Voorbeschouwing: Parijs-Roubaix 2025 – Wordt Van Aert de grote uitdager van Van der Poel en Pogacar?
foto's: Cor Vos
zondag 13 april 2025 om 07:00

Voorbeschouwing: Parijs-Roubaix 2025 – Wordt Van Aert de grote uitdager van Van der Poel en Pogacar?

Als we zondag in Parijs-Roubaix een even mooie strijd krijgen als in de Ronde van Vlaanderen, dan mogen alle wielerliefhebbers alvast beginnen watertanden. De iconische kasseienklassieker heeft met wereldkampioen Tadej Pogacar en Mathieu van der Poel twee duidelijke favorieten, maar in Roubaix kan het altijd alle kanten uit. Zeker na de wederopstanding van Wout van Aert en met de immer sterke Mads Pedersen. We blikken vooruit in een uitgebreide voorbeschouwing.

Historie


Laatste editie


Parcours

Het parcours van Parijs-Roubaix 2025 kent, in vergelijking met voorgaande jaren, enkele kleine wijzigingen. Er wachten dit jaar dertig kasseistroken. Dat is er eentje meer dan vorig jaar, en vooral in de beginfase liggen enkele nieuwe stroken. Zo maakt de kasseistrook van Saint-Python na een jaar afwezigheid zijn terugkeer.

De start in Compiègne, dat doordrenkt is met (oorlogs)geschiedenis, is intussen traditie. Hier worden de renners op gang geschoten voor een helletocht over 259,2 kilometer. De finish ligt traditiegetrouw op de wielerbaan van Roubaix.

Het eerste deel gaat over louter asfaltwegen, want pas na 95,8 kilometer doemen de eerste kasseien op. Het gaat om de driesterrenstrook van Troisvilles naar Inchy. De kasseienstrook van Quiévy naar Saint-Python is met zijn vier sterren zeker de moeite waard, en wellicht een eerste cruciale passage in deze koers.

De beginfase is overigens ook nog wat lastiger gemaakt dankzij een ommetje in de buurt van Quérénaing. Daar liggen de twee nieuwe stroken van Artres te wachten. Niet dat die héél moeilijk zijn, maar men creëert zo wel een situatie waarbij vijf stroken bijzonder kort na elkaar volgen. Dat zou het peloton al wat moeten uitdunnen vooraleer de altijd gevaarlijke aanloop naar het Bos van Wallers volgt. Dat is de eerste vijfsterrenstrook van de dag.

Om de veiligheid nog wat te vergroten, gaat ook die aanloop op de schop. Vorig jaar greep ASO al in door een chicane in het parcours te steken, zodat het peloton met een minder grote snelheid op de kasseien van de Trouée d’Arenberg zou afstormen. “Maar nu hebben we een alternatief waarbij de snelheid op een vlottere manier zal worden afgeremd. We maken een kleine omweg langs de mijnsite van Arenberg, inclusief vier haakse bochten in de kilometer voor het Bos”, klinkt het hoopvol bij de organisatoren.

De finale moet daar definitief geopend worden. Nadien wachten nog eens achttien kasseistroken, waarvan twee met vijf sterren. Dat zijn op 50 kilometer van de finish Mons-en-Pévèle en in volle finale Carrefour de l’Arbre, zo’n 17 kilometer voor de wielerbaan. Dit zijn de zwaarste stroken, maar meer dan eens zal het vooral de opeenvolging zijn van stroken die in de benen gaat zitten bij de renners.

Na Carrefour de l’Arbre is het zwaarste achter de rug en de verlossing nabij, al volgen nog wel de stroken van Gruson, Hem en Roubaix, naar de prestigieuze finish op de wielerbaan van de Vélodrome de Roubaix.

Daar draaien de renners op ruim 500 meter van de finish op, wat betekent dat ze dan nog anderhalve ronde rijden op de Vélodrome. De historische bel zal klinken voor de laatste ronde, waarna mogelijk nog gesprint gaat worden om de overwinning.

Paris-Roubaix

Datum
zondag 13 april 2025
Categorie
1.UWT | Men Elite
Afstand
259.2 KM
Tijden
11:10 - 17:03
Startplaats
Compiègne
Finishplaats
Roubaix

Alle kasseistroken van Parijs-Roubaix 2025

30. Troisvilles à Inchy (nog 163,4 km) 2.200m – ***
29. Viesly à Quiévy (nog 156,9 km) 1.800m – ***
28. Quiévy à Saint-Python (nog 154,3 km) 3.700m – ****
27. Saint-Python (nog 149,6 km) 1.500m – **
26. Vertain à Saint-Martin-sur-Écaillon (nog 142,5 km) 2.300m – ***
25. Verchain-Maugre à Quérénaing (nog 131,2 km) 1.600m – ***
24. Artres à Quérénaing (nog 128,3 km) 1.300m – **
23. Artres à Famars (nog 125,4 km) 1.200m ***
22. Quérénaing à Maing (nog 120,7 km) 2.500m – ***
21. Maing à Monchaux-sur-Écaillon (nog 117,6 km) 1.600m – ***
20. Haveluy à Wallers (nog 104,7 km) 2.500m – ****
19. Trouée d’Arenberg (nog 95,3 km) 2.300m – *****
18. Wallers à Hélesmes (nog 89,2 km) 1.600m – ***
17. Hornaing à Wandignies (nog 82,5 km) 3.700m – ****
16. Warlaing à Brillon (nog 75 km) 2.400m – ***
15. Tilloy à Sars-et-Rosières (nog 71,5 km) 2.400m – ****
14. Beuvry à Orchies (nog 65,2 km) 1.400m – ***
13. Orchies (nog 60,1 km) 1.700m – ***
12. Auchy à Bersée (nog 54 km) 2.700m – ****
11. Mons-en-Pévèle (nog 48,6 km) 3.000m – *****
10. Mérignies à Avelin (nog 42,6 km) 700m – **
9. Pont-Thibault à Ennevelin (nog 39,2 km) 1.400m – ***
8. Templeuve (L’Épinette) (nog 33,8 km) 200m – *
8. Templeuve (Moulin-de-Vertain) (nog 33,3 km) 500m – **
7. Cysoing à Bourghelles (nog 26,8 km) 1.300m – ***
6. Bourghelles à Wannehain (nog 24,3 km) 1.100m – ***
5. Camphin-en-Pévèle (nog 19,9 km) 1.800m – ****
4. Carrefour de l’Arbre (nog 17,1 km) 2.100m – *****
3. Gruson (nog 14,8 km) 1.100m – **
2. Willems à Hem (nog 8,2 km) 1.400m – ***
1. Roubaix (Espace Charles Crupelandt) (nog 1,4 km) 300m – *


Favorieten

Adrie van der Poel was stellig, meteen na afloop van de Ronde van Vlaanderen voor onze camera: “Tadej Pogacar is de grote favoriet voor Parijs-Roubaix”. Alleen: is dat wel zo? De Sloveense winnaar van de Ronde maakt zijn debuut op de kasseien.

Natuurlijk was zijn krachtsexplosie op de Oude Kwaremont opnieuw heel indrukwekkend. De wereldkampioen verkeert duidelijk in topvorm en geniet ervan om de klassiekers te rijden. Het was ook op zijn eigen vraag dat Parijs-Roubaix heel recent aan zijn programma werd toegevoegd. Pogacar heeft er geen geheim van gemaakt dat hij de vijf monumenten op zijn naam wil schrijven, en hij zit in de vorm van zijn leven om dat in ieder geval te proberen.

Pogacar zal opnieuw naar winst proberen te soleren – foto: Cor Vos

Alleen, fysiologisch kunnen we niet onder enkele zaken uit die niét in het voordeel van de Sloveen spelen. “Zijn gewicht”, stelde ex-winnaar Matthew Hayman recent nog. Dat ligt rond de 66 kilogram, wat vrij licht is voor een Parijs-Roubaix-kandidaat. “Ik kan niet ontkennen dat hij daarmee een nadeel heeft. Hij kan veel goedmaken op klasse, maar ik denk dat hij gaat botsen op de Mathieus, Wouts en Gannas van deze wereld. Misschien zorgt zijn lichte gewicht ervoor dat hij op het eind van de wedstrijd minder pure wattages kan trappen. Dat kan opspelen.”

Analist Sep Vanmarcke beaamde dat: “Dat is ook exact de reden waarom ik niet geloof dat Tadej gaat winnen. Op de vlakke wegen en op de kasseien gaat hij nooit wegrijden van Van der Poel. Qua wattage per kilogram kunnen zijn concurrenten nooit tegen hem op, maar dat telt dus niet op het vlakke. Parijs-Roubaix is een wedstrijd die wordt beslist met het absolute vermogen en dat hebben de anderen meer. En in de sprint is hij normaal gezien ook geklopt.”

Er zijn meer argumenten om Mathieu van der Poel, de winnaar van de voorbije twee edities, tot topfavoriet te bombarderen. De Nederlander van Alpecin-Deceuninck moest in de Ronde van Vlaanderen wel passen op een beslissend moment, maar daar zijn enkele verklaringen voor. Enerzijds was er zijn valpartij nog voor de finale begon, waar hij toch wat last aan de schouder bij opliep. Ook was Van der Poel na zijn dominante E3 Saxo Classic drie dagen ziek, wat toch niet ideaal is als je in topvorm aan de Ronde wil beginnen.

Herstelt Van der Poel van zijn val in de Ronde? – foto: Cor Vos

In Parijs-Roubaix ligt die ziekte alweer een week langer achter ons, dus verwachten we daar een nog betere Van der Poel. Pogacar zal hem opnieuw los moeten rijden, anders is ‘MVDP’ in de sprint altijd de snellere van de Sloveen. En wat Vanmarcke ook nog benadrukte: “Hij heeft zo veel feeling met de kasseien en de ondergrond, omdat hij altijd crosser is geweest. Ik verwacht dat hij zuiniger over de kasseien kan rijden.” Van der Poel heeft ook het voordeel van de parcourskennis en al enkele keren te hebben gewonnen.

