Vuelta 2025: Vluchter Jay Vine wint eerste echte bergrit, Traeen neemt rode trui over van Vingegaard
foto: Cor Vos
donderdag 28 augustus 2025 om 17:09

Vuelta 2025: Vluchter Jay Vine wint eerste echte bergrit, Traeen neemt rode trui over van Vingegaard

Jay Vine heeft de eerste echte bergrit in de Vuelta a España gewonnen. De Australiër van UAE Emirates XRG toonde zich de sterkste vanuit een vroege vlucht. Torstein Traeen, die tweede werd in de rit, nam de leiderstrui over van Jonas Vingegaard. De de favorieten was Juan Ayuso de grootste verliezer: de Spanjaard loste vroeg op de slotklim en verloor veel tijd.

Het Vuelta-peloton kreeg donderdag een etappe van 170 kilometer voorgeschoteld door het ruige hart van de Pyreneeën. De rit ging van Olot naar Pal in Andorra. Na het binnenrijden van Andorra wachtten nog twee beklimmingen. De Alto de la Comella (4,3 km aan 7,5%) was de eerste van de twee, gevolgd door de slotklim naar Pal (9,7 km aan 6,4%). Deze klim was niet de lastigste van deze ronde; halverwege zitten de steilste stijgingspercentages tegen de 9 à 10%.

Donderdag 28 augustus 2025, Vuelta a España: Etappe 6 (170.3 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 6
Start:
12:35 ( Olot)
Finish:
17:16 ( Pal Andorra)

Vanuit het vertrek moest ook vrijwel direct geklommen worden. Op deze Collada de Sentigosa (11,1 km aan 4.2%) ontstond na enige tijd een kopgroep van tien. Daarbij onder meer Louis Vervaeke (Soudal Quick-Step), Ramses Debruyne (Alpecin-Deceuninck) en Jay Vine (UAE Emirates XRG), die als eerste bovenkwam op de klim van derde categorie. Ook in de kopgroep: Torstein Traeen (Bahrain Victorious). Bruno Armirail (Decathlon AG2R), Lorenzo Fortunato (XDS Astana), Gianmarco Garofoli (Soudal Quick-Step), James Shaw, Archie Ryan (EF Education-EasyPost) en Pablo Castrillo (Movistar).

Vine rijdt weg uit kopgroep, Træen jaagt op rood
Hoewel Visma | Lease a Bike zich op kop van het peloton zette, liep voorsprong van de tien koplopers gestaag op. Aan de voet van de Alto de la Comella was van hun maximale voorsprong van bijna zeven minuten nog altijd een kleine zes minuten over. Het was Jay Vine die als eerste boven zou komen op die klim, en de Australiër zette zijn aanval daarna door. Bij het opdraaien van de slotklim naar Pal had hij al een minuut op de achtervolgers.

Debruyne voert de kopgroep aan – foto: Cor Vos

In de tussentijd ontstond even de indruk dat João Almeida het moeilijk had op de Alto de la Comella, maar het bleek om materiaalpech te gaan. De Portugees kon nog voor de top weer aansluiten bij het peloton. Dat peloton begon met vijf minuten achterstand op Vine aan de slotklim. De renner van UAE Emirates XRG maakte een goede kans op de dagzege, al gaf Træen zich nog niet gewonnen. De Noor van Bahrain Victorious ging in de achtervolging. Træen had meer om voor te strijden, want hij was met een achterstand van 58 seconden op Jonas Vingegaard ook de bestgeklasseerde in de vroege vlucht. Hij deed dus een serieuze gooi naar de rode trui.

De rit zou hij niet winnen, want Vine was niet meer te achterhalen. De Australiër won zo voor de derde keer in zijn carrière een rit in de Vuelta, nadat hij in 2022 twee etappes op zijn naam schreef in de Spaanse grote ronde. Træen kwam als tweede over de streep en zou zich met zijn sterke prestatie verzekeren van de rode trui. De eerste favorieten zouden namelijk op veel meer eindigen dan het minuutje dat hij goed moest maken.

Ayuso lost vroeg
Terwijl Vine de zege pakte, was er ook minder nieuws voor UAE Emirates XRG: Juan Ayuso was de eerste van de favorieten die moest lossen. De Spanjaard, die vooraf gold als een van de voornaamste uitdagers van Jonas Vingegaard, ging op een kleine vijf kilometer van de streep overboord en zou pas als 62ste over de streep komen. Giulio Ciccone, die zijn ploegmaats van Lidl-Trek op kop had gezet op de slotklim, had duidelijk betere benen. Hij gooide op tweeënhalve kilometer van de streep de knuppel in het hoenderhok bij de favorieten.

Vingegaard zat meteen in het wiel, de rest volgde niet meteen. Maar onder impuls van Almeida kwamen de andere favorieten toch weer terug. De Portugees viel daarna zelf aan, wat even voor wat afscheiding zorgde. Zo’n tien renners kwamen echter weer bij elkaar in de slotkilometer. Ook Sepp Kuss was daarbij en de Amerikaan besloot zich op kop te zetten. Er volgde nog een sprintje, die gewonnen werd door Almeida. Dat gebeurde 28 seconden voordat een groepje met onder meer Mikel Landa, Ben O’Connor en David Gaudu binnenbolde. Zij waren (naast Ayuso) de verliezers onder klassementsrenners.

RIDE Magazine
31 Reacties
28-08-2025 17:27
Ik vind het diep triest om te zien wat er met Ayuso gebeurt momenteel. Een absoluut toptalent die mentaal gesloopt wordt door Tadej Soprano en zijn capo's. Weggaan is natuurlijk de enige optie, maar je ziet aan Matteo Jorgenson dat je ook als renner van een andere ploeg eigenlijk geen kans op succes meer krijgt van de nieuwe Lance Armstrong van het peloton. Maar goed, laten we het met zijn allen vooral negeren. Tadej lacht immers altijd en hij rijdt Parijs-Roubaix, das toch zo mooi.
28-08-2025 17:20
Arme Ayuso, hoop dat die snel andere oorden opzoekt/mag opzoeken.
    28-08-2025 17:21
    Dit is gewoon zijn normale niveau, zoals Evenepoel in de tour
    28-08-2025 17:34
    Jammer inderdaad, lijkt ook slechter te gaan rijden in grote rondes ipv beter. Begonnen met een indrukwekkende 3de plek in de Vuelta, waarin er ook sprake was dat hij met (symptomen van) covid gewoon doorreed. Daarna 4de en dan 2 opgaves. Had echt gehoopt dat hij nu de wederopstanding ging inzetten.

    Dan maar vol voor een ritzege gaan. Met Tirreno en een Giro rit is het nog altijd een goed seizoen.
    28-08-2025 17:52
    @Anoniem Schrijf eens een nuttige reactie. Ayuso werd 3de en 4de in zijn eerste 2 grote rondes en heeft Tirreno-Adriatico en de ronde van het Baskenland gewonnen. In de Giro eerder dit jaar was hij nog veruit de beste in de eerste bergrit. Dit is niet zijn normale niveau.
    28-08-2025 18:21
    Als je niet traint, haal je je normale niveau ook niet. Natuurlijk is het makkelijker trainen als je een doel hebt, maar zijn basis moet goed genoeg zijn om in de wielen te blijven
    28-08-2025 18:26
    @mr tornado precies wat je zegt klopt. Het sloeg ook nergens op dat mensen zeiden dat Evenepoel in de tourritten naar Hautacam en Peyragudes zijn normale niveau haalde
    28-08-2025 18:38
    @Anoniem: wat een onzin zeg “zoals Evenepoel in de Tour”: ja Evenepoel raakt idd standaard geen brug over zoals in de Tour. Heb je eigenlijk z’n erelijst al eens goed bekeken ???
    28-08-2025 19:43
    'Veruit de beste bergop'... ja omdat Del Toro in z'n hok bleef na de aanval van Ayuso, die won vervolgens met heel veel overschot de sprint op een seconde of 5. En dat was sowieso maar een slappe bergrit. Alleen de laatste 2 km werd er gas gegeven.
28-08-2025 18:19
Vingegaard is te zwak voor een one-man-show
28-08-2025 17:21
Vooral heel blij dat Vingegaard "gewoon" bij de favorieten bleef en niet "á la Pogacar" meteen bij de eerste de beste bergrit het klassement in de plooi legde.
    28-08-2025 17:33
    Vraag me af of hij echt kon wegrijden
28-08-2025 18:00
Het beste wat Visma vandaag heeft gedaan, is het leiderschap afstaan. Dat was nodig. Maar als ze echt willen spelen met de tactische kaarten van Kuss of Jorgenson, moeten ze dat nú doen. Als ze te lang wachten, is het te laat—net als in de vorige Tour: ze verliezen elke etappe een beetje tijd en dragen uiteindelijk niets bij.

Almeida herhaalde de tactiek van de Algarve, en het werkte perfect. Hij en Simon Yates zijn zonder twijfel de slimste renners in het peloton. UAE heeft nu een solide leider om te steunen en een sterk team om hem heen. Vandaag deden ze alles goed: ze winnen de etappe, positioneren Vine voor de bergtrui, bouwen hun voorsprong op Visma uit in het ploegenklassement, en raken zo snel mogelijk van Ayuso af (ik heb eerlijk gezegd nooit in Ayuso geloofd voor deze Vuelta). Voor een eindzege met Almeida is dit het beste wat hen kon overkomen.

Visma daarentegen stelde teleur. Als je inzet Jonas is, ga dan ook vol voor hem. In de Tour gingen ze voor etappes en steunden hem niet 100%, en hier zie ik hetzelfde gebeuren. Er is geen volledige toewijding. Lidl heeft alles gegeven wat ze hadden, en UAE zou dat ook gedaan hebben als het nodig was. Twee renners achter de hand houden klinkt verstandig, maar als je ze tactisch niet inzet, doe je uiteindelijk niets.

Visma viel niet aan op de laatste klim om Kuss en Jorgenson te sparen. Maar als je ze niet gebruikt, waarom heb je ze dan? Kuss zag er goed uit, maar Jorgenson gaf me een compleet déjà vu-gevoel: net als in de Tour verliest hij beetje bij beetje tijd, draagt tactisch niets bij, en als het moment komt om echt te breken op een beslissende klim, zal hij geen kracht meer hebben. En dat terwijl ik Jorgenson echt een goede renner vind—maar vandaag voelde het alsof ik een film zag waarvan ik het einde al kende.
    28-08-2025 18:09
    Dan heb jij een andere etappe gezien dan ik. Ik zag een VLAB dat de rode trui niet wilde en niet echt reed. De slotklim was niet zo heel moeilijk en de winst zou niet in overeenstemming zijn met de energie die het zou kosten. Als je Almeida al zou lossen.
    28-08-2025 18:31
    Almeida zat HELEMAAL alleen laatste 5 km
    28-08-2025 18:41
    Kijk even welke etappe ze morgen rijden in Andorra en dan zal je begrijpen waarom VISMA hun knechten wou sparen vandaag. De rit van vandaag was veel te licht om echt een verschil te maken, als ze hun verstand gebruiken dan gaan ze morgen er vol voor gaan.
    28-08-2025 20:44
    Ik begrijp je punt en ben het ermee eens dat de etappe van morgen in Andorra cruciaal is, maar dat doet niets af aan wat we vandaag hebben gezien. Visma vertrok niet met het idee om het klassement op zijn kop te zetten — het was duidelijk dat het profiel zich niet leende voor grote verschillen — maar het leek wel degelijk alsof er een plan was om voor de etappezege te gaan. Door de vlucht lange tijd op 1 à 2 minuten te houden, leek het logisch dat ze rekenden op samenwerking van Lidl, Groupama of een ander team, zodat de aanloop naar de laatste klim beter gecontroleerd zou verlopen en de zege mogelijk werd. Dat gebeurde niet, en daar deed Visma er goed aan de kaarten niet te verbranden, want met wat er morgen komt, zou dat zelfmoord zijn geweest.

    Als het doel echt was geweest om de leiderstrui met ruime marge af te staan, hadden ze dat vanaf het begin moeten doen, met veel meer tijdsverlies en zonder hun ploeg zoveel te laten werken. Zelfs een optie zoals Tulett mee laten rijden in de vlucht zonder beurten te draaien, had voor dat doel meer zin gehad. Zoals het nu liep, was het een halfslachtige aanpak: noch voluit voor de etappe gaan, noch de vlucht helemaal laten gaan.

    Over Almeida blijf ik erbij dat hij de gevaarlijkste tegenstander voor Jonas is. Vandaag, ondanks dat hij alleen zat, speelde hij dezelfde kaart als in de Algarve of Nice, waar hij ook al voor Vingegaard eindigde. Het probleem is dat hij vandaag, in de eerste serieuze bergetappe, het respect voor Jonas heeft verloren: hij dichtte gaten, viel aan en verscheen weer sterk aan de finish. Wanneer je voornaamste rivaal zich zo laat gelden, is er tactisch iets niet goed gegaan.

    Daarom denk ik dat Jonas morgen absoluut een ploeggenoot vooruit nodig heeft om in het beslissende moment een gat te slaan. Als Almeida opnieuw bloed ruikt, zal hij niet aarzelen.
    29-08-2025 08:10
    Je ziet het wel vaker: ploegen geven in bergetappes niet in de eerste 40km direct 4 minuten cadeau want dan moeten ze daarna te hard rijden om het verschil niet te hoog te laten oplopen. Ze rijden van begin (zodra kopgroep gevormd is) af aan een matig tempo en laten de voorsprong geleidelijk groeien. Vaak rijden ze met hun rouleurs goed door op het vlakke en houden daar gelijke tred om dan op de bergjes wat rustiger aan te doen en de voorsprong iets te laten groeien. Op die manier sparen ze meer krachten dan wanneer je aan het begin van de etappe direct de teugels lost en daarna volop moet rijden om te vermijden dat zo een Traeen met 8 minuten voorsprong staat in het klassement.
    Volgens mij is de etappe voor Visma echt verlopen zoals ze het wensten: ze hebben zichzelf gespaard en er is iemand anders in het rood die voldoende voorsprong heeft om dit wel enkele dagen vol te houden zonder dat hij echt een gevaar wordt.

    Hoe zou jij trouwens spelen met Kuss en Jorgensen in een etappe zoals gisteren? UAE en andere ploegen laten heus geen vlucht vertrekken met Kuss of Jorgensen erin.
28-08-2025 18:28
Zonder Pogacar stelt het niets voor in grote rondes. Ligt aan de zwakke ploegleiders, giro en alle toppers egocentrisch. Voor een team van 70 mln winnen ze zonder Pogacar b-wedstrijden
    28-08-2025 18:42
    Ze hebben vandaag de rit gewonnen en een renner die nog alle kans maakt op een topklassering. Wat een dom gelul.
28-08-2025 19:24
Ze hebben de bidon van Ayuso per ongeluk aan Vine gegeven.
28-08-2025 17:42
Geen sprake van een one man show van Vingegaard. Dit kan wel eens spannender worden dan menigeen hier had verwacht.
28-08-2025 17:18
Zelden zo’n sullige snor gezien
28-08-2025 17:24
Eerste rode trui drager met 1 bal?
    28-08-2025 17:26
    Waarom wordt vrouwen wieltennen toch altijd vergeten :(
    28-08-2025 17:28
    In het vrouwenpeleton rijden er vrouwen met één bal rond?
    28-08-2025 17:31
    Armstrong.

    Edit: nvm Vuelta
    28-08-2025 18:32
    @Klootje
    Als er iemand goed geplaatst is, dan jij wel…
28-08-2025 19:16
Vrij gelijklopende palmaressen, Vine en Gaudu. Allebei in één eerdere Vuelta twee ritzeges behaald en nu een derde.
Allebei rit in Romandië als verder wapenfeit, de ene Dauphiné, de andere Baskenland
Gaudu wel meer GC man dan Vine, maar laat vandaag toch ook van zijn pluimen…
28-08-2025 21:49
traeen is een heel goede klimmer,die houd de trui tot rit 13!!

Reacties zijn gesloten.