Vuelta 2017: Yves Lampaert verrast peloton
Foto: Sirotti
zondag 20 augustus 2017 om 17:26

Vuelta 2017: Yves Lampaert verrast peloton

Yves Lampaert heeft in de Vuelta a España de etappe naar Gruissan gewonnen. De renner van Quick-Step Floors won na een rit van 203,4 kilometer dankzij een late uitval in de slotfase. Matteo Trentin maakte het feest voor de Belgische formatie compleet door op een tweede plaats te eindigen. Lampaert neemt bovendien de leiderstrui over van Rohan Dennis.

De tweede rit op Frans grondgebied verliep volgens een a-typisch scenario. Angst voor waaiers zorgde voor een hoog tempo en een gesloten peloton. Die angst leek terecht, toen op 74 kilometer van het einde het peloton op initiatief van Trek-Segafredo in verschillende stukken uiteen viel. Toen Sky en Astana het initiatief overnamen, werd het tempo gedrukt. Chris Froome raakte na een wielwissel achterop, maar kon vrij snel terugkeren.

Op zestig kilometer van het einde was er een valpartij, waarbij onder meer Michel Kreder betrokken was. Anass Ait El Abdia en Javier Moreno waren er het ergste aan toe. Beide renners moesten de Vuelta noodgedwongen verlaten.

Op 49 kilometer van het einde moest het peloton halt houden toen het gedwongen werd te wachten voor een spoorwegovergang. Het peloton leek af te stevenen op de eerste massasprint van deze Vuelta. Op twee kilometer van het einde plaatsten enkele renners van Quick-Step een versnelling, waardoor er scheuren in het peloton ontstonden. Yves Lampaert plaatste in de slotfase een demarrage. Deze bleek sterk genoeg om als eerste de finish te passeren. Als bonus ontvangt hij de leiderstrui. Hij is daarmee de eerste Belg in zeven jaar die aan de leiding staat in de Vuelta.

Steven Kruijswijk verloor in de finale de aansluiting. Hij verloor 13 seconden op de eerste groep, waarin onder meer Wout Poels en Wilco Kelderman zaten.

RIDE Magazine
136 Reacties
20-08-2017 22:31
Blocken zeker niet en blijkens de reacties houdt sooike het hier gelukkig wat scherper.
Velen voelen zich als TLJ liefhebber enigszins geschofferd door sooike en het is inderdaad moeilijk om kritiek op je favoriete ploeg te kunnen verdragen.
Advies aan sooike is wel om alleen te posten als er een echte aanleiding is en niet een bekende naam uit de Achterhoek voorbij komt of de kleur geel/zwart opdoemt
Dus bij positieve zaken die er ook voldoende zijn en ook bij het foute koersverloop dat soms bewust maar meestal onbewust zich voltrekt.
20-08-2017 22:32
@spruch
Meerdere ploegen is het aan te rekenen, de hele dag attent koersen tot 3 km voor de finish, de ganse dag alert van voren willen rijden kost ook energie en er kan er maar een de slimste zijn.
Kritiek is niet altijd negatief maar Steven op bijna een minuut vd ak renners lijkt al bijna onoverbrugbaar, rekenen om seconden hoort ook bij het spel.
@sooike
Met parcourskennis ga je niet harder rijden, de trein leek gewoon op toen de snelheid richting 60 ging.
20-08-2017 22:37
Wat triest is sooike, is dat jij het bent die een obsessie hebt met TLJ en elke gelegenheid aangrijpt om in enorm zware bewoordingen kritiek te uiten op TLJ, vooral wanneer de omstandigheden daar totaal niet om vragen. Vandaag verliest Kruiswijk 5(!) seconden op Froome en massa's andere kopmannen zaten bij hem in de groep. Laat je nakijken. Echt.
20-08-2017 22:45
Waarom is Sooike hier weer de gebeten hond? Er zijn er meer die dit schrijven, zie Chasse-Patate b.v., en zeg nou zelf: een beetje gelijk heeft hij toch wel?
20-08-2017 22:51
Is het toeval dat enkele mannen op leeftijd zoals sooike en "de oudste" en ook ik het een beetje eens zijn vanavond? :p
20-08-2017 23:00
Hier evenzo simplex! En de 40 nog niet gepasseerd :)
20-08-2017 23:06
Sooike +1
Ik zie ook wat hem niet zint aan lottojumbo. Om eerlijk te zijn zag ik dat ook al in de Menchov jaren en het uit koers halen van Rasmussen. En in het terug halen van Boom als kopman voor de kasseiklassiekers. En zelfs in de val van Kruiswijk in de giro in het rose. Er ontbreekt daar de mentaliteit zoals bij QS. Dylan G. is eigenlijk de enige die een echte winnaarsmentaliteit heeft daar. Maar die had hij al daarvoor. En vroeger had Oscar Freire dat ook. Te vaak is er iets vaags aan de hand voir echte topsport. Overigens had ik graag gezien dat Kruiswijk niet zo suf was geweest om te gaan eten/drinken in de mist op de top. Als hij daarmee had gewacht had hij gewonnen. No doubt.
20-08-2017 23:07
Dat geeft ons oudjes weer moed dat ook de jongeren sooike wel eens begrijpen.
Ja, je kan ook houden van min(der) of zelfs meer van wielersport ongeacht kleur, ploeg, nationaliteit, parate kennis of welk criterium dan ook.
Helaas is ook dat een minderheidsgroep hier op Wielerflits?
20-08-2017 23:18
Schitterende paradoxale wending; aandoenlijk brede bijval waarvan je al weet dat hij niet wordt waargenomen (of wordt vergeten), aangezien als belangrijk motief voor het programma van de steunontvanger nu juist de veronderstelde eenzaamheid van de positie op deze site is aangedragen.
20-08-2017 23:21
@HSV Misschien moet je de vergelijking niet maken tussen Rabo en TLJ. Dat zijn namelijk 2 verschillende werelden. Rabo was top protour destijds en TLJ is onderkant world tour qua budget. Ondanks dat presteren ze al 2 jaar naar behoren. Vorig jaar een fantastische Giro met Kruijswijk, helaas met die val, maar Kruijswijk toonde zich op een fantastische manier. In de Tour vorig jaar was het wel prut, maar de Vuelta met Bennet en Gesink was gewoon goed. Dit jaar een tegenvallende Giro, toch nog met ritzege en 2 fantastische zeges in de Tour met Roglic en Groenewegen.

Ook de opmerking dat alleen Groenewegen alleen de winnaarsmentaliteit heeft is wat kort door de bocht. Gesink is geen veelwinnaar, maar wel een enorme vechter. Jos van Emden hetzelfde verhaal.

De enige renner binnen deze ploeg waar ik echt moeite mee heb is Boom. Die heeft dit seizoen alles zo'n beetje fout gedaan en komt met een misplaatste arrogantie zijn gram halen in de Binckbank tour.
20-08-2017 23:24
@vlek das een diepe;-) Mijn bijval voor Sooike zit em in zijn waarneming en niet zijn positie in de opinies van de WF lezers/reageerders. Iets met inhoud boven vorm.
20-08-2017 23:27
@schipperaar
Klopt, met parkoerskennis ga je niet harder rijden. Maar wel slimmer als je weet hoe b.v. de wind staat ! In mijn tijd, zonder oortjes wel te verstaan, kregen we bij het ontbijt al te horen waar we evt. waaiers konden trekken. Ik heb het idee dat dat bij alle ploegen nog altijd gebeurt in koersen die er toe doen, maar vermoed dat de ploegleiders bij TLJ het ontbijt gebruiken om de hagelslag te testen of de te sterke pindakaas en de niet gare pasta terug te sturen naar de keuken. En verder: leeftijden zijn cijfers , zei mijn hoogbejaarde vader altijd. ik geef hem wat wielerkennis betreft trouwens niet voor de volle honderd procent gelijk !
En route zo meteen richting Frankrijk ! Maar ik ben snel weer terug !
20-08-2017 23:35
Heel gaaf voor Yves Lampaert. Staat mooi op zijn palmares.
20-08-2017 23:39
Ik weet wel zeker dat ze vandaag bij alle ploegen over het waaiergevaar hebben gesproken. Het hele koersverloop is er vandaag tenslotte door gekleurd, zelfs in de eerste nerveuze uren waren de mogelijke waaiers van doorslaggevend belang. TLJ daarin als uitzondering beschouwen lijkt me een twijfelachtige stelling. Ik sluit niet uit dat er argumenten zijn voor die vaststelling, maar wanneer het blijft steken op een karikatuur over sterke pindakaas (!?), kan ik weinig vinden om je inhoudelijk bij aan te sluiten.
20-08-2017 23:39
@frits over van Emden ben ik het met je eens. Dat is een knoest. Gesinks Tour vorig jaar was ongekend maar vooral ondanks het gebruikelijke sfeertje. Hij had een totaal open visie en dat deed t em. Het is een uitstekende renner maar geen echt winnaarstype. Zijn keuze om voor rittenkaper te gaan is denk ik de redding voor zijn loopbaan. En ja Roglic doet het prima. Maar ik maak toch de vergelijking tussrn Rabo en Lottojumbo omdat het feitelijk dezelfde ploeg is. Er zijn mensen weg maar het is dezelfde club zeg maar. Het zit em ook niet in budget alleen. Roompot heeft nog minder maar ik zie ze vaker knokken van voren in de koersen waar ze rijden. Als ik Verhoeven of Jan Boven hoor praten is er iets dat me irriteert. Iets softerigs. Als ik Michel Cornelisse hoor of Patrick L. heb ik die beleving niet. Die vind ik beide recht voor ze raap. Terpstra idem, niks arrogants aan. Gewoon een Noordhollander. Hoor ik Boom san krijg ik de kriebels. Ik hou gewoon meer van knokken en niet lullen maar poetsen. Zoiets.
20-08-2017 23:45
@hessers
"Sooike heeft een kritische mening over LottoNL. LottoNL is mijn favoriete ploeg. Sooike moet geblockt worden."

Pijnlijk als je met die gedachtegang door de wereld wil komen. Niet alle neuzen zullen altijd in dezelfde richting staan en dat is van levensbelang, dat ga je later wel nog ontdekken.
20-08-2017 23:48
Volgens mij kan de ltj jumbo selectie hier wel iemand gebruiken die van de ene waaienaar de andere kan rijden. Of in de finale van een etappe een paar km hard kan knallen.
20-08-2017 23:53
@Hessers
"Of moeten we zo’n notoire zeikerd maar negeren of zelfs blocken van wielerflits?"
"we" na 10 posts....
21-08-2017 00:03
@sooike
Op zichzelf heb ik niks tegen kritisch zijn. Ik kijk zelf ook graag kritisch naar TLJ, omdat ik denk dat ze zeker nog kunnen verbeteren, niet in het laatst de door jou vaak bekritiseerde ploegleiding. Maar zeuren om het zeuren en zoeken naar dingen om te zeuren, vaak ook alleen maar om reacties uit te lokken, vind ik wat triestig overkomen. Niet meer, niet minder.
21-08-2017 00:06
@Wernerfranke - neen ik ben geen Tlj fan; wel fan van wielrennen en als Nederlander een voorkeur voor Nl. wielrenners. Dat mag, al kun je ook gaan voor buitenlandse.
Ik merk dat mijn reactie wat heeft losgemaakt. Ik constateer hooguit dat de reacties van Sooike frequenter zijn als er wat te zaniken valt over de restanten van Rabo. Ik begrijp langzaam dat Sooike iets in t metier heeft gedaan en er zal wel oud zeer zitten met bv N Verhoeven. Geniet toch eens meer van wielrennen ipv vitten op dezelfde rijders. En anders reageer je frustraties elders af. Ik heb persoonlijk respect voor bv Poels na 2012, Dumoulin die met intelligent rijden de giro wint, en ook Gesink die met meer tegenslag dan de meesten hier een behoorlijk palmares bij elkaar fietst
21-08-2017 01:34
Tja bizarre discussie. Laten we vooral kritische meningen blokkeren. Dan ben je niet goed snik.

Lees de bijdragen van Sooike altijd met veel plezier. Er zit altijd wel een kern van waarheid in. En de reacties daarop zijn dan weer geweldig.
21-08-2017 01:57
@oscarito1908 en over welke waarheid heb je het dan... over het hebben bij het ontbijt over de pindakaas of zal de waarheid eerder liggen bij de woorden van Vlek ?? Ik denk dat ze tot die laatste 10km aardig bij de les waren... en toen werd het wat lastiger zonder de echte hardrijders. Uiteindelijk verliest Kruijswijk niet te veel op zijn concurrenten waarvan er ook nog een aantal bij hem in die groep zaten. De echte zware etappes moeten nog komen en veel van de klassementsmannen staan nog aardig bij elkaar in de buurt. Na morgen zullen we meer weten.
21-08-2017 05:36
Sooike levert altijd een goed onderbouwde reactie af en zijn kritiek op TLJ is (bijna) altijd terecht. Bij het management van de ploeg ontbreekt het zo nu en dan aan professionaliteit. Dat heeft niet direct iets te maken met het budget maar met visie/inzicht.
21-08-2017 06:14
Lachwekkend al die veren in de reet van sooike.

Het enige wat hij doet is zeiken op TLJ.
Zijn stukje is altijd hetzelfde in opbouw en bevat altijd kritiek op de ploegleiding en het niet hebben van de juiste mentaliteit.
Vaak "onderbouwd" met zelf verzonnen argumenten.

Hij roept nu ook weer dat de resultaten mager zijn maar in de laatste maand (iets meer), winnen ze 3 ritten op WT niveau waarvan 2 in de Tour, het EK tijdrijden en nog een sprint in Tour de l' Ain.

Vaak als hij weer wat post komen er mensen met reacties waarin argumenten staan maar dan is meneer al weer weg.
21-08-2017 07:41
Zodra de discussie over de persoon gaat en niet over de inhoud, klopt er sowieso iets niet.

Leg nou allemaal gewoon dat vergrootglas een tijdje weg. Volgens mij klonk dit kabaal in het eerste deel van de Tour ook. En wat is daarvan terecht gekomen?

Mamamia waar hebben we het over. Kruijswijk staat een half minuutje achter na een incidentrijke TTT en een waaieretappe. Nou en.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine