Vuelta 2024: Wout van Aert gedwongen tot opgave na harde val in natte afdaling
foto: Cor Vos
dinsdag 3 september 2024 om 16:24

Vuelta 2024: Wout van Aert gedwongen tot opgave na harde val in natte afdaling

Breaking Wout van Aert is in de zestiende etappe van de Vuelta a España voor een tweede keer ten val gekomen. De Belg van Visma | Lease a Bike ging in de natte en daardoor verraderlijke afdaling van de Collada Llomenia op hoge snelheid onderuit. Van Aert vervolgde voor even nog wel zijn weg op de fiets, maar stapte niet veel later zichtbaar ontgoocheld van de fiets.

In de afdaling van de Collada Llomenia, waar Wout van Aert de volle buit voor de bergtrui had binnengesleept, was het Felix Engelhardt (Jayco AlUla) die op het natte wegdek als eerste tegen het asfalt ging. Achter hem was het de drager van de groene trui die – net als Isaac del Toro – ook de bocht verkeerd inschatte en daardoor tegen een rotswand knalde naast de weg. Waar de andere betrokkenen hun weg snel vervolgden, hield Van Aert er verwondingen aan zijn rechterarm en rechterknie aan over.

De renner van Visma | Lease a Bike stapte ook weer op een nieuwe fiets en vervolgde de afdaling. Toch kon hij moeilijk de pedalen ronddraaien en stapte hij al snel weer af. De verwondingen aan de knie bleken te ernstig om de etappe voort te zetten. Zichtbaar geëmotioneerd en aangeslagen nam Van Aert plaats in de ploegwagen. Zo verliest de Vuelta a España de huidige leider van het puntenklassement en het bergklassement.

Uitvallers

Etappe:
RIDE Magazine
77 Reacties
03-09-2024 16:28
Wout kan nu definitief in het rijtje van echte brokkenpiloten. Het is werkelijk waar niet te geloven dat een renner die zo goed een fiets zou moeten kunnen beheersen, zo vaak onderuit gaat.
Maar ik zal het wel verkeerd zien waarschijnlijk.
    03-09-2024 16:30
    Dit jaar zit hij in het rijtje waar de klappen vallen, maar brokkenpiloot is nog wel een categorie zwaarder.
    03-09-2024 16:35
    Nee, dat zie je goed. Dit was zijn tweede valpartij vandaag en zijn zesde of zevende (??) al dit jaar. Ik baal er wel van want al ben ik niet zijn grootste fan hij is wel een smaakmaker.
    03-09-2024 16:37
    Nou nee, ik ga hierin wel een heel eind met Reiger mee. Niet om Wout te bashen, want die Pavlov-reactie zal wel weer verschijnen, maar als je in de ramp-voorjaarsweek al 2 keer in 1 week op de grond ligt, bij je retour in de Tour of Norway na blessure er ook gelijk weer naast ligt, in de Tour de France elke glorierit afwisselt met een valpartij en nu jezelf ook weer uit koers kegelt dan kan zelfs een blinde nog een patroon herkennen. Je kunt heel veel aan toeval toeschrijven, maar dit neigt wel héél sterk naar stelselmatig. Die gifbeker was blijkbaar nog niet helemaal leeg. Sterkte met het herstel dan maar.
    03-09-2024 16:42
    Dit is pure pech door een voorganger. Brokkenpiloot is iemand die zelf vallen veroorzaakt. Nog maar eens herbeginnen, man man. Gebroken knieschijf ofzo.
    03-09-2024 16:49
    Klopt allemaal, WvA is een zeer talentvolle renner... maar niet slim. Hij valt namelijk best vaak voor een renner die t allemaal doorheeft. Hij weet t allemaal wel mooi te verwoorden; dat dan wel. Maar goed, sommigen zijn eigenwijs en moeten het op de harde manier leren. Op naar een gezond 2025 voor WvA!
    03-09-2024 16:51
    Djerkson, Wout is met afstand de beste in deze kopgroep en hoort bij de beste 6 renners ter wereld. Dan is het toch meer dan logisch volgens mij dat hij iets meer zekerheid inbouwt op gevaarlijke momenten. In combinatie met zijn stuurmanskunst die hij ook absoluut in huis heeft hoort hij hier niet te vallen. Hij maakt in mijn ogen in het voorjaar en vandaag een fout die vooral bij deze wereldtopper niet mag voor komen.
    03-09-2024 16:53
    Een brokkenpiloot is het zeker niet, hij vertrouwt wel teveel op zijn collega's en zou meer marge moeten inbouwen tov zijn voorgangers. Hij denkt dat iedereen even goed stuurt als zichzelf...
    03-09-2024 16:54
    Nee je hebt helaas wel gelijk.. Wout is dit jaar wel heel vaak gevallen en meestal door eigen toedoen.
    03-09-2024 18:01
    Je kan niet anders stellen dan dat het zo is. Ligt er dikwijls bij ...
    Maar voor diegenen die wel eens live naar het veldrijden gaan, wie kan er feilloos in de put van Zonhoven naar beneden vlammen? Hoeveel zullen er in dat vuelta peloton zijn die daar naar beneden nog maar durven/kunnen rijden ?
    03-09-2024 18:57
    Je bent gewoon verantwoordelijk voor je eigen lijn. Als je achter iemand zit die teveel risico neemt, dan is dat je eigen fout.
    03-09-2024 18:59
    Van Aert valt vaker dan Roglic.
    03-09-2024 19:27
    Reiger, let's agree to disagree. Het is niet omdat je Wout van Aert heet dat je de leiding in een afdaling moet nemen, waarom zou dat zelfs moeten? 'Ah, ik ben een van de betere renners ter wereld, zal ik me wel even op kop zetten'. Pech, niets meer, niets minder. Bij andere valpartijen dit jaar, zoals die in Dwars door Vlaanderen was het onoplettendheid en kon hij er wel wat meer aan doen, maar hier?
    En ook dat gemekker 'wat doet hij hier'? Waarom vechten voor die handvol punten? Dat is toch precies dé reden waarom we hem zo graag zien? Een knokkende Wout in de vlucht, dat is de man die vele wielerharten veroverde in al die Tours.
    03-09-2024 20:25
    Onzin, er zijn echt wel renners die vaker vallen dan anderen, maar Wout stuurt over het algemeen prima. De echte serieuze valpartijen kon hij echt helemaal niks aan doen. Vandaag ook weer gewoon domme pech. En echt wel heel sneu, want hij ging nog wel wat etappes pakken en de groene + bollen trui en had daarmee zijn eigen seizoen en dat van zijn ploeg nog een beetje op kunnen leuken. Maar dit is een pech jaar. Die heb je soms. Wielrennen is ook leuk om te kijken omdat je favoriete renners door diepe dalen gaan om ook weer hoge pieken te pakken. Laten we hopen voor deze sympathieke jongen dat ie volgend jaar weer een topjaar heeft.
    03-09-2024 21:18
    Djerkson, Ja hoor ieder zijn mening. En het zal wss een combinatie zijn van pech en tikkie eigen fout. En dat Wout hier meezit in een ontsnapping en voor bergklassement gaat en puntenklassement en ritzege mag hij ook lekker zelf weten natuurlijk. Hij had goede kans op alles vandaag. Waarom laten liggen? Maar ik blijf er wel bij dat hij veel te vaak onderuit gaat. Dat is natuurlijk niet altijd pech maar ook eigen fout. En vaak is er niets aan de hand maar 2 keer dit jaar is het een flinke klapper en dat kost wedstrijden rijden en overwinningen.
03-09-2024 16:47
Man man man. Volgens pcs de tiende keer dat hij op de grond ligt dit jaar. Dat is toch werkelijk ongelooflijk.

Hartstikke sneu, maar hij mag ook wel eens bij zichzelf te rade gaan. Wat doet hij daar?! Strijden voor misschien een bergtruitje..Zijn etappes komen nog.

Hij maakt het verdomd moeilijk soms om fan van te zijn.
03-09-2024 16:33
Ben groot fan van Wout en baal hier dan ook zeer van, maar wat een olie domme actie is dit. Je bent net weer echt terug, rijdt weer beter en beter in de rondte, dan mag dit je niet gebeuren. Die afdaling is nat, vooraf is al gewaarschuwd dat het een gevaarlijke afdaling is, waarom ga je dan bij een of andere matige Jayco daler in het wiel zitten die om wat voor reden dan ook bereid is risico’s te nemen? Dan kan je dit op de koop toenemen. Alleen hij (Wout) is hiervoor verantwoordelijk. Zou hier als team ook echt gruwelijk van balen en knap pissig zijn.
    03-09-2024 16:35
    die jayco renner nam geen risico's, die schatte gewoon die bocht volledig verkeerd in
    03-09-2024 16:39
    In een beeld vlak daarvoor zie je ze ook al dalen op een manier waarbij ik dacht als dat maar goed gaat.. neem dan zelf de kop als je Van Aert bent.
    03-09-2024 18:06
    Waarom zo dicht bij elkaar rijden in een natte afdaling ? Laat daar twintig meter tussen, dan gebeurt dat niet, dan rij je je eigen bocht.
    03-09-2024 19:17
    En zat ondertussen lekker te eten. Niet al te slim tijdens een natte afdaling…
03-09-2024 16:40
Wederom te gretig
Zoals vaker.
03-09-2024 16:45
En weer ligt ie op een onbelangrijk moment op de grond en mist hij grote races
    03-09-2024 17:20
    Waarom gaan voor die berg trui….hij heeft toch genoeg laten zien…hij is sowieso al geen klimmer…die hoeven niet te pronken ik heb de bolletjes trui…stels niks voor zo’n ding.
    03-09-2024 21:22
    Een trui is ook een prijs. Het zou (publicitair) ook een stunt zijn als Wout de bollen zou pakken. Ik snap dat hij prijzen wil pakken. Zeker in dit lopende seizoen.
03-09-2024 16:45
Balen, hopelijk is de schade minimaal. Had gewoon lekker die groene trui verdedigd, nog een ritje gewonnen en klaar. Koershardheid kwam vanzelf met het rijden van de hele Vuelta. Hij zat hier kennelijk voor die bergtrui, veel te druistig en ambiteus, zeker na een eerdere zware val. Toch het grote verschil met MvdP helaas, die pikt zijn momenten er uit, en met veel succes.
    03-09-2024 16:48
    Ja, wordt wel tijd dat die mentaliteit, waarbij sommige renners alle dagen willen koersen en altijd maar willen winnen, eens verdwijnt uit het peloton
    03-09-2024 16:51
    Ja want vanderpoel zijn laatste top 10 plek dateert alweer van april
    03-09-2024 16:53
    @Gebruikersnaam, er is een verschil tussen altijd willen winnen en altijd alles willen winnen.
    03-09-2024 17:02
    Belgen maken hem ook helemaal gek dat werk ook mee…als de etappe begint dan gaan de verslaggevers gelijk los..van Aert voor en van Aert achter.
    03-09-2024 18:29
    @Henk Gelder: denk jij dat Wout tijdens de etappe het commentaar van Sporza op zijn oortje heeft?
    03-09-2024 18:32
    Eens! Ik vermoed dat hij momenteel het hele gewicht van de matig presterende ploeg op zijn schouders voelt en te veel hooi op zijn vork neemt,
    03-09-2024 19:07
    Het grote verschil is dat Van Aert graag koerst, en Van der Poel niet. Ik weet van wie ik fan ben.
    03-09-2024 21:20
    Je bedoelt die sporza-commentator die elke dag zei dat hij geen energie mocht steken in de bergtrui?
03-09-2024 16:53
Zuur zeg, hij was eindelijk weer richting topniveau aan het gaan. Maar inderdaad, je kan je de vraag stellen of hij vandaag niet beter voor een veilig ritje in de bus had gekozen op dat parcours en met die weersomstandigheden. De Vuelta was al geslaagd en waarom risico's nemen met wat nog komt voor een bergtrui? Al kan het ook achteraan het peloton misgaan natuurlijk.

Toch opvallend, al die valpartijen. Zeker bij Visma lijkt er maar geen einde aan te komen. Vaak is het ook gewoon pech, maar toch...

Hopen dat de schade meevalt en hij dit seizoen nog in actie kan komen, al zal dit sowieso nefast zijn voor de topconditie.

Knappe Vuelta gereden in ieder geval, met 3 ritzeges zijn seizoen nog wat kleur gegeven.

Jammer dat het zo moet eindigen, maar het lijkt voor velen wel het hedendaagse wielrennen geworden dat je moet oogsten wanneer je kan, want de volgende doodsmak loert al om de hoek.
03-09-2024 16:27
Geen EK, geen WK, geen groene trui ... Wat een rotseizoen voor hem. Kniebreuk ?
    03-09-2024 16:30
    Dat was idd het eerste waar ik aan dacht. Gebroken knieschijf
    03-09-2024 16:41
    Leek idd op knieschijf
    03-09-2024 17:58
    Kuurne Brussel Kuurne, 3 ritten in de Vuelta en 8 top 5 plaatsen en een bronzen olympische medaille. Valt nog mee qua rotseizoen qua resultaten. Maar fysiek snap ik het helemaal.
03-09-2024 16:38
leek er trouwens op dat van aert niet zozeer tegen de grond ging, maar eerder schuurde tegen die rotswand

dan kan je knie natuurlijk serieus open liggen, maar dan is een breuk (hopelijk voor van aert) wel onwaarschijnlijker en is 't misschien inderdaad gewoon een vleeswonde, zoals kroon vermoedde.
    03-09-2024 18:02
    Hij kon zijn zichtbaar been niet buigen… dat lijkt op iets structureels en niet een vleeswond of flinke schrammen.
    03-09-2024 19:28
    Je been niet kunnen buigen kan natuurlijk ook door een wond komen. Als de wond maar diep genoeg is.
03-09-2024 16:42
Misschien te veel willen winnen ….wat stelt dan een berg trui voor…helemaal niks….ook zonder die val.
03-09-2024 17:57
Jaren in de leer geweest bij Kruijswijk, Roglic en Kelderman en dan nu zelf oogsten
    03-09-2024 18:02
    Ga je mond spoelen met zoveel onzin.
    03-09-2024 18:06
    Hij begon al goed met die tijdrit in zijn eerste tour de France, was toen al bijna einde carrière.
03-09-2024 16:33
Wat een dramatische ontwikkeling.
Het houdt blijkbaar niet op.
03-09-2024 17:01
Vloeken mag hier niet maar heb ik wel gedaan. Wat een pech voor Wout en de ploeg dit jaar. Ik ben er zelf even klaar mee met de koersen, niet meer leuk opdeze manier. Volgend jaar ga ik wel weer kijken, voor nu even klaar mee.

En ja, ik ben een Visma fan, als de ploeg het niet goed doet, vind ik het niet meer leuk.
    03-09-2024 17:06
    Jeetje.. dan is dit misschien niet de beste ploeg om voor te supporteren..
    03-09-2024 18:19
    Jezus man, je weet toch dat oprechte vreugde om een overwinning pas kan bestaan bij de gratie van de tegenslagen die je (als ploeg of als renner) gekend hebt. Het is de contraststelling tussen beide die je intense emoties laat beleven. Uiteraard is het doodzonde voor Wout en jouw lievelingsploeg, maar de volgende grote zege van Visma zal door deze tegenslag extra zoet smaken.
    03-09-2024 18:36
    Uhm Blix ik ben een vrouw
03-09-2024 21:26
Ik onthoud geen namen bij reacties maar toch opvallend hoe Van Aert de ene keer passief koersgedrag wordt aangewreven en nu door honderd stuurlui aan wal "wééral te gretig" wordt genoemd.
Alsof dit ook 1 op 1 te linken valt aan die bergtrui. Hij wou gewoon lekker koers maken, daar houd je als renner een heerlijk gevoel aan over, iets wat wel eens kan verdwijnen als je stelselmatig geklopt wordt in je 3 grootste doelen elk jaar (RVV, PR, WK) en voor de rest vooral voor anderen in de weer bent. Dat maakt het net extra pijnlijk voor hem dat het net nu voorvalt. En dan is het laatste wat je wil lezen dat je er weer ligt door een domme actie. Zelf niet z'n grootste fan maar jongens wat een idioterie lees ik hier.
    03-09-2024 23:07
    Stoor me er ook aan, het dient geen ander doel dan een ander af te kraken.
03-09-2024 16:29
Als die knie serieus is geraakt, is dat niet in alleen een streep door de kampioenschappen, maar betekent dat mogelijk ook een verre van ideale winter. En dat leidt zelden tot veel goeds.
03-09-2024 17:21
Teveel willen als net niet coureur dat gaat vroeg of laat fout. Hoe vaak is die al tegen de grond gegaan of in de hekken beland.
    03-09-2024 20:47
    Bah, net niet coureur?
    Staat 6de op pcs, Vdp 14de om maar iets te zeggen…
    03-09-2024 21:28
    Wielrennen is ook heel moeilijk als je een net wel coureur bent hoor… (als Wout al een net niet coureur is, zijn er kennelijk maar 5 renners die zich coureur mogen noemen…)
    04-09-2024 07:12
    @Deffil wat heeft MvdP hiermee te maken, daarnaast rijd de een niet veel wedstrijden maar pakt wel de grote vissen, en de ander rijd zowat alles en sprokkelt zo de kruimels bij elkaar.
    04-09-2024 13:23
    Dat als Wout een ‘net niet’ coureur is, Vdp zeker een ‘net niet’ coureur is slimpie. Pcs heeft een acurate beoordelingsschaal. De manier die jij liever hebt kan uiteraard verschillen.
    Ik toon hiermee gewoon aan hoe dom je opmerking is. Mijn excuses aan Matje:)
03-09-2024 16:34
Wat een ellendig :(
03-09-2024 16:43
Wat jammer! Als die K..t valpartijen maakt het wielrennen er niet leuker op. Ik zou als ik hem was gewoon weer fulltime "crossertje" worden en niet meer in deze gekte meegaan waar je elke dag in de koers kans loopt op zeer ernstige blessures.
03-09-2024 16:53
In 2021 was het ook al raak met valpartijen in deze afdaling onder natte omstandigheden
03-09-2024 19:03
Gegen die Wand…
03-09-2024 19:28
Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk spreken, maar ik snap gewoon niet dat Van Aert zoveel energie steekt in een bollentrui waarvan de winst helemaal niet zeker is. Je hebt al 3 etappes gewonnen en het groen moest alleen nog naar Madrid gebracht worden. Spaar je dan in dit soort ritten (dan stond de teller nu waarschijnlijk al op 4), daal voorzichtig af op een nat wegdek en ga voor een extra etappe als de kans zich voordoet. Zo zou hij frisser uit de Vuelta komen, het EK tijdrijden wel kunnen betwisten en een reële kans maken om daar of op de wegrit de winst te pakken. Nu heeft hij geen groen, geen bollen en naar het EK kan hij op het eerste zicht ook fluiten.
    03-09-2024 20:44
    Omdat je er vanuit gaat dat je normaal gezien niet valt ofzo?
    Echt ongelofelijk jammer, brute pech!
03-09-2024 23:22
Heeft Wout vaak met Kelderman getraind toevallig?
03-09-2024 16:39
Lijkt op een simpele inschattingsfout met zware gevolgen, wat een rot sport is het toch eigenlijk ook met al die zware valpartijen met grote gevolgen. In sprints, afdalingen of vlakke stukken het is altijd wel raak. Nu ook weer deze vreselijke beelden van pijn en emoties. Sterkte Wout.
03-09-2024 16:51
Zo gewonnen zo geronnen.
03-09-2024 18:23
Wel leuk voor vine/soler en groves. Kunnen zo op een diefje hun klassement winnen. Met wout erbij was dit bijna onmogelijk
    03-09-2024 18:46
    Niemand vindt dit leuk, de renners in kwestie ook niet. Je wilt als topsporter winnen van de verzamelde tegenstand, of op waarde verslagen worden.
    03-09-2024 20:04
    Was zeker onmogelijk, als Jay en er zullen er nog wel zulke klimmers zijn die Wout er niet vanaf krijgen op een echte beklimming dan weet ik wel zeker dat hij de groene en bergtrui had binnen geharkt

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine