Voorbeschouwing: Super 8 Classic 2025 – Visma | Lease a Bike met liefst vijf troefkaarten
Ieder najaar staan er traditiegetrouw een aantal Belgische herfstklassiekers op het programma. Samen met de Tour de Wallonie (afgelopen woensdag) geldt de Super 8 Classic – voorheen bekend als de GP Impanis – op papier als grootste, aangezien zij een 1.Pro-koers zijn uit de UCI ProSeries. Vorig jaar werd Filippo Baroncini de opvolger van Mathieu van der Poel. Wie treden er in hun voetsporen? WielerFlits blikt vooruit!
Historie
Laatste winnaars SUPER 8 Classic
Vorige editie

foto: Cor Vos
In de finale van de Super 8 Classic (21 september 2024) kwam Filippo Baroncini (UAE Emirates, die na een zware val in de jongste Ronde van Polen vocht voor zijn leven) solo aan de finish in Haacht, voor het eerst in zijn professionele carrière. Op zo’n veertien kilometer van de streep demarreerde hij vanuit een selecte leidersgroep van zo’n vijftien renners. Zijn escapade leverde hem een voorsprong van maximaal 21 seconden op, waarmee hij Mathieu van der Poel opvolgde als winnaar van deze 1.Pro-wedstrijd.
.
Direct achter Baroncini ontspon zich een strijd om de tweede plaats. Rick Pluimers (Tudor Pro Cycling) toonde zich – net als Baroncini in eerste instantie in de heuvelzone – opnieuw ijverig: na ploegwerk voor Matteo Trentin probeerde hij op eigen kracht naar de Italiaan toe te rijden, maar hij strandde op de tweede plaats. De jonge Nederlander zette daarmee wel zijn tot dan toe beste resultaat neer als prof. Rui Oliveira sprintte kort achter hem naar plek drie, waarmee het feest voor UAE Emirates compleet was.
Parcours
Het parcours is in grote lijnen hetzelfde als de voorbije jaren. Toch zien we een paar kleine wijzigingen. Zo is de koers dit jaar iets langer – 3,1 kilometer om precies te zijn – en tellen we twee hellingen meer. De finale is dan weer ietsje makkelijker, want de Bosstraat is als laatste helling vervangen door de Hulstbergstraat. Dat betekent dat de laatste helling nu zo’n vijf kilometer verder van de streep ligt. Ook voor het betreden van de finale-omloop zijn er hier en daar een paar kleine wijzigingen opgetreden, maar die veranderingen zullen het koersbeeld niet veranderen.
De start is zoals de laatste jaren opnieuw in Brakel, het geboortedorp van koersdirecteur Peter Van Petegem. De Super 8 Classic is namelijk een ode aan de Zwarte van Brakel én Raymond Impanis. De koers droeg in het verleden ook hun beide namen. Maar hoofdsponsor Brouwerij Haacht gaf in 2023 de koers de naam Super 8 Classic, om hun nieuwe biermerk te promoten. Het mag dan ook geen toeval heten dat de finish van deze koers ook opnieuw ter hoogte is van de brouwerij in Haacht. Maar daar tussenin ligt een parcours dat altijd spanning met zich meebrengt.
Het is namelijk net iets te zwaar om een scenario met een massasprint uit te schrijven, maar net niet zwaar genoeg om jaarlijks de garantie te kunnen geven dat er sowieso een aanvaller wint. Dat is ook terug te zien op de erelijst: de eerste 135 kilometer vallen relatief mee. Het traject gaat dan via de provincies Henegouwen en Waals-Brabant, waarbij de renners al de eerste vijf hellingen tegenkomen. Echter liggen die vaak ver uit elkaar en zijn het ook niet de lastigste hellingen van de dag. Het is pas wanneer de taalgrens weer overschreden wordt, dat het échte zware werk begint.
Dan komen de renners namelijk op de wegen van het memorabele wereldkampioenschap op de weg van 2021, meer bepaald op de Flandrienlus. In een tijdspanne van ruim dertig kilometer verschijnen plots zeven klimmetjes, waaronder tweemaal de welbekende, maar gevreesde Moskesstraat (500 meter kasseien aan 7,2%) en de Smeysberg (600 meter aan 7,9%). Ook de niét in het WK-lus opgenomen Holstheide (800 meter aan 5,9%) staat hier centraal. Dit is het gedeelte van de koers waar aanvallers hun cartouches moeten afschieten om voor winst te gaan.
Na de laatste passage van Holstheide is het nog precies 33 kilometer tot de streep in Haacht. Parallel aan het Nationaal Park De Brabantse Wouden (bekend van het WK Gravel 2024) gaat het uiteindelijk ten zuidwesten van Leuven richting de finish. De Hulstbergstraat net ten noordwesten van Bertem is de laatste hindernis in het slot. Op de open en weinig meanderende wegen in de diepe finale zijn aanvallers eigenlijk altijd wel in het zicht van het ongetwijfeld jagende peloton. De vraag is of zij de kans krijgt om alles nog terug te halen voor een (veredelde) massasprint.
SUPER 8 Classic
- Datum
- zaterdag 20 september 2025
- Categorie
- 1.Pro | Men Elite
- Afstand
- 204.15 KM
- Tijden
- 13:15 - 17:50
- Startplaats
- Brakel
- Finishplaats
- Haacht
Beste renners in koers
Gecombineerde Sprint en Hill Ranking van CyclingFlash
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 |
Favorieten
Zoals hierboven te zien zijn er nogal wat sterke renners aanwezig in de Super 8 Classic 2025. Op basis van hun positie op de Sprint Ranking (50%) en Hill Ranking (50%) van CyclingFlash dankzij hun ratings, zijn bovenstaande tien coureurs op basis van hun kwaliteiten de grootste namen voor het profiel van deze wedstrijd. Toch is het niet zo simpel gezegd dat dit ook de tien topfavorieten voor deze editie zijn, want ook de huidige vorm komt daar bij kijken én voor veel renners ook de lange reis van Canada naar Europa vanwege de GP’s van Québec en Montréal.

foto: Cor Vos
Meer dan een jaar was Arnaud De Lie op de sukkel, waarbij het klassieke voorjaar twee keer in het water viel. In de Tour de France zagen we voor het eerst weer flitsen van de ‘oude’ De Lie en sindsdien is de 23-jarige Waal weer helemaal terug. Eerst moest hij nog genoegen nemen met een tweede plek in de ADAC Cyclassics in Hamburg, maar daarna won hij wel de Renewi Tour door Mathieu van der Poel te verslaan in de slotrit, de Bretagne Classic én woensdag de GP de Wallonie. Lotto heeft haar kopman ein-de-lijk weer aan de praat, Le Taureau is back at the game.
Toch zal de voormalige Belgisch kampioen een hels karwei krijgen om de klus te klaren in de Super 8 Classic. Visma | Lease a Bike komt namelijk met een ijzersterk blok aan het vertrek. Talent Ian Kings rijdt hier dankzij de mixregel, maar de jonge Duitser is de enige van het zestal wie het predikaat aspirant-winnaar niet draagt. Alle overige vijf renners van de ploeg kunnen hier winnen. Voor Wout van Aert is het zijn laatste koers van het seizoen. Hij zal ongetwijfeld zijn jaar willen afsluiten met een knaller. De Belg lijkt in deze Visma-samenstelling de aanvaller met dienst te zijn.

Matthew Brennan – foto: Cor Vos
Dat heeft alles te maken met de aanwezigheid van de razendsnelle Matthew Brennan. Het 20-jarige Britse toptalent is de laatste anderhalve maand in uitstekende doen. In die periode boekte hij ritzeges in de Ronde van Polen, Ronde van Duitsland (twee) en de Ronde van Groot-Brittannië. In die laatste koers was hij wel voornamelijk lead-out voor Olav Kooij, maar het mag duidelijk zijn dat Brennan tussen Brakel en Haacht een parcours op zijn maat vindt. Visma | Lease a Bike kan hem achter de hand houden. Met Tiesj Benoot, Victor Campenaerts en Christophe Laporte is de aanval troef. Ze zullen ongetwijfeld ‘bommen gooien’, een gekende uitspraak van ploegleider Arthur van Dongen.
Als we naar het parcours kijken van de Super 8 Classic en de capaciteiten van Biniam Girmay, kunnen we concluderen dat ook de sterke sprinter uit Eritrea hier goed tot zijn recht komt. De 25-jarige kopman van Intermarché-Wanty kan een zege ook goed gebruiken, want dat is intussen veertien maanden en een week geleden. Toen pakte hij zijn derde ritoverwinning in de Tour de France 2024, maar zo lang is het dus ook al terug. Nu vlotte het niet in de Ronde van Frankrijk, maar daarna zat Girmay wel een paar keer vlakbij de zege. Is het zaterdag dan eindelijk raak?

Girmay is veel meer dan alleen sprinter – foto: Cor Vos
De overgang van Alberto Bettiol van EF Education-EasyPost naar XDS Astana halverwege augustus vorig jaar leek aanvankelijk uit te lopen op een fiasco. De bijna 32-jarige Italiaan haalde eerder dit seizoen zijn niveau niet, maar de laatste weken is hij weer op dreef. Na een zesde plek in de Ronde van Polen volgden ook een achtste plaats in de Renewi Tour en twee top 10-noteringen in Canada afgelopen weekend. Het is een kwestie van tijd alvorens Bettiol de volgende knaller maakt. Met zijn capaciteiten als aanvaller zou dat in de Super 8 Classic goed kunnen.
Bij Uno-X Mobility zijn ze naarstig op zoek naar UCI-punten. Het Noorse ProTeam heeft dit jaar namelijk een flinke inhaalslag gemaakt op de UCI Ranking en ze zijn niet heel ver verwijderd van een WorldTour-licentie voor komend jaar. Een van de renners die hen daarbij goed kan helpen, is Jonas Abrahamsen. Hij is al weken in goeden doen. Zo won hij in de Tour de France de elfde rit naar Toulouse en afgelopen weekend in Québec counterde hij (voor even) Tadej Pogačar. Maar vooral nog: hij won in de tussenliggende periode ook Circuit Franco-Belge en de Muur Classic.

Delettre boort op kop in Parijs-Nice – foto: Cor Vos
In het wielrennen krijg je niet altijd een tweede kans. Gelukkig bood TotalEnergies die wel aan Alexandre Delettre. De 27-jarige Fransman werd in 2021 – net als Girmay overigens – prof bij Delko, maar dat hield al snel op te bestaan. Na twee jaar Cofidis leek zijn profcarrière ten einde na 2023, maar TotalEnergies viste hem weer op begin dit jaar. Met succes, want vooral de voorbije anderhalve week is hij op stoom. In vier Italiaanse eendagsklassiekers eindigde hij steeds in de top-5 van de uitslag. Delettre kan een uitdagend parcours overleven en is snel aan de meet.
De Franse equipe start hier met een sterk collectief. Logisch, want ze zijn ook nog altijd naarstig op zoek naar UCI-punten. Met de huidige stand op de Team Ranking 2025, grijpt de ploeg van Jean-René Bernaudeau naast de gegarandeerde wildcards voor de grote rondes én de WorldTour-klassiekers. Dat terwijl TotalEnergies juist voor die koersen een goede ploeg heeft en Florian Sénéchal er naar verluidt komend jaar ook nog bij komt. Voor deze koers hebben ze aanvallers zat. Sprinter in vorm Emilien Jeannière kunnen ze dus achter de hand houden. De Fransman werd woensdag nog tweede in de GP de Wallonie en vorig jaar vierde in de Super 8 Classic.

Bittner is geen pure sprinter, bewees hij nog maar eens in de Renewi Tour – foto: Cor Vos
Picnic PostNL gokt volledig op Pavel Bittner. De 22-jarige sterke spurter van het Nederlandse team valt de laatste weken eveneens op in de uitslagen. In de Tour de France spurtte hij drie keer naar een top 5-plek, terwijl hij vorig jaar in de Ronde van Spanje wél een ritzege boekte. De afgelopen weken is Bittner ook uitstekend op dreef. Hij werd zesde in de Renewi Tour (geen enkele dag buiten de eerste negen in de uitslag) en afgelopen zondag was alleen Paul Magnier ietsje sneller in de GP de Fourmies. Vroeg of laat moet het toch weer eens raak zijn voor Bittner.
Waar de Tsjech en beide Fransmannen hierboven maar moeilijk kunnen winnen – en eigenkijk geldt dat ook voor Girmay – weet Søren Wærenskjold wél heel goed hoe dat moet. De 25-jarige Noor won aan het begin van het seizoen natuurlijk Omloop Het Nieuwsblad, maar ook de laatste weken drukt hij stevig zijn stempel. Zo pakte Wærenskjold een rit in de Ronde van Denemarken en was hij heer en meester in de Ronde van Duitsland (twee ritzeges, eindwinnaar en alle andere truien ook mee naar huis). Afgelopen zondag sprintte hij naar een zesde plek in de GP de Fourmies.
Outsiders

Jonathan Milan – foto: Cor Vos
In beide scenario’s zijn er ook veel outsiders voor de overwinning. Als we kijken naar de sterkste sprinters, dan valt in ieder geval de naam van Jonathan Milan op. Hij won meerdere etappes en de groene trui in de Tour de France. Nadien reed hij alleen de Ronde van Duitsland, maar daar gaf hij niet thuis. Andere snelle mannen aan het vertrek zijn oud-winnaar Jordi Meeus (2022), Michael Matthews, Nederlands kampioen Danny van Poppel, Rick Pluimers (runner-up van vorig jaar), diens ploegmaats Matteo Trentin en Marius Mayrhofer, Mike Teunissen en Juan Sebastian Molano.
Ook wanneer er een groepje voor de zege strijd, kan er een outsider met de zege aan de haal gaan. Namens TotalEnergies zijn ook Anthony Turgis en Sandy Dujardin in goede vorm, beiden hebben bovendien een goed eindschot. Dat geldt ook voor Quinten Hermans, Jasper Stuyven en Kazachs kampioen Yevgeniy Fedorov. Mocht het ploegenspel in de finale een rol spelen, dan kunnen ook sterke solisten als Fred Wright, Riley Sheehan, Markus Hoelgaard, de sterke Tsjech Mathias Vacek en de eerder genoemden Tiesj Benoot en Victor Campenaerts hun kans ruiken.
De grootste dark horse – maar toch ook weer niet – is Tim Wellens. De Belgisch kampioen rijdt al het gehele jaar op een heel hoog niveau. Woensdagnamiddag werd hij door UAE Emirates XRG nog op de startlijst geplaatst. Afgelopen weekend reed hij opnieuw sterk in het Canadese tweeluik, al laten zijn uitslagen aldaar dat niet echt zien. Maar als hij er vanonder muist in de Super 8 Classic in de diep finale, zijn er maar weinig renners in staat om hem terug te pakken.

Tim Wellens juichte in Carcassonne – foto: Cor Vos
Weer en TV
In Nederland en België staat ons een schitterend weekend qua weer te wachten. Zo ook in Leuven en omstreken, waar het parcours van de Super 8 Classic ons brengt. Het kwik stijgt zaterdagmiddag tot 27 graden Celsius. Er is veel ruimte voor de zon, met af en toe bewolking en zo hier en daar een spat regen. De wind blaast aan windkracht drie uit het zuidwesten, waardoor de wind in de diepe finale schuin in de rug staat. Dat is niet nadelig voor aanvallers.

Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.