Voorbeschouwing: Ronde van Vlaanderen 2024 – Van der Poel voor zijn derde in onthoofde editie?
De heilige Vlaamse wielerweek kent zondag zijn absolute climax; de Vlaamse Hoogmis oftewel de Ronde van Vlaanderen. We zijn inmiddels al aangebroken aan de 108e editie van Vlaanderens Mooiste. Vorig jaar reed Tadej Pogačar iedereen naar huis, maar de Sloveen is er dit jaar niet bij. Na een verschrikkelijke val in Dwars Door Vlaanderen komt ook Wout van Aert niet aan de start en zijn de kansen van Mads Pedersen zwaar gedecimeerd. Mathieu van der Poel kan alleen maar verliezen. WielerFlits blikt vooruit!
Historie
Laatste tien winnaars Ronde van Vlaandeern
2023: Tadej Pogačar
2022: Mathieu van der Poel
2021: Kasper Asgreen
2020: Mathieu van der Poel
2019: Alberto Bettiol
2018: Niki Terpstra
2017: Philippe Gilbert
2016: Peter Sagan
2015: Alexander Kristoff
2014: Fabian Cancellara
Laatste editie
Uitslag Ronde van Vlaanderen 2023
1. Tadej Pogacar (UAE Emirates)
2. Mathieu van der Poel (Alpecin-Deceuninck) op 16s
3. Mads Pedersen (Trek-Segafredo) op 1m12s
4. Wout van Aert (Jumbo-Visma) in z.t.
5. Neilson Powless (EF Education-EasyPost) in z.t.
Parcours
De start van de Ronde van Vlaanderen ligt dit jaar weer in Antwerpen. Na een editie vanuit Brugge heeft de organisatie ervoor gekozen om terug te keren naar de Vlaamse havenstad. Er zijn nog een aantal andere wijzigingen doorgevoerd, grotendeels in de eerste 100 kilometer van de koers. “Dat zijn keuzes in functie van veiligheid. We zoeken nog meer de grote wegen op zodat het peloton ruimte heeft om vaart te maken”, vertelt koersdirecteur Scott Sunderland op de website van de Ronde. Verder zijn de Kortekeer en de Kanarieberg dit jaar niet opgenomen in het parcours. De Kapelleberg is in de plaats gekomen.
Na de start in Antwerpen wacht een tocht van 270,8 kilometer. In die eerste 100 kilometer trekt het peloton door de Dorpen van de Ronde. Dat zijn dit jaar Sint-Niklaas, Hamme, Haaltert, Herzele en Zottegem. Na de passage in dat laatste dorp zullen ze de Vlaamse Ardennen bereiken. Daar kan het dan écht beginnen. De Lippenhovestraat en de Paddestraat zijn na bijna 104 kilometer koersen de eerste hindernissen van de dag.
Vervolgens zullen de renners de gebruikelijke finale van de Ronde van Vlaanderen rijden. Dat betekent dat we na 136 kilometer koersen de eerste passage van de Oude Kwaremont krijgen. Stilvallen zal het dan niet meer doen, aangezien de hellingen elkaar dan snel opvolgen. Zo moeten de Kapelleberg, de de kasseien van de Holleweg, de Wolvenberg, de kasseien van de Kerkgate en de Jagerij, de beklimming van de Molenberg, de Marlboroughstraat, de Berendries en tot slot de Valkenberg in een straal van 30 kilometer bedwongen worden.
De top van de Valkenberg ligt op een kleine 90 kilometer van de streep. Op dat moment hebben de renners goed 180 kilometer afgewerkt, dus de vermoeidheid zal dan zeker te voelen zijn. Toch is het na de Valkenberg een goed moment om te anticiperen. Dat kan ook op de Berg Ten Houte of de Hotond, de volgende hellingen op het parcours. Na de Hotond gaat het voor de tweede keer naar de Oude Kwaremont en vervolgens de – jawel – de Paterberg.
De eerste passage van de Paterberg zorgt altijd voor vuurwerk. Dat heeft veel te maken met het feit dat de Koppenberg er dan aan zit te komen. “We hebben de aanloop naar de Koppenberg meer rechttoe rechtaan gemaakt en we hebben de afdaling en scherpe bocht vlak voor de beklimming eruit gehaald”, geeft de organisatie nog mee. De loodzware Koppenberg is dé plaats waar de favorieten ongetwijfeld zich zullen tonen. Dat daarna de Mariaborrestraat, de Steenbeekdries en Taaienberg in een sneltempo volgen, is alleen maar mooi meegenomen. Na de Taaienberg volgt de Hotond, waarna het nog ongeveer tien kilometer naar de laatste passage van de Oude Kwaremont is.

De kasseien van de Oude Kwaremont – foto: Cor Vos
Die laatste passage van de Oude Kwaremont ligt op 16,7 kilometer van de streep. De verwachting is dat de favorieten hier al het hazenpad hebben gekozen en dat ze voor de voorlaatste keer elkaar het vuur aan de schenen leggen. De voorlaatste keer, want op 13,2 kilometer van de finish duikt ook de Paterberg nog een keer op. Die heuvel is nog geen 400 meter lang en is spek voor de bek van explosievere renners.
Na de top van de Paterberg wachten vlakke kilometers naar Oudenaarde. Dertien kilometer solo rijden is geen makkelijke opgave aangezien de wind er vaak stevig kan opspelen. Als er een grote groep op kop rijdt, dan zal tactiek hier belangrijk zijn. Gebeurt er niks, dan zal er gesprint worden op de brede Minderbroedersstraat in Oudenaarde. Daar wacht na een helse tocht de finish van de 108e editie van de Ronde van Vlaanderen.
Zondag 31 maart: Antwerpen – Oudenaarde (270,8 km)
Start: 10.20 uur
Finish: tussen 16.15 en 16.45 uur
Alle hindernissen in de Ronde van Vlaanderen 2024
Beklimmingen
1. Oude Kwaremont (2.200 meter aan 4%) – Omstreeks 13.35 uur
2. Kapelleberg (1.100 meter aan 5,9%)
3. Wolvenberg (645 meter aan 7,9%)
4. Molenberg (463 meter aan 7%)
5. Marlboroughstraat (2.000 meter aan 3%)
6. Berendries (940 meter aan 7%) – Omstreeks 14.35 uur
7. Valkenberg (540 meter aan 8,1%)
8. Berg Ten Houte (1.100 meter aan 6%)
9. Hotond/Nieuwe Kruisberg (2500 meter aan 5%)
10. Oude Kwaremont (2.200 meter aan 4%) – Omstreeks 15.30 uur
11. Paterberg (360 meter aan 12,9%)
12. Koppenberg (600 meter aan 11,6%) – Omstreeks 15.45 uur
13. Steenbeekdries (700 meter aan 5,3%)
14. Taaienberg (530 meter aan 6,6%)
15. Hotond/Nieuwe Kruisberg (2.500 meter aan 5%)
16. Oude Kwaremont (2.200 meter aan 4%) – Omstreeks 16.25 uur
17. Paterberg (360 meter aan 12,9%) – Omstreeks 16.30 uur
Kasseistroken
1. Lippenhovestraat (1.100 meter)
2. Paddestraat (2.300 meter)
3. Holleweg (900 meter)
4. Kerkgate (2.500 meter)
5. Jagerij (800 meter)
6. Mariaborrestraat (2.400 meter)
7. Stationsberg (600 meter)
Favorieten
Het was al duidelijk dat Mathieu van der Poel de uitgesproken topfavoriet is voor de Ronde van Vlaanderen. De wereldkampioen won vorige week vrijdag op imposante wijze de E3 Saxo Classic. Van der Poel viel aan op de Paterberg en schudde vervolgens een solo van meer dan veertig kilometer uit zijn mouw. Nummers twee en drie Jasper Stuyven en Wout van Aert moesten meer dan een minuut toegeven.
“Dit is na het WK in Glasgow mijn beste niveau ooit”, vertelde Van der Poel na de E3 Saxo Classic. De concurrentie is dus gewaarschuwd. Na Gent-Wevelgem zal Van der Poel misschien iets minder zelfzeker zijn, want daar was hij niet de beste renner in koers. We hebben het echter al vaker gezien dat de Nederlander in zijn laatste koers voor de Ronde van Vlaanderen niet 100% is. Geen reden tot bezorgdheid dus.
Als die bezorgdheid er toch zou zijn, moet Van der Poel even naar zijn vorige prestaties in de Ronde van Vlaanderen gaan kijken. Vierde bij zijn eerste deelname in 2019, eerste in 2020, tweede in 2021, eerste in 2022 en tweede in 2023. Dat is een rijtje om u tegen te zeggen. Als hij voor een derde keer wint, is hij mede-recordhouder. En na de val in Dwars Door Vlaanderen moeten we spijtig genoeg concluderen dat de wereldkampioen eigenlijk alleen maar kan verliezen.

