Vuelta 2025: Juan Ayuso herpakt zich na slechte dag met ritzege, Almeida test Vingegaard
Juan Ayuso heeft zich tijdens de zevende Vuelta-etappe gerevancheerd na zijn tegenvallende resultaat van een dag eerder. De Spanjaard van UAE Emirates XRG verloor donderdag minuten in de bergetappe naar Andorra, maar was in Cerler de sterkste vanuit de kopgroep. In de groep der favorieten probeerde João Almeida topfavoriet Jonas Vingegaard onder druk te zetten, maar de Deen kon eenvoudig volgen. Torstein Træen verdedigde zijn rode trui met succes.
Een dag na de ritzege van Jay Vine in Andorra, mocht het peloton zich opnieuw opmaken voor een zware bergetappe. Zouden de klassementsrenners elkaar op vrijdag wel het vuur aan de schenen leggen? Torstein Træen was na zijn succesvolle vluchtpoging van een dag eerder de trotse rode truidrager.
En dat was te merken tijdens de zevende etappe naar Cerler. Huesca La Magia. Bahrain-Victorious nam in de 188 kilometer lange bergetappe namelijk lange tijd de verantwoordelijkheid in het peloton op zich. Onderweg waren er bergpunten te verdienen op de Port del Canto (25 km aan 4,3%), de Puerto de Creu de Perves (23 km aan 3 á 4%) en de steilere Coll d’Espina (5,9 km aan 6,5%).
Het zwaartepunt van de etappe lag duidelijk in de finale. De slotklim naar Cerler is maar liefst 12,1 kilometer lang aan 5,9%. Dat klinkt niet al te steil, maar een blik op het profielkaartje toont aan dat de cijfers een vertekend beeld geven. De klim is in drie stukken, met steeds een korte afdaling, op te delen. Eerst 3,2 kilometer aan 9,2%, daarna 2,7 kilometer aan 9,8% en tot slot ongeveer drie kilometer klimmen aan 7%.

- Start:
- 11:55 ( Andorra La Vella)
- Finish:
- 17:13 ( Cerler)
Om de zure smaak van de teleurstellende zesde etappe weg te spoelen, besloot Juan Ayuso op de eerste beklimming van de dag ten aanval te trekken. De getergde Spanjaard van UAE Emirates reed zo’n beetje de gehele klim voor het peloton uit. In de achtergrond probeerde zich een een groep vluchters te vormen. De opvallendste naam die zich voorin mengde: Mads Pedersen.
De sterke sprinter had het moeilijk op de steilste stroken van de Port del Canto, maar wist na de top van de beklimming gezamenlijk met tien andere aanvallers de oversteek te maken naar koploper Ayuso. De Deen had zijn pijlen gericht op de tussensprint van de dag aan de voet van de slotklim.

Juan Ayuso wilde zich zo snel mogelijk revancheren – foto: Cor Vos
Het mag geen verrassing zijn, maar bergkoning Jay Vine was één van die vluchters. Hij rook – na zijn geslaagde vluchtpoging naar Andorra van een dag eerder – nieuwe kansen op ritsucces. Het koppel van UAE Emirates XRG was direct gebombardeerd tot favoriet voor de dagzege. De andere aanvallers in de kopgroep waren namelijk Sean Quinn (EF Education-EasyPost), Damien Howson (Q36.5 Pro Cycling Team), Harold Alfonso Tejada (XDS Astana Team), Brieuc Rolland (Groupama-FDJ), Joel Nicolau (Caja Rural-Seguros RGA), Raul Garcia Pierna (Arkéa-B&B Hotels), Kevin Vermaerke (Picnic-PostNL), Eduardo Sepulveda (Lotto) en Marco Frigo (Israel-Premier Tech).
Peloton blijft dichtbij
In het peloton toonden de manschappen van klassementsleider Træen zich van voren. Onder het tempo van onder meer Mathijs Paasschens werd de achterstand tot het twaalftal koplopers speelbaar gehouden. Hun voorsprong werd nooit groter dan vijf minuten.

De ogen waren in de kopgroep gericht op Ayuso en Vine – foto: Cor Vos
In de kopgroep deed UAE Emirates XRG goede zaken voor het bergklassement. Leider Jay Vine pakte de volle buit op de beklimmingen van de Puerto de Creu de Perves (23 km aan 3 á 4%) en de steilere Coll d’Espina (5,9 km aan 6,5%), terwijl zijn ploegmaat het hoogste aantal bergpunten op de eerste beklimming van de dag had weggesnoept. Nicolau, Frigo en Quinn mengden zich meermaals tevergeefs in de strijd. Een aantal keer leek de Australische bergkoning met wat concullega’s door te trekken na zo’n bergsprint, maar die pogingen resulteerden telkens weer snel in een hergroepering.
Na een lange dag met veel hoogtemeters, kwam voor Pedersen en zijn medevluchters de tussensprint van de dag in zicht. Na de afdaling van de Coll d’Espina en een aantal kilometers vals plat door de vallei richting de officiële voet van de slotklim, kon de Deen de volle buit pakken in Benasque. Voor de sprinter van Lidl-Trek lag hier ook zijn eindstreep, hij liet zich terug zakken.

Bahrain-Victorious controleerde het grootste gedeelte van de etappe – foto: Cor Vos
Ayuso op weg naar revanche
Eenmaal aanbeland bij de voet van de slotbeklimming, konden de vluchters rekenen op iets meer dan drie minuten voorsprong. Een veilige marge voor aanvallers Ayuso en Vine? Op papier wel, maar in het peloton schoof Visma | Lease a Bike ineens naar voren. Zou Jonas Vingegaard opdracht hebben gegeven om het tempo op te schroeven om een gooi te kunnen doen naar de ritzege?
Terwijl Victor Campenaerts het tempo op de eerste kilometers van de slotklim bepaalde in het peloton, trok Ayuso voorin de koers ten aanval. Vine liet direct lopen en werd snel ingerekend door het peloton, terwijl de andere vluchters elkaar even aankeken. Enkel Frigo van Israel-Premier Tech kon even volgen, maar ook hij moest snel voor zijn eigen tempo kiezen. De Spanjaard van UAE Emirates XRG leek na een slechte dag op weg naar de ritzege.
Aanval Almeida
Onder begeleiding van Visma | Lease a Bike dunde het peloton voorzichtig uit, maar voor João Almeida ging het niet snel genoeg. Door de geruststellende voorsprong (3 minuten) van zijn ploegmaat Ayuso, besloot de Portugees zijn andere Spaanse ploegmaat, Marc Soler, teken te geven om het tempo te verhogen op de steilste stroken van de beklimming.
Selectie UAE Emirates XRG in Vuelta a España 2025
De aanval van Almeida kondigde zich zodoende aan, maar de Spaanse regie wist er in te slagen om het cruciale moment toch te missen. Enkel Giulio Ciccone, Vingegaard, Sepp Kuss en Egan Bernal konden de versnelling van de recentste winnaar van de Ronde van Zwitserland volgen. Toen het niet veel later stilviel, sloten ook de andere klassementsmannen – waaronder rodetruidrager Træen – weer aan. Hij wist zijn rode trui zodoende knap te verdedigen.
Zo kwamen alle klassementsrenners – behalve de geloste Antonio Tiberi en de in de slotkilometer ontsnapte Soler – gezamenlijk over de streep. Juan Ayuso was inmiddels al lang en breed binnen. Hij kon, gezien zijn voorsprong op eerste achtervolger Frigo, veel aandacht besteden aan zijn winstgebaar. Met twee vingers in de oren probeerde de jonge klimmer aan te geven dat hij niet luistert naar de kritiek.
Visma trein rijdt niet hard genoeg en blijkbaar moet Jonas alleen verdedigen tot nu toe
Jammer genoeg zorgt deze ietwat passieloze rationaliteit zelden voor spektakel.
Ayuso, gisteren niets, vandaag alles
Soler, waar is die mee bezig in de laatste 2km.
Het lijken mij vooralsnog manische pannenkoeken voor UAE, al wordt het al een aardige stapel.
Zeker voor Visma.
UAE gaat lekker. Soler (zie de voorbeschouwing van gisteren) nog even de puntjes op de i.
Het werk van UAE vandaag heeft tenminste wat opgeleverd, hoe zit dat met jouw Vismaatjes?
Stel dat Vingegaard er dan eens een dag doorzakt, of minder is. Wat is dan je excuus?
Als dan blijkt dat Vingegaard niet goed genoeg is dan is dat toch gewoon zo? Laten we vooral niet vergeten dat hij er heel recentelijk een zware Tour op heeft zitten.
Ik snap dat je Visma helemaal niets vindt en dat mag allemaal best, maar probeer het voor de gezelligheid een klein beetje objectief te blijven benaderen soms.
Was het voor ons thuis op de bank leuker geweest als ze hier alles aan gort hadden gereden? Voor de één wel, de ander zou weer roepen ‘saai’. Maar Visma komt hier met een doel en dat is de Vuelta winnen, al het andere is ondergeschikt.
Ik kan net zo genieten als van Aert in de laatste etappe in de tour naar de galemiezen rijdt als van Pogacar die de rest van het jaar geweldig domineert, met een fantastische koersstijl.
Uae is hier toch ook om de vuelta te winnen? Waarom moet het een dan ondergeschikt zijn aan het andere?
Stel dat UAE de Vuelta niet wint, wat is dan je excuus?
We zijn pas net begonnen, maar kijkend naar de opbouw van Vingegaard, dan is het vooral nu de kans voor UAE om afstand te nemen als ze daadwerkelijk de Vuelta willen winnen. En tot nu toe kan je niet zeggen dat ze daar in geslaagd zijn toch? Maar daar hoor ik je niet over.
Heroïsch is fantastisch en we zien het liefst elke dag strijd. Geloof het of niet, ik ook. Maar laten we wel zo reëel blijven dat er buiten Pogacar niemand is en waarschijnlijk nooit iemand is geweest die dat altijd en overal kon doen.
Heerlijk, die 3 etappes op rij. Maar wie gaat de Vuelta winnen? Ik zie het UAE eerlijk gezegd niet doen.
Je zegt het nu toch zelf? De kans dat Vingegaard wint is levensgroot. Er is niemand die in de buurt bij hem komt. Waarom probeer je die etappes dan niet ook mee te nemen..
Als hij straks uitvalt heeft die in ieder geval die etappes toch nog?
Dat wil zeggen dat voor dit UAE de tweede plek het hoogst haalbare is en als ze dat straks halen, aangevuld met een ritzege of 5-6, dan valt dat wel iets hoger in te schatten dan "leuk en aardig", dan hebben ze gewoon een top-Vuelta gereden.
Als sympathisant van Team Visma moet ik toegeven dat ik de afgelopen dagen behoorlijk bezorgd was. Ik had niet het gevoel dat de ploeg de Vuelta goed had ingeschat. Voor wie deze ronde goed kent, is het duidelijk: proberen vanaf het begin alles te controleren om etappes zoals de laatste twee te winnen, heeft weinig zin. De Vuelta leent zich niet voor dat soort dominantie, zeker niet met een ploeg als UAE die elke zware dag wil ontregelen.
Het managen van de inspanning is cruciaal, en daar begint Visma nu echt op in te spelen. Van Baarle was de eerste die het tempo bepaalde, maar na de uitputtende etappe van gisteren kon hij vandaag die rol niet meer vervullen. Victor Campenaerts nam het over, wat laat zien dat de vermoeidheid zich van dag tot dag opstapelt. Zelfs een sterke ploeg als Visma kan de koers niet volledig controleren vanaf het begin.
De uitval van Zingle is een klap qua mankracht, en hoewel het team nog steeds solide is, telt elke renner. In dat licht is het dragen van de rode trui vanaf dag één eerder een last dan een voordeel. Ik zei het al vanaf het begin: het is tactisch slim om het leiderschap over te dragen aan een “schijnleider”, iemand die de trui verdedigt tijdens de eerste week of halve Vuelta, zodat Jonas en de sterke kern van Visma hun krachten kunnen sparen voor het moment waarop de koers echt beslist wordt.
Vandaag zie ik eindelijk dat de ploeg haar tactiek heeft aangepast. Ze beseffen dat er veel gevaarlijke ontsnappingen zullen zijn, dat UAE elke zware rit zal aanvallen, en dat er te veel ploegen met uiteenlopende belangen zijn om alles onder controle te houden. De Vuelta win je niet in de eerste week, maar je kunt haar wel verliezen als je te veel energie verspilt.
Visma lijkt dat nu te begrijpen, en dat stelt me gerust. Het gaat niet alleen om sterke benen, maar om weten wanneer je ze moet gebruiken. In een open koers als deze is het verstand minstens zo belangrijk als het vermogen.
Ik lees dat veel fans klagen dat er in de eerste twee bergetappes “niets is gebeurd”. Voor mij is de oorzaak duidelijk: het is de schuld van degenen die het parcours ontwerpen. Ze pronken de hele dag met het idee dat ze een Vuelta willen die spannend blijft tot de laatste week… en precies dat krijg je dan ook. Als je het parcours zo ontwerpt, is het logisch dat iedereen krachten spaart en wacht op die beslissende dagen.
We hebben het ook gezien met de ploegentijdrit. Het was een fout om die al zo vroeg (vijfde etappe) te plaatsen, want daardoor lieten veel renners de eerste vier ritten aan zich voorbijgaan om zich te sparen en hun kopmannen te helpen in de TTT. Het voorbeeld van Denz spreekt boekdelen: alleen de kleinere ploegen lieten zich zien, terwijl de grote teams alleen aan de tijdrit dachten.
De organisatie zou hiervan moeten leren. Je kunt niet verwachten dat renners al hun kaarten op tafel leggen voor een paar seconden op een colletje van derde categorie, terwijl het parcours zo is opgebouwd dat de echte verschillen pas veel later gemaakt worden. Wil je spektakel vanaf het begin, ontwerp dan een parcours dat dat mogelijk maakt. Als je wilt dat alles pas op het einde beslist wordt, wees dan niet verbaasd als de eerste etappes tactische schaakpartijen op halve kracht worden.