zou ie dan ineens zo veel minder trainen dan twee jaar geleden toen hij harstikke goed was? Ik gooi het op Lyme, daar kan je een heel leven lang last van blijven houden
01-04-2025 09:36
Wat de oorzaak ook is, aan alles straalt er weer vanaf dat Lotto niet bepaald de ploeg is waar je wil rijden. Hoe dit naar buiten toe ook weer wordt gecommuniceerd… daar ga je je renner ook geen plezier mee doen.
    01-04-2025 15:28
    Klopt. De Lie en Bille waren overigens zelf nog niet op de hoogte van het beeindigen van die samenwerking toen VDW het wereldkundig maakte. Geen goede reclame voor de ploeg dit.
    01-04-2025 16:52
    @Cochise
    Ik vind het heel lullig hoe ze communiceren, maar waar haal je dat dan vandaag dat De Lie dat niet wist. Ze hebben met De Lie samengezeten vorige week waar dat beslist is.

    Van de Wouwer heeft het trouwens niet wereldkundig gemaakt, want RTBF had het gisterenochtend al naar buiten gebracht. Na GW weigerde Van de Wouwer zelfs nog te antwoorden op een vraag daaromtrent. De geruchten waren er toen al. Het lijkt me dan straf dat De Lie het niet zou geweten hebben.
    01-04-2025 20:21
    Naar wat ik hoorde hebben ze enkel gezegd dat de samenwerking met Bille kritisch zou geëvalueerd worden, iets wat VDW ook nog met zoveel woorden zei (op sporza?), maar werd dat dan plots toch bijgesteld naar einde-samenwerking zonder een nieuw gesprek daarover. Maar misschien zit jij er korter op... Ik hoop het maar voor de ploeg en vooral De Lie zelf.
    01-04-2025 20:47
    @Cochise
    Ik zit niet dicht op De Lie dus kan dat niet met zekerheid zeggen, maar RTBF zei wel dat dat in een gesprek is beslist voor Gent Wevelgem en er waren al geruchten over de stopzetting op zaterdag en die kwamen van de entourage van De Lie zelf. Het lijkt me dus straf dat De Lie zelf er geen weet van had.
01-04-2025 07:45
De ploeg valt toch ook wel wat te verwijten lijkt me. Een oververmoeide renner (MSR geschrapt) blijven opstellen in andere koersen lijkt me ook niet de beste methode.

De Lie heeft nog een contract tot eind 2026, het zou mij verbazen als hij dat uitdient.
    01-04-2025 07:50
    Maar ja als hij weinig traint moet hij het wel van koersen hebben
    01-04-2025 07:51
    Zal mij ook niet verbazen wanneer hij er gewoon mee stopt.
    01-04-2025 08:27
    @Mwielerfan:
    Klopt, er zit gewoon iets niet goed tussen die communicatielijnen lijkt me.
    De ploeg denkt: hij traint niet goed genoeg, we laten hem wedstrijden rijden.
    De renner denkt: ik ben al moe, en ze laten me nog meer koersen rijden.

    Een goed gesprek lijkt me op z'n plaats.
    01-04-2025 08:52
    Mogelijk oververmoeid van slapen als ik bovenstaande lees. Hij heeft schijnbaar in Spanje 2x 5uur getrained. Dat is dus heel weinig cq niks.
    01-04-2025 17:04
    @Secondant
    Maar je verzint gewoon dat hij oververmoeid is? Dat staat nergens. Er is medisch helemaal niets mis, hij is gewoon fit. Zijn conditie is gewoon slecht. Is Bahrain zo een dramatische ploeg dat ze Mohoric laten rijden? Die zijn conditie is ook gewoon slecht. Of Bora omdat ze Lazkano laten rijden?

    Los van dat het bekend is dat communiceren met De Lie niet makkelijk is, en dat de communicatie naar buiten toe van de ploeg ook (niet voor de eerste keer) op zijn minst ongemakkelijk te noemen is.
01-04-2025 11:26
Nooit begrepen waarom hij in alle en vooral vlaamse media bij favorieten wordt gezet. Heeft buiten bk alleen kermiskoersen gewonnen
    01-04-2025 13:23
    Omloop Het Nieuwsblad 2023...

    Als een idee eenmaal post heeft gevat, in dit geval dat De Lie een klassiekerspecialist in wording was, dan is het moeilijk om daar weer vanaf te komen.
    01-04-2025 13:24
    Die koers is Canada was anders wel zeer indrukwekkend
    01-04-2025 17:37
    Waar zouden al die kenners dat toch op baseren he? Zucht.
    01-04-2025 20:40
    In zwaardere koersen heeft hij al wel echt diep in de finale meegezeten. Misschien was dat wel vrij vroeg en vrij laat in seizoen, maar hij zat wel echt bij hele goede renners, wereldtoppers mee en vooral Canada is echt nog niet periferie van seizoen
01-04-2025 08:17
Klinkt alsof De Lie baat heeft bij een DSM aanpak waar ze alles voor hem regelen en micro managen. Als je niet uit jezelf 100% kan leven voor de sport dan is het beter dat een ander daarvoor zorgt als je het talent hebt.
    01-04-2025 11:41
    Sommige atleten passen gewoon niet in die structuren. Anders zouden ze wel allemaal 5 weken als een monnik op een berg zitten, hun sperziebonen afwegend en spartaans trainen zoals sommige Visma's dat zo goed kunnen.
    01-04-2025 16:54
    Een DSM aanpak werkt niet bij renners die dat gewoon niet willen. Kijk naar Harm Vanhoucke. Die jongen zei exact hetzelfde, ik heb nood aan een stricte omgeving. Een half jaar laten kwam hij wenend terug naar Lotto. Dat is ook exact waarom Visma bijvoorbeeld goed is, ze scouten perfect op of een renner wel bij hun systeem past want een karakter veranderen is veel te moeilijk.
    01-04-2025 18:48
    De Lie met een privecoach het laten regelen werkt ook niet of wel?
    01-04-2025 20:25
    En er bestaat enkel zwart of wit, geen middenweg?

    Ahja juist, in de wielerflits-comments wel.
    01-04-2025 20:29
    Ja bij visma gaat alles perfect
01-04-2025 19:57
De meeste mensen herstellen nooit volledig van Lyme. Het kan gemakkelijk chronische klachten geven. Het kan ook alleen echt via je ruggenmerg gediagnosticeerd worden. Maar ik ben geen dokter en ik weet niet hoe de diagnose en behandeling bij Arnaud is geweest. Het enige dat ik weet is dat mijn beide ouders de ziekte hebben gehad. Lyme is een vreselijke ziekte.
    01-04-2025 20:28
    Dit was ook mijn gedachte. Een hoop meningen over De Lie zijn instelling, trainer, ploeg, afkomst en strava files en heel weinig aandacht voor het feit dat Lyme niet zomaar iets is waar je makkelijk weer vanaf komt als je er al ooit helemaal vanaf gaat komen.
    01-04-2025 20:45
    De meeste mensen herstellen prima van lyme, maar er is wel een kleine fractie die zeer hardnekkige terugkerende of blijvende klachten overhoud.
    01-04-2025 21:39
    Zou kunnen maar hij heeft vorig jaar vanaf juni t/m oktober wel prima in de rondte gereden.
    01-04-2025 23:37
    Waardevolle toevoeging en nuancering
01-04-2025 12:43
Bijzonder vaag verhaal, vol onlogische sprongen, onder een misleidende titel dan nog.
Het mag duidelijk zijn dat ze bij Lotto niet uitblinken in communicatie - en hoe het echt staat met begeleiding op maat, daar worden we al evenmin wijzer uit…
    01-04-2025 16:59
    Zowel Heulot als Van de Wouwer zijn heel slechte communicatoren. Dat is ondertussen wel geweten. Het komt zeer ongemakkelijk over. Van de Wouwer heeft dat ook wel zelf al eens toegegeven. Dat dat een taak is die hij niet graag doet en ook niet goed in is (het uitleggen aan de pers). Ik denk dat hij het niet slecht bedoelt.

    Los daarvan weten we ook niet hoe suggestief sommige vragen gesteld zijn. Dat van dat niet 100% voor zijn vak leven is bijvoorbeeld een gerucht dat al weken rondgaat. Wie weet is de journalist er zelf over begonnen bijvoorbeeld.
    01-04-2025 20:41
    Ook als een journalist over een gerucht begint, zeker als dat schadelijk is voor je renner, dien je als leidinggevende toch heel zorgvuldig te zijn in je uitspraken
01-04-2025 07:46
Het lijkt er bijna op dat de Lie, indien deze nog steeds nastreeft het type renner Kristoff, Degenkolb of (dat is er ook één) Pedersen te worden, beter eens gehéél van ploeg verkast en alles op alles laat zetten.
    01-04-2025 11:06
    Of ... we moeten tot de conclusie komen dat De Lie eerder een Coquard is. Die reed trouwens ook een fantastisch eerste jaar, om daarna weg te deemsteren en slechts af en toe zijn ritje zou mee pikken.
    01-04-2025 17:00
    De Lie heeft in 3 jaar tijd de helft van het aantal overwinningen dat Coquard behaald heeft in meer dan 10 jaar tijd. Beetje serieus blijven hé.
01-04-2025 08:44
Eens strak in de leer zetten om te kijken of hij dat 110% eigenlijk wel trekt. Klinkt me toch als een honkvaste jongen die in zn comfortzone blijft dus zie hem niet snel vertrekken aldaar. Eerder blijven met een minder contract en lagere verwachtingen.
01-04-2025 10:59
De lie moet echt (sorry lotto) naar een ploeg waar hij aan de hand wordt meegenomen in training en coaching. Als deze jongen, wat echt een talent is, bij bv een visma rijd onder de hoede van net iets bekwaamere staf/team/coaches. Dan weet ik zeker dat het eruit komt.
Echter zit hij daar in Wallonië op een rots...
    01-04-2025 11:43
    Bij visma zoeken ze jongens die zelf de neiging hebben om verder te kijken. De lie klinkt nog niet zover.
    01-04-2025 12:38
    Kijk naar Cian U. Je kan niet echt zeggen dat het er uitkomt bij Visma…
    01-04-2025 16:10
    Naar Alpecin als Philipsen daar een keer vertrekt.
    01-04-2025 17:02
    Ja kijk naar Visma met Cian, Bora met Lazkano of gewoon hun hele klassiekerploeg dit jaar, ... Er is geen enkele ploeg waar geen enkele renner problemen kent. Mensen moeten eens stoppen met de denken dat die grote ploegen perfect zijn en de kleinere ploegen er niets van kunnen.
01-04-2025 12:51
Ik vrees dat die achtereen gewoon stopt met koersen om full time boer te worden, is koers rijden wel echt zijn passie? Als het mentaal niet meer gaat moet je ook niet blijven aanmodderen.
01-04-2025 15:07
In verband hiermee; Wat ik veel bedroevender vind is de uitspraak van de naam van sommige wielrenners en wielerwedstrijden door een aantal Engelse commentators op Eurosport. Zo heb ik Carlton Kirby horen praten over Arno The Lie en de Waalse Piel.
    01-04-2025 15:39
    Och daar zou ik me maar niet al te druk over maken. De gemiddelde Nederlander of Vlaming verkracht ook iedere naam... zelfs een doodsimpele naam als Pogacar (ja slechts drie lettergrepen) krijgt 95% van de wielervolgers in de lage landen nog niet eens uitgesproken..... (Pogakar, Pokasjar, Pogaaskar, ik weet niet wat er allemaal van gemaakt word, maar het geeft maar aan hoe moeilijk het blijkbaar is. Zelfs al spreken we over de beroemdste renner van dit moment.)

