Voorbeschouwing: Ronde van de Toekomst
zaterdag 5 september 2009 om 11:24

Voorbeschouwing: Ronde van de Toekomst

In september wordt niet alleen de Ronde van Spanje verreden maar ook de Ronde van de Toekomst. Ook wel bekend als de Tour de l’Avenir. Vorig jaar wist Rein Taaramae er een etappe te winnen. net als Jan Bakelants. De twee rijden nu rond in het profpeloton en met name Taaramae wist te verbazen dit jaar met zijn goede optredens in de Ronde van Romandie, Ronde van Zwisterland en de Tour de l’Ain. Dit jaar staan er ook weer een boel jeugdige renners aan de start en misschien zien we hen volgend jaar wel bij de grote jongens rijden.

Parcours

Etappe 1: Dreux – Dreux (130 km) 5/9
Voor de eerste etappe wordt tien keer hetzelfde rondje van dertien kilometer verreden in de omgeving van de plaats Dreux. Aan het begin van ieder rondje moet de Côte de la Grande Falaise worden beklommen. Hij is gewaardeerd als een beklimming van derde categorie en is 1,4 kilometer lang. Met name het laatste gedeelte van de beklimming is stijl. Sprinters hebben na die beklimming nog wel 11,6 kilometer om terug te keren, die zijn namelijk zo goed als vlak.
Profiel

Etappe 2: Dreux – Tourville-la-Campagne (138 km) 6/9
In de tweede etappe wordt het parcours al enigszins selectiever. De top van de eerste beklimming (4e categorie) is te vinden bij kilometer twaalf. Dan volgt een vlak stuk van bijna zeventig kilometer tot aan de Côte de la Saussaye. Die is gewaardeerd als een derde categorie klim, en wordt snel gevolgd door de Côte du Franc Boisier (4e categorie). De Franc Boisier wordt drie keer beklommen, de laatste keer op vijf kilometer van de streep. Een leuke finale ligt dus in het verschiet.
Profiel

Etappe 3: Le Thuit-Signol – Compiègne (189 km) 7/9
Het begin van deze etappe is lastig met gelijk vanuit de start de Côte du Bec Thomas (4e categorie), vijfentwintig kilometer later gevolgd door de Côte de Acquigny. De Côte de Vézillon (2e categorie) is de zwaarste beklimming van de dag. Het is geen lange beklimming maar wel een hele steile, helaas is het na de top van de Vézillon nog 140 kilometer tot de finish. In die 140 kilometer liggen nog wel twee beklimmingen van de vierde categorie, maar de laatste dertig kilometer zijn vlak.
Profiel

Etappe 4: Margny-lès-Compiègne – Sedan (197 km) 8/9
De etappe van Margny-lès-Compiègne naar Sedan is de langste van deze hele Ronde van de Toekomst. Het profiel is enigszins vergelijkbaar met die van de voorgaande ritten. Vier beklimmingen, drie van de vierde en één van de derde categorie. Het laatste gedeelte van de etappe is dan zoals vaker deze ronde, geheel vlak. Veel spektakel is dus niet waarschijnlijk, maar met de onstuimige beloften weet je het nooit.
Profiel

Etappe 5: Sedan – Guénange (166,5 km) 9/9
Waar de voorgaande etappes vaak een makkelijke finale kenden, is dat bij de vijfde niet zo het geval. Op tien kilometer van de streep ligt de Côte de Inglange (4e categorie), gevolgd door een afdaling en een lichtoplopende finish. Het stuk tussen kilometerpunt 105 en 125 is ook de moeite waard. Eerst moet de Côte de Hussigny-Godbrange (4e categorie) worden bedwongen, daarna de Côte de Audun-le-Tiche (4e categorie) en tenslotte de Côte de Ottange (3e categorie). De kilometers tussen de top van de Ottange en de voet van de Inglange verlopen voor een groot deel in dalende lijn. Een vroege aanval lijkt dus zinloos.
Profiel

Etappe 6: Château-Salins – Gérardmer (146 km) 10/9
De koninginnenrit van de Ronde van de Toekomst begint heel erg makkelijk. De eerste 65 kilometer zijn helemaal vlak en tot kilometer 101,5 is er nog geen echte beklimming geweest. Het is de Col de Bonne Fontaine (3e categorie), die voor de eerste vermoeienissen zorgt. Dan is het nog bijna twintig kilometer tot de finale echt begint. Eerst de Col de la Croix des Moinats (3e categorie), snel opgevolgd door de Col de Grosse Pierre (3e categorie) en tenslotte twee kilometer klimmen naar Gérardmer met een stijgingspercentage van 7,5%.
Profiel

Etappe 7: Gérardmer – Ornans (182,5 km) 11/9
Na de koninginnerit krijgen de renners niet echt de tijd om uit te rusten. Het begin van de zevende etappe is gelijk lastig met in de eerste zeven kilometer de beklimming van de Col du Haute de la Côte (3e categorie) en de Col de Grosse Pierre (3e categorie). Dan volgen er in de rest van de etappe nog twee beklimmingen van de derde categorie en drie van de vierde categorie. Op acht kilometer van de streep is de top van een beklimming van de vierde categorie. Na die beklimming is er een afdaling van bijna zeven kilometer, en de laatste rechte lijn loopt weer licht op.
Profiel

Etappe 8: Ornans – Ornans (27 km) 12/9
Natuurlijk is er ook een tijdrit te vinden in de Ronde van de Toekomst en dat is geen gemakkelijke. De eerste zes kilometer van de tijdrit zijn vlak. Maar vanaf kilometer zes loopt de weg 6,5 kilometer omhoog met stijgingspercentages die veel variëren, het gemiddelde stijgingspercentage is zo’n zes procent. Dan blijven de renners ongeveer acht kilometer op dezelfde hoogte en vervolgens is het op de laatste honderden vlakke meters na, alleen maar dalen.
Profiel

Etappe 9: Besançon – Besançon (116,5 km) 13/9
Wanneer de leider in het algemeen klassement bij de laatste etappe aankomt, is hij nog lang niet zeker van de eindoverwinning. De Franse organisatie heeft de leukste etappe toch wel voor het laatst bewaard. Het rondje van 10,5 kilometer in en rond Besançon moet elf keer worden verreden. Er moet dus elf keer een klim van de derde categorie en elf keer een beklimming van de tweede categorie worden bedwongen. Die beklimming van de tweede categorie is met zijn vijfhonderd meter niet lang, maar het stijgingspercentage is dan ook meer dan tien procent. Bovendien is het daarna nog maar drie kilometer tot de finish, waar zoals zo vaak deze ronde, de weg licht oploopt.
Profiel

Favorieten
Het kiezen van de absolute favoriet bij de beloften is geen gemakkelijke klus want er doen een aantal zeer goede renners mee. Zo start Denemarken (er wordt gereden in landenteams) met Ramsus Guldhammer, volgend jaar te bewonderen in het shirt van Team Columbia-HTC. Hij wist dit seizoen Luik-Bastenaken-Luik voor beloften te winnen en werd bij dezelfde leeftijdscategorie ook tweede in de Ronde van Vlaanderen.

De Colombianen nemen Sergio Luis Henao Montoya mee naar de Ronde van de Toekomst. Vroeg in het seizoen wist hij al de Grand Prix du Portugal te winnen. In deze wedstrijd klopte hij bovendien de eerder genoemde Rasmus Guldhammer. Slovenië heeft met Marko Kump een kanshebber op de eindoverwinning en Rusland stuurt Timofey Kritskiy, winnaar van de Five Rings of Moscow en de La Côte Picarde.

Steven Kruijswijk is een mogelijke kanshebber voor de eindoverwinning namens Nederland. De winnaar van het NK voor beloften reed tot nu toe een sterk seizoen met een tweede plek in de Thüringen Rundfahrt en een aantal mooie ereplaatsen in andere koersen. De Belgen hebben Jan Ghyselinck voor het eindklassement, hij won dit seizoen de Vlaamse Pijl en de Ronde van Vlaanderen voor beloften.

In de sprint moet de Nederlandse ploeg het doen zonder Boy van Poppel. De ‘zoon van’ doet niet mee aan deze wedstrijd maar zijn aantrekker Dennis van Winden wel. Daarnaast kan ook Michel Kreder een spurtje rijden, bewees hij dit seizoen meerdere malen. De Duitsers hebben een goede man in Andreas Stauff, terwijl België zal rijden voor Kris Boeckmans, die pas nog de Schaal Sels op zijn naam schreef.

Mijn favorieten
**** Rasmus Guldhammer
*** Sergio Luis Henao, Marko Kump
** Jan Ghyselinck, Steven Kruijswijk, Tejay van Garderen
* Ricardo Vilela, Jacobus Venter, Ben Gatauer, Sander Maasing

RIDE Magazine