Vuelta 2021: Fabio Jakobsen sprint naar ritwinst en is helemaal terug

Vuelta 2021: Fabio Jakobsen sprint naar ritwinst en is helemaal terug

foto: La Vuelta / Photo Gomez Sport

dinsdag 17 augustus 2021 om 17:34

Fabio Jakobsen heeft de vierde etappe van de Vuelta a España 2021 gewonnen. De Nederlandse sprinter van Deceuninck-Quick-Step was na ruim 163 kilometer de beste sprinter op de lastige aankomst in Molina de Aragón. Hij versloeg Arnaud Démare. De leidende positie van Rein Taaramäe in het algemeen klassement kwam niet in gevaar, ondanks een val van de Est op twee kilometer van de meet.

Alles wees op een traditionele sprintersrit en dus waren niet veel ploegen happig om mee te zitten in de vroege ontsnapping. Twee wildcardploegen waren dat wel: Burgos-BH stuurde Ángel Madrazo en Carlos Canal mee, terwijl Euskaltel-Euskadi met Joan Bou – geen naam om van te schrikken – een mannetje van voren had. De drie Spanjaarden kregen al snel een voorsprong van vier minuten. In het peloton werd de controle gehandhaafd door de troepen van de nieuwe rode trui Rein Taaramäe, het Belgische Intermarché-Wanty-Gobert.

foto: Cor Vos

Peloton laat vluchters nog wat zwemmen
Met nog honderd kilometer te gaan zette ook Alpecin-Fenix een mannetje bij op kop van het peloton en daar kwam later ook het Groupama-FDJ van Arnaud Démare bij. Bij de enige tussensprint van de dag liet Jasper Philipsen zich even zien. Hij werd verrast door Florian Sénéchal, maar pakte wel tien punten voor het puntenklassement. Door een tempoversnelling in het pak was het verschil met de kopgroep gezakt tot onder de minuut, maar het peloton wilde niet te vroeg een hergroepering.

De sprintersploegen lieten het verschil lange tijd schommelen tussen de 20 en de 50 seconden, maar grepen dertien kilometer voor de finish dan toch Madrazo, Canal en Bou in de kraag. Vervolgens waren het ook de klassementsploegen die hun kopmannen uit de problemen wilden houden in de slotfase. Rein Taaramäe zat wel in het gedrang: hij kwam vlak voor de boog van de twee kilometer ten val, maar werd in dezelfde tijd als de rest van het peloton geplaatst.

Fabio Jakobsen is een klasse apart
Alpecin-Fenix zette Philipsen vooraan af in de trein van Démare, die zich door de straten van Molina de Aragón slingerde. Démare werd ideaal uitgeleid, maar hij werd in de laatste oplopende meters vakkundig en met overmacht gepasseerd door Fabio Jakobsen. Voor de kopman van Deceuninck-Quick-Step is het zijn eerste ritzege in de WorldTour sinds zijn zware valpartij vorig jaar augustus. In de Ronde van Wallonië won Jakobsen al twee keer, hier in de Vuelta bevestigt hij helemaal terug te zijn.

foto: Cor Vos

Jakobsen – die door zijn ritzege nu ook de leider is in het puntenklassement – bleef in de uitslag Démare en Magnus Cort voor. Alberto Dainese werd vierde, voor Michael Matthews. Jasper Philipsen kwam er niet aan te pas en werd slechts negende. Piet Allegaert was de beste Belg op de zesde plaats, nipt voor Jordi Meeus.

Dit artikel delen:

72 Reacties

Alfons Haavers 17 augustus 2021 om 17:35

Zalig zalig zalig, held!

vevie 17 augustus 2021 om 17:37

Mooi, hoor! Is hem gegund! Weer helemaal terug.

Bullfish 17 augustus 2021 om 17:37

Mooi, heel mooi.Ik gun hem dit zo.

Koers 17 augustus 2021 om 17:38

Prachtig! Ik kan me nog goed herinneren hoe penibel het was toen hij gevallen was, en denk dat een boel wielerflitsers, de volgende morgen als eerste op wf keken voor nieuws over zijn situatie. Prachtig om te zien dat hij weer op niveau is en de rit en groen pakt. Nu doorpakken!

rennerske 17 augustus 2021 om 18:18

Inderdaad, destijds met angst en beven alle berichtgeving omtrent die vreselijke val volgend. Dan is dit wel een heel vreugdevol slotakkoord van een jaar revalideren.

Steven_E 17 augustus 2021 om 18:29

Met dank aan Renaat Schotte natuurlijk die binnen de 5minuten op Twitter moest zetten dat Jakobsen gereanimeerd werd. Wat achteraf helemaal onjuist bleek.

Panache 17 augustus 2021 om 19:06

Walgelijke reactie Steven_E.

MichielH 17 augustus 2021 om 23:31

Bedoel je nou de reactie van Renaat of Steven?

Cervezas 17 augustus 2021 om 17:38

kippevel kippevel

thorsen 17 augustus 2021 om 17:40

Mooi mooi mooi !!!

Medicijnman 17 augustus 2021 om 17:40

Morgen weer!

Thijs E 17 augustus 2021 om 17:41

Mooie zege, Demare wordt in de laatste meters een lengte aangesmeerd. Een verhaal voor de eindejaarsjournaals, prachtige slomo recht van voren.

klootje kriekeljon 17 augustus 2021 om 17:41

Prachtig.
Hopelijk denken WF en Lefevere een keer: vandaag even niet, want het draait om Jakobsen.

Silent Hill 17 augustus 2021 om 18:06

Dus begin jij er maar over ?

klootje kriekeljon 17 augustus 2021 om 18:19

Te makkelijk Silent Hill. Het is een serieus verzoek.

Marik 17 augustus 2021 om 17:42

Wat een prachtige overwinning! Forza Fabio!

Maenhout 17 augustus 2021 om 17:43

Fabio was duidelijk de snelste in die laatste meters. Wat een overschot!

tvm 17 augustus 2021 om 17:46

Hij lachte zijn tanden bloot. En Groenewegen ongetwijfeld ook!

Chasse_patate 17 augustus 2021 om 20:15

Ik moest lachen.

Peet Gute 17 augustus 2021 om 17:46

Schitterende sprintzege van Fabio, duidelijk de snelste en sterkste in een sprint licht bergop. Genieten.

r525 17 augustus 2021 om 17:46

Van hoe ver die jongen wel niet moet komen, echt ontzettend knap hoor, en zo gegund!

Ivanoviclover 17 augustus 2021 om 17:46

Ik zou bijna tranen met tuiten wenen, maar kon me nog net inhouden. Wauw. Baas.

Reiger 17 augustus 2021 om 17:49

Dik dik gegund en mooie reacties ook van zijn collega’s in het peloton!

Cervezas 17 augustus 2021 om 17:49

Schitterend om zien hoe hij de film nog eens voor zichzelf afspeelt.

A.M.M. Jonkers 17 augustus 2021 om 17:51

Oppermachtig, wat een genot om te zien!

vroege vlucht 17 augustus 2021 om 17:52

Hele mooie overwinning! Even een vraagje: waarom heeft Fabio een stuk uit zijn wielerhandschoen aan zijn linker hand? (tussen ringvinger en pink). Is dat i.v.m. functiebeperking door zijn val of om beter te kunnen remmen o.i.d.?

Kruisberg 17 augustus 2021 om 19:18

Dank voor je vraag. Ik heb hier geen antwoord op

japio 17 augustus 2021 om 17:53

Wow, fantastisch! Een magisch moment voor allen rondom hem, en toch ook voor de Nederlandse wielersport.

Michelangelo 17 augustus 2021 om 17:55

Mooie overwinning, ik denk dat er niemand is die hem dit niet gunt. Zeker ook als je de oprechte felicitaties van veel van zijn collega’s ziet (ook die in geelzwart).

Aankomst was duidelijk minder lastig dan in het routeboek stond vermeld. Dit was toch gewoon voor de echte sprinters, en niet voor de Matthews-types of zelfs de sprintende klassementsmannen.

Maar maakt de zege niet minder mooi!!

wil 17 augustus 2021 om 18:28

Vanmorgen geloofde niemand hier in hem…. En nu is het het routeboek dat liegt? De rest sterft terwijl Fabio ze op lengtes sprint!

Michelangelo 17 augustus 2021 om 19:13

In de voorbeschouwing was er vooral veel onduidelijkheid over hoe de finish echt liep. Er zou sprake zijn van een lastige finale met een laatste km aan ruim 5% bergop. En een andere versie, die sprak van slechts een laatste lijn met een beperkt stijgingspercentage. Lees de draadjes er maar op na.

En in het eerste geval zou ik sprinters als Jakobsen geen schijn van kans geven. In het laatste geval wel. En het laatste bleek het geval…

Ronellenfitsch 17 augustus 2021 om 17:55

Prachtig, zo gegund!

Guushovd 17 augustus 2021 om 17:59

Ik merk dat zelfs bij mijzelf iets van mij afvalt en ik ben alleen een toeschouwer. Na live de gewraakte etappe van Polen te hebben gezien en de angstige uren en dagen daarna. Met dan ook nog eens het verhaal met de rol van Groenewegen, dat maar bleef terugkomen.

Dit is meer dan een etappe overwinning, dit helpt een verschrikkelijk verhaal afsluiten.

Franco Ballerini 17 augustus 2021 om 18:13

Ik hoop met je mee vwb het afsluiten van dit verhaal, zonder juridische staartjes.

Reiger 17 augustus 2021 om 18:31

Er is natuurlijk nog steeds een schadepost van een verloren jaar met salaris dat wel betaald is maar waarvoor niet is geleverd. Dat Jakobsen nu weer de mogelijkheid heeft om zich financieel onafhankelijk te fietsen de komende jaren is een grote zorg minder. Ook voor een partij die een eventuele schadevergoeding moet gaan betalen. Wellicht komen ze er uit zonder dat er ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Ook al omdat ze nog steeds hetzelfde management hebben.

Guushovd 17 augustus 2021 om 18:36

Geen zin om het daar over te hebben. Dat is iets voor juristen enzo. Ik ben vooral blij dat we hier nu zijn.

rennerske 17 augustus 2021 om 18:52

@Guushovd
Mooi verwoord.

Franco Ballerini 17 augustus 2021 om 19:44

@Reiger: inderdaad, onderling schikken en weer verder.

Jacco van Stierop 17 augustus 2021 om 17:59

Definitieve bevestiging dat Jakobsen écht terug is, fantastisch! Het was ook nog eens een ijzersterke sprint die hij reed, na heel goed door zijn ploeg te zijn afgezet.
Sterkste man vandaag, simpel.

Cervezas 17 augustus 2021 om 18:19

Hij neemt bergop gewoon de maat van een gelanceerde Démare.
Heuvelsprinters Matthews, Aranburu en Cort Nielsen het tandvlees etalerend, stierven in het wiel.

Romāns Vainšteins 17 augustus 2021 om 17:59

Tegen het onvoorstelbare aan, ik had dit nooit zo snel zien gebeuren. Nog geen jaar geleden op een haar na dood. Sjongejonge.

Ronellenfitsch 17 augustus 2021 om 18:03

Mooi omschreven, zoiets dacht ik ook. Dit is niet ‘gewoon’ mooi, bijna onvoorstelbaar.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair