Vroege fietswissel nekt Brand: “Als mensen zich aan de regels houden, verpest ik mijn koers niet”

zondag 31 oktober 2021 om 18:57
Vroege fietswissel nekt Brand: “Als mensen zich aan de regels houden, verpest ik mijn koers niet”

foto: Cor Vos

Interview

Lucinda Brand kwam in de Wereldbeker van Overijse als derde over de streep, maar daar had de wereldkampioene een serieuze inhaalrace voor nodig. De wedstrijd was nog maar net onderweg toen de 32-jarige renster de materiaalpost indook om haar fiets met harde banden om te ruilen voor een exemplaar met zachte wielen. Het was echter een drukte van jewelste van begeleiders die rensters stonden op te wachten, waardoor Brand meteen veel plaatsen verloor.

Lucinda, mogen we een beetje kritisch zijn naar jou: waarom wissel je direct na de klim bij de start? Verpest je daar niet je wedstrijd?
“Als mensen daar zich gewoon aan de regels houden, verpest ik mijn wedstrijd niet. Dus je hoeft niet kritisch naar mij te zijn, maar meer kritisch naar een paar ouders. Ik denk dat het meer dan normaal is om hier een tactische keuze te maken en op harde banden te starten, want je hoeft maar één bocht te maken in het veld en dan kun je wisselen naar je fiets. En als de mensen zich gewoon aan de regels houden, is er niets aan de hand.”

Is het in de eerste ronde niet altijd een geharrewar, ook zonder moeilijke ouders?
“Ik denk dat als ik op zachte banden start – je weet zelf hoe goed ik start – ik dan nog veel meer dan normaal in de drukte zit. Dus ik denk dat het helemaal niet zo’n rare keuze was. Het veld lag er in de pit ook beter bij. Maar als je een pit, die drie, vier meter breed is, een halve meter breed gaat maken, dan wordt het lastig.”

Zo je het weer zo hebben gedaan, mocht je het opnieuw mogen doen?
“Ja zeker, absoluut.”

Hoe is het verder met je?
“Best wel oké. Het is een beetje zoeken naar het juiste gevoel. Het zit er wel in, alleen zijn het de puntjes op de i. En met het niveau waarop iedereen rondrijdt, zijn dat heel kritische puntjes. Zeker op een parcours zoals hier, waar techniek ervoor zorgt dat je heel veel krachten spaart, was zeker ook de start lastig omdat je heel erg opgehouden wordt.”

Het niveau is zo hoog dat je je niets meer kunt permitteren hè?
“Nee zeker, absoluut. Dat is een verdienste van onze eigen sport. Maar daar zie je soms ook de andere kant van natuurlijk.”

Wat vind jij van het podium, met twee van zulke jonge rensters?
“Ik vind dat het tijd wordt voor een elite-categorie. Ik las van de week: waarom moet er nog een juniorencategorie komen? Maar dan had ik gewoon de koers gewonnen! (lacht) Je kunt er een beetje een geintje van maken, maar het is natuurlijk gewoon heel goed om te zien dat er zo’n opvolging is – en gelukkig niet alleen uit Nederland.”

Dit artikel delen:

8 Reacties

Mwielerfan 31 oktober 2021 om 19:08

Poe cross laat zich weer van de amateuristische kant zien. Toen dn wout jong was waren er ook al een aantal start incidentjes, ook met Albert, waaruit bleek dat er niemand de wedstrijdleiding in handen had. Nu ook zoiets. Als dit mijn bedrijf of organisatie was zou ik me schamen

Michelangelo 31 oktober 2021 om 20:00

Zag er behoorlijk knullig uit allemaal. En het leek inderdaad niet echt georganiseerd volgens de regels. Maar als de helft van het peloton op het ingenieuze idee komt om meteen te wisselen dan wordt het gewoon druk. Je hebt echter als je gestart bent met 2-3 bar in je banden ook geen keuze meer…

Martijn Arensman 31 oktober 2021 om 20:16

Brand had volgens mij goed met de harde band door kunnen rijden, net als de top3. Op een vettige laag drukt een harde band beter door de toplaag heen.

Michelangelo 31 oktober 2021 om 20:19

Dat vraag ik me dus juist af. Aangezien je iedereen met heel lage bandendruk zag rijden gedurende de wedstrijd.
Benieuwd of er een specialist/ervaringsdeskundige is die daar iets meer over kan zeggen.

Staf V 1 november 2021 om 00:45

Om de juiste band te kiezen moeten we terug gaan naar de ‘oude tijd’ van paard en kar. Als het heel modderig was en ergens in de ondergrond zat er een redelijke harde laag dan reden de boeren met hun paard en kar met smalle wielen die door de modder zakten tot op de harde maar niet stropten, als er helemaal geen harde onder zit dan neem je best een band die ‘boven’ blijft. Een smalle band heeft het voordeel dat die in de modder snijdt en niet wegschuift, natuurlijk moet er dan een harde laag onder zitten.
Tegenwoordig met die Dugasten rijden ze niet meer met smalle banden, daarom ook dat een wegrenner zomaar niet eventjes een cross kan meepikken, je moet echt geoefend zijn om met die ‘slappe’ tuben te rijden of ge verongelukt.

Edwin Jansen 1 november 2021 om 00:08

Wat zijn dat ‘zachte wielen’? ;-)

Cochise 1 november 2021 om 08:07

Zo van die carbon-velgen van 15 jaar geleden waar de stijfheid zo fel uit verdwenen is dat ze lekker meeplooien in de bochten?

Murcia 1 november 2021 om 14:30

Brand moet hier vooral naar zichzelf kijken, een wissel zo vroeg in ronde 1 is met een dik pak vragen om problemen. De absolute topvorm is na haar verkoudheidsklachten er gewoon niet en het niveau van de rest is al weer gestegen. Foutjes maak je dan niet meer zo gemakkelijk goed.

Headlines

Materiaalzone

Populair