‘Vuelta a España begint volgend jaar in Italiaanse regio Piëmont’
foto: Cor Vos
dinsdag 10 september 2024 om 17:25

‘Vuelta a España begint volgend jaar in Italiaanse regio Piëmont’

De voorbije maanden waren er al gesprekken gaande tussen organisator ASO en Piëmont over een Vuelta-start in de Italiaanse regio en volgens La Stampa en Spaziociclismo is de kogel nu bijna door de kerk. De tachtigste editie van de Ronde van Spanje zal volgend jaar starten in Turijn of Venaria Reale.

De 79ste Vuelta a España ging ruim drie weken geleden van start in Portugal en in 2026 zal de Gran Salida plaatsvinden in Monaco, maar ook in 2025 zal de laatste grote ronde van het seizoen zich opmaken voor een buitenlandse start. Het is pas de zesde keer dat de Vuelta buiten Spanje begint – na eerdere Gran Salida’s in Lissabon (1997), Assen (2009), Nîmes (2017), Utrecht (2022) en Lissabon (2024) – en dus de eerste keer in Italië.

Vuelta-baas Javier Guillén liet eerder al weten dat de Vuelta de komende jaren over de grenzen zal blijven gaan. “We willen dat La Vuelta blijft groeien, internationaal blijft uitbreiden en nieuwe gebieden opzoekt”, zei hij in juni in gesprek met de Spaanse sportkrant AS.

Afrondende fase
“Ik kan bevestigen dat het klopt dat Piëmont interesse heeft in het organiseren van de Gran Salida in 2025. We werken eraan. We willen het heel graag, want Italië is een wielerland en is dit jaar ook gastheer van de Tour de France. We zouden het geweldig vinden als de Vuelta in dit gebied komt.” De onderhandelingen tussen ASO en de regio Piëmont bevinden zich volgens Italiaanse media nu in een afrondende fase.

Guillén zei er in juni nog het volgende over: “We voeren gesprekken en werken hard. Als het goed komt, zou dit ons veel voldoening geven. Een officiële bevestiging moet er nog komen van beide partijen, maar ik ben heel blij om te zeggen dat La Vuelta en Piëmont dichter bij elkaar komen. (…) We moeten de details nog invullen. Het is nog niet afgerond, maar we zitten op het juiste spoor en gaan vooruit.”

RIDE Magazine
10 Reacties
10-09-2024 17:54
Graag lees ik in de nabije toekomst het zinnetje ‘Turijn geeft zijn fiat’, omdat dat zo leuk klinkt. Verder een kwalijke trend, zonder echte meerwaarde.
10-09-2024 19:34
De wielersport zou met uitstek groen moeten, of op zijn minst proberen te zijn… in dit concept gaan ellenlange transferts in allerlei vormen ( weer eens) onvermijdelijk zijn…
10-09-2024 19:09
Ik ben onderhand wel 'tegen'. Maak er gewoon een ronde in lijn binnen de eigen landsgrenzen van. Hup Mate!
10-09-2024 18:34
Een start in een buurland of een start in een land dat geen grote wielerkoers heeft, nog acceptabel. Maar een start in een niet-buurland dat zelf een grote ronde heeft. Tja.
    10-09-2024 18:50
    Ik snap niet dat het mensen zoveel boeit.

    Mij maakt het veel meer uit of de ritten zelf mooi zijn.

    Mooie heuvelrit om mee te starten zou gaaf zijn. Geen proloogje met 2 sprintjes zooi zoals zo veel buitenlandse starts krijgen
10-09-2024 19:24
Dit word nog wat met al die verplichte paspoortcontroles tegenwoordig.
10-09-2024 19:36
Onzinnig want het betekent weer eens een enorme verplaatsing van het hele circus. Dan kun je boetes geven voor renners die bidons weggooien maar in het licht van dit soort verre verplaatsingen valt dat onder de noemer greenwashing. Blijkbaar hebben de heren (en wellicht dames) van de ASO er nog steeds geen ene malle moer van begrepen.
11-09-2024 07:41
Als je dit positief bekijkt, kun je het zien als een voorproefje op omruilen van Giro en Vuelta op de jaarlijkse kalender. Door velen geopperd en nu deels in de praktijk gebracht ;).
10-09-2024 19:24
Turijn komt tegenwoordig wel echt in elke grote ronde voor. Zou het wel mooi vinden als ze een soort van de rit (14) dacht ik )van de Giro in 2022 gaan nadoen
10-09-2024 21:24
Het is wachten op het jaar dat de Tour verreden wordt in Spanje, de Giro in Frankrijk en de Vuelta in Italië, de Ronde van Vlaanderen in Wallonië, de Waalse Pijl in Vlaanderen. Laat men ook de Vredeskoers komend jaar weer herintroduceren en laten verreden worden in Rusland en Oekraïne, met start en eerste twee etappes op de Westerlijke Jordaanoever.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine