Voorbeschouwing: Ronde van Vlaanderen 2024 – Van der Poel voor zijn derde in onthoofde editie?
Van der Poel is topfavoriet voor de Ronde van Vlaanderen - foto: Cor Vos
Zeger Schaeken
zondag 31 maart 2024 om 07:45

Voorbeschouwing: Ronde van Vlaanderen 2024 – Van der Poel voor zijn derde in onthoofde editie?

De heilige Vlaamse wielerweek kent zondag zijn absolute climax; de Vlaamse Hoogmis oftewel de Ronde van Vlaanderen. We zijn inmiddels al aangebroken aan de 108e editie van Vlaanderens Mooiste. Vorig jaar reed Tadej Pogačar iedereen naar huis, maar de Sloveen is er dit jaar niet bij. Na een verschrikkelijke val in Dwars Door Vlaanderen komt ook Wout van Aert niet aan de start en zijn de kansen van Mads Pedersen zwaar gedecimeerd. Mathieu van der Poel kan alleen maar verliezen. WielerFlits blikt vooruit!

Historie

Laatste tien winnaars flag-be Ronde van Vlaandeern
2023: flag-si Tadej Pogačar
2022: flag-nl Mathieu van der Poel
2021: flag-dk Kasper Asgreen
2020: flag-nl Mathieu van der Poel
2019: flag-it Alberto Bettiol
2018: flag-nl Niki Terpstra
2017: flag-be Philippe Gilbert
2016: flag-sk Peter Sagan
2015: flag-no Alexander Kristoff
2014: flag-ch Fabian Cancellara


Laatste editie

Uitslag Ronde van Vlaanderen 2023
1. flag-si Tadej Pogacar (UAE Emirates)
2. flag-nl Mathieu van der Poel (Alpecin-Deceuninck) op 16s
3. flag-dk Mads Pedersen (Trek-Segafredo) op 1m12s
4. flag-be Wout van Aert (Jumbo-Visma) in z.t.
5. flag-us Neilson Powless (EF Education-EasyPost) in z.t.


Parcours

De start van de Ronde van Vlaanderen ligt dit jaar weer in Antwerpen. Na een editie vanuit Brugge heeft de organisatie ervoor gekozen om terug te keren naar de Vlaamse havenstad. Er zijn nog een aantal andere wijzigingen doorgevoerd, grotendeels in de eerste 100 kilometer van de koers. “Dat zijn keuzes in functie van veiligheid. We zoeken nog meer de grote wegen op zodat het peloton ruimte heeft om vaart te maken”, vertelt koersdirecteur Scott Sunderland op de website van de Ronde. Verder zijn de Kortekeer en de Kanarieberg dit jaar niet opgenomen in het parcours. De Kapelleberg is in de plaats gekomen.

Na de start in Antwerpen wacht een tocht van 270,8 kilometer. In die eerste 100 kilometer trekt het peloton door de Dorpen van de Ronde. Dat zijn dit jaar Sint-Niklaas, Hamme, Haaltert, Herzele en Zottegem. Na de passage in dat laatste dorp zullen ze de Vlaamse Ardennen bereiken. Daar kan het dan écht beginnen. De Lippenhovestraat en de Paddestraat zijn na bijna 104 kilometer koersen de eerste hindernissen van de dag.

Vervolgens zullen de renners de gebruikelijke finale van de Ronde van Vlaanderen rijden. Dat betekent dat we na 136 kilometer koersen de eerste passage van de Oude Kwaremont krijgen. Stilvallen zal het dan niet meer doen, aangezien de hellingen elkaar dan snel opvolgen. Zo moeten de Kapelleberg, de de kasseien van de Holleweg, de Wolvenberg, de kasseien van de Kerkgate en de Jagerij, de beklimming van de Molenberg, de Marlboroughstraat, de Berendries en tot slot de Valkenberg in een straal van 30 kilometer bedwongen worden.

De top van de Valkenberg ligt op een kleine 90 kilometer van de streep. Op dat moment hebben de renners goed 180 kilometer afgewerkt, dus de vermoeidheid zal dan zeker te voelen zijn. Toch is het na de Valkenberg een goed moment om te anticiperen. Dat kan ook op de Berg Ten Houte of de Hotond, de volgende hellingen op het parcours. Na de Hotond gaat het voor de tweede keer naar de Oude Kwaremont en vervolgens de – jawel – de Paterberg.

De eerste passage van de Paterberg zorgt altijd voor vuurwerk. Dat heeft veel te maken met het feit dat de Koppenberg er dan aan zit te komen. “We hebben de aanloop naar de Koppenberg meer rechttoe rechtaan gemaakt en we hebben de afdaling en scherpe bocht vlak voor de beklimming eruit gehaald”, geeft de organisatie nog mee. De loodzware Koppenberg is dé plaats waar de favorieten ongetwijfeld zich zullen tonen. Dat daarna de Mariaborrestraat, de Steenbeekdries en Taaienberg in een sneltempo volgen, is alleen maar mooi meegenomen. Na de Taaienberg volgt de Hotond, waarna het nog ongeveer tien kilometer naar de laatste passage van de Oude Kwaremont is.

De kasseien van de Oude Kwaremont – foto: Cor Vos

Die laatste passage van de Oude Kwaremont ligt op 16,7 kilometer van de streep. De verwachting is dat de favorieten hier al het hazenpad hebben gekozen en dat ze voor de voorlaatste keer elkaar het vuur aan de schenen leggen. De voorlaatste keer, want op 13,2 kilometer van de finish duikt ook de Paterberg nog een keer op. Die heuvel is nog geen 400 meter lang en is spek voor de bek van explosievere renners.

Na de top van de Paterberg wachten vlakke kilometers naar Oudenaarde. Dertien kilometer solo rijden is geen makkelijke opgave aangezien de wind er vaak stevig kan opspelen. Als er een grote groep op kop rijdt, dan zal tactiek hier belangrijk zijn. Gebeurt er niks, dan zal er gesprint worden op de brede Minderbroedersstraat in Oudenaarde. Daar wacht na een helse tocht de finish van de 108e editie van de Ronde van Vlaanderen.

Zondag 31 maart: Antwerpen – Oudenaarde (270,8 km)
Start: 10.20 uur
Finish: tussen 16.15 en 16.45 uur

Alle hindernissen in de Ronde van Vlaanderen 2024

Beklimmingen
1. Oude Kwaremont (2.200 meter aan 4%) – Omstreeks 13.35 uur
2. Kapelleberg (1.100 meter aan 5,9%)
3. Wolvenberg (645 meter aan 7,9%)
4. Molenberg (463 meter aan 7%)
5. Marlboroughstraat (2.000 meter aan 3%)
6. Berendries (940 meter aan 7%) – Omstreeks 14.35 uur
7. Valkenberg (540 meter aan 8,1%)
8. Berg Ten Houte (1.100 meter aan 6%)
9. Hotond/Nieuwe Kruisberg (2500 meter aan 5%)

10. Oude Kwaremont (2.200 meter aan 4%) – Omstreeks 15.30 uur
11. Paterberg (360 meter aan 12,9%)
12. Koppenberg (600 meter aan 11,6%) – Omstreeks 15.45 uur
13. Steenbeekdries (700 meter aan 5,3%)
14. Taaienberg (530 meter aan 6,6%)
15. Hotond/Nieuwe Kruisberg (2.500 meter aan 5%)
16. Oude Kwaremont (2.200 meter aan 4%) – Omstreeks 16.25 uur
17. Paterberg (360 meter aan 12,9%) – Omstreeks 16.30 uur

Kasseistroken
1. Lippenhovestraat (1.100 meter)
2. Paddestraat (2.300 meter)
3. Holleweg (900 meter)
4. Kerkgate (2.500 meter)
5. Jagerij (800 meter)
6. Mariaborrestraat (2.400 meter)
7. Stationsberg (600 meter)


Favorieten

Het was al duidelijk dat Mathieu van der Poel de uitgesproken topfavoriet is voor de Ronde van Vlaanderen. De wereldkampioen won vorige week vrijdag op imposante wijze de E3 Saxo Classic. Van der Poel viel aan op de Paterberg en schudde vervolgens een solo van meer dan veertig kilometer uit zijn mouw. Nummers twee en drie Jasper Stuyven en Wout van Aert moesten meer dan een minuut toegeven.

“Dit is na het WK in Glasgow mijn beste niveau ooit”, vertelde Van der Poel na de E3 Saxo Classic. De concurrentie is dus gewaarschuwd. Na Gent-Wevelgem zal Van der Poel misschien iets minder zelfzeker zijn, want daar was hij niet de beste renner in koers. We hebben het echter al vaker gezien dat de Nederlander in zijn laatste koers voor de Ronde van Vlaanderen niet 100% is. Geen reden tot bezorgdheid dus.

Als die bezorgdheid er toch zou zijn, moet Van der Poel even naar zijn vorige prestaties in de Ronde van Vlaanderen gaan kijken. Vierde bij zijn eerste deelname in 2019, eerste in 2020, tweede in 2021, eerste in 2022 en tweede in 2023. Dat is een rijtje om u tegen te zeggen. Als hij voor een derde keer wint, is hij mede-recordhouder. En na de val in Dwars Door Vlaanderen moeten we spijtig genoeg concluderen dat de wereldkampioen eigenlijk alleen maar kan verliezen.

Een ontketende Van der Poel – foto: Cor Vos

Van der Poel kan zondag op steun rekenen van onder meer Søren Kragh Andersen, die een best goede indruk maakte in de E3. Normaal gezien zou ook Jasper Philipsen aan de start komen, maar de Limburger heeft twee dagen voor de koers afgezegd. De winnaar van Milaan-San Remo richt zijn pijlen op Parijs-Roubaix. Gianni Vermeersch is er wel bij, maar het is afwachten hoe hij presteert na zijn valpartij in Dwars Door Vlaanderen.

De grootste tegenstand had Van der Poel mogen verwachten van Wout van Aert. De Belg van Visma | Lease a Bike was op de afspraak in de E3 Saxo Classic, maar ging op een cruciaal moment tegen de vlakte. Van Aert gaf wel een goede indruk, maar een kleine week later sloeg het noodlot opnieuw toe. Hij ging hard onderuit in Dwars door Vlaanderen en moest opgeven. Enkele dagen volgde het harde verdict: gebroken sleutelbeen en gebroken ribben. Een kruis over zijn voorjaar met andere woorden.

Daar stopt het niet voor de Nederlandse ploeg. Christophe Laporte start zondag alvast niet vanwege aanhoudende ziekte en ook de gevallen Jan Tratnik is er niet bij. Tiesj Benoot (gevallen) en Dylan van Baarle (gevallen en ziek) zijn er wel bij, maar de twee lijken niet 100% te zijn. Op dit moment kunnen ze bij Visma | Lease a Bike dus nog niet het blok vormen zoals ze dat vorig jaar deden. Matteo Jorgenson is dan wel weer een echt lichtpunt. De Amerikaan, die Dwars door Vlaanderen won na vlot ploegenspel met Benoot, is bezig aan een zeer goed seizoen en zou misschien zondag – na alle tegenslag van de laatste wedstrijden – alsnog de meubelen kunnen redden.

Matteo Jorgenson maakte al veel indruk dit voorjaar – foto: Cor Vos

Het beste blok dit voorjaar was tot nu toe misschien wel Lidl-Trek. Dat waren ze in de E3 Saxo Classic alvast met zekerheid. Er eindigden vier renners van de Amerikaanse ploeg in de top-11, met Jasper Stuyven op plaats twee als hoogtepunt. De Leuvenaar leek in topvorm te zijn nadat hij ook een goede Milaan-San Remo reed. Maar helaas voor hem was hij ook een van de grote slachtoffers van de val in Dwars Door Vlaanderen. Stuyven brak ook zijn sleutelbeen en zal er zondag dus ook niet bij zijn.

Mads Pedersen lag ook bij die massale val, maar bij hem lijkt de schade enigszins mee te vallen. Voor hem en voor de spanning in de koers is dat positief, want Pedersen is dé man die het vuur aan de schenen moet leggen van Van der Poel bij afwezigheid van Van Aert. In Gent-Wevelgem deed de sterke Deen dat uitstekend, hij klopte er Van der Poel zelfs. Pedersen werd al een keer tweede en een keer derde, vorig jaar, in de Ronde. Tijd voor een eerste plaats?

De uittredende winnaar, Tadej Pogačar, is er natuurlijk niet bij dit jaar. Tim Wellens is de man die het kopmanschap overneemt. Dat heeft de Vlaming de afgelopen koersen met succes gedaan. In Kuurne-Brussel-Kuurne eindigde hij als tweede, in de E3 Saxo Classic werd hij vierde. Wellens is in zeer goede doen, al blijft het voor hem ontzettend moeilijk om een koers te winnen. Hij kan daardoor een van de renners zijn die het van zeer ver gaan proberen.

Mads Pedersen was Mathieu van der Poel te snel af in Gent-Wevelgem – foto: Cor Vos

Dat verwachten we ook bij renners als Matej Mohoric en Stefan Küng. De twee hardrijders, van respectievelijk Bahrain Victorious en Groupama-FDJ, tonen zich quasi altijd in de Ronde van Vlaanderen. De laatste koersen waren ze ook meer dan in orde, al lijken ze beiden nog een aantal procenten te missen. Met Fred Wright en Valentin Madouas hebben ze allebei nog een sterke ploeggenoot die ook kunnen anticiperen, maar beide renners overtuigden tot op heden absoluut niet. In Dwars door Vlaanderen stak Madouas wel heel even zijn neus aan het venster.

Biniam Girmay was misschien wel de verrassing van de E3 Saxo Classic. De renner van Intermarché-Wanty was de laatste tijd volledig verdwenen van het toneel, maar was er opeens bij in de finale afgelopen vrijdag. In het absolute slot was zijn tank wel leeg, maar we hebben goede signalen gezien. Alleen lag ook de Eritreeër van Intermarché-Wanty bij die zware crash in aanloop naar de Kanarieberg tijdens Dwars Door Vlaanderen. Er zijn geen breuken bij hem vastgesteld, maar het is onduidelijk wat voor effect het zal hebben op zijn prestatie dit weekend.

Ook Oier Lazkano toonde zich de laatste weken, al was ook hij op het einde op in de E3. De Spaanse hardrijder speelde te snel alles of niets, maar maakte wel weer indruk. Het zal wel nog maar zijn tweede deelname aan de Ronde zijn. Jhonatan Narváez deelde zijn inspanning in de E3 Saxo Classic wel goed in, wat beloond werd met een zesde plaats. De Ecuadoraan zou de kopman van INEOS Grenadiers zijn, maar viel hard uit in Gent-Wevelgem. Hij heeft een hersenschudding en is er zondag ook al niet bij. Bij de Britse ploeg richten ze nu hun pijlen op Ben Turner, Joshua Tarling en Magnus Sheffield.

Mohoric is altijd een gevaarlijke outsider – foto: Cor Vos

De renners van Soudal Quick-Step maakten nog geen indruk. Julian Alaphilippe en Kasper Asgreen lieten zich wel zien, maar dat was van korte duur. Oud-winnaar Alberto Bettiol was zeer goed in Milaan-San Remo, maar gaf op in de E3 Saxo Classic na een val en kreeg krampen in de finale van Dwars Door Vlaanderen, waar hij wel mee was in de kopgroep. Bettiol is en blijft een enigma.

Verder noteren we nog de namen van Alexander Kristoff (Uno-X Mobility), Dylan Teuns (Israel-Premier Tech), Matteo Trentin (Tudor), Nils Politt (UAE Emirates), Oliver Naesen (Decathlon AG2R La Mondiale), Victor Campenaerts (Lotto Dstny) en Vincenzo Albanese (Arkéa-B&B Hotels). Trentin is iemand waar we wel wat van verwachten. De voormalige Europees kampioen is in goede doen en heeft al meerdere ereplaatsen verzameld in de Ronde.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Mathieu van der Poel
*** Mads Pedersen, Matteo Jorgenson
** Tim Wellens, Stefan Küng, Matej Mohoric
* Dylan van Baarle, Oier Lazkano, Alberto Bettiol, Matteo Trentin

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)


Weer en TV

Flandrien-weer zullen de renners zondag niet echt voorgeschoteld krijgen. Weeronline verwacht wel dat het de hele dag door zal regenen, maar van sterke wind zal er in principe geen sprake zijn. De temperaturen zullen ook best hoog, rond de 16 graden Celsius, liggen.

De Ronde van Vlaanderen is natuurlijk live te volgen op televisie. Sporza, op VRT1, begint al vroeg in de ochtend aan hun uitzending. Hetzelfde geldt voor Eurosport 1. Verder is de koers ook te bekijken via de NOS op NPO1 en de online kanalen van Eurosport.nl en Discovery+. Voor de exacte uitzenduren kan je terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.



Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
94 Reacties
25-03-2024 10:54
Iedere keer als ik het in 2012 aangepaste parcours zie, moet mijn wielerhart toch een beetje huilen. Dit jaar is een dieptepunt wat mij betreft. Ipv een nergens overlappende expeditie door Vlaanderen met óók gewoon de combinatie Oude Kwaremont - Paterberg - Koppenberg, gevolgd door de Molenberg - Haaghoek - Leberg - Berendries, waarna de Muur en de Bosberg het mogen afmaken, krijgen we een nog in het oog springende gekronkel rond Oudenaarde waarbij hele stukken parcours 3 (!) keer worden aangedaan, zonder ook maar verder dan Brakel oostwaarts te komen. Het lijkt wel een omloop.
Vlaanderen is mooi, maar als ik het van een afstand bekijk, is het parcours clownesk en een monument onwaardig. Zeker als je bedenkt wat voor een prachtparcours er neergelegd kán worden, maar ja, we weten allemaal wat helaas de doorslaggevende factor is in deze..
    25-03-2024 13:28
    Volledig eens.

    Het parcours weet er altijd een goede koers met topwinnaar uit te spuwen maar komt niet in de buurt bij wat het voor 2012 was. Kwaremont is een lillijk ding vergeleken met de Muur niet normaal, en dan ook nog eens met groundhoggedoe.
    25-03-2024 17:36
    Helemaal akkoord, maar het klinkt alsof je meer dan een decennium in winterslaap bent geweest. De ergerlijke feiten zijn de ergerlijke feiten en de klok wordt helaas niet teruggedraaid…
    Tracht je een iconische editie als die van 1985 voor te stellen op dit parcours.
    27-03-2024 11:23
    Van alle mismeesterde Rondes sinds 2012 vond ik die van 2017-2019 nog de beste, nl met de passage op de Muur wat altijd tot verbrokkeling leidt (en dat is altijd ten voordele van de veiligheid, nietwaar Flanders Classics?). Maar in 2020 kwam het PR departement van Flanders Classics met het riedeltje dat, wegens de drukke corona kalender, de Ronde moest ingekort worden waardoor er geen plaats meer was voor de Muur.

    We zijn nu 4 jaar later, de Ronde is opnieuw 260km, maar van de Muur is geen sprake meer. Van de feestelijke herintroductie in 2017 is niets meer over. De reden moet je niet ver gaan zoeken. In 2019 (ook start vanuit A'pen) kwam het peloton na 115km aan de 1e Kwaremont. Dit jaar is dat na 136km omdat het voor Flanders Classics beter is om via een aantal omwegen in een paar grotere steden te gaan cashen. Dat het Geraardsbergse stadsbestuur de 50k€ na 2019 niet meer kon ophoesten, helpt natuurlijk ook niet, maar het is duidelijk wat het parcours van de Ronde bepaalt. En het PR naratief pas zich hieraan aan maar zal het er nooit ten gronde over hebben.
    27-03-2024 11:35
    Mooie en ware reacties. Inderdaad zo ga je niet om met historie.
    28-03-2024 02:08
    Vind het meevallen. Eigenlijk vind ik persoonlijk de finale vaak mooier dan over het oude parcours.
    30-03-2024 20:58
    Als ik het me goed kan herinneren wou Geraardsbergen uit principe geen 50.000 Euro neerleggen aan de snelle jongens, want dat zijn 50.000 Euro die niet naar de lokale creche, speelplaats, bibliotheek gaan.
    Dat begrijp ik 100%.
    Maar ik vind ook dat de Ronde zonder de Muur en de Bosberg eigenlijk het Monument van weleer niet meer is.
    Zoals wel vaker zou eigenlijk een groot deel van de specifieke meerwinst van die dag op de een of andere manier terug moeten vloeien naar organisatie, deelnemers en communes.
    Dat is makkekijker gezegd dan gedaan en niemand moet denken dat ie daar rijk van wordt.
25-03-2024 08:53
Toch wel bijzonder in een era met zoveel goede Vlaamse wielrenners we toch al weer meer dan 10 jaar wachten op een Vlaamse winnaar.

Deze gaat voor MvdP zijn mits hij geen tegenslag tegenkomt. Deze koers is op z'n maat gemaakt met zoveel hellingen achter elkaar, vooral het loodzware stuk tussen tweede keer O Kwaremont en Taaienberg is zo loeizwaar.
    25-03-2024 09:16
    Het ironische is een beetje dat het vorige parcours, voor Flanders Classics de Ronde van Vlaanderen onder handen nam, wat minder zwaar en minder op interval-punchers gericht was en Van Aert toch een stuk beter zou liggen.
    25-03-2024 11:39
    Het parcours is dan ook niet aangepast voor of tegen een bepaalde renner en/of land. Was het maar zo, want de realiteit is erger, de enige reden van dit gedrocht van een parcours is geld..
    25-03-2024 17:38
    @Domestique
    Dat bewees hij al ten dele bij de Omloop van twee jaar geleden.
25-03-2024 08:19
MVDP heeft hier echt wel de grootste kans. Met name op de Paterberg zie ik hem iedereen wel losgooien als ze het zo ver laten komen. In een 1vs1 gevecht, waar de rvv meestal op neerkomt op dit parcours, is hij de sterkste.
Als Visma zijn toppers fit aan de start krijgt en zowel Trek als Visma maken er een guerilla-gevecht van waarbij Stuyven(of Pedersen) en Van Aert op het wiel rijden van MVDP en na het counteren van zijn prikken ploegmaats laten vertrekken op de tussenstukken op het moment dat het stilvalt dan is hij wel te kraken.
Een koers is op zijn best als de sterkste renner niet de sterkste ploeg heeft (wat bij Vingegaard en Pogacar in de bergen wel meestal het geval is).
Dit jaar kaarten gekregen voor de VIP-tent op de Kwaremont. Ik beloof plechtig eenieder die bier gooit of anti-supportert aan te spreken.
    25-03-2024 10:55
    Denk dat het wel eens een voordeel voor MvdP kan zijn dat Lidl-trek ook een sterk blok heeft. VLab zeker en Lidl-trek ook wel, hebben aangetoond alleen voor de winst te willen rijden, dus kan Visma niet zomaar Stuyven weg laten rijden met bv Benot en Lidl kan er niet op gokken als Jurgens of DvB weg rijdt met Skujins.
    25-03-2024 11:26
    Mogelijks moet MVDP gokken en enkel reageren als zowel visma als trek een pion meeheeft.
    25-03-2024 11:42
    Ik mag hopen dat we inderdaad een soort van "guerilla-gevecht" gaan zien. Al is dat op dit parcours een stuk minder vanzelfsprekend en wordt er door de huidige toppers sowieso nog amper tactisch gekoerst.

    Voor renners als pakweg Cancellara (en niet te vergeten de neutrale kijkers) moet het best frustrerend zijn om te zien dat de renners van nu gezellig en gezapig met elkaar samen naar de meet rijden alsof de overwinning niet eens zoveel uitmaakt .. de weg is de bestemming.

    Een wedstrijd waarin de kopmannen (WVA/Pedersen en co) als stickers colleren in het wiel van MvdP, zonder ooit 1 keer over te nemen, terwijl zowel zij zelf, als hun ploegmaats slag om slinger proberen wegrijden, lijkt me het enige dat zondag wat spankracht kan brengen. Elk ander scenario is wellicht tenenkrommend.
    26-03-2024 08:54
    Van der Poel is iemand die ook wel durft te verliezen. Als hij zich niet op de voorposten toont kan het maar zo zijn dat Trek en Visma elkaar de (VIP)tent uit mogen vechten en Van der Poel stilletjes op de bagagedrager meedrijft richting Oudenaarde. Om de moegestreden teams in de finale de vernieling in te boren. Ik zou dit persoonlijk geweldig vinden. De machtsblokken richten al hun plannen en pijlen op Van der Poel die vervolgens lekker een poosje aan de zijlijn blijft staan grijnzen en de plannen zo weer in de war schopt.
    26-03-2024 10:30
    Veel plezier @Gibo
    29-03-2024 18:35
    Dit is de ronde van Vlaanderen zoals hij al vanaf het begin met profwielrenners is gereden en profwielrenners doen ook komende zondag mee . Hoezo dan een onthoofde RvV ? Omdat er enkele kopmannen er niet bij zijn ? Raar !!! Er zal n.l nog altijd een volledig parcours gereden moeten worden en alleen de allerbeste/slimste zal zondag winnen .
25-03-2024 11:16
Philipsen zijn ster zou ik aan Skujins geven. Laat die nog maar eens gaan op de Berendries.
    25-03-2024 18:18
    Mijn gedachte, Skujiņš is een zeer gevaarlijke klant.
25-03-2024 08:06
De nederlaag voor Mathieu is alleen maar nog een reden om hem helemaal als topfavoriet te zien. Hij is getergd om te winnen! Meestal na een nederlaag tegen van Aert reed hij hem de wedstrijd erna ook helemaal kapot!
    26-03-2024 20:21
    Lidl-Trek en Visma-LaB, de dreamteam's die met hun "laat ons Mathieu slopen", een geweldige strategie ten uitvoer zullen brengen hé, om hem naar de slachtbank te leiden.
    Geweldig hoevelen in extase gaan over dit scenario en het bij voorbaat al game over lijkt voor Mathieu.

    Nu, dan hoop ik dat Mathieu nét dat doet, wat niemand van hem verwacht en zijn middelvinger
    naar hun omhoogsteekt en gewoon met een smile op zijn gezicht toekijkt hoe Lidl-Trek en Visma-LaB
    de strijd met elkaar aangaan, want ongeacht ze beiden Mathieu willen elimineren.....dat moeten ze onderling ook hoor.
25-03-2024 13:04
Wat TREK betreft : ik denk dat Pedersen zijn ultieme moment gepakt heeft in die vieze, harde NW. Ik zie wel een prachtige kans voor hen om Stuyven a la van Baarle voor de overwinning af te vuren. Zeker wanneer de achtervolging helemaal op het bord van Alpecin komt te liggen. Zowel van Aert als Pedersen zie ik (toch) op het wiel rijden, hopend dat MvdP alles zelf opknappen moet en de helft vd tijd id wind zit.

Overigens heeft die GW er wat mij betreft wel voor gezorgd dat het allemaal (veel) spannender wordt voor de ronde. MvdP is wel diep gegaan daar en stond klapperend & trillend bij de plofkap achteraf. Dat WvA deze koers overgeslagen heeft kan achteraf wel eens een verschil gemaakt hebben.
28-03-2024 14:19
Dit is weer een duidelijk voorbeeld van een te vroeg geplaatste voorbeschouwing. Er is wel wat geëdit, maar het is duidelijk een aangepast verhaal en niet meer een logische voorbeschouwing. Van de reacties met default sortering op populariteit is op deze manier ook geen chocola meer te maken.
    29-03-2024 07:15
    Eens, gewoon wachten met plaatsen tot de laatste koers voorafgaand is verreden. Pederast met 4 sterren zal teveel zijn denk ik
    29-03-2024 11:03
    Leve autocorrect :) :)
25-03-2024 11:45
Ik moet nog maar zien of Pedersen zo sterk in de ronde voor de dag komt als in GW. Hij is een x 2 en 3 geweest maar telkens min of meer uit de vroege vlucht.
GW is niet echt een maatstaaf voor de ronde mijnsinziens, echt een totaal andere koers met minder klimmen. Van Aert was ook al een aantal x sterkste in koers in GW maar de ronde valt dan vaak tegen.
25-03-2024 19:23
Mathieu is de beste, hup Mathieu!!
25-03-2024 12:14
Het jammere van het nieuwe parcours (sinds 2012) is dat meestal een topfavoriet wint. De koers is veel voorspelbaarder geworden.
In het verleden kon er nog wel eens een groepje sprinten om de winst, en kon een renner van tweede garnituur winnen.
Het aantal kanshebbers is flink gereduceerd. Dit jaar zal Matthieu van der Poel, Wout van Aert of Mads Pedersen winnen. De rest is bij voorbaat voor 99% kansloos.
    25-03-2024 12:49
    Totaal niet mee eens. Vond de RvV in de 'Devolder' jaren altijd echt flink onderdoen voor PR qua vermaak en sensatie, het nieuwe parcours maakt de laatste 95km echt een must wachts met altijd verschillende scenario's nog op de loer.
    25-03-2024 14:13
    Dat een middelmatige renner als Devolder twee keer na mekaar de RvV wist te winnen had meer te maken met de overmacht van diens ploeg, en dan vooral de aanwezigheid van Tom Boonen, dan met een relatief 'makkelijk' parcours tov 2012 en later.

    Ik zie ook niet welke "verschillende scenario's" er dan zoal zijn. Uiteindelijk is het nieuwe parcours een beetje vergelijkbaar met de huidige finale van de Waalse Pijl, met als enige verschil dat het moment waarop de beslissing valt daar helemaal op het einde komt, maar het verloop is er ook altijd hetzelfde.
    25-03-2024 17:21
    @Leor: de Waalse Pijl is een massasprint
    25-03-2024 17:35
    Klopt, net als de huidige RvV dus een wedstrijd met maar 1 mogelijk scenario.
    27-03-2024 11:49
    Nou, LeoR 16,

    Devolder wegzetten als een middelmatig renner, is wel kort door de bocht (wat dan met pakweg Terpstra?). Je kan mss 1 keer met wat geluk boven je gewicht boksen en winnen, maar geen 2 jaar op rij. En al zeker niet in de Ronde. Devolder had duidelijk beperkingen: geen sprint en taktisch vrij beperkt. Maar hij was een Ronde hyper-specialist en voor Devolder was net dat de beweegreden om uberhaupt renner te zijn (In grote mate een look-alike van Vanmarcke, maar dan wel met succes). En om met die beperkingen te winnen, had hij maar 1 recept: dubbel zo sterk zijn dan de rest en bijven gaan. Dat doe je niet met een klein motortje. Vooral als een zijsprongetje in het ronderennen je nog een 3e plaats in Zwitserland oplevert.

    Elk jaar maak ik ook graag van de gelegenheid gebruik om de mythe over Boonen's afstoppingswerk in 2008 te doorbreken. En dat is niet moeilijk want de beelden staan op youtube. Hoeveel muren Devolder heeft moeten slopen om opkomende mannen als Nuyens en Flecha (waar Boonen bijkbaar geen antwoord op had) af te slaan, was gewoon absurd.
25-03-2024 17:50
Zou me verbazen als Thieu weer de RVV wint. Dan zou hij namelijk solo moeten aankomen aangezien hij de sprint tegen Van Aert of Pedersen niet wint. En solo aankomen betekent op z'n minst ca 40 sec na de Pater voorsprong hebben op de rest van de favorieten. Zie dat niet gebeuren. Denk Wout dit jaar. Zoveel minder in de E3 was hij niet, gezien de inhaalrace tot op 10 sec na de val op de Kwaremont.
    25-03-2024 18:37
    MVDP heeft Wout al eerder verslagen in de sprint: WK cyclocross èn RVV. Wat Pedersen betreft: laat hem eerst maar eens sprinten na de RVV, die een stuk zwaarder is dan Gent-Wevelgem.
    25-03-2024 20:31
    Sommige mensen hebben wel een heel kort geheugen.