    En dan zullen we maar niet beginnen over 80% van de Italiaanse, Spaanse, Poolse en/of Scandinavische namen die totaal verneukt worden... Om het maar even op z'n plat Hollands te zeggen.

    Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is, en het is nu eenmaal onmogelijk om de correcte fonetische uitspraak van iedere taal te kennen.
    01-04-2025 16:52
    Allemaal de schuld van Mart Smeets!
    01-04-2025 22:17
    "Senk joew, Lens."
01-04-2025 09:39
Coming of age verhaal. Misschien komt het wel zls zijn puberteit afgelopen is
01-04-2025 13:38
toch weer enorm cliché, de luie waal
Dat die jonge toch eens naar een fansoenlijke ploeg gaat, met een degelijke professionele omkadering is er veel meer uit hem te halen
    01-04-2025 16:01
    Komt wel wat vreemd over om een jonge kerel die naast zijn echte job zijn ouders gaat helpen op de boerderij een luie Waal te noemen. Ik vermoed ook dat de grootstedelijke problemen van Luik, om er eentje te nemen, de Ardennezen vreemd zijn:-)

    On topix, ik vind het wel wat kwalijk dat de media (en bij uitbreiding veel 'wielerfans') hem afbranden omdat hij nu voor de tweede keer een sukkelvoorjaar heeft terwijl hij gewoon ziek was vorig jaar. Dan moet je niet constant het hebben over twee jaar, hij heeft nu gewoon enkele slechtere weken/maanden, boeit het. Dan moet je ook allemaal niet zo vel gaan op het verdedigen van Visma-Lab want die zijn dan ook al twee seizoenen op de sukkel (in vergelijking met hun algehele dominantie toen ze alle grote prijzen pakten). En Mathieu is ook al afgeserveerd geweest en ondertussen heeft hij op twee seizoenen een berg monumenten gewonnen...
    01-04-2025 20:43
    Probleem is natuurlijk dat lotto weinig andere kopmannen heeft en van gils die vorig jaar na voorjaar ook echt goede kopman er naast werd, alweer weg is
    02-04-2025 14:27
    @Mwielerfan, spelen de rijkere ploegen het eerlijk dan had lotto tijd gehad om een (ongeveer) gelijkwaardige vervanger te vinden, nu verloren ze een belangrijke renner op een moment dat ze niemand meer konden aantrekken. Dus helemaal hun schuld is het niet dat ze even wat minder kopmannen hebben, langs de andere kant natuurlijk weer wel. En dat ligt imho aan de verkeerde keuze om een Fransman aan het hoofd van de ploeg te plaatsen, Heulot is gewoon DE oorzaak van veel problemen en alles wat wel goed loopt heeft hij nul procent verdienste aan. Dus of ze dumpen hem en gaan terug vooruit of ze gaan nog een hele tijd achteruit gaan vrees ik, want in de omkadering in alle wt- en pro-ploegen ontloopt elkaar qua kwaliteit toch niet echt vind ik.
01-04-2025 14:34
De Lie, het wordt ‘m nie
01-04-2025 22:10
De oorzaken zijn glashelder: Pocagar, Pedersen en Van der Poel.
Alle andere renners hebben ook last van het PPP syndroom.
01-04-2025 23:04
Rennen Arnaud

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine