fbpx

Vuelta 2020: Kruijswijk kopman Jumbo-Visma, Roglic verdedigt titel niet

dinsdag 17 december 2019 om 21:16
Vuelta 2020: Kruijswijk kopman Jumbo-Visma, Roglic verdedigt titel niet

Steven Kruijswijk - foto: Cor Vos

Team Jumbo-Visma kiest volgend jaar voor Steven Kruijswijk als kopman in de Vuelta a España. Het team meldt dat de Brabander volgend jaar als kopman wordt uitgespeeld in de Spaanse rittenkoers.

“Ik zie het als een mooie kans om te proberen in de Vuelta op het podium te komen”, aldus Kruijswijk, die in 2018 al eens vierde werd. “Elke grote ronde die in Nederland start, heeft toch wat extra’s voor ons als Nederlandse ploeg. Voor mij steken er twee etappes echt bovenuit. De etappe met de finish op de Tourmalet en op de Angliru. Dat zijn beklimmingen die ik allebei ken. Dat zijn wel ritten die mij goed liggen en op mijn lijf zijn geschreven”, klinkt het.

Met Primoz Roglic heeft de Nederlandse formatie volgend seizoen ook de titelverdediger in de gelederen. Volgens Nu.nl zal de Sloveen de Spaanse rittenkoers echter overslaan. Team Jumbo-Visma maakt aanstaande vrijdag tijdens de teampresentatie bekend welke kopmannen het uitspeelt in de drie grote rondes.

Dit artikel delen:

45 Reacties

Scibby 17 december 2019 om 21:30

Lijkt erop dat er goed gecoached is als Kruijswijk genoegen neemt met de vuelta, dan wordt het wordt het waarschijnlijk dumoulin Giro en Roglic voor de tour. Wordt een leuk jaartje zo.

Krul 17 december 2019 om 21:56

Heeft iemand een update hoe het met het herstel van Tommeke gaat? Giro is haalbaar?

roeleur 17 december 2019 om 21:57

Zou het een minder leuk jaar vinden. Dumoulin heeft de Giro al op zak en is de enige Nederlandse eindzegekandidaat voor een Touroverwinning. Rijdt bovendien voor een NL-sponsor. NL gaat voor Roglic niet naar De avondetappe kijken.

bartp25 17 december 2019 om 22:10

Verwacht ik ook zeker omdat dumoulin ook naar de spelen wil gaan. Benieuwd waar ze Groenewegen uit spelen

Brabander 18 december 2019 om 00:21

Nou zeg @roelie. Wat een chauvinisme weer. Jumbo is niet het nationale team van Nederland hè? Misschien dat dat wel een bietje zo voelt, maar ze willen uiteindelijk gewoon de Tour winnen en met Roglič denken ze daar de meeste kans op te maken. Een mening die ik ook deel

john 18 december 2019 om 09:07

Oei Oei dat gaan ze voelen bij de NOS als Rouleur niet na de avond etappe kijkt

WernerFranke 17 december 2019 om 21:40

Oei warm weer en steile muren…

ChefSpijker 17 december 2019 om 21:46

En een slotweek van niks.

Crevaison 17 december 2019 om 21:41

Waaruit blijkt eigenlijk dat Roglic zeker niet start in de Vuelta?

stark72 17 december 2019 om 21:49

Je betaalt toch geen miljoenen voor Dumoulin om hem dan in een B-ronde als de Giro op te stellen.
Ja natuurlijk is de Giro wel een mooie ronde maar qua belang steekt de Tour er nog zo ver bovenuit.

Brabander 18 december 2019 om 00:22

Lijkt me vrij logisch toch?

klootje kriekeljon 18 december 2019 om 07:58

Nee is niet logisch. Mocht Tom de Giro rijden dan kun je daar zeker sportieve kritiek op hebben. Klein, klein smetje op zijn kampioenenstatus.

Gijs Janssen 18 december 2019 om 09:01

@stark&klootje
Volgens mij heeft Dumoulin geen resultaten gereden (mede door zijn knie) vorig jaar. Hoe kun je dan zeggen dat hij absolute kopman moet zijn in de Tour. Of weten jullie meer dan ik over zijn volledig herstel?
Dat hij zich eerst maar weer bewijst Nederlands uithang bord of niet…

Met Roglic hebben ze in ieder geval een zekerheidje als je zijn afgelopen seizoen bekijkt.
Daarbij heb ik het idee dat Roglic liever de Tour wint dan naar de OS gaat.
Bij Tom weet je zeker dat hij naar de OS wil.

john 18 december 2019 om 09:09

stark72,hoe groot zou de belangstelling zijn als de Tour in Mei gereden werd, en de Giro in Juli ,ik denk dat er dan ook niemand stond te kijken

klootje kriekeljon 18 december 2019 om 17:18

Dumoulin heeft zich al bewezen en bevestigd. Vreemde ploegleider die geen vertrouwen in hem zou hebben.

Dat is wel heel simplistisch gesteld. Wat nou als de Giro en Tour zich andersom ontwikkeld zouden hebben. Dat kun je beter stellen.

52voor11achter 17 december 2019 om 21:57

Roglic en Dumoulin Giro en alledrie Tour?

Krul 17 december 2019 om 21:59

Als Steven de Vuelta doet kan hij toch ook prima de Giro er nog bij doen? Die zijn beide toch redelijk makkelijk te combineren op hoog niveau? In de voorbereiding gebeurd altijd nog zoveel dat het een jammer seizoen zou zijn om volledig op de Vuelta te richten en dan de kans lopen dat er in Augustus een blessure wordt opgelopen en het seizoen in niks eindigt.

tendam 17 december 2019 om 22:13

Hij zegt toch niet dat hij alleen de Vuelta gaat rijden? Ik gok dat hij de Tour rijdt in steun voor Roglic.

52voor11achter 17 december 2019 om 22:06

Kruijswijk
Dumoulin
Groenewegen
Oomen
Van der Poel
Poels
Jakobsen
Mollema
Kelderman
Bol
Teunissen
Van Baarle
Jongens, jongens wat een weelde staat er volgend jaar weer voor ons klaar om er een pracht seizoen van te maken.

Chasse_patate 18 december 2019 om 08:13

Dan vergeet je Terpstra nog!

Thoin 18 december 2019 om 09:37

en Van Poppel gaat ook zijn koersen winnen bij Wanty

Veloburto 18 december 2019 om 09:52

En je hebt maar 1 Bol in je lijstje!

Panache 17 december 2019 om 22:16

Zou mooi zijn wanneer Kruijswijk echt een topvorm en piek van zijn seizoen legt in de Vuelta. Roglic deed het ook zo na de Giro. Er is in de Vuelta weinig tegenstand die kwaliteit, ervaring én topvorm kunnen combineren. Tegen uitgepierde toppers (na Tour/OS) en talentvolle (maar niet 3 weken stabiele) renners, heeft een Kruijswijk die bewust piekt gewoon winstkansen in de Vuelta.

Sammysosa 18 december 2019 om 14:13

Precies dit. Bovendien, weinig ITT, zelfs met compensatiebergje op het eind. Voor de Vuelta’s doen weinig muren, maar 4 of 5 keer een lange, redelijk gelijkmatige maar steile klim als sluitstuk. Die behoort met een goede voorbereiding tot de topfavorieten in de Vuelta, wie er ook aan de start staan!

Walter van Rijswijk 17 december 2019 om 22:32

Giro: Primoz/Steven/Dylan
Tour: Tom/Primoz
Vuelta: Steven/Tom/Dylan

Lijkt mij een prima verdeling van krachten.
Het wordt een jaar om je vingers bij af te likken.

MollemaFanatic 17 december 2019 om 23:13

Op zich prima verdeling maar je kan Roglic nu niet de tour laten rijden. Die verdient hij nu ook. Daarmee bedoel ik dus in zijn beste vorm en niet eerst de Giro. Momenteel met zekerheid de beste renner!
Ik denk en hoop:
Tom en Stevie de Giro
Primoz en Tom de Tour
Stevie en Primoz de Vuelta

Kopman en sub zoals eerste en 2de weergegeven.

Alle 3 de tour zal echt baas zijn. Maja de spelen he. Primoz wil echt voor de tour. En Stevie niets op de spelen te zoeken(Geen afmaker). Tom wel!

Pascal De Kooning 17 december 2019 om 22:49

Ik denk Roglic kopman in Giro, Dumoulin in de Tour en Kruijswijk in de Vuelta. Denk dat Kruijswijk ook nog als schaduwkopman zal starten in de Giro. Denk dat Groenewegen de Giro en de Vuelta zal rijden.

Chasse_patate 18 december 2019 om 08:15

Dit gaat hem sowieso niet worden.

Titaantje 17 december 2019 om 23:17

Dumoulin gaat natuurlijk nooit Tour + Vuelta doen met ook nog de OS daartussene n het WK erna.

KennyKlimmen 17 december 2019 om 23:42

Wat Pascal zegt …

Jungle Man 18 december 2019 om 00:08

Ik denk
Dumoulin / Kruiswijk – Giro
Roglic / Groenewegen – Tour
Kruiswijk / Kuss – Vuelta

Dan vind ik de tour het minst interessant om Tjv te volgen

Scott Sunderland 18 december 2019 om 00:11

Ok ik doe volgende voorspelling :

Giro : Dumoulin
Tour : Roglic, Kruijswijk als helper
Vuelta : Kruijswijk

Ik denk dus dat zowel Dumoulin als Roglic maar één grote ronde gaan rijden.

Oh ja en Groenewegen gaat gewoon naar de Tour en wellicht ook de Vuelta.

lathumnees 18 december 2019 om 02:02

Kruiswijk heeft weinig te zoeken in de Tour. Geen lange beklimmingen boven de 2.000 meter waar hij t best tot z’n recht komt. Dus ook als helper kan hij daar weinig betekenen. De Giro daarentegen… Kolfje naar z’n hand. Giro- Vuelta combi is daarnaast perfect te combineren.

EricV 18 december 2019 om 06:17

Mooi tom en roglic beide naar de tour en 1 vd subtoppers als kopman in de giro

Glorious 18 december 2019 om 07:49

Jumbo-Visma had wel iets sterker mogen zijn in de breedte. 29 renners en misschien semi extra sprintertje erbij.

Maar wat een mooie ploeg en fijne contracten hebben ze al!

ghostwriter 18 december 2019 om 13:36

Jumbo-Visma is in de breedte al ongelofelijk sterk voor een ploeg die niet het budget heeft van Ineos. Ze hebben veel goede renners voor de tweede lijn zowel qua klimmers (Bennett, Tolhoek, Kuss, De Plus, etc.). Ik zie ook niet in waarom ze een tweede sprinter nodig zouden hebben terwijl ze naast Groenewegen met Teunissen en Van Aert al twee mannen hebben die behoorlijk rap kunnen aankomen. Ik denk dat ze niet eens de ruimte hebben voor een tweede sprinter (die dan ook een sprinttrein nodig heeft en een programma waarin hij als kopman kan worden uitgespeeld).

Yeez 18 december 2019 om 08:35

Dumoulin:giro-spelen-wk
Roglic:tour-spelen-wk
Kruijswijk:tour(knecht)-vuelta
Bennett:giro-vuelta
De plus:tour-spelen-wk Gesink:giro-tour

skylimit 18 december 2019 om 09:25

Ach, een leeglopend zwembadje of ander obstakel en alle speculaties over hoe mooi het kan worden, kunnen weer de prullenbak in.
We gaan het wel zien, zodra ze weer beginnen te fietsen vanaf Down Under hoe de vlaggen er voor staan.

Veloburto 18 december 2019 om 09:54

Eigenlijk zou Jumbo gewoon Ineos-stijl met Dumo, Kruijswijk, Gesink, Kuss, De Plus, Martin, Van Aert in dienst van Roglic moeten gaan rijden. Dan wint hij zeker de tour

Samlambeej 18 december 2019 om 12:55

Klinkt leuk! “Ineos-stijl”

ghostwriter 18 december 2019 om 13:38

Ik denk dat Roglic een grotere kans heeft om de Tour te winnen als Dumoulin als zijn co-kopman de Tour rijdt. Dan kan Jumbo-Visma tactisch namelijk veel meer dan als Dumoulin in dienst van Roglic de Tour zou rijden. Roglic en Dumoulin maar om en om de andere kopmannen aanvallen zodat de ander in het wiel van de grootste concurrenten kan blijven.

Jean Dumas 18 december 2019 om 10:15

Ik zou Kruijswijk wel in de Giro willen zien, en dat is planningstechnisch voor zijn Vuelta ook het verstandigste. Maar voor de Tour van Roglic is Kruijswijk in de Tour het beste.
Sterker nog: Dumoulin en Roglic samen in de Tour, maar ik denk niet dat dat zal gebeuren.

roeleur 18 december 2019 om 12:54

Nou @Brabo, topsport ís chauvinisme en de Tour is in de jaren vijftig en zestig populair geworden vooral door landenteams. Ook Peter Post had dat (met een buitenlandse sponsor) heel goed door. Het Bou en Lau effect bv. zie ik niet optreden met een Rog en Lau hoog in het klassement. En dat chauvinisme is ook goed voor de NL-sponsor. https://www.wielerflits.nl/nieuws/giro-2019-kijkcijfers-eurosport-dalen-in-nederland/comment-page-2/?fbclid=IwAR1dimrocyTDLB5c2DOnU0zYOuXAzlYjk1T176KkPyt-QEWUyvchO8P9kls

Samlambeej 18 december 2019 om 12:57

Wie is Flor? Floranus? Floris De Tier? Florian Sénéchal? Rijden die klassement?

roeleur 18 december 2019 om 13:51

@Samlambeej Foutje bedankt. Bedoelde nog een Lau.