Vuelta 2023: Geraint Thomas pleit voor eerdere tijdsopname in finale tweede etappe
foto: Cor Vos
zondag 27 augustus 2023 om 10:11

Vuelta 2023: Geraint Thomas pleit voor eerdere tijdsopname in finale tweede etappe

Over de inleidende ploegentijdrit van de Vuelta a España is het laatste woord nog niet gezegd, maar de koers gaat door. Vandaag staat er een verraderlijke etappe op het programma naar Barcelona, met een technische finale. Geraint Thomas houdt zijn hart vast en pleit in zijn podcast Watts Occurring dan ook voor een eerdere tijdsopname.

Ook op dag twee van de Vuelta a España zijn de weergoden de renners niet echt gunstig gezind, en kan het in de finale wel eens gaan regenen. De renners trekken vandaag over een afstand van iets meer dan 180 kilometer van Mataró naar Barcelona. De uitgetekende finale in de stad is behoorlijk technisch, explosief en daardoor verraderlijk, met de beklimming van Montjuïc (2,5 kilometer aan 4,5%) als de absolute scherprechter.

‘Levensgevaarlijke’ afdalingen
Volgens Thomas, een van de favorieten voor de eindzege in de Spaanse ronde, is er een reële kans dat de organisatie zal ingrijpen. De tijden worden normaal altijd opgenomen op drie kilometer van de finish. “Maar ze worden bij slecht weer al op zo’n zes á zeven kilometer van de meet opgemaakt, vlak voordat we aan de plaatselijke lus beginnen. Ik hoop dat de organisatie luistert, want sommige afdalingen zijn anders echt levensgevaarlijk.”

“Het zou in elk geval de meest veilige optie zijn”, is Thomas van mening. De Brit heeft ook gesproken met zijn concurrent en collega Remco Evenepoel en de Belg is eenzelfde mening toegedaan. “Ik heb er met hem over gepraat en hij staat er precies hetzelfde in. Op een bepaald moment de tijden opnemen, is gewoon de beste oplossing. Ik denk eigenlijk dat elke klassementsrenner er zo over denkt.”

RIDE Magazine
27 Reacties
27-08-2023 11:55
@Wouter Hoezo? Hij uit toch op voorhand zijn bezwaar? Da’s toch wat je wou? Patron-waardig?
27-08-2023 11:41
99,9% van dit forum is geen profrenner. Toch meent de meerderheid dat 'ze niet moeten zeuren', 'dat ze zelf verantwoordelijkheid moeten nemen', 'dat ze maar wat langzamer moeten rijden' en zo kan ik nog even door. Als een buitenstaander zulke commentaren had over mijn job, zou ik dat ook niet echt appreciëren, jullie wel?
Just sayin': de mannen hebben gisteren in zeer slechte en gevaarlijke omstandigheden gefietst. Vandaag zit hetzelfde er weer aan te komen. Het is én in de stad, met een gevaarlijk parcours met vele bochten, geen aankomst op een berg. Als profrenners en grote rondewinnaars beweren dat het te gevaarlijk is, dan zal dat ook zo zijn. Zij weten het beter, niet wij achter ons veilig(e) toetsenbord/smartphone.
27-08-2023 11:46
@djerkson -

het is in het moderne wielrennen inderdaad gewoon absurd om nog aankomsten beneden te leggen en een tricky afdaling als scherprechter te gebruiken, kom dan gewoon boven aan en als dat logistiek niet mogelijk is, dan is het geen potentiële aankomst meer
27-08-2023 11:50
Logistiek is zoiets altijd mogelijk, hanteer gewoon een uitrijdzone richting de bussen. Je kunt overal finishen, alleen niet overal de hele tribune etc al die troep neerzetten.
27-08-2023 11:59
als je bezig bent met topsport in een competitieve race, dan is niet voluit gaan geen optie. het is al genant voor je sport indien je atleten uberhaupt voor dergelijke keuzes worden gezet. de veilige optie is niet je remmen dichtknijpen, de veilige optie is om de keuze niet te moeten maken.
27-08-2023 15:20
[i]Edit redactie: Niet doen.[/i]
27-08-2023 11:51
Net wat beelden gezien op twitter... het lijkt me inderdaad zeer verstandig dat de organisatie iets doet met de finale.
27-08-2023 10:42
Zoals ik daarnet al zei: finish bovenop klaar probleem
27-08-2023 11:44
[quote]Ik hoop dat de organisatie luistert, ...[/quote]
Alsof de wedstijdcommissaris naar zijn podcast luistert. De juiste weg is om aan zijn ploegleider te vragen in gesprek te gaan met de Vuelta directeur.
27-08-2023 12:10
Als het echt te gevaarlijk is, kunnen de heren de koers zélf stilleggen. Thomas gaat op kop peloton fietsen, steekt zijn arm op en zegt: " rustaaaag".
27-08-2023 10:54
Waarom niet de tijd opnemen voor de eerste beklimming begint. Daarna lekker op t gemakje de etappe uitpeddelen.
27-08-2023 11:31
Indien ze de finale te gevaarlijk vinden, dan is tijd opnemen op 10 km van de finish bij dit parcours niet de meest eerlijke optie. Ga dan de finish leggen op de top van Montjuic zodat de springveren hun eerlijke kans krijgen om tijd te winnen in een explosieve finale.
    27-08-2023 11:42
    En de goede dalers het niet meer terug kunnen goed maken?
27-08-2023 11:17
Zos
27-08-2023 11:18
Zoals iedere ronde komt het klagen een van van te voren. Al maanden zijn de route boeken klaar, hoor je niemand en een dag van te voren ineens het hoogste woord om de dag erna gewoon van start te gaan.
27-08-2023 10:14
De mening van Roglic en Vingegaard werd niet gevraagd, blijkbaar? Zou wel netjes zijn om met álle favorieten te overleggen.
    27-08-2023 11:14
    Die hebben dan ook nergens een mening over.
    27-08-2023 12:11
    Evenepoel (little bastard) en G liggen mekaar wel. Remco is wel eens langsgekomen in de podcast; vandaar bij G de eerste concullega op de lijst.
27-08-2023 10:17
Hahahahaha - echt kappen hoor.
27-08-2023 11:38
Nog even en de klassementsrenners kunnen beter gewoon thuis blijven, te nat, te steil, te bochtig, te warm, te veel publiek, te veel motoren, te veel uv straling bla bla bla. fietsen kreng, en als het te gevaarlijk is ga je langzamer.
27-08-2023 11:45
G, je hebt ook remmen op je fiets! Je maakt zelf de keuze hoeveel risico je neemt, en niemand anders.

Je kunt er dus voor kiezen om jezelf in de wasmachine te storten om geen tijd te verliezen, en het risico nemen op een serieuze valpartij. Of je kunt er voor kiezen om voorzichtigheid in te bouwen, en dan een mogelijk tijdsverlies voor lief nemen.

En wat ook kan is op op de eerste twee klimmen er een enorme lap op te geven met de sterke Ineos ploeg, zodat er uiteindelijk slechts een pelotonnetje van 50 man over blijft.

Ik ben geen fan van de 3 km regel, en al helemaal niet om daar een 10 km regel van te maken. Tenzij het parcours er dusdanig glad bij ligt dat je ook bij heel voorzichtig rijden gewoon op je muil kunt gaan.
27-08-2023 11:49
@Chippen,
Dalen is net zo goed onderdeel van het wielrennen als klimmen. Net zo goed als sturen en remmen ook onderdeel zijn van de sport. Het is geen WK ZWIFT!

Het zijn de renners die zelf bepalen welke risico's ze willen nemen. Toch?

Tenzij de wegen dusdanig glad zijn of het weer dusdanig slecht dat zelfs met alle voorzichtigheid je nog steeds kunt vallen. Het probleem is echter dat renners niet kiezen voor voorzichtigheid (want je zou maar eens tijd verliezen) en dus het probleem verschuiven naar de organisatie.
    27-08-2023 12:12
    Och jongen toch, je leest de naam Evenepoel en daar is de rode lap en de stier weer, alle gevoel voor logica, rede en empathie kwijt. Hoeveel wielertoeristen zie jij de koersfiets nemen als het pijpenstelen regent/donker is? Geraint Thomas en Evenepoel zijn grote namen, grote rondewinnaars en mannen van intussen vele oorlogen. Als zij stellen dat het te gevaarlijk is om hun job fatsoenlijk uit te oefenen, wie ben jij dan om dat in vraag stellen? Een autoriteit in het peloton? Ik dacht het niet.
27-08-2023 10:35
Wanneer heeft Thomas de tijd op een podcast op te nemen??
    27-08-2023 10:44
    Dat was ook precies de vraag die bij mij als eerste opkwam
    27-08-2023 11:12
    Als je op je kamer zit te lullen tegen een ploegmaat, lijkt het een kleine moeite om even een microfoon aan te zetten.
27-08-2023 10:34
Gadverdamme, na eerder de Giro al te hebben vermoord willen ze vrolijk verder gaan en ook de Vuelta de nek om draaien? Als renner ben je nog altijd zelf volledig verantwoordelijk voor je eigen veiligheid. Als je een afdaling te gevaarlijk vindt kan je ook gewoon besluiten langzamer naar beneden te gaan, niemand houdt je tegen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine