Vuelta 2023: Voorbeschouwing etappe 1 naar Barcelona – Jumbo-Visma favoriet in natte ploegentijdrit
foto: Cor Vos
zaterdag 26 augustus 2023 om 13:00

Vuelta 2023: Voorbeschouwing etappe 1 naar Barcelona – Jumbo-Visma favoriet in natte ploegentijdrit

De komende drie weken is het weer tijd voor de Vuelta a España. In Spanje gaan we een groot gevecht zien tussen Jonas Vingegaard, Remco Evenepoel en Primož Roglič. Wie deelt er in de eerste etappe al een tik uit? WielerFlits blikt vooruit op de ploegentijdrit in Barcelona.

Parcours

La Gran Salida vindt dit jaar plaats in de straten van Barcelona. In een ploegentijdrit van 14,8 kilometer krijgen de teams de meeste hoogtepunten van Barcelona te zien, al is de vraag of de renners daar wel oog voor hebben tijdens het afzien.

De start van de eerste rit is naast het strand Somorrostro, waarna het parcours rechtstreeks de binnenstad ingaat. Al in de eerste kilometers rijden de teams langs het Catalaanse parlement en de Arc de Triomf, niet te verwarren met die in Parijs. In oostelijke richting, via een paar haakse bochten, wordt vervolgens het grote Placa de les Glòries Catalanes opgezocht. 

We zijn dan al bijna bij de beroemde Sagrada Familia, maar eerst moet nog een klein lusje richting het hippe stadsdistrict Santi Marti worden gemaakt. Eenmaal bij de statige basiliek van Antoni Gaudì zijn de renners over halfweg in de tijdrit. In een rechte lijn wordt vervolgens met het Casa Milà een volgend hoogstandje van Gaudì opgezocht.

De tijdrit zit er dan echt bijna op. Bij het Gaudì-huis slaan de renners in korte tijd linksaf en rechtsaf, om vervolgens naar de Montjuïc te rijden. Aan de voet van deze iconische heuvel ligt de finish. Op de klim zelf moeten de renners nog even wachten. Die staat een dag later op het programma.

Altijd goed om te weten: de tijd van de vijfde (!) renner telt bij de tijdsmeting aan de finish. Normaal gesproken is dat in een ploegentijdrit bij de vierde renner, maar in een grote ronde starten teams met een renner meer (acht). Dat betekent dat een team drie renners ‘overboord mag gooien’ onderweg.

De renner die bij de winnende ploeg als eerste over de finish komt, mag de rode leiderstrui in ontvangst nemen.

Zaterdag 26 augustus, etappe 1: Barcelona-Barcelona (TTT, 14,8 km)
Start eerste ploeg: 18.55 uur
Finish eerste ploeg: rond 19.11 uur

Start laatste ploeg: 20.19 uur
Finish laatste ploeg: rond 20.35 uur

Afstand: 14,8 kilometer


Favorieten

Een grote ronde kun je op verschillende manieren laten beginnen. In de Giro d’Italia en Tour de France kiest men vaak voor een vlakke rit-in-lijn of een proloog/kortere individuele tijdrit. De organisatie van de Vuelta a España draait er zijn hand niet voor om, om met een ploegentijdrit te openen. Dat is sinds de eeuwwisseling al vaker voorgekomen. Zo was Utrecht vorig jaar nog het decor van een inleidende TTT over net iets meer dan twintig kilometer.

En ook dit jaar werken de deelnemers weer in ploegverband een tijdrit af. Dit keer is Barcelona de uitverkoren plek om dat te doen. In een ploegentijdrit van 14,8 kilometer zullen al meteen de eerste verschillen ontstaan tussen de renners met klassementsambities. Het is voor een ploeg als Jumbo-Visma bijvoorbeeld een ideale gelegenheid om een eerste vroege tik uit te delen aan de concurrentie. Er zijn echter ook teams die de schade zoveel mogelijk moeten beperken. 

De mannen van Jumbo-Visma, zijn ze onverslaanbaar? foto: Cor Vos

Primož Roglič, Jonas Vingegaard, Dylan van Baarle, Jan Tratnik, Wilco Kelderman, Robert Gesink, Attila Valter en Sepp Kuss… Het is eigenlijk niet eerlijk ten opzichte van de concurrentie. Jumbo-Visma komt met een duizelingwekkend sterke selectie aan het vertrek van de Vuelta a España en heeft één duidelijk doek voor ogen: het winnen van de laatste grote ronde van het seizoen. Of het nu met Tourwinnaar Vingegaard of Roglič – een drievoudig winnaar van de Vuelta – is, maakt niet zoveel uit. De Nederlandse formatie wil vooral die unieke trilogie – het winnen van alle drie de grote rondes in één seizoen – voltooien.

De geel-zwarte brigade zal dan wel eerst moeten afrekenen met te duchten tegenstanders als Remco Evenepoel, Juan Ayuso en João Almeida, maar kan op de eerste Vuelta-dag al meteen een flinke tik uitdelen aan de concurrentie. Jumbo-Visma is namelijk de torenhoge favoriet voor winst in de ploegentijdrit, met erkende hardrijders als Roglič, Vingegaard, Van Baarle, Tratnik en Kelderman aan boord. Van het achttal staat alleen Sepp Kuss nu niet bekend als een hardrijder, maar de Amerikaan zal onderweg ongetwijfeld zijn rol spelen. In de voorbije Vuelta a Burgos won de ploeg al op overtuigende wijze een ploegentijdrit, is het nu weer raak?

INEOS Grenadiers is een ploeg om in de gaten te houden – foto: Cor Vos

De concurrentie is gewaarschuwd, al mogen de mannen van INEOS Grenadiers ook met vertrouwen uitkijken naar de inleidende ploegentijdrit. De Britse formatie laat ook weinig aan het toeval over in de jacht op de eindzege, en dus kan kopman Geraint Thomas rekenen op een zeer sterke ploeg. Een formatie met de nodige PK’s, met de tweevoudig wereldkampioen tegen de klok Filippo Ganna en Jonathan Castroviejo, nog zo’n erkende tijdrijder. En ook mannen als Thymen Arensman en Laurens De Plus kunnen wel overweg met hun tijdritfiets. Tel daar nog Egan Bernal, Omar Fraile en Kim Heiduk bij op en je hebt een ploeg die kan meestrijden om de dagzege.

Jumbo-Visma heeft met Primož Roglič en Jonas Vingegaard twee grote favorieten voor de eindzege in de rangen, maar de titelverdediger rijdt toch echt voor Soudal Quick-Step. Remco Evenepoel staat ook dit jaar weer aan de start van de Spaanse ronde, in de hoop zijn titel te prolongeren, en zal hopen op een knalstart. De regerende wereldkampioen in het tijdrijden kan dan misschien niet rekenen op de sterkste ploeg, maar met Mattia Cattaneo (8e op het voorbije WK tijdrijden) en Casper Pedersen als extra motoren moet de ploeg wel ver kunnen komen in de TTT. Evenepoel zal alleen wel rekening moeten houden met tijdsverlies.

Wat kan de ploeg rond Remco Evenepoel? – foto: Cor Vos

Nee, misschien mogen we nog wel meer verwachten van de manschappen van UAE Emirates. Voor de ploeg uit het Midden-Oosten is het zaak om een zo scherp mogelijke tijd neer te zetten, anders kennen de kopmannen Juan Ayuso en João Almeida toch wel een valse start. Dit moet zeker binnen de mogelijkheden liggen. Renners als Ayuso, Almeida, Jay Vine en erkende specialisten als Finn-Fisher Black en Rui Oliveira hebben immers een goede tijdrit in de benen. Jumbo-Visma kloppen is geen evidente opdracht, maar een topnotering moet er toch wel inzitten voor UAE Emirates.

Een ploeg die vaak ook goed voor de dag komt in ploegverband en ook nog eens het thuisvoordeel heeft: Movistar. Met Enric Mas als klassementsleider, verwachten we de ploeg zeker in het linkerrijtje. Meervoudig Portugees tijdritkampioen Nelson Oliveira is op papier de beste tijdrijder van het achttal en daarmee ook de grote aanjager/inspirator, maar ook seizoensrevelatie Oier Lazkano, Iván García, Imanol Erviti en Mas zullen zeker hun steentje bijdragen. Met Ruben Guerreiro, Einer Rubio en Jorge Arcas zijn er ook een paar ‘mindere’ schakels, maar in een ploegentijdrit draait het ook (of vooral) om een goede samenwerking.

De Spaanse ogen zijn gericht op Movistar – foto: Cor Vos

En verder? EF Education-EasyPost vinden we ook vaak terug in de bovenste regionen van een ploegentijdrit en ook nu sluiten we een goede klassering van de Amerikaanse formatie niet uit. De meest in het oog springende naam, op tijdritgebied dan, is Stefan Bissegger. De regerende Europees kampioen tegen de klok kan met mede-hardrijders als Marijn en Julius van den Berg, Sean Quinn en Hugh Carthy misschien wel verrassen, al zijn er met Jonathan Caicedo, Diego Camargo en Andrea Piccolo wellicht net iets te veel renners in de selectie opgenomen, die wat minder bedreven zijn in het rijden tegen de klok.

Nee, dan verwachten we nog meer van de mannen van Bahrain Victorious, dat met Mikel Landa, Santiago Buitrago, Damiano Caruso, Wout Poels, Jasha Sütterlin, Antonio Tiberi, Kamil Gradek en Matevž Govekar zal aantreden. Een goede mix van hardrijders en renners die ook wel iets kunnen bijdragen in een ploegentijdrit, maar is het ook genoeg om mee te doen voor de dagzege? Die vraag kunnen we ook stellen voor Jayco AlUla. De Australische formatie is – met de aanwezigheid van Michael Hepburn, Callum Scotson, Matteo Sobrero en Felix Engelhardt – een meer dan gevaarlijke outsider.

Astana Qazaqstan is een outsider – foto: Cor Vos

Onze laatste sterren gaan naar respectievelijk BORA-hansgrohe en Astana Qazaqstan. BORA-hansgrohe komt met een meer dan degelijke ploeg op de proppen voor een ploegentijdrit. Aleksandr Vlasov, Emanuel Buchmann, Nico Denz, Lennard Kämna, Jonas Koch, Sergio Higuita en Cian Uijtdebroeks… Niet slecht, toch? Astana Qazaqstan rekent dan weer op good old Luis León Sánchez, Joe Dombrowski, Vadim Pronskiy, Samuele Battistella, Andrey Zeits, Javier Romo, Fabio Felline en David De la Cruz. Dit is nu niet meteen een winnende formatie, maar de blauwhemden zullen ook zeker geen modderfiguur slaan. Wel integendeel.

Voor teams als Lidl-Trek (Bauke Mollema en Edward Theuns als grootste motoren), Intermarché-Circus-Wanty (Rune Herregodts, Rui Costa en Rein Taaramäe) en Lotto Dstny (Thomas De Gendt) is schade beperken toch het belangrijkste devies, net als voor de andere ploegen die acte de présence geven.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Jumbo-Visma
*** INEOS Grenadiers, UAE Emirates
** Soudal Quick-Step, Jayco AlUla, Bahrain Victorious
* Movistar, BORA-hansgrohe, EF Education-EasyPost, Astana Qazaqstan


Weer en TV

Het is deze dagen bloedheet in Spanje, maar zaterdag zakt de temperatuur voor het eerst in langere tijd weer ruim onder de dertig graden. Een nadeel: er wordt in het weekend ook nogal wat regen verwacht. Er is zaterdagavond kans op enkele regen- en onweersbuien. Een ploegentijdrit over natte wegen… Het is te hopen dat de weersverwachtingen nog wat bijdraaien.

De Vuelta a España is de komende weken live te volgen via Eurosport, de online kanalen van Eurosport, Discovery en GCN én Sporza. Zaterdag zijn ze er live bij vanaf de start van de ploegentijdrit rond 19.00 uur.

RIDE Magazine
35 Reacties
24-08-2023 19:31
Ik zie dat de kinder-zwembadjes nog niet op de kaart zijn ingetekend?
25-08-2023 00:50
Als Remco 'm alleen zou mogen rijden, dan zou ie 'm wellicht winnen. Mogelijk trekt hij gewoon de volle 15km de kop, probleem is dat hij zo aero is dat de ploegmaat achter hem bijna even hard moet duwen. Deze korte afstand is eigenlijk een veredelde ploegenvoorstelling, verschillen van 15 tot 20 seconden te verwachten tussen de favorieten. Bijna verwaarloosbaar gezien het aantal bonificatieseconden verspreid over gans deze Vuelta. Gewoon recht blijven en veilig binnenkomen zou ik zeggen, het zou enorm spijtig zijn als we hier al een topfavoriet kwijtspelen.
    26-08-2023 10:15
    Remco in deze omstandigheden op dit soort circuit is absoluut billenknijpen. In de BK tijdrit lag hij ook na 3 km in een modderpoel te zwemmen. Die zal weinig meerwaarde hebben voor QS. Jumbo ook maar even afwachten. Die willen ook graag met Roglic en Vingegaard beginnen aan de Montjuïc morgen… Ploeg die de meeste risico’s durft te nemen wint.
24-08-2023 20:38
Wie zullen ze de rode trui cadeau doen bij TJV? Ik denk Kelderman.
    26-08-2023 11:29
    Gesink toch ?
25-08-2023 09:18
Misschien is het voor de meeste bezoekers overbodig, maar vermelding van bij de hoeveelste renners de chrono wordt gestopt zou wel fijn zijn in de voorbeschouwing.
25-08-2023 10:02
Als het morgen regent, kan het glad worden na een tijdje van droogte in de stad. Zonder kleerscheuren doorkomen is mogelijk belangrijker dan een seconde tijdverlies
24-08-2023 19:24
Ik voel nattigheid
    25-08-2023 17:23
    Er is een kleine kans op regen.(20%) Dus hopen dat het droog blijft. Voor iedereen.
24-08-2023 22:42
En dat is niet eerlijk, oh nee!
24-08-2023 22:56
Ik had Bora wel 3 sterren gegeven
24-08-2023 23:07
Hier pakt Jumbo toch minstens 30 seconden op Evenepoel als je de teams vergelijkt.
25-08-2023 10:17
@kraamvisite Als Valter bij de winnende tijd van Jumbo zit pakt hij wit
@tramontana zoiets dachten we halverwege juli ook....
25-08-2023 13:50
Lijkt me een etappe waar nauwelijks verschillen te maken zijn en je vooral verliezen kan door als een hondsdolle blob tekeer en met de hele ploeg onderuit te gaan. Ihkv de alom gerespecteerde veiligheid vind ik het ook idioot om zo’n ouverture middenin een metropool te organiseren trouwens. Had dan een ellenlange kustweg gepakt of zo, genoeg tijd om tijdens onbelangrijke teams leuke helicoptershots te maken en ook puur sportief was er meer te zien geweest.

Ik zie teams met favorieten behoudend deze rit afwikkelen en geen significante verschillen ontstaan. Tenzij er teams zijn die er snel voor kiezen ballast overboord te kieperen en met de 4 besten door te jakkeren.
    25-08-2023 17:28
    Het moeten er 5 zijn.
25-08-2023 14:21
De ketting wordt zo sterk als de zwakste schakel.
25-08-2023 14:23
Zijn het geen leeggelopen zwembadjes dan worden de hemelsluizen wel opgetrokken. Alles om JV te doen verliezen.
Taktiek is tegenwoordig ook een strategie.
@transmontana
En 12 seconden op Ganna. Ik wil alleen maar zeggen dat ook in korte tijdritten het verschil behoorlijk kan oplopen, vooral nu de tijd van #5 telt.
25-08-2023 20:19
Deze atheist gaat toch wel even bidden voor morgen. Hopelijk blijft iedereen heel.
26-08-2023 07:16
Hopelijk als Ineos wint geven ze de trui aan Bernal, zou verdiend zijn. Castroviejo is ook een goede optie
26-08-2023 08:20
Toch altijd jammer als er geen tussen punten zijn. Eentje Halfweg had best gemogen.

Edit: volgens sporza is er een tussen punt na 9.5km
26-08-2023 09:22
Dat Jumbo (top)favoriet is lijkt mij realistisch, gezien de TTT-uitslagen de laatste jaren. Maar hoe de andere teams in dit artikel nu al 'op achterstand' worden geschreven is heel erg storend, alsof de TTT al gereden is. Waarom dan nog een voorbeschouwing?

Ik lees graag Wielerflits, maar ik vind dit stuk weinig respectvol naar andere teams...
    26-08-2023 10:17
    Natte TTT is altijd koffiedik kijken. Natuurlijk is TJV favoriet, logisch gezien het verleden en op papier, maar ze zullen in deze omstandigheden geen risico’s nemen. Op 15 km durf ik te beweren dat het team dat de meeste risico’s neemt en op de fiets blijft .. de rode trui heeft. TJV heeft grotere doelen dan alleen de TTT
26-08-2023 18:23
Zou zomaar kunnen worden afgelast, gelet op de huidige weersverwachting. Bakken met regen na kurkdroge dagen. Dus spekglad.
24-08-2023 20:47
Dit zal tussen ineos en jumbo gaan. Deze twee zullen dicht tegen elkaar liggen, de rest verwacht ik op relatief ruime achterstand.
25-08-2023 10:44
ah dank awestie, wist ik niet. Maar de 4 gaan denk ik ro, jo, ke en ku zijn
25-08-2023 14:09
@De Alpaca van Leiden, The Artist Formerly Known as Wim Kieft ...reed Remco in juli dan een tijdrit tegen Vingegaard? Als ik het me nog goed kan herinneren werd hij begin augustus wereldkampioen tijdrijden met 2 à 3 minuten op Pogacar en Van Aert. Dus 15seconden verliezen in de teamtijdrit als je daarna minuten op Roglic kan nemen in de individuele tijdrit, valt best mee. Edoch, het zal vooral in de bergen te doen zijn denk ik...
25-08-2023 18:38
@ Van Hout, niet nodig, Roglic + het lot zijn geen goede combo
26-08-2023 07:35
Oei oei oei, tijd van de 5de telt? Die zag ik even niet aankomen. Kwik heeft hier een nog groter probleem, gaan we Remco met z'n hoofd zien schudden vanwege z'n ploegies?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine