Vuelta 2023: Geraint Thomas pleit voor eerdere tijdsopname in finale tweede etappe
Over de inleidende ploegentijdrit van de Vuelta a España is het laatste woord nog niet gezegd, maar de koers gaat door. Vandaag staat er een verraderlijke etappe op het programma naar Barcelona, met een technische finale. Geraint Thomas houdt zijn hart vast en pleit in zijn podcast Watts Occurring dan ook voor een eerdere tijdsopname.
Ook op dag twee van de Vuelta a España zijn de weergoden de renners niet echt gunstig gezind, en kan het in de finale wel eens gaan regenen. De renners trekken vandaag over een afstand van iets meer dan 180 kilometer van Mataró naar Barcelona. De uitgetekende finale in de stad is behoorlijk technisch, explosief en daardoor verraderlijk, met de beklimming van Montjuïc (2,5 kilometer aan 4,5%) als de absolute scherprechter.
‘Levensgevaarlijke’ afdalingen
Volgens Thomas, een van de favorieten voor de eindzege in de Spaanse ronde, is er een reële kans dat de organisatie zal ingrijpen. De tijden worden normaal altijd opgenomen op drie kilometer van de finish. “Maar ze worden bij slecht weer al op zo’n zes á zeven kilometer van de meet opgemaakt, vlak voordat we aan de plaatselijke lus beginnen. Ik hoop dat de organisatie luistert, want sommige afdalingen zijn anders echt levensgevaarlijk.”
“Het zou in elk geval de meest veilige optie zijn”, is Thomas van mening. De Brit heeft ook gesproken met zijn concurrent en collega Remco Evenepoel en de Belg is eenzelfde mening toegedaan. “Ik heb er met hem over gepraat en hij staat er precies hetzelfde in. Op een bepaald moment de tijden opnemen, is gewoon de beste oplossing. Ik denk eigenlijk dat elke klassementsrenner er zo over denkt.”
Just sayin': de mannen hebben gisteren in zeer slechte en gevaarlijke omstandigheden gefietst. Vandaag zit hetzelfde er weer aan te komen. Het is én in de stad, met een gevaarlijk parcours met vele bochten, geen aankomst op een berg. Als profrenners en grote rondewinnaars beweren dat het te gevaarlijk is, dan zal dat ook zo zijn. Zij weten het beter, niet wij achter ons veilig(e) toetsenbord/smartphone.
het is in het moderne wielrennen inderdaad gewoon absurd om nog aankomsten beneden te leggen en een tricky afdaling als scherprechter te gebruiken, kom dan gewoon boven aan en als dat logistiek niet mogelijk is, dan is het geen potentiële aankomst meer
Alsof de wedstijdcommissaris naar zijn podcast luistert. De juiste weg is om aan zijn ploegleider te vragen in gesprek te gaan met de Vuelta directeur.
Je kunt er dus voor kiezen om jezelf in de wasmachine te storten om geen tijd te verliezen, en het risico nemen op een serieuze valpartij. Of je kunt er voor kiezen om voorzichtigheid in te bouwen, en dan een mogelijk tijdsverlies voor lief nemen.
En wat ook kan is op op de eerste twee klimmen er een enorme lap op te geven met de sterke Ineos ploeg, zodat er uiteindelijk slechts een pelotonnetje van 50 man over blijft.
Ik ben geen fan van de 3 km regel, en al helemaal niet om daar een 10 km regel van te maken. Tenzij het parcours er dusdanig glad bij ligt dat je ook bij heel voorzichtig rijden gewoon op je muil kunt gaan.
Dalen is net zo goed onderdeel van het wielrennen als klimmen. Net zo goed als sturen en remmen ook onderdeel zijn van de sport. Het is geen WK ZWIFT!
Het zijn de renners die zelf bepalen welke risico's ze willen nemen. Toch?
Tenzij de wegen dusdanig glad zijn of het weer dusdanig slecht dat zelfs met alle voorzichtigheid je nog steeds kunt vallen. Het probleem is echter dat renners niet kiezen voor voorzichtigheid (want je zou maar eens tijd verliezen) en dus het probleem verschuiven naar de organisatie.