Voorbeschouwing: Ronde van Limburg 2025 – Slechts enkele grote namen
Girmay en Del Grosso staan aan het vertrek - foto's: Cor Vos
woensdag 16 april 2025 om 13:22

Voorbeschouwing: Ronde van Limburg 2025 – Slechts enkele grote namen

Onder impuls van Flanders Classics gaat de week voor de klimklassiekers grondig overhoop. Woensdag ligt nu niet meer de Brabantse Pijl te wachten, die voortaan op vrijdag valt, maar wel de Ronde van Limburg. Een 1.1-koers, die voortbouwt op de populariteit van het EK in Belgisch Limburg van afgelopen najaar. Alleen, de grote namen ontbreken voorlopig nog. WielerFlits blikt vooruit!

Historie


Laatste editie

Parcours

De start van de Ronde van Limburg ligt ook dit jaar op het Kolonel Dusartplein in Hasselt, waar Tim Merlier zich vorig najaar tot Europees kampioenschap wielrennen kroonde. Heel de dag zullen passages, hellingen en kasseistroken doen terugdenken aan dat bewuste EK.

Waar de organisatie vorig jaar nog dichtbij de 200 kilometers-grens aanleunde, kiest men nu voor amper 176 kilometer koers. Via de Glinberg (1 km aan 4,7%), de Keiberg (600 meter aan 4,7%, twee keer) en twee keer de Maastrichterallee (700 meter aan 4,2%), worden de renners op een rondje Limburg getrakteerd, alvorens ze na zo’n zeventig kilometer koers voor het eerst in finishplaats Tongeren toekomen.

Daar wachten nog drie lokale ronden van 38,2 kilometer, die je nog zou kunnen kennen van de Limburglus uit het EK van 2024. Het gaat om de klimmetjes Kolmontberg (1,5 km aan 3,1%) en de Zammelenberg (800 meter aan 4,3%), die al vroeg in het rondje liggen en de kasseien van Manshoven (1 km aan 2,4%) en Op de Kriezel (1,7 km aan 3%).

In de laatste twaalf kilometer liggen geen officiële hindernissen meer, maar de wind krijgt wel vaak vrij spel na de laatste kasseien. De laatste kilometer is ook niet makkelijk. De weg loopt namelijk flink omhoog en in de laatste honderden meters liggen ook nog wat bochten.

Ronde van Limburg

Datum
woensdag 16 april 2025
Categorie
1.1 | Men Elite
Afstand
176.8 KM
Tijden
13:00 - 17:11
Startplaats
Hasselt
Finishplaats
Tongeren

Favorieten

De wijziging op de kalender heeft de Ronde van Limburg niet in één klap een spectaculair beter deelnemersveld opgeleverd. Vorig jaar kon de 1.1-wedstrijd nog rekenen op vier WorldTeams, en dat aantal is dankzij Alpecin-Deceuninck, Intermarché-Wanty, Cofidis, Soudal Quick-Step en Lidl-Trek redelijk stabiel gebleven. Negen ProTeams en zeven continentale formaties vullen het nog altijd best sterke startveld aan.

Girmay kende nog niet het beste voorjaar – foto: Cor Vos

Wat wel goed helpt, is dat twee van de vijf WorldTeams enkele van hun grote namen afvaardigen. Biniam Girmay (Intermarché-Wanty) trekt zijn voorjaar nog een beetje langer door en komt op die manier toch als een van de topfavorieten aan de start van de Ronde van Limburg. De Eritreeër heeft er misschien niet zijn allerbeste voorjaar opzitten, maar je kan ook niet zeggen dat het dramatisch was. Anders eindig je niet zevende in Gent-Wevelgem en vijftiende in Parijs-Roubaix.

Girmay bewees vorige zomer in de Tour de France een van de snelste sprinters te zijn, maar dit voorjaar kwam dat er nog niet helemaal uit. Wellicht ook omdat zijn focus op de klassiekers hem vooral in zwaardere wedstrijden aan de start bracht. Ex-winnaar Gerben Thijssen ontbreekt in de selectie, omdat hij zich op dit moment voorbereidt op de Giro d’Italia. Hij is hier nochtans ‘local hero’.

Bij Alpecin-Deceuninck ook geen Limburger Jasper Philipsen, maar wel de 21-jarige Tibor Del Grosso Hij is geen pure sprinter, wél iemand die het best rendeert op een iets zwaardere aankomst. En laat ons dat juist in finishstad Tongeren terugvinden. In de Ronde van Catalonië werd Del Grosso stevig geteisterd door een uiterst sterke Matthew Brennan, maar de piepjonge Nederlander moet vooral onthouden dat hij op de goede weg is. Pakt hij hier net als Mathieu van der Poel zijn eerste profzege?

Del Grosso aan het werk in Catalonië – foto: Cor Vos

Maar als je naar de vorm van dit seizoen kijkt, is Matteo Moschetti (Q36.5 Pro Cycling) misschien nog de snelste man van allemaal aan de start. Het is natuurlijk niet nieuw dat de 28-jarige Moschetti snelle benen heeft, maar zijn constante is dit seizoen sterker dan ooit. Het leverde hem zelfs podiumplaatsen in de Scheldeprijs en Nokere Koerse tegen de beste sprinters ter wereld op. In de Tour of Hellas hield hij Dylan Groenewegen dan weer tot twee keer van zijn eerste seizoenszege.

Groenewegen is dan wel de titelverdediger, maar zijn ploeg ontbreekt deze keer. Lidl-Trek vaardigt als WorldTeam wél een stevige selectie af, waarin Withen Albert Philipsen en jongeling Tim Torn Teutenberg de speerpunten moeten zijn. De piepjonge Philipsen heeft een sterke sprint in huis, ondanks dat we hem niet meteen als echte spurter zouden klasseren. Bij Soudal Quick-Step lijkt Jordi Warlop de snelle man.

Verder zijn er nog enkele lokale specialisten, zoals Milan Menten (Lotto) en Milan Fretin (Cofidis). De twee moeten ook smullen van de lastige aankomst in Tongeren. Met name Menten vindt er zo’n licht oplopende sprint zoals hij het liefste doet. Hij wacht ook nog op zijn eerste zege van het seizoen en zou Lotto een deugddoende zege kunnen schenken. Voor Fretin kan zijn seizoensbegin sowieso al niet meer stuk.

Wat is Del Grosso sterk aan zijn seizoen begonnen – foto: Cor Vos

Bij de outsiders noteren we nog het Unibet Tietema Rockets-speerpunt Lukas Kubis, maar ook Jason Tesson (TotalEnergies) en Sasha Weemaes (Wagner Bazin WB) vlakken we ook niet uit, verder moeten we de outsiders in de continentale hoek zoeken.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Biniam Girmay
*** Tibor Del Grosso, Matteo Moschetti
** Milan Menten, Milan Fretin, Lukas Kubis
* Elia Viviani, Withen Albert Philipsen, Jordi Warlop, Jason Tesson

Website organisatie
Deelnemerslijst (CyclingFlash)


Weer en TV

Tongeren wordt woensdag geteisterd door best wel wat regen. Doorheen de dag zou er volgens Meteovista zo’n 4 mm neerslag vallen, bij temperaturen tot 12 graden Celsius. De wind blaast aan 3 Beaufort vanuit het zuidwesten.

De Ronde van Limburg is aankomende woensdag te volgen via Sporza op VRT1, Eurosport 1 en HBO Max. Bekijk alle tv-zenders en uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.

RIDE Magazine
21 Reacties
15-04-2025 13:04
Ik vind het opvallend dat Picnic hier niet start. Er staat maar een beperkt aantal goede sprinters aan de start, dus voor Picnic kans om behoorlijk wat punten te scoren. In de andere wedstrijden komende week gaat dat echt niet lukken. Ziet er trouwens triest uit als je bij de ploeg op PCS kijkt. 5 van de 28 renners zijn 'out'.
15-04-2025 10:33
Dit deelnemersveld moet wel zeer teleurstellend zijn voor de organisatie. De verplaatsing naar de voorjaarklassiekers levert eerder een averechts effect op. En eerlijk gezegd is dit parcours klassiekeronwaardig en op een nieuwe sprinterswedstrijd zitten wielerliefhebbers niet te wachten.
    15-04-2025 12:02
    Het deelnemersveld valt tegen. De meerderheid van renners die in deze koers iets kan komen doen, gooit immers de riem af achter Roubaix.

    Het parcours is wel degelijk een mooi rondje en moet zéker niet onderdoen voor pakweg Brugge-De Panne, Samyn, Nokere of Bredene-Koksijde. Ik vraag me af in welke mate je het parcours kent of verkend heb als je dit afdoet als klassieker-onwaardig.
    15-04-2025 12:54
    @Baha ik ken de buurt. Heb daar genoeg getraind en wedstrijden gereden. Het had een stuk lastiger gemaakt kunnen worden. Gecombineerd met het opmerkelijk lage aantal kilometers vind ik het meer een veredelde kermiskoers.
    15-04-2025 13:36
    Een 1.1.- klassieker is natuurlijk nooit 250 km of dergelijke.

    Ten noorden van Hasselt moet je het alvast niet gaan zoeken om het lastig te maken. Het enige wat men nog had kunnen doen is via Kanne/Visé de Voeren inrijden en over Bassenge terug naar Tongeren keren.

    Veel andere opties zijn er niet. Je zou kunnen samenwerken met Nederlands Limburg, maar in Nederland krijgen ze nu al met moeite een fatsoenlijke koers op poten. Ga je het nog zuidelijker zoeken, is het geen Ronde van Limburg meer, want dan zit je alweer in Luik.

    Ik denk dat er potentieel is om er een mooie koers van te maken. Maar het zijn wel de renners die die koers dan moeten maken. En het zijn de ploegen die al dan niet sterke renners afvaardigen.
    15-04-2025 22:12
    Met de combinatie Bilzen/Borgloon/Haspengouw/Voeren/Kanne kan je toch een mooie en zware koers maken op een uitdagend parcours. Helaas wordt Voeren genegeerd, terwijl daar de zwaarste en langste klimmetjes liggen. Tongeren als aankomstplaats is voor discussie vatbaar.
15-04-2025 11:49
Theuns werd zondag nog met een nekbrace afgevoerd, gaat die kunnen rijden?
    15-04-2025 11:57
    Staat weliswaar nog steeds op de startlijst, maar dat zou me ook ten zeerste verbazen.
16-04-2025 06:58
Ik ken de streek ‘redelijk’ vanwege een paar lange ritten die ik er doorheen gemaakt heb. Het is best stampen maar niet selectief genoeg om een strijd der sterksten te krijgen, ook qua wind was er niets te duchten want het was niet (erg) open allemaal. Deze koers anders besluiten dan met een spurt zal tactisch dan wel via weersomstandigheden moeten verlopen.

Kunnen BE/NL Limburg niet de handen ineen slaan met die Flandreslui en er 1 nieuwe woensdagkoers uitpersen? Met dan inderdaad een finalepassage door de voerstreek of zo, om er toch wat klimmen in te krijgen.

Tongeren als finish vind ik niet eens zo’n slechte keuze, qua stadje, je mist er misschein wel de laatste poef?
    16-04-2025 08:09
    Finish op de Wijngaardstraat en ervoor door de boomgaard streek, eigenlijk ligt het zo voor de hand. Het sluit mooi aan bij het tweede luik van het voorjaar. Ze laten hier iets liggen! Niemand zit te wachten op een herkansing voor sprinters ook.
15-04-2025 11:22
Viviani gaat weer shinen.
15-04-2025 11:26
Groves zou een uitgebreid voorjaar rijden maar is bij alle eendaagsen na Milaan - San Remo van de planning verdwenen zonder opgaaf van redenen vanuit de ploeg (voor zover ik weet). Zo ook de aankomende Brabantse Pijl en AGR. Bij zijn afstappen in Catalonië werden knieklachten als reden gegeven en een slepende blessure leek dus de verklaring. Ben benieuwd of en hoe goed hij morgen kan deelnemen.
Edit: En daar verdween hij (op PCS) van de startlijst...
15-04-2025 16:15
Jammer dat deze wedstrijd op de kalender verplaatst was.
2e pinksterdag was een prima datum.
15-04-2025 19:51
Is dit echt een sprintkoers? Als ik de mengelmoes van heuvels en kasseien(heuvels) zie kan dit toch ook anders verlopen? Beetje wind erbij, een del grosso die het op z'n heupen krijgt. Ideaal z'n wedstrijd voor z'n jongens om zich te laten zien en het rijden van een finale.
15-04-2025 22:10
Een extraatje waar niemand echt op zit te wachten. Renners van parijs roubaix nemen dit niet als extraatje en de heuvelmannen hebben hier weinig te zoeken met Brabantse pijl vrijdag en Amstel zondag en iets te weinig klimwerk.
16-04-2025 07:35
Waarom zou elke koers een klimkoers moeten worden?

Dat picnic niet aan de start staat, snap ik ook niet. Hadden misschien wat punten kunnen pakken hier.
    16-04-2025 08:13
    Omdat we de valpartijen beu zijn? En elke rittenkoers genoeg sprinter ritten heeft en de giro eraan komt? En we al twee of drie wk’s voor sprinters achter de kiezen hebben? En het tweede luik van het voorjaar op de heuvels gericht is?
    16-04-2025 08:58
    Hoeft ook niet, alleen heeft deze koers op deze datum geen nut omdat de meeste types voor dit soort koersen het na Roubaix wel welletjes vinden.

    Op deze plek op de kalender hoort een koers die zich verhoudt tot de Amstel Gold Race, zoals Dwars door Vlaanderen zich dat tot de Ronde van Vlaanderen doet.

    De Brabantse Pijl bijvoorbeeld…
16-04-2025 10:28
Wie is er goed in natte omstandigheden. Wellicht toch iets voor de crossers?
Kan die Bimi goed sturen?
16-04-2025 12:07
Denk ook dat Flanders deze 'logistiek' technisch naar voorjaar heeft gezet. De wagens en dergelijke zijn nog bestickerd. Dan hoef je dat voor de Ronde van Limburg (die anders met pinksteren was) niet opnieuw te doen.
16-04-2025 12:09
Het is totaal ander weer dan gisteren voorspeld, er zou alleen wat meer wind mogen staan. Maar misschien krijgen we toch nog koers.

Reacties zijn gesloten.