Een ontketende Van der Poel – foto: Cor Vos
Van der Poel kan zondag op steun rekenen van onder meer Søren Kragh Andersen, die een best goede indruk maakte in de E3. Normaal gezien zou ook Jasper Philipsen aan de start komen, maar de Limburger heeft twee dagen voor de koers afgezegd. De winnaar van Milaan-San Remo richt zijn pijlen op Parijs-Roubaix. Gianni Vermeersch is er wel bij, maar het is afwachten hoe hij presteert na zijn valpartij in Dwars Door Vlaanderen.
De grootste tegenstand had Van der Poel mogen verwachten van Wout van Aert. De Belg van Visma | Lease a Bike was op de afspraak in de E3 Saxo Classic, maar ging op een cruciaal moment tegen de vlakte. Van Aert gaf wel een goede indruk, maar een kleine week later sloeg het noodlot opnieuw toe. Hij ging hard onderuit in Dwars door Vlaanderen en moest opgeven. Enkele dagen volgde het harde verdict: gebroken sleutelbeen en gebroken ribben. Een kruis over zijn voorjaar met andere woorden.
Daar stopt het niet voor de Nederlandse ploeg. Christophe Laporte start zondag alvast niet vanwege aanhoudende ziekte en ook de gevallen Jan Tratnik is er niet bij. Tiesj Benoot (gevallen) en Dylan van Baarle (gevallen en ziek) zijn er wel bij, maar de twee lijken niet 100% te zijn. Op dit moment kunnen ze bij Visma | Lease a Bike dus nog niet het blok vormen zoals ze dat vorig jaar deden. Matteo Jorgenson is dan wel weer een echt lichtpunt. De Amerikaan, die Dwars door Vlaanderen won na vlot ploegenspel met Benoot, is bezig aan een zeer goed seizoen en zou misschien zondag – na alle tegenslag van de laatste wedstrijden – alsnog de meubelen kunnen redden.

Matteo Jorgenson maakte al veel indruk dit voorjaar – foto: Cor Vos
Het beste blok dit voorjaar was tot nu toe misschien wel Lidl-Trek. Dat waren ze in de E3 Saxo Classic alvast met zekerheid. Er eindigden vier renners van de Amerikaanse ploeg in de top-11, met Jasper Stuyven op plaats twee als hoogtepunt. De Leuvenaar leek in topvorm te zijn nadat hij ook een goede Milaan-San Remo reed. Maar helaas voor hem was hij ook een van de grote slachtoffers van de val in Dwars Door Vlaanderen. Stuyven brak ook zijn sleutelbeen en zal er zondag dus ook niet bij zijn.
Mads Pedersen lag ook bij die massale val, maar bij hem lijkt de schade enigszins mee te vallen. Voor hem en voor de spanning in de koers is dat positief, want Pedersen is dé man die het vuur aan de schenen moet leggen van Van der Poel bij afwezigheid van Van Aert. In Gent-Wevelgem deed de sterke Deen dat uitstekend, hij klopte er Van der Poel zelfs. Pedersen werd al een keer tweede en een keer derde, vorig jaar, in de Ronde. Tijd voor een eerste plaats?
De uittredende winnaar, Tadej Pogačar, is er natuurlijk niet bij dit jaar. Tim Wellens is de man die het kopmanschap overneemt. Dat heeft de Vlaming de afgelopen koersen met succes gedaan. In Kuurne-Brussel-Kuurne eindigde hij als tweede, in de E3 Saxo Classic werd hij vierde. Wellens is in zeer goede doen, al blijft het voor hem ontzettend moeilijk om een koers te winnen. Hij kan daardoor een van de renners zijn die het van zeer ver gaan proberen.

Mads Pedersen was Mathieu van der Poel te snel af in Gent-Wevelgem – foto: Cor Vos
Dat verwachten we ook bij renners als Matej Mohoric en Stefan Küng. De twee hardrijders, van respectievelijk Bahrain Victorious en Groupama-FDJ, tonen zich quasi altijd in de Ronde van Vlaanderen. De laatste koersen waren ze ook meer dan in orde, al lijken ze beiden nog een aantal procenten te missen. Met Fred Wright en Valentin Madouas hebben ze allebei nog een sterke ploeggenoot die ook kunnen anticiperen, maar beide renners overtuigden tot op heden absoluut niet. In Dwars door Vlaanderen stak Madouas wel heel even zijn neus aan het venster.
Biniam Girmay was misschien wel de verrassing van de E3 Saxo Classic. De renner van Intermarché-Wanty was de laatste tijd volledig verdwenen van het toneel, maar was er opeens bij in de finale afgelopen vrijdag. In het absolute slot was zijn tank wel leeg, maar we hebben goede signalen gezien. Alleen lag ook de Eritreeër van Intermarché-Wanty bij die zware crash in aanloop naar de Kanarieberg tijdens Dwars Door Vlaanderen. Er zijn geen breuken bij hem vastgesteld, maar het is onduidelijk wat voor effect het zal hebben op zijn prestatie dit weekend.
Ook Oier Lazkano toonde zich de laatste weken, al was ook hij op het einde op in de E3. De Spaanse hardrijder speelde te snel alles of niets, maar maakte wel weer indruk. Het zal wel nog maar zijn tweede deelname aan de Ronde zijn. Jhonatan Narváez deelde zijn inspanning in de E3 Saxo Classic wel goed in, wat beloond werd met een zesde plaats. De Ecuadoraan zou de kopman van INEOS Grenadiers zijn, maar viel hard uit in Gent-Wevelgem. Hij heeft een hersenschudding en is er zondag ook al niet bij. Bij de Britse ploeg richten ze nu hun pijlen op Ben Turner, Joshua Tarling en Magnus Sheffield.

Mohoric is altijd een gevaarlijke outsider – foto: Cor Vos
De renners van Soudal Quick-Step maakten nog geen indruk. Julian Alaphilippe en Kasper Asgreen lieten zich wel zien, maar dat was van korte duur. Oud-winnaar Alberto Bettiol was zeer goed in Milaan-San Remo, maar gaf op in de E3 Saxo Classic na een val en kreeg krampen in de finale van Dwars Door Vlaanderen, waar hij wel mee was in de kopgroep. Bettiol is en blijft een enigma.
Verder noteren we nog de namen van Alexander Kristoff (Uno-X Mobility), Dylan Teuns (Israel-Premier Tech), Matteo Trentin (Tudor), Nils Politt (UAE Emirates), Oliver Naesen (Decathlon AG2R La Mondiale), Victor Campenaerts (Lotto Dstny) en Vincenzo Albanese (Arkéa-B&B Hotels). Trentin is iemand waar we wel wat van verwachten. De voormalige Europees kampioen is in goede doen en heeft al meerdere ereplaatsen verzameld in de Ronde.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Mathieu van der Poel
*** Mads Pedersen, Matteo Jorgenson
** Tim Wellens, Stefan Küng, Matej Mohoric
* Dylan van Baarle, Oier Lazkano, Alberto Bettiol, Matteo Trentin
Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)
Weer en TV
Flandrien-weer zullen de renners zondag niet echt voorgeschoteld krijgen. Weeronline verwacht wel dat het de hele dag door zal regenen, maar van sterke wind zal er in principe geen sprake zijn. De temperaturen zullen ook best hoog, rond de 16 graden Celsius, liggen.
De Ronde van Vlaanderen is natuurlijk live te volgen op televisie. Sporza, op VRT1, begint al vroeg in de ochtend aan hun uitzending. Hetzelfde geldt voor Eurosport 1. Verder is de koers ook te bekijken via de NOS op NPO1 en de online kanalen van Eurosport.nl en Discovery+. Voor de exacte uitzenduren kan je terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Vlaanderen is mooi, maar als ik het van een afstand bekijk, is het parcours clownesk en een monument onwaardig. Zeker als je bedenkt wat voor een prachtparcours er neergelegd kán worden, maar ja, we weten allemaal wat helaas de doorslaggevende factor is in deze..
Het parcours weet er altijd een goede koers met topwinnaar uit te spuwen maar komt niet in de buurt bij wat het voor 2012 was. Kwaremont is een lillijk ding vergeleken met de Muur niet normaal, en dan ook nog eens met groundhoggedoe.
Tracht je een iconische editie als die van 1985 voor te stellen op dit parcours.
We zijn nu 4 jaar later, de Ronde is opnieuw 260km, maar van de Muur is geen sprake meer. Van de feestelijke herintroductie in 2017 is niets meer over. De reden moet je niet ver gaan zoeken. In 2019 (ook start vanuit A'pen) kwam het peloton na 115km aan de 1e Kwaremont. Dit jaar is dat na 136km omdat het voor Flanders Classics beter is om via een aantal omwegen in een paar grotere steden te gaan cashen. Dat het Geraardsbergse stadsbestuur de 50k€ na 2019 niet meer kon ophoesten, helpt natuurlijk ook niet, maar het is duidelijk wat het parcours van de Ronde bepaalt. En het PR naratief pas zich hieraan aan maar zal het er nooit ten gronde over hebben.
Dat begrijp ik 100%.
Maar ik vind ook dat de Ronde zonder de Muur en de Bosberg eigenlijk het Monument van weleer niet meer is.
Zoals wel vaker zou eigenlijk een groot deel van de specifieke meerwinst van die dag op de een of andere manier terug moeten vloeien naar organisatie, deelnemers en communes.
Dat is makkekijker gezegd dan gedaan en niemand moet denken dat ie daar rijk van wordt.
Deze gaat voor MvdP zijn mits hij geen tegenslag tegenkomt. Deze koers is op z'n maat gemaakt met zoveel hellingen achter elkaar, vooral het loodzware stuk tussen tweede keer O Kwaremont en Taaienberg is zo loeizwaar.
Dat bewees hij al ten dele bij de Omloop van twee jaar geleden.
Als Visma zijn toppers fit aan de start krijgt en zowel Trek als Visma maken er een guerilla-gevecht van waarbij Stuyven(of Pedersen) en Van Aert op het wiel rijden van MVDP en na het counteren van zijn prikken ploegmaats laten vertrekken op de tussenstukken op het moment dat het stilvalt dan is hij wel te kraken.
Een koers is op zijn best als de sterkste renner niet de sterkste ploeg heeft (wat bij Vingegaard en Pogacar in de bergen wel meestal het geval is).
Dit jaar kaarten gekregen voor de VIP-tent op de Kwaremont. Ik beloof plechtig eenieder die bier gooit of anti-supportert aan te spreken.
Voor renners als pakweg Cancellara (en niet te vergeten de neutrale kijkers) moet het best frustrerend zijn om te zien dat de renners van nu gezellig en gezapig met elkaar samen naar de meet rijden alsof de overwinning niet eens zoveel uitmaakt .. de weg is de bestemming.
Een wedstrijd waarin de kopmannen (WVA/Pedersen en co) als stickers colleren in het wiel van MvdP, zonder ooit 1 keer over te nemen, terwijl zowel zij zelf, als hun ploegmaats slag om slinger proberen wegrijden, lijkt me het enige dat zondag wat spankracht kan brengen. Elk ander scenario is wellicht tenenkrommend.
Geweldig hoevelen in extase gaan over dit scenario en het bij voorbaat al game over lijkt voor Mathieu.
Nu, dan hoop ik dat Mathieu nét dat doet, wat niemand van hem verwacht en zijn middelvinger
naar hun omhoogsteekt en gewoon met een smile op zijn gezicht toekijkt hoe Lidl-Trek en Visma-LaB
de strijd met elkaar aangaan, want ongeacht ze beiden Mathieu willen elimineren.....dat moeten ze onderling ook hoor.
Overigens heeft die GW er wat mij betreft wel voor gezorgd dat het allemaal (veel) spannender wordt voor de ronde. MvdP is wel diep gegaan daar en stond klapperend & trillend bij de plofkap achteraf. Dat WvA deze koers overgeslagen heeft kan achteraf wel eens een verschil gemaakt hebben.
GW is niet echt een maatstaaf voor de ronde mijnsinziens, echt een totaal andere koers met minder klimmen. Van Aert was ook al een aantal x sterkste in koers in GW maar de ronde valt dan vaak tegen.
In het verleden kon er nog wel eens een groepje sprinten om de winst, en kon een renner van tweede garnituur winnen.
Het aantal kanshebbers is flink gereduceerd. Dit jaar zal Matthieu van der Poel, Wout van Aert of Mads Pedersen winnen. De rest is bij voorbaat voor 99% kansloos.
Ik zie ook niet welke "verschillende scenario's" er dan zoal zijn. Uiteindelijk is het nieuwe parcours een beetje vergelijkbaar met de huidige finale van de Waalse Pijl, met als enige verschil dat het moment waarop de beslissing valt daar helemaal op het einde komt, maar het verloop is er ook altijd hetzelfde.
Devolder wegzetten als een middelmatig renner, is wel kort door de bocht (wat dan met pakweg Terpstra?). Je kan mss 1 keer met wat geluk boven je gewicht boksen en winnen, maar geen 2 jaar op rij. En al zeker niet in de Ronde. Devolder had duidelijk beperkingen: geen sprint en taktisch vrij beperkt. Maar hij was een Ronde hyper-specialist en voor Devolder was net dat de beweegreden om uberhaupt renner te zijn (In grote mate een look-alike van Vanmarcke, maar dan wel met succes). En om met die beperkingen te winnen, had hij maar 1 recept: dubbel zo sterk zijn dan de rest en bijven gaan. Dat doe je niet met een klein motortje. Vooral als een zijsprongetje in het ronderennen je nog een 3e plaats in Zwitserland oplevert.
Elk jaar maak ik ook graag van de gelegenheid gebruik om de mythe over Boonen's afstoppingswerk in 2008 te doorbreken. En dat is niet moeilijk want de beelden staan op youtube. Hoeveel muren Devolder heeft moeten slopen om opkomende mannen als Nuyens en Flecha (waar Boonen bijkbaar geen antwoord op had) af te slaan, was gewoon absurd.
Pedersen geldt nu opeens als onverslaanbare sprinter na een zware koers. Terwijl hij in San Remo en Glasgow nog de sprint van Pogacar verloor. Frisheid is alles bepalend straks.
Velen dachten dat het tegen Asgreen kat int bakkie zou zijn. Pedersen, toegegeven in hoogvorm, wint een lange machtssprint. Tegen Van Aert in de cross, eerste aanzet en korte punchy sprint, vanuit min of meer stilstand. Mads en Wout zijn pure machtssprinters die zelfs een pelotonsprint kunnen winnen. Wout zal toch inmiddels wel geleerd hebben na RVV 20?
Maar accoord, wie is de friste, niet bepaald onbelangrijk.
- Van der Poel die een pijl verschiet in de achtervolging op Milan (onnodig imho, zal hij zondag niet snel herhalen)
- Pedersen met een vrij goeie dag, VDP wat minder
- VDP die koers maken belangrijker lijkt te vinden dan winnen
- Last but not least: laatste stroken incl. sprint wind mee. Als Pedersen er een lange sprint van maakt, maar de wind blaast van op de kop, wil ik nog wel ns zien of hij het dusdanig lang volhoudt dat VDP er niet meer uit kan komen.
Hij zal zelf met nog 100km moeten gaan om in ieder geval voor een flinke schifting te zorgen. Mocht hij hierin geïsoleerd zitten en bv VismaLab met 3 zullen zij het initiatief wel moeten nemen.
Mensen die ná gisteren met zekerheden smijten begrijpen het blijkbaar allemaal nog steeds niet. We krijgen de komende weekende prima monumenten met prima koersverlopen. Helemaal als het over anderhalve week in noord Frankrijk nog een beetje loopt te spetteren. Met jongens als Jorgenson, Degenkolb, Mohoric, Bettiol enzovoort genoeg ingredienten voor spektakel.
Stiekem gok ik op Bettiol.
lijkt weer zo'n koers te gaan worden met slechts 1 van de groten aan de start die we even goed schriftelijk hadden kunnen afhandelen
Als er bijvoorbeeld een grote groep wegrijdt kan het link worden, want Alpecin-Deceuninck lijkt ook niet zo sterk dat ze zelf alles onder controle kunnen houden.
Als er een paar grote ploegen vertegenwoordigd zijn, kan die man vooruit voor hen zomaar hun beste kans op winst worden.
Het blijft koers, en dan gebeurt er toch vaak iets onverwacht. Vermoed dat er heel wat ploegen niet van plan zijn om zich zomaar naar de slachtbank te laten leiden.
Al zijn er ook veel teams en renners wellicht al blij met een podiumplek naast een ongenaakbare wereldkampioen.
Hopen op toch een beetje spanning.
Mijn eerste gedachte in deze (onthoofde) editie is: Spring mee in de vroege vlucht en go for it. De controle achterin zal een stuk minder zijn .
Twee keer top tien hier in de laatste twee edities was al schitterend, maar ik zal voor een top vijf notering duimen !!
:D
Mooist mogelijke (maar weinig waarschijnlijke) scenario is dan nog MVDP die Pedersen er niet afkrijgt op de Pater, en een herkansing van de sprint in Wevelgem.
Iets als een penalty tijdens de reguliere speeltijd gevolgd door een herneming tijdens de finale strafschoppenreeks…
Stiekem hoop ik natuurlijk op een Stuyven of Mohoric .
Hopelijk geen te lange spankracht ontnemende solo …