Dezelfde voordelen die we voor Van der Poel opnoemen over zijn sprint en kasseiengevoel, tellen ook voor Wout van Aert. In zijn entourage leeft al langer het idee dat Parijs-Roubaix de klassieker is die het dichtste bij zijn kwaliteiten aanleunt. In de Ronde van Vlaanderen zag je dat de kopman van Visma | Lease a Bike week na week groeit dankzij zijn hoogtestage, maar dat de steile puisten er vaak te veel aan zijn. Die zal hij in Roubaix alvast niet vinden. De kasseistroken vergen veel minder explosiviteit, net iets wat Van Aert mist.

Waar Van Aert vooral op zal moeten hopen, is geen pech hebben. Tijdens zijn laatste deelname in 2023 had hij ook al zomaar met Van der Poel tot in Roubaix kunnen rijden, tot een lekke band op Carrefour de l’Arbre hem de aansluiting kostte. Bij Visma | Lease a Bike is er met ex-winnaar Dylan van Baarle trouwens nog een extra pion, maar het is wel aan de ploeg om die op de juiste manier uit te spelen. Uit de tactische blamage in Dwars door Vlaanderen zal de ploeg wellicht lessen hebben getrokken.

Stijgt Pedersen terug boven zichzelf uit? – foto: Cor Vos

De enige andere ploeg die nog op meerdere pionnen kon rekenen in de finale van de Ronde van Vlaanderen, is Lidl-Trek. Niet alleen kopman Mads Pedersen, maar ook Jasper Stuyven haalde een heel hoog niveau. Net als Van Aert zouden ook zij beter tot hun recht moeten komen op de vlakke kasseien dan op de puistjes. Zet daar nog Jonathan Milan bij en je weet dat Lidl Trek een zeer sterk blok heeft. Tactisch moeten ze daar hun voordeel mee kunnen doen.

Van der Poel kan in de Helleklassieker echter ook rekenen op een extra sterke ploegmaat, in de persoon van Jasper Philipsen. De Limburger beloonde Alpecin-Deceuninck de afgelopen twee jaar met naast de triomfen van Van der Poel zelf nog de dichtste ereplaats te grijpen. Achter de ijzersterke solo’s van Van der Poel kon hij zelf alles uit controleren. En aan zijn sprint op de piste is niets te doen. Concurrenten zullen helemaal niet graag met hem naar de streep rijden. Hoe langer Philipsen in koers is, hoe nerveuzer de rest zal worden.

Heeft ook Pogacar zo’n wapen? Dan kijken we in de eerste plaats naar Florian Vermeersch, die in de corona-editie van deze eendagskoers naar de dichtste ereplaats achter Sonny Colbrelli sprintte. In de Ronde viel zowat de halve ploeg van Pogacar vroeg uit, maar zelfs toen rechtte Vermeersch zijn rug nog. Hij heeft er geen geheim van gemaakt dat Parijs-Roubaix zijn droomkoers is, en hij gelooft dat samen rijden met Pogacar in zijn voordeel kan spelen. Ook Nils Politt strandde trouwens al eens op plek twee, en we onderschatten Tim Wellens nooit. Een sterk blok dus ook bij UAE Emirates-XRG.

Hoe ver komt Filippo Ganna? – foto: Cor Vos

U hoort het: Parijs-Roubaix kan weleens een van de mooiste wedstrijden van het seizoen worden, omdat het gebrek aan hellingen ertoe leidt dat er veel meer realistische kanshebbers zijn. De belangrijkste vereiste om in Roubaix mee voor de prijzen te doen, is dat de renner in kwestie over een grote motor beschikt.

Dan denk je al snel aan meervoudig wereldkampioen tijdrijden Filippo Ganna. De Italiaanse krachtpatser rijdt het voorjaar van zijn leven en maakte vooral in Milaan-San Remo echt indruk door de ‘Grote Twee’ te volgen tot aan het bittere einde. In de Vlaamse koersen kwamen zijn kilo’s misschien toch wat opspelen, terwijl dat in Roubaix juist in zijn voordeel zal zijn. Ganna was ook in 2023 al ijzersterk in Roubaix. Alleen hield pech hem toen van meer dan een zesde plaats. Ook zijn sprint is een wapen.

Ook Stefan Küng (Groupama-FDJ) mag gerust in het rijtje grote motoren geplaatst worden. In tegenstelling tot de Italiaan van INEOS Grenadiers, heeft hij geen sprint in de benen, maar Küng kan wel enorm hard met de fiets rijden. Dat geldt ook voor Europees tijdritkampioen Joshua Tarling, een ploegmaat van Ganna. Dat