Vuelta 2023: Primoz Roglic klopt sterke Remco Evenepoel, Sepp Kuss nieuwe leider
Julian Dubbeld
zaterdag 2 september 2023 om 17:27

Vuelta 2023: Primoz Roglic klopt sterke Remco Evenepoel, Sepp Kuss nieuwe leider

Primoz Roglic heeft zaterdag gewonnen in de Vuelta. Na de beklimming van een steile muur was de renner van Jumbo-Visma de snelste in een sprint voor de sterk rijdende Remco Evenepoel. Sepp Kuss is de nieuwe drager van de rode trui. 

De achtste etappe in de Vuelta a España was er een om voor thuis te blijven. In 165 kilometer kreeg het peloton drie beklimmingen van tweede categorie, een van derde categorie en de loeisteile Xorret de Catì (3,8 km aan 11,4%) van eerste categorie in de slotkilometers voorgeschoteld. De Xorret de Catì kende halverwege stijgingspercentages van boven de twintig procent en dus lag het in de lijn der verwachting dat er opnieuw verschillen tussen de klassementsrenners zouden ontstaan.

Voordat de klassementsrenners elkaar zouden bestoken op deze muur, vond er een boeiend gevecht in de vlucht van de dag plaats. Dit keer waren er geen klassementsploegen mee in de vlucht van dertig die al vroeg in de etappe wegreed.  De belangrijkste namen in deze kopgroep waren Bauke Mollema, Thomas De Gendt, Sylvain Moniquet, Damiano Caruso, Lennert Van Eetvelt, Andreas Kron, Rui Costa, Oier Lazkano en Romain Bardet.

Sterke inspanning De Gendt
Van deze namen liet De Gendt zich als eerste zien. Met nog meer dan honderd kilometer te gaan begon hij aan een lange solo, die hem meer dan veertig kilometer alleen van voren hield. Richting de Puerto de la Carrasqueta kreeg De Gendt gezelschap van Lazkano, Javier Romo, Cristian Rodriguez en Antonio Tiberi. De Gendt besloot daarna niet door te rijden om zijn ploeggenoten in de achtervolgende groep weer terug te laten keren vooraan aan het front.

foto: Cor Vos

Niet lang daarna zouden de vier vooraan weer worden ingelopen door de achtervolgende renners vooraan. Ondertussen werd duidelijk dat de kopgroep niet voor de dagzege zou rijden, aangezien Robert Gesink in het peloton berenwerk verrichte voor zijn kopmannen. In twintig kilometer daalde de voorsprong van de vlucht met een minuut of drie, terug naar twee minuten.

Klassementsmannen strijden om ritwinst
Na een afvalkoers vooraan bleven uiteindelijk Caruso, Kron, Lazkano en Costa over aan de voet van de Xorret de Catì, met een voorsprong van slechts een seconde of dertig. Duidelijk was dat een klassementsrenner zaterdag met de zege aan de haal zou gaan, maar wie?

Rodetruidrager Lenny Martinez duidelijk niet. De Fransman van Groupama-FDJ zou er vrij vroeg op de slotklim doorheen zakken, waardoor Kuss ineens in pole-position zat om de leiderstrui over te nemen. Van de klassementsrenners zou Remco Evenepoel een eerste prikje uitdelen. De Belg zag met Kuss, Primoz Roglic en Jonas Vingegaard meteen drie Jumbo’s reageren, waarna hij zijn poging snel staakte.

foto: Cor Vos

Evenepoel maakt indruk, maar Roglic wint
Kuss ging er vervolgens vandoor. De Amerikaan sloeg meteen een mooi gat, maar werd uiteindelijk gepareerd door Evenepoel, die bijzonder goed hersteld was van een mindere dag donderdag. De Belg reed bijna de hele slotklim op kop met de Jumbo’s, Enric Mas, Joao Almeida en Juan Ayuso in zijn wiel.

Zeven man zouden uiteindelijk samen de top ronden, waardoor een sprint zou uitwijzen wie er met de dagzege aan de haal zou gaan. Evenepoel zou de sprint uiteindelijk aangaan, maar hij zou uiteindelijk nog gepasseerd worden door Roglic. Voor Jumbo-Visma werd het zo opnieuw een dag van dubbel feesten, aangezien Kuss de leiderstrui overnam van Martinez.

RIDE Magazine
139 Reacties
02-09-2023 17:38
De fans van Evenepoel vinden dat hij het verdient omdat hij 5 km op kop heeft gereden. De fans van TJV vinden dat Roglic het verdient, omdat zijn ploeg de vlucht heeft teruggehaald. Laten we gewoon bij de feiten blijven: verdienen is niet relevant in deze sport. Het gaat er om dat je binnen de spelregels als eerste finisht. Ingewikkelder is het niet.
    02-09-2023 17:44
    Mooi gesproken!!
    02-09-2023 18:21
    En zo is het!
    02-09-2023 19:28
    De spijker op zijn kop
02-09-2023 17:42
Evenepoel op z'n Indurains met een hels tempo. Mss wel de de beste tactiek tegen het drietal dat z'n numeriek overwicht daardoor eigenlijk niet kan uitspelen. In het beste geval lossen ze, in het slechtste geval verliest hij boni's. Dat was de trade-off. Maar belangrijker is dat hij weer op niveau is. En hij staat nog altijd voor Rog en Vin na 2,5 aankomsten bergop.
02-09-2023 17:30
Een sterke Evenepoel, zonder twijfel
    02-09-2023 17:37
    Maar waarom zo met je krachten gooien? Heeft echt 0.0 nut.
    02-09-2023 17:57
    Selmar, remco houdt het tempo hoog omdat hij anders bestookt werd met demarrages van de drie jumbo's... Een strak tempo ligt hem veel beter dan tempowisselingen. Is nu toch niet zo'n moeilijk te begrijpen tactiek? 100% nuttig dus, het heeft gewerkt
    02-09-2023 18:49
    @Delaon, o, maar dan was Gesink de sterkste, heb je gezien hoe die op kop aan het rijden was?
    02-09-2023 18:52
    [i]Edit redactie: Niet doen![/i]
02-09-2023 17:32
Roglic nog nooit zo uitgelaten gezien bij een overwinning.

Evenepoel erg sterk zeg, benieuwd hoe ze hier bij JV op evalueren

En Kuss rood - wat leuk!
    02-09-2023 17:34
    Inderdaad, kan al een jaar niet meer lachen na een overwinning, juicht zelfs niet meer… Dan kan ik me niet van de indruk ontdoen dat dit zegegebaar en viering zuiver smoelentrekkerij is.
02-09-2023 17:35
Kijk en luister nooit naar de Nederlandse televisie en altijd naar de Belg en ben dan in het bijzonder fan van José de Cauwer. Maar het Belgische commentaar in de Vuelta is wel in extreme mate de Remco evenepoel show aan het worden. En dat in een etappe waarin Roglic wint en Kuss de rode trui pakt. Goede prestatie van Rev, maar JV maakt op dit moment de dienst uit. Iets objectiever commentaar zou best mogen. Maar ik blijf gewoon naar de Belg kijken hoor.
    02-09-2023 18:08
    Ja,maar je kan het de Belgen niet kwalijk nemen.Zij klampen zich vast aan Remco omdat ze niemand anders hebben. Maar winnen van 3 Jumbo toprenners,daar geloof ik niet in.Hoop wel dat het spannend blijft.
02-09-2023 17:48
Ik snap evenepoel wel. Laat hij het tempo vallen dan springt er steeds iemand van Jumbo weg en moet hij er weer achter aan. Die tempowisselingen dan maak je hem stuk. Dat hard een berg op rijden kan hij eindeloos langz Ik vond het juist wel een goede actie van hem, gezien dat er uiteindelijk maar 3 man in dezelfde tijd eindigt en hij daar gewoon bijzit. 4 seconden verliezen is prima, straks in de tijdrit pakt hij weer één minuut.
    02-09-2023 17:57
    Klopt volledig. Ik raad hem wel aan om samen te spannen met Movistar, want tegen telkens 3 van JVI en UAE wordt het erg moeilijk, zelfs als hij de beste zou blijken zijn.
    02-09-2023 18:38
    Om geen tijd te verliezen was dit de beste tactiek, maar ga dan ook niet zeuren (en ook als fans niet) dat je niet wint.
02-09-2023 17:35
Al maar goed dat Evenepoel volgens sommigen hier "niet goed" is op zo'n beklimmingen als de slotklim van vandaag, want zo'n steile muurtjes daar maken ze hem af....
    02-09-2023 19:23
    Hahaha hoe bedoel je niet goed, kort en stijl kan hij goed aan en hij traint hier altijd. Kent elke centimeter van zijn tweede achtertuin.
02-09-2023 17:36
Krijg je nu weer die klets van Evenepoel de beste renner vandaag maar Roglic hoeft helemaal niks te doen behalve volgen en hem daarna te verslaan in een sprint.
Dat Evenepoel ervoor kiest om na het terughalen van Kuss kopwerk te blijven doen, mag natuurlijk maar dat hoeft hij niet te doen. Dat had hij ook aan een knecht van Jumbo of UAE kunnen overlaten.
    02-09-2023 17:39
    Precies, Harry. Dat gaf ik net ook aan. Ben je de beste man in koers alleen omdat jij het initiatief neemt op de slotklim? Of is de man die achter je makkelijk volgt en dan overtuigend wint in de sprint de sterkste? Of, is Vingegaard die met een zware Tour in de benen redelijk makkelijk volgt de sterkste? Ieder zal er anders naar kijken.
    02-09-2023 19:25
    Hij heeft 7 man niet kunnen lossen, dat zegt genoeg.
02-09-2023 17:36
Evenepoel lijkt hersteld van zijn moeilijke dag, Ayuso & Mas zijn al blij dat ze nog meekunnen, Almeida rijdt altijd en overal op 5 meter achterstand en Roglic wint à la Roglic (dus vrij saai).

Het grootste vraagteken blijft Vingegaard.
02-09-2023 17:31
NCK17, echt? Roglic zat 5 km in het wiel en wint dan in de sprint. Hij was goed, maar niet de beste man in koers.
In elk geval is het duidelijk dat REVs tijdverlies donderdag waarschijnlijk door de valpartij kwam en dat hij zich met TJV kan meten bergop.
    02-09-2023 17:34
    Dat is altijd moeilijk om te zeggen. Ze reden achter Remco aan en aten zijn bordje leeg. Begrijp me niet verkeerd, Remco was zeer sterk. Het is echter moeilijk om te zeggen ‘beste man in koers’ alleen omdat hij het kopwerk deed op de Cati
    02-09-2023 17:44
    Deze klim is toch totaal niet te vergelijken met afgelopen week?
    02-09-2023 18:25
    De slotklim is toch het trainingsparcour van REV, hij noemt het zijn tweede achtertuin. Het is een klim van 3,5km, waarvan hij elke meter kent en gelijk aan de Ardenne is, dus een etappe op maat van hem, snap echt wel dat hij daar had willen winnen en het tempo wilde bepalen, met 17 a 18 procent stijging heb je weinig voordeel als je er achter zit. Morgen een nieuwe dag.
02-09-2023 17:34
Remco je hebt godverdomme ballen aan u lijf
Ga je deze vuelta winnen… vrees ervoor met dat geweldige trio maar wat een waardig kampioen ben je.
Durven verliezen en hierdoor ga je nog heel veel winnen
Startende met dinsdag en dan zien we wel
    02-09-2023 17:40
    Zijn doel is podium en ritwinst en dat ligt nog altijd binnen bereik
02-09-2023 17:55
Wat mij terzijde opvalt: blijkbaar hebben jullie in Nederland de gewoonte om te masturberen als een landgenoot sterk bezig is of wint? Het is niet de eerste keer dat hier commentaren verschijnen dat men de Sporza commentaarcabine gewit heeft, of dat de commentatoren spontaan klaar gekomen waren bij een exploot van Evenepoel. Is dat gangbaar taalgebruik in Nederland? Ik vind het een beetje vulgair. Beetje Flodder-niveau. Lijkt me niet goed voor jullie imago. Toch eens over nadenken. Kan ook zijn dat jullie dat gewoon OK vinden, geef me dan gewoon een minnetje. Weer iets bijgeleerd, dan.
    02-09-2023 19:57
    Zo neerbuigend spreken over anderen is slecht voor uw imago.
02-09-2023 18:52
@Herman-Sven ...sja als je moet kiezen tussen Eurosport en Sporza. Vraag eens aan de NOS waarom ze niet live uitzenden. Wellicht omdat er geen landgenoot meedoet voor knikkers, laat staan kruimels. Jarenlang geen veldrit te zien geweest, totdat Mathieu goed begon te rijden. Hetzelfde met F1, atletiek, motorcross, turnen, enzoverder. Spijtig voor je dat je dan naar Sporza moét kijken, beetje normaal zeker dat de focus daar op Remco en Cian ligt? Max krijgt ook meer aandacht in de races.
    03-09-2023 00:31
    Eindelijk iemand die verstandige taal spreekt
02-09-2023 19:07
@Abeijing Feeniks daar ben je dan....hoezo heeft Evenepoel indruk gemaakt vraag je. Tja, jij zag hem op deze muur toch verpletterd worden door de concurrentie (dit is gewoon zijn ding niet, zelfs een Evenepoel aan 105% kan hier niet mee), dat was ongeveer je teneur. Hij kan er 8 niet afrijden zeg jij, het waren er maar 7, dat vergeef ik je nog maar die 7 anderen konden hem blijkbaar ook niet lossen, het leek erop dat ze hem zelfs niet konden aanvallen, net wat jij zei dat ging gebeuren vandaag. NIET.
02-09-2023 17:37
Mooi om te zien dat Evenepoel sterk reed. Dit is ook werk dat 'm perfect ligt. Als ie de etappe wil winnen moet ie beter leren gokken, maar ik vermoed dat dit de best mogelijke uitkomst was voor hem. Van Roglic kun je veel zeggen. Vandaag vind ik niet z'n mooiste overwinning, maarja, als diegene voor je zo hard blijft rijden, waarom zou je dan niet op deze manier winnen? Evenepoel zal nog wel wat herinneringen aan Catalonië moeten ophalen
02-09-2023 17:43
Ik heb Roglic zelden zo blij gezien met een overwinning? Goed voor hem! Fijn dat Evenepoel terug op niveau is, dat houdt de Vuelta toch spannender. Jumbo nog steeds alles in handen.
02-09-2023 17:51
We mogen blij zijn dat Evenepoel meedoet in deze Vuelta of Jumbo stond nu al op 1,2 en 3. Hopelijk blijft de spanning erin tot het einde!
02-09-2023 18:12
@Selmar Omdat Evenepoel meer baat heeft bij een tempo dan hollen en stilstaan, dat is meer Roglic zijn ding. Nu heeft hij de Jumbo's geen kans gegeven om de beurt aan te vallen.
02-09-2023 17:32
Sporzaduo: Evenepoel was veruit de beste vandaag. Tuurlijk!
    02-09-2023 17:35
    Oh? Wat heb jij dan gezien? Wieltjeszuigen en winnen?
    02-09-2023 17:36
    Volgens mij wel
    02-09-2023 18:07
    Ja en zijn ploeg is in staat de koers te dragen als ie in het rood komt. Ga zijn vader steeds meer snappen. Wat een magere zooi bij SQS
02-09-2023 17:35
Evenepoel de beste man in koers. Maar Kuss is ook goed, en hoe ga je twee en een halve minuut terugpakken op Kuss met Roglic en Vignegaard in je wiel. Dat wordt een heel zware opgave. Als Remco zijn kwade dagen door zijn, zie ik nog wel serieuze strijd.
    02-09-2023 17:37
    En de domste, want waarom zo met je krachten smijten?
02-09-2023 17:37
Toch een beetje benieuwd hoe vlot ze die 2'30" zullen goedmaken op Kuss.
Leuk voor de spanning dat Evenepoel toch niet helemaal KO blijkt want van die 3 UAE-aanklampers zal het waarschijnlijk niet komen (en dat zeg ik zonder beledigende bijklank, het zijn gewoon alledrie die types).
02-09-2023 17:41
Evenepoel zal dit gedaan hebben omdat hij liever een strak tempo heeft, maar helemaal snappen doe ik het niet. Hij was nu een beetje de laatste knechtenwagon in het Jumbo Visma treintje.
02-09-2023 17:49
Okay, het gezeik is weer daar. Over Sporza. Dat hadden we nog niet gehad. Een Belg doet mee voor het podium maar owee als we zouden supporteren, hoor. Heeft dat iets met Calvinisme te maken of zo? En toch blijven kijken, pathetisch eigenlijk. Zelfkastijding of zoiets? Rare lui.
    02-09-2023 18:41
    Uit pure armoede zien de Nederlandse wielerflitsers de overwinningen van de buitenlandse helden van jumbo visma als Nederlandse overwinningen, als dat echt zo is wat dan met de koersen die Mathieu v d p wint ?
02-09-2023 18:00
@Gelei @Chaba denk ook dat dit de beste taktiek was voor Evenepoel. Laat hij Kuss rijden dan is zijn voorsprong nog groter. Na Kuss bijgehaald te hebben niet het tempo laten zakken want dan loop je weer op een counter. Nu is de schade beperkt.
Roglic was trouwens maar wat blij met zijn overwinning, hij twijfelde blijkbaar over zijn vorm.
Evenepoel sterk maar het wordt voor hem een lastige kluif met JV in de driving seat. Hij moet hopen op een fenomenale tijdrit en een slechte dag van JV.
Lenny Martinez logischerwijs tijd verloren maar hij staat er nog mooi bij. Benieuwd hoe hij de tweede week doorkomt.
02-09-2023 18:15
Heerlijk dagje weer ! Remco baas op de klim en primoz die het geweldig afmaakt ! ♡

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine