Vuelta 2025: Voorbeschouwing etappe 17 naar Alto de El Morredero – Is het protestgevaar geweken?
Ga er maar voor zitten woensdag, want de Alto de El Morreredero staat op het menu in de Vuelta! De klim is superonregelmatig, wat misschien wel voor een interessante rit gaat zorgen. Het is intussen al van de Alto de l’Angliru geleden dat we nog eens een echt duel tegen Jonas Vingegaard en Joao Almeida zagen voor het klassement, maar dat geduld wordt hier misschien beloond. WielerFlits blikt vooruit.
Parcours
Aankomst bergop nummer tien (of negen, na het inkorten van de rit van dinsdag) krijgen we een dag later alweer in de ronde (en het is niet de laatste). In 137 kilometer rijden de renners van Valdeorras naar de Alto de El Morredero. Zo spannend als dinsdag wordt het in aanloop naar deze slotklim echter niet.
Er wordt wat op en af gereden, maar nooit wordt het echt serieus. Pas op de Paso de las Traviesas (7,8 kilometer à 4,2%) zijn voor het eerst bergpunten te verdienen.


- Start:
- 13:30 ( O Barco de Valdeorras)
- Finish:
- 17:00 ( Alto de El Morredero)
Na deze klim doemt al snel de slotklim op – de rit is immers niet zo lang. De slotklim naar de Alto de El Morredero (8,8 kilometer à 9,7%) is er een van eerste categorie en kent een aantal heel pittige stukken. Al direct na het oversteken van de rivier volgt er een strook van vijf kilometer aan ruim tien procent, waarna de klim wat afvlakt richting de top. In de laatste vijf kilometer stijgt het wegdek aan een gemiddelde van zo’n 7%, met nog enkele uitschieters richting de 10%.
De stand van zaken
Favorieten
Daags na de onthoofde etappe naar Mos Castro de Herville, hopen we in de eerste plaats dat de renners de finish halen en ‘gewoon’ kunnen koersen naar de Alto de El Morredero. Daar krijgen we immers, na de Bola del Mundo, een van de twee overgebleven aankomsten bergop waarin er nog kansen zijn om verschillen uit te bouwen voor het klassement en een eventuele alles-of-nietspoging.
Op zich is deze etappe redelijk gemakkelijk te controleren. De slotbeklimming is dan wel zwaar, maar de aanloop daar naartoe moet normaal te controleren zijn door de ploegen die dat willen. Voor Visma | Lease a Bike is koersen voor de etappezege niet van cruciaal belang: van hen mag vermoedelijk een vluchtersgroep wegrijden, maar bij UAE Emirates XRG ligt dat toch een beetje anders.

Wat doen de ploegen van Vingegaard en Almeida? – foto: Cor Vos
Bij de Emiratenploeg zijn ze echte winnaars, die zich niet zomaar bij het meesterschap van leider Jonas Vingegaard en zijn Nederlandse equipe willen neerleggen. In de tweede week wonnen ze nagenoeg alle etappes door de knechten van kopman Joao Almeida in de ontsnapping te sturen, maar ploegbaas Matxin heeft in de Spaanse media al laten verstaan dat zijn renners het in de slotweek over een heel andere boeg moeten gooien.
Lees: alles op de eindzege, alles op Almeida. Het is niet dat de Portugees het nog niet geprobeerd heeft. Bij momenten lijkt hij de betere van Vingegaard, denk maar aan zijn indrukwekkende rush op de Alto de l’Angliru. Maar Vingegaard losgooien is de kopman nog niet gelukt tot op heden. Wellicht dat hij het hier opnieuw probeert, want de lange klim moet Almeida zeker liggen. Al geldt datzelfde natuurlijk ook voor Vingegaard.
Want laat ons duidelijk zijn: Jonas Vingegaard ligt nog altijd in polepositie om de Vuelta a España naar zijn hand te zetten. Hoewel de ritzege en bijhorende bonificatieseconden voor hem en zijn team geen must zal zijn, zeker niet omdat hij met Axel Zingle en Victor Campenaerts al twee belangrijke knechten mist die de etappe konden controleren, zal ook de Deen maar wat graag zijn voorsprong op Almeida vergroten met het oog op de tijdrit. Al is het maar voor wat extra zekerheid in zijn hoofd.

Pidcock heeft zichzelf ontdekt als klimmer – foto: Cor Vos
Door de controle van UAE Emirates XRG verwachten we dan ook dat de klassementsrenners voor de etappe zullen strijden. Maar mocht een Juan Ayuso, Jay Vine of Marc Soler toch opnieuw in de vlucht van de dag belanden, al dan niet met voorbedachte rade, dan verandert dat mogelijk wel het hele gezicht van deze rit. Alle drie zijn ze immers in staat om het in een vluchtersgroep af te maken, zo hebben ze al meermaals bewezen in deze Vuelta. Zeker Ayuso zijn honger is misschien nog niet gestild.
Ook Visma | Lease a Bike heeft enkele sterke pionnen die zouden kunnen mee schuiven, met de Amerikaan Sepp Kuss op kop. Maar verder verwachten we niet dat een groep met vluchters voor grote verrassingen kan zorgen. Aangezien de vlucht op het vlakke gevormd moet worden, is het extra lastig voor goede klimmers om een plekje voorin te veroveren. Maar mannen als Santiago Buitrago (Bahrain Victorious), Mikel Landa (Soudal Quick-Step), Lorenzo Fortunato (XDS Astana) of Marco Frigo (Israel-Premier Tech) zijn nooit kansloos.
Voor de klimmers onder de klassementsrenners van de tweede rij wordt het wellicht een lastig verhaal. Almeida en Vingegaard steken er hard bovenuit, maar we zien ook een sterke Jai Hindley en Giulio Pellizzari bij Red Bull-BORA-hansgrohe en Felix Gall bij Decathlon AG2R La Mondiale. En ook de Amerikaan Matthew Riccitello toont zich heel constant. En wat kan de herboren Egan Bernal (INEOS Grenadiers) na zijn ritzege op Galicische bodem?

Wat doet Pellizzari het goed in de Vuelta – foto: Cor Vos
Toch is van deze renners Tom Pidcock wellicht de coureur om het meest naar uit te kijken. Naar eigen zeggen breekt de jonge Brit nog elke dag zijn persoonlijke records en klom hij nooit beter dan in deze Vuelta. Lange beklimmingen als deze liggen hem minder, maar in zijn huidige vorm weet je maar nooit waar de man van Q36.5 zal uitkomen. Het hoofddoel is sowieso om zijn derde positie in het klassement te behouden.
Weer en TV
De renners kunnen woensdagochtend weleens een regenachtige start tegemoet gaan, want in O Barco de Valdeorras wordt tot 6 mm neerslag voorspeld die vooral in de voormiddag neer zou dwarrelen. Tegen de middag en finale van de rit klaart het op en komt de zon erdoor, al klimmen de temperaturen volgens Weeronline nooit boven de 22 graden Celsius. De wind blaast aan 2 Beaufort vanuit het westen.





De enige manier om het te stoppen is om de reden te demonstreren weg te nemen. Maar daar heeft de Vuelta en de UCI weinig invloed op.
Oh ja kom op Vingegaard! Morgen is voor jou hoop ik. Denk dat vandaag al een mooie kans was die je ontnomen is!
Dat maakt impact.
En een probleem hier in het westen is ook dat wij nogal de arrogantie hebben om te denken te moeten bepalen hoe anderen zich moeten gedragen. Maar daarin ook de selectieve verontwaardiging. Want waarom zo opkomen voor Gaza en hoor je niemand over de bevolking of minderheden in Sudan, Nigeria, China etc etc.
Feit blijft dat de Vuelta een enorm mediacircus met zich meebrengt. Sommigen (zoals ik hier in de comments mag geloven) denken klaarblijkelijk dat het de politiek niets uitmaakt, maar volgensmij staat het overal in de kranten en hebben meerdere minister-presidenten zich er al mee bemoeit. En het is uiteindelijk ook heel simpel: media-aandacht wordt als drukmiddel gebruikt. Dat moet je gewoon erkennen als je er niets aan kunt veranderen. Eerlijk toegeven: dat kunnen we ook niet. Maar je zegt het net zelf: we hebben de arrogantie om te denken te moeten bepalen hoe anderen zich moeten gedragen ;)
En dat laatste, dat is whataboutism, voegt niets toe aan de discussie. Het gaat nu over onderwerp X, en niet Y of Z.
En voor onze hard aanpakhelden. Wordt er morgen een demonstrant in elkaar veslagen, vinden sommige het vast en zeker nog mooi ook. Die wet mag natuurlijk wel gebroken worden.
De kleur is hetzelfde, iets met credit agricole
Dus kiezen ze voor het onderwerp waar de meeste media aandacht naar toe gaat. Nu Gaza, toen Covid. Waar blijven de grote demonstraties tegen de grootste gevaren van de mens die jaarlijks voor de meeste sterfgevallen zorgen en ons als maatschappij klauwen vol geld kosten (roken en obesitas)?
Iedereen met een vlag, hop terug naar af.