    Pedersen geldt nu opeens als onverslaanbare sprinter na een zware koers. Terwijl hij in San Remo en Glasgow nog de sprint van Pogacar verloor. Frisheid is alles bepalend straks.
    25-03-2024 21:51
    Thieu wint doorgaans een sprint als punch bergop of een korte, felle sprint waarbij hij de eerste aanzet heeft.
    Velen dachten dat het tegen Asgreen kat int bakkie zou zijn. Pedersen, toegegeven in hoogvorm, wint een lange machtssprint. Tegen Van Aert in de cross, eerste aanzet en korte punchy sprint, vanuit min of meer stilstand. Mads en Wout zijn pure machtssprinters die zelfs een pelotonsprint kunnen winnen. Wout zal toch inmiddels wel geleerd hebben na RVV 20?
    Maar accoord, wie is de friste, niet bepaald onbelangrijk.
    26-03-2024 00:02
    Van der Poel kan er toch prima een "machtsprint" van maken - in ieder geval voor zichzelf - door niet op dat kleine juniorverzetje te gaan sprinten?
    26-03-2024 18:10
    Dat is een bijzondere opmerking want hij heeft juist Wout verslagen in een sprint in de RVV. Pedersen gaat een fitte Poel natuurlijk nooit volgen op de langere hellingen. In de E3 moest hij al snel passen. Wout kon met hangen en wurgen mee. En als laatste een inhaalrace all-in terwijl Poel gewoon zijn wattages draait en Wout volledig uitgepierd op 2 min uiteindelijk aankomt. Wout was overduidelijk een stuk minder in de E3. Zegt verder weinig omdat hij net van hoogte stage is. We gaan morgen de echte vorm van Wout vs Pedersen zien. Poel wellicht nog vliegtuig Spanje gepakt om daar wat heuvels aan te vallen bij prettige temperaturen. Het weer in RVV ziet er ook fantastisch uit (15 graden met zon en spatje regen).
    27-03-2024 10:59
    Afgelopen zondag viel er ook wel veel goed voor Pedersen:
    - Van der Poel die een pijl verschiet in de achtervolging op Milan (onnodig imho, zal hij zondag niet snel herhalen)
    - Pedersen met een vrij goeie dag, VDP wat minder
    - VDP die koers maken belangrijker lijkt te vinden dan winnen
    - Last but not least: laatste stroken incl. sprint wind mee. Als Pedersen er een lange sprint van maakt, maar de wind blaast van op de kop, wil ik nog wel ns zien of hij het dusdanig lang volhoudt dat VDP er niet meer uit kan komen.
27-03-2024 21:35
Met het wegvallen van Van Aert en nog maar afwachten hoe Pedersen aan de start verschijnt, kan het weleens een hele open wedstrijd worden. De mindere goden ruiken een waterkansje en zullen daar er ook voor gaan. Alpecin kan niet alles controleren. Alleen tempo hooghouden. En Van der Poel moet er zelf vroeg aan beginnen en is dat dan weer niet te laat? Het is wel zo dat de Ronde zo zwaar is dat de beste wint. Maar als het de rest van het peloton tegen Alpecin is, dan kunnen we weleens een verrassende winnaar krijgen.
    27-03-2024 22:30
    Ja mijn eerste reactie na het wegvallen van een paar toppers en vooral wva was ook dat vdp gemakkelijk zou winnen maar zijn ploeg is niet zo sterk en nu gaat iedereen anticiperen omdat ze weten dat er maar 1-2 ploegen zullen jagen en die zijn niet zo sterk of verzwakt door tegenslagen. De spanningsboog in aanloop naar de wedstrijd is helemaal om zeep maar de wedstrijd zelf kan nog steeds interessant om zien zijn.
    28-03-2024 13:06
    Precies dit. Vergeet niet het koersverloop van vorig jaar. De vroege vlucht werd bijkans door Pogacar en Mathieu in hun eentje teruggepakt. Die eerste is er dus niet bij, wie gaat dat gat opvullen? Kan Alpecin de koers dragen/sturen?
    28-03-2024 15:20
    Laten we hopen op een mooie groep vluchters. Als mannen als Teunissen, Moscon en Senechal denken dat er wat te halen valt, gaat Alpecin er een zware dobber aan krijgen. Zal er vanaf hangen of Lidl-Trek ook onder de huidige omstandigheden volle bak wil gaan.
    30-03-2024 19:21
    Hoe je het ook wendt of keert.. van der Poel is als “fenomeen” het aan zijn stand verplicht om deze ronde (met gedevalueerd deelnemersveld) te winnen.
    Hij zal zelf met nog 100km moeten gaan om in ieder geval voor een flinke schifting te zorgen. Mocht hij hierin geïsoleerd zitten en bv VismaLab met 3 zullen zij het initiatief wel moeten nemen.
27-03-2024 21:37
En de Ronde is zeker niet onthoofd. Alleen een andere soort spanning.
    27-03-2024 21:47
    Welke spanning bedoel je, de spanning met hoeveel minuten Mathieu de wedstrijd gaat winnen?
    27-03-2024 22:23
    Als Pedersen nog naweeën gaat hebben van zijn tuimelperte van deze middag (wat niet onwaarschijnlijk is) rijdt Mathieu in een zetel naar zijn derde ronde, hij zal al (meermaals) pech moeten hebben wil hij deze niet pakken. Dus jawel, toch een onthoofde ronde..
    28-03-2024 12:53
    Lijkt me kort door de bocht te stellen dat VdPoel dit even doet. Zeker nu meer ploegen denken kans te hebben. Dat maakt het spannend. En misschien rijdt hij alles aan gort, zeer goed mogelijk. En misschien moet hij al die anticiperende renners heel erg najagen, omdat zijn ploeg niet alles kan bolweken en komt hij net te kort op de finishlijn. Ik weet dat ik nog met een spannend gevoel voor de televisie zit.
    29-03-2024 09:52
    Sowieso totale waanzin om te stellen dat de wedstrijd onthoofd is door de afwezigheid van iemand die één keer op het podium heeft gestaan. De echte klap is de afwezigheid van Pogacar, die twee jaar op rij de wedstrijd mee heeft gemaakt.
27-03-2024 23:51
Het is en blijft onvoorspelbaar. Ook de topfavoriet moet geen tegenslag krijgen.
28-03-2024 06:38
Dit wordt en verschrikkelijke vervelende editie die je niet zou willen winnen.
    28-03-2024 07:00
    Wat een onzin, er fietsen meer mensen meer als WvA, Stuyven en Pedersen
    28-03-2024 07:03
    Natúúrlijk moet er iemand winnen, voor kijkers en publiek, de organisatie, de sport op zich. Maar dat het een vervelende editie wordt (wmb dekt 'overschaduwd' de lading beter) staat nu inderdaad al vast. Misschien wordt het toch nog een mooier kijkstuk dan we met z'n allen vrezen - Jorgenson is écht goed en in potentie een betere klimmer dan Mathieu. Clutching at straws, I know, maar de koers moet altijd nog maar gereden worden. En als zoals verwacht de enige overgebleven grote favoriet toch wint, dan is dat sowieso niet gestolen of onverdiend.
    28-03-2024 08:14
    Dit wordt een heerlijke editie, net zoals alle voorgaande rondes. Ietsje minder usual suspects, benieuwd naar Jorg (in deze vorm wat mij betreft de grootste kanshebber), en die ster voor philip mag wel weg, waar die op gebaseerd is.
    28-03-2024 08:20
    Nou bofkont, de kans dat je hem ging winnen was toch al verwaarloosbaar dus prijs je gelukkig.

    Mensen die ná gisteren met zekerheden smijten begrijpen het blijkbaar allemaal nog steeds niet. We krijgen de komende weekende prima monumenten met prima koersverlopen. Helemaal als het over anderhalve week in noord Frankrijk nog een beetje loopt te spetteren. Met jongens als Jorgenson, Degenkolb, Mohoric, Bettiol enzovoort genoeg ingredienten voor spektakel.
28-03-2024 12:14
Ach, een fitte Wout had hier ook niet gewonnen. Belgen zondag weer kansloos.
    28-03-2024 12:26
    Philipsen is niet kansloos, al moet Mathieu dan weer een soort MSR-actie uitvoeren, en dat zie ik niet gebeuren.
    28-03-2024 13:13
    In een tactische race met meerdere Visma's kan ook Benoot profiteren. Die lijkt op het juiste moment in vorm te komen.
25-03-2024 14:07
Beetje lullig misschien, maar zonder Pogi erbij kan MVDP enkel geklopt worden door zichzelf....

Stiekem gok ik op Bettiol.
25-03-2024 19:29
Ik zou toch Pedersen meer kan geven dan van aert
    26-03-2024 14:51
    Pedersen heeft in GW vooral zijn moment gepakt in een koers die hem goed ligt. Selectief, maar niet in de buurt van Vlaanderen. Ik vind Pedersen eerder in Roubaix een grote kans maken dan in Vlaanderen. Stuyven was in E3 de betere van Pedersen. E3 is een betere graadmeter dan Gent Wevelgem.
26-03-2024 08:34
Vd P begint er gewoon weer eens ouderwets 70 km van de meet aan wellicht. Dan kunnen alle tactische plannetjes in de prullenbak. Ik zou binnen de 170 km alle supersubs van Trek en Visma aan late vallen. Zodra Alpecin ze terugpakt, de volgende 2. Alleen Pedersen en van Aert laten wachten tot een km of 50 vd meet. Maar ook die zullen uiteindelijk niet moeten wachten tot ze er af gepoeft worden. Alhoewel als Van Aert echt 100 % is Matje hem er niet direct afrijdt op deze heuveltjes.
    26-03-2024 16:24
    Trek moet hem dan gewoon laten rijden en laten uitrazen. Dan is er een kans. Alpecin heeft best een paar mannen die goed werk kunnen verrichten dus daar zie ik ook minder kans. Je zal hem echt zelf moeten laten aanvallen.
27-03-2024 19:20
en toen gingen er maar liefst 8 sterretjes tegen de vlakte

lijkt weer zo'n koers te gaan worden met slechts 1 van de groten aan de start die we even goed schriftelijk hadden kunnen afhandelen
    27-03-2024 19:26
    Is zeker een grote mogelijkheid, maar anderzijds zal nu iedereen wel nog meer naar Van der Poel en zijn ploeg kijken.

    Als er bijvoorbeeld een grote groep wegrijdt kan het link worden, want Alpecin-Deceuninck lijkt ook niet zo sterk dat ze zelf alles onder controle kunnen houden.

    Als er een paar grote ploegen vertegenwoordigd zijn, kan die man vooruit voor hen zomaar hun beste kans op winst worden.

    Het blijft koers, en dan gebeurt er toch vaak iets onverwacht. Vermoed dat er heel wat ploegen niet van plan zijn om zich zomaar naar de slachtbank te laten leiden.

    Al zijn er ook veel teams en renners wellicht al blij met een podiumplek naast een ongenaakbare wereldkampioen.

    Hopen op toch een beetje spanning.
    28-03-2024 07:19
    Zaak dus voor een aantal out- outsiders om dus voor de vroege aanval te kiezen. Dan leg je de druk er meteen goed op. Abrahamsen, Gautherat, Zimmerman.. Liefst nog een vismannetje erbij (van Dijke?) Dan leg je de druk toch wel aardig bij Matje en Alpecin neer. Anderzijds zal het dan juist een zware koers worden waar Matje juist behoefte aan heeft. Benieuwd hoe gehavend Pedersen is.
    Mijn eerste gedachte in deze (onthoofde) editie is: Spring mee in de vroege vlucht en go for it. De controle achterin zal een stuk minder zijn .
29-03-2024 09:44
Janneke en Mieke.
30-03-2024 22:29
C'mon Fredje !!

Twee keer top tien hier in de laatste twee edities was al schitterend, maar ik zal voor een top vijf notering duimen !!

:D
25-03-2024 17:45
Tegen beter weten in hoop ik op spanning, op wisselende scenario’s, kerende kansen, pittige plotwendingen zoals in pakweg 2011. Oh wacht: dat was op het oude parcours…
Mooist mogelijke (maar weinig waarschijnlijke) scenario is dan nog MVDP die Pedersen er niet afkrijgt op de Pater, en een herkansing van de sprint in Wevelgem.
Iets als een penalty tijdens de reguliere speeltijd gevolgd door een herneming tijdens de finale strafschoppenreeks…
Stiekem hoop ik natuurlijk op een Stuyven of Mohoric .
Hopelijk geen te lange spankracht ontnemende solo …
25-03-2024 22:07
Lijkt mij dat het een enorme slijtageslag gaat worden waar MvdP, WvA en Pedersen het gaan uitvechten....wie er dan de snelste (of slimste) is hangt helemaal af van de vorm van de dag....
26-03-2024 07:46
Ik denk dat lidl en visma al vanaf de eerste keer kwaremont gaan willen anticiperen met echt goede renners om alpecin als ploeg op te smoren of indien vdp zelf reageert vdp zelf al te verzwakken. Daarna zou ik wva adviseren om eens creatiever te zijn en zelf vdp te isoleren wanneer hij dat wil en niet andersom. Dat moet dan al op de berendries of iets dergelijks, van de moment dat ze aan de tweede keer kwaremont komen begint het echt zware stuk en met een frisse vdp is die daar gewoon weg van de rest. Ze moeten hem dus al wat afmatten tegen dan door ervoor te zorgen dat een goede groep anticipeert en wva vdp te vroeg isoleert om daarna in een zetel te zitten. Man tegen man, zonder een vdp die in een nadelige situatie zit, zie ik het in de rvv niet gebeuren voor wva en ook niet voor Pedersen die moet zelf anticiperen of hij ligt er op de meeste hellingen af.

Reacties zijn gesloten.