Vuelta 2024: Groves profiteert van werk Visma | Lease a Bike en verslaat Van Aert in Villablino
foto: Cor Vos
zaterdag 31 augustus 2024 om 17:01

Vuelta 2024: Groves profiteert van werk Visma | Lease a Bike en verslaat Van Aert in Villablino

Kaden Groves heeft de veertiende etappe van de Vuelta a España op zijn naam geschreven. Ondanks een lange klim in de finale, eindigde de rit in een massasprint. Daarin toonde Groves zich sneller dan Wout van Aert, die het werk van Visma | Lease a Bike zodoende niet af kon maken.

Etappe veertien van de Vuelta a España leek op papier een behoorlijke bergrit. Het eerste deel van de 199 kilometer lange rit was nog vrij mild, maar in de finale wachtte de Puerto de Leitariegos (24 km aan 4,1 procent). De top van deze zeer lange beklimming lag op zestien kilometer van de streep.

Visma | Lease a Bike controleert kleine kopgroep
De aanvalstypes roken hun kans en kozen in de openingsfase massaal het offensief. Het duurde lang voordat een groepje wat ruimte kreeg, maar uiteindelijk slaagden Jhonatan Narvaez (INEOS Grenadiers), Xandro Meurisse (Alpecin-Deceuninck), Marco Frigo (Israel-Premier Tech) en Isaac Del Toro (UAE Emirates) erin om weg te komen. Vanuit een groep met tegenaanvallers wisten Victor Campenaerts (Lotto Dstny) en Harold Tejada (Astana Qazaqstan) de oversteek nog te maken. We kregen zo een kopgroep van zes.

Meurisse leidt de kopgroep – foto: Cor Vos

Visma | Lease a Bike besloot in het peloton te gaan controleren. Het waren Robert Gesink en Edoardo Affini die de achtervolging leiden en de zes binnen schootsafstand hielden. De voorsprong van Campenaerts en co bedroeg even drie minuten, maar al gauw deden Gesink en Affini daar een minuut vanaf. En toen de kopgroep begon aan de Puerto de Leitariegos, hadden de aanvallers nog slechts een marge van iets meer dan een minuut. Affini, die zich helemaal had leeggereden, zette zich op dit moment aan de kant in het peloton.

Vluchters worden ingerekend
Gesink bleef nog even doorbeuken, af en toe afgewisseld door Cian Uijtdebroeks. De Belg nam na enkele kilometers klimmen definitief over. De kopgroep was inmiddels al in tweeën gespleten: Tejada, Frigo en Narváez gingen samen door, de andere drie lieten lopen. Op negen kilometer van de top van de Puerto de Leitareigos haakte ook Tejada af, nog twee kilometer later knalde Narváez weg bij Frigo. De Ecuadoraan had op dat moment een voorsprong van zo’n veertig seconden op het peloton.

Affini en Gesink reden kilometerslang op kop – foto: Cor Vos

Daar nam Kruijswijk nu over Uijtdebroeks. Het tempo ging nog verder omhoog en dat had tot gevolg dat het liedje van Narváez snel uitgezongen was. Met nog vier kilometer te klimmen, werd de renner van INEOS Grenadiers in de kraag gevat. Niet veel later nam Tao Geoghegan Hart over van Kruijswijk. Later kwamen ook andere ploegen naar voren, waardoor het tempo richting de top nog even omhoog ging. Van Aert zat goed voorin, was alert en snoepte op de top nog tien bergpunten mee.

Lekke band Roglic
Pavel Bittner had het op dit moment wat moeilijk, maar kon toch nog net bij het peloton blijven. De groep bestond nog uit zo’n honderd man. In het begin van de afdaling was het even schrikken voor Red Bull-BORA-hansgrohe. Kopman Primoz Roglic reed namelijk lek, op zo’n vijftien kilometer van de streep. De Sloveen stapte snel over op de fiets van zijn teamgenoot Daniel Felipe Martínez en kon, met de hulp van enkele ploegmakkers, snel weer terugkeren bij de groep.

In die groep had Alpecin-Deceuninck inmiddels het initiatief genomen. Hun sprinter, Kaden Groves, zat er immers ook nog bij. Richting de slotkilometer kwam dan dsm-firmenich PostNL opstomen. Zij wilden Bittner vooraan afzetten. In de laatste kilometer waren het toch weer Groves en Van Aert die in de beste posities zaten. De sprint werd door Edward Planckaert aangetrokken voor Groves, die daarna Van Aert probeerde af te houden. Dat lukte de Australiër nipt. Hij pakte zo zijn tweede ritzege in deze Vuelta. Van Aert moest genoegen nemen met de tweede plaats.

RIDE Magazine
51 Reacties
31-08-2024 17:07
Dit onderstreept voor mij vooral de zwakte van Visma deze Vuelta. Affini doet berenwerk op het vlakke, maar Gesink, Kruijswijk en Uitdebroeks krijgen met zn drieën Groves en Bittner er niet af op een klim van 20km. Als Kuss daadwerkelijk weer voor de winst had gereden dit jaar zou hij echt 0 ondersteuning hebben gehad.

(En ik zal alvast zeggen, nee ik ben geen zure Belg die het verlies van zijn renner moet afreageren op de Nederlandse ploeg)

Nog een kleine edit: Valter heeft uiteindelijk helemaal niets betekent en Kuss staat al zo ver in het klassement dat die van mij ook had kunnen helpen (was dan wss ook niet gelost, Kruijswijk is ook gewoon met de groep gefinisht). Plan van controleren uit peleton was goed, maar uitwerking heel matig
    31-08-2024 17:10
    Helemaal eens. Wat moesten die mannen al vroeg lossen.
    31-08-2024 17:11
    Groves geeft zelf aan dat hij makkelijk kon volgen door de draft op een niet al te stijle klim. Denk dus gewoon dat deze tactiek hier überhaupt niet geschikt zou zijn.
    31-08-2024 17:15
    Groves ga je nooit lossen op zo'n klim. Zelfs als het peloton met nog 50 man minder boven was gekomen, dan had groves er ook nog bij gezeten. Groves is een van de meest fitte sprinters die er is.
    31-08-2024 17:21
    Als er nog 50 man minder was, blijft er nog 20 over. Dan moet er 1 ongelooflijk hard gekoerst zijn en 2 groves zit er dan niet meer bij
    31-08-2024 17:22
    Ik denk dat het op deze klim geen verschil zou hebben gemaakt. Ik ben het wel met je eens dat Gesink, Affini en van Aert een goede Vuelta rijden, maar dat de rest zwaar onderpresteert.
    31-08-2024 17:30
    Meest positieve oor Visma: Kruijsweg en Gesink zijn nog niet gevallen
    31-08-2024 17:34
    @Arie Als je dat positiever vindt dan drie etappes, de groene en de bollentrui…..
    31-08-2024 17:35
    @Arie den Blanken;
    Met zulke idiote teksten is uw eindejaar-conference niet gebaat.
    Youp is met pensioen maar u maakt geen kans om hem op te volgen,
    31-08-2024 17:39
    @meqadon: het was een man of 95 over de laatste klim. Ik durf wel te stellen dat groves in ieder geval bij de laatste 50 over zo'n klim kan komen. Hij heeft in het verleden al laten zien dat aan te kunnen
    31-08-2024 17:57
    @A.M.M. Jonkers: ik vind cabaretiers afschuwelijke mensen, maar mocht ik verplicht zijn een voorstelling bij te wonen dan duizend keer liever eentje van Arie dan van Youp. Wat een galbak is dat. Ok, het kan nog erger (Freek!) maar geef mijn portie maar aan Fikkie.
    31-08-2024 18:40
    Uijtdebroeks wist te vertellen bij Eurosport dat hij 290 wat trappte. Ik vind het echt redelijk.
    31-08-2024 18:52
    Niet akkoord het was rond de 70 man. Bijna niemand was gelost na de top. Voor de top is er wat versneld en zijn de laatste renners gelost. 95 is wat te optimistisch vriend
31-08-2024 17:59
Wat een zure en onterechte reacties zeg. Visma heeft de hele dag gecontroleerd. Hebben initiatief genomen en er een sprint van gemaakt. Wat hadden ze nog meer moeten doen?

Voor sommigen is het niet goed ls ze rijden. Ook niet als ze niet rijden. Niet als ze de kopgroep te laat terughalen, ze te vroeg terughalen....

Soms neem je de regie en wordt je tweede. Prima gewerkt, bijna gewonnen. Mag het een keer?
31-08-2024 17:32
Alweer een hele ploeg hun kloten afgedraaid voor een net niet coureur. Hoe vaak is dit al gebeurt.
    31-08-2024 17:36
    Dit moet wel een geintje/ sarcastischzijn of je bent lekker aan het trollen. Als je iemand met drie etappes, de groene en dee bollentrui zo karakteriseert, dan is 95% van het peloton een net niet coureur en gok dat je dan O’Conner aan het eind zo kunt noemen.
    31-08-2024 17:38
    Net niet coureur : 3 etappes, punten en bergtrui...
    Zeikerd.
31-08-2024 18:03
Als je bijna elke rit meedoet voor groen en de bollen, constant in de top 20 rijdt en er nog in lange aanvallen bijneemt kan je als eens nipt geklopt worden. Niets gek aan
31-08-2024 17:19
Begrijp de tactiek van Visma niet meteen. Op zo'n erg lange loper zou ik denken dat ze tot boven met 3/4 blijven ronddraaien en dat ze er dus niet voor kiezen om ze allemaal een lange beurt te laten doen tot ze leeg zijn en helemaal parkeren.

Niet dat Van Aert daardoor had gewonnen, maar leek me toch een rare keuze.
    31-08-2024 17:25
    Wellicht ingegeven doordat ook niet helemaal duidelijk is hoe het met Uijtdebroeks is. Als je dan gaat ronddraaien en je bent hem alsnog kwijt heb je er wellicht nog minder aan.
    31-08-2024 17:41
    Gelukkig is er nog steeds Yogibear, om zelfs de kleinste bemerking richting Visma goed te praten. We zitten hier alleen al aan zeven. Tuuta tuuta !
    31-08-2024 17:55
    @Silent Hill. Als je wat inhoudelijks wilt toevoegen, ga gerust je gang. Heb al gezegd dat niet de goede tactiek was. Dat ze wellicht wat anders hadden moeten proberen. Maar als mensen dan onzin opmerkingen plaatsen (net niet coureur, of; wint altijd door zijn eigen kracht en niet door de ploeg)wil ik daar best inhoudelijk wat tegenin brengen. Zie mijn opmerking hierboven echter niet als kritiek op de poster mbt het idee van ronddraaien. Geef slechts aan waarom ze dat wellicht niet hebben gedaan. Als je dan ook ziet dat Uijtdebroeks alsnog ruim 11 min verliest, denk ik niet dat je van zijn vorm uit kunt gaan.
31-08-2024 18:29
@Yogibear, MSR is er eentje die er bij wijze van spreken velen kunnen winnen. Vaak een massasprint of een kleine afscheiding dus de beste wint daar niet altijd. En ja het gaat over PR, RvV, en het WK o.a, dat zijn de overwinnningen die tellen en ook bij blijven en niet een simpel ritje in de Vuelta..En wat is er voor een deelnemersveld in de ronde van Spanje? Daar kunnen de mindere goden wel scoren. Groene trui, wat voor een tegenstand? De beste sprinters stonden in de Renewi tour aan de start. Bollentrui, nog zo iets belachelijks, de punten worden her en der gegeven, is bedoeld voor de beste klimmer dus degene die onderweg de meeste punten scoort krijgt die trui, maar je gaat mij toch niet vertellen dat dat dan ook de beste klimmer is. Beter was de punten te geven op de laatste berg waar de beste naar boven komen. Nu gaan de mindere goden ermee lopen. Kijk maar naar het verleden in de tour met pillenman Virenqe, kon redelijk bergop maar absoluut niet bij de beste klimmers. Een beetje vertekend beeld, maar ja zal wel voor de spanning gegeven worden.

    31-08-2024 19:01
    Virenque heeft podium gereden id tour. What you talking about son! Lol
    31-08-2024 19:53
    Helemaal met je eens Beekman... Maar helaas verliezen sommige mensen iedere vorm van realiteit in hun blinde adoratie voor hun favoriet, wie dat dan ook moge zijn.
    31-08-2024 19:56
    @Beekman Ja en dan elk jaar een Pogacar of Vingegaard gezellig met een gele trui om en een bolletjestrui in de handen.

    De bolletjestrui mag wat mij betreft aanvallend koersen stimuleren voor de betere klimmers die geen klassement rijden. Zo krijg je toch meer spanning onderweg.
31-08-2024 17:40
@Yogibear, die 95% zijn geen kopmannen. En waar is/blijft de grote vis?
    31-08-2024 17:47
    Die zwemt nog rond, vermoedelijk....
    31-08-2024 18:00
    Milaan San Remo, slotetappe Tour de France. Maar, als je met grote vis alleen naar Parijs-Roubaix, RVV of wellicht WK kijkt, dan mister nog wat. Weet je hoe hij deze prijzen moet halen in deze Vuelta? Maar, je mag ook inhoudelijk reageren. Had de vierde etappe bovenop de drie hiervoor en de groene en bollentrui hem geen net niet renner gemaakt, of heb je je mening gewoon al klaar?
    31-08-2024 20:19
    De 'grote vissen' zwemmen al jarenlang naar Pogacar.....Evenepoel.....Van der Poel toe.
31-08-2024 17:07
VLAB had die laatste kilometers op de beklimming door moeten trekken om Groves uit te wringen. Alpecin was een goede bondgenoot om de sprint te reguleren, maar in een kleiner groepje had Van Aert het zelf ook wel kunnen regelen denk ik. Leek er alleen ook op dat Valter niets in de tank had, die valt erg tegen.
    31-08-2024 17:13
    Als je de woorden van Groves hoort, was deze klim niet stijl genoeg om hem te lossen. Hij kon vrij makkelijk volgen. Hadden ze wellicht dus een andere tactiek moeten volgen bij TVL wat achteraf natuurlijk makkelijk is. We weten alleen dat deze niet heeft gewerkt.
    31-08-2024 17:16
    Groves wring je niet uit op zo'n klim. Onmogelijk
31-08-2024 17:25
Het is bijna altyd een rare taktiek van visma als ze een plan van aert hebben.. de grote overwinningen van van aert zijn bijna allemaal behaald door zn eigen sterkte ipv van de ploeg
    31-08-2024 17:28
    Zijn ploeg heeft de hele dag gecontroleerd en de kopgroep teruggehaald, Van Aert moest uiteindelijk tegen 1 goede sprinter sprinten. Dan kun je zijn ploeg toch niets verwijten? Wat wil je dan, dat ze hem over de finish duwen?
    31-08-2024 17:28
    Tuurlijk joh. Tour rit in het geel. Sprint op de Champs Elysees. Aantal voorjaarsklassiekers door de sterkte van de ploeg. Krijgen we nu na een tweede plaats (net alsof dat extreem slecht is) ineens dat verhaal weer.
    31-08-2024 17:32
    Het zes-pak azijn was in de aanbieding bij de supermarkt?
    31-08-2024 18:58
    Weinig overwinningen behaald door een sterke ploeg. Altyd door van aert zelf. Tour rit in geel was zijn eigen verdienste. Moest eig wachten op vingegaard voor de ploeg maar deed het dan maar solo. Champs elysees ook bijna helemaal alleen geklaard. Hadden ofwel sneller moeten rijden voor de top ofwel ontsnappen. Niet 1 sprinter maar alle sprinters zaten nog in de eerste groep behalve marit en braet. Achteraf is het makkelijk praten maar je zag al op de klim dat het risico te groot was om dat plan te blijven volgen
    31-08-2024 21:17
    De ploeg heeft het goed gedaan, ze hadden in dit scenario 50% kans om te winnen. Dat is het waard om voor te rijden maar je kan dus ook verliezen. Er is geen alternatieve tactiek waarbij je meer dan 50% kans hebt.
31-08-2024 19:44
@Alfred Issendorf met jouw mening over cabaretiers ben ik het helemaal eens. De enigste die ik nog kan pruimen is Hans Teeuwen, maar ja die is dan ook prettig gestoord.
31-08-2024 17:06
Ze hadden wellicht harder door moeten trekken op de klim om te proberen Groves te lossen, maar vraag me af of de klim geschikt daarvoor was.
31-08-2024 17:49
Net de voorbeschouwing nog eens terug gelezen;favorieten Roglic,Mas,Landa enz.
Wordt voor van Aert teveel van het goede.
    31-08-2024 17:53
    In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie ten aanzien van voorspellingen.
    31-08-2024 17:59
    Volgens mij hebben ze het met die prognose over de rit van vandaag over die van
    zondag. Had voor vandaag Wout getipt maar goed een tweede plaats is ook niet slecht.
    31-08-2024 17:59
    In de toekomst behaalde ook niet.
31-08-2024 17:50
Je kunt ook stellen Wout profiteert niet van de leadout van Alpacin.
31-08-2024 18:04
Van Aert heeft Groves verslagen toen hij als eerste aanging. Vandaag heeft hij misschien net te lang gewacht om aan te gaan?
    31-08-2024 20:39
    Hij kwam over Groves maar die counterde opnieuw. Hij had dus niet veel over, niet onbegrijpelijk gezien zijn vuelta.
31-08-2024 18:05
Allemaal gefietst voor de familie van de Belg…lekker toch
31-08-2024 17:14
Aanval onder de top van Van Aert lijkt het enige wat ervoor had kunnen zorgen dat sprinters er van waren gegaan.
    31-08-2024 17:17
    Nee, gewoon niet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine