Vuelta 2024: Tijdstraf van 20 seconden voor Primoz Roglic na geplande fietswissel
zondag 1 september 2024 om 18:57

Vuelta 2024: Tijdstraf van 20 seconden voor Primoz Roglic na geplande fietswissel

Primož Roglič heeft in de strijd om de eindoverwinning in de Vuelta a España een tegenslag gekregen, want de kopman van Red Bull-BORA-hansgrohe heeft 20 seconden tijdstraf gekregen van de jury. Roglič zou te lang in de slipstream van de volgwagen gereden na een fietswissel op ruim 20 kilometer van de finish. De voorsprong van Ben O’Connor groeit daardoor naar 1.03 minuut.

Op 23 kilometer van de finish besloot Roglič van fiets te wisselen. Het leek op een geplande wissel, omdat de Sloveen daarna verder ging met lichtere versnellingen. Dit alles met oog op de loodzware slotklim met percentages tot 24%.

Na de fietswissel keerde Roglič samen met ploegmaats Daniel Felipe Martínez en Roger Adría terug in de favorietengroep, maar dat gebeurde wel nadat de drie enige tijd achter de volgwagen van Red Bull-BORA-hansgrohe hadden gereden. Te lang, oordeelde de jury. In de rituitslag is te zien dat Roglič, Martínez en Adría een tijdstraf van 20 seconden hebben gekregen.

In het algemeen klassement blijft Roglič nog wel tweede, maar zijn achterstand van aanvankelijk 43 seconden op rode trui Ben O’Connor is nu veranderd in een achterstand van 1.03 minuut. Dat scheelt toch een slok op een borrel voor Rogla, met nog een week te gaan.

Shirt for OIC AK
RIDE Magazine
21 Reacties
01-09-2024 19:02
Volledig terecht. Bij een bewuste fietswissel zonder pech zou je wat mij betreft helemaal niet mogen stayeren achter volgauto’s.
    01-09-2024 19:09
    Mag eigenlijk nooit maar hetzelfde geldt voor stoeprijden, bidons de natuur in keilen en als een dronkaard naar de meet sprinten…
    01-09-2024 19:39
    Absoluut terecht. Hopelijk kan dit als precedent dienen om al het stayeren consequent te gaan bestraffen.
    01-09-2024 20:18
    Consequent bestraffen? Dan vind ik morgen een pot met goud.
    01-09-2024 22:16
    MR wat jou betreft ja. Dat is precies het probleem. Iedereen mag er schijnbaar wat van vinden, inclusief het ene of het andere jurylid. Met totale inconsequentie en daarom onvoorspelbaarheid en totale onzin.
01-09-2024 19:07
Begrijpelijk.
Het lastige is echter dat stayeren van alle koersen is, op allerlei momenten, in allerlei gradaties en op allerlei manieren.

Zo zie ik renners stayeren na een val, nadat ze gelost zijn, als ze een pispauze gehad hebben, na een lekke band, als ze drinken hebben gehaald. Waar ligt de grens? Wie het weet mag het zeggen...

@sus,
Je weet altijd goed de maat te nemen van anderen als er een keer wat negatiefs gezegd wordt over Evenepoel. Heel klassevol van je dat je vervolgens hier even je mening over Roglic neer plempt.
    01-09-2024 20:08
    Ja bij Roglic is dat begrijpelijk, door de wol geverfde profiteur.
    Zal er nooit fan van zijn
    01-09-2024 20:18
    De grens is hier dat Roglic er zelf voor kiest om achterop te raken door een vrijwillige fietswissel waar hij later voordeel van kan hebben tov de concurrentie.
    01-09-2024 20:41
    @yellowman,
    Maar bij bidonnen halen kies je ook vrijwillig voor een achterstand. Zo simpel is het niet.
    01-09-2024 20:47
    En ook bij het plegen van een plasje kies je ervoor om zelf op achterstand te komen, maar daar wel voordeel van te hebben ten opzichte van je concurrent met een volle blaas.
    01-09-2024 20:51
    Wanneer je een bidon (collé) pakt mag je natuurlijk niet stayeren. Enkel bij pech of val. Wanneer renners terugkomen zie je ze wel vaak enkele seconden van auto naar auto gaan, da’s nog iets anders dan een halve minuut bumper kleven.
    01-09-2024 21:27
    Het is een grote misvatting dat het bij pech wél mag…
    01-09-2024 22:15
    Ook al mag het niet bij pech per letter van de wet, per geest van de wet en de wielersport vind ik het helemaal oke.

    Dit was geen pech, dus ook geen stayeren toegelaten lijkt me opnieuw binnen de geest van de wet.
01-09-2024 19:11
Ik vond het wel even net te lang stayeren. En ondanks dat ik er niet blij mee ben (supporter), valt het wel te billijken.
01-09-2024 19:17
Wielerles #1029. Eerst even je ketting eraf schakelen voor je gepland van fiets wisselt. Dan is de jury wat gunstiger in hun oordeel.
    01-09-2024 19:21
    Welja maak het nog erger.
    01-09-2024 19:43
    De ketting er af laten lopen is juist nuttig binnen de laatste 3 km in een massasprint
    01-09-2024 19:55
    Je hebt toch ook zo'n systeem waarmee je je bandendruk kan aanpassen? Kun je prima een lekke band mee faken of je slaat gewoon je stuur in tweeën. ;-)
01-09-2024 20:45
Begrijp niet waarom hij dan niet gewoon met deze fiets start. Als de range groot genoeg is om er mee achter een volgwagen te stayeren tegen 70k/h zal dat de rest van de rit ook wel volstaan lijkt me?
    01-09-2024 22:48
    Ik dacht eerst hij zal wel een Tarmac (aero) voor een Aethos (licht) gewisseld hebben maar zo te zien ging het inderdaad puur om de versnelling.
    01-09-2024 22:50
    De concurrentie verrassen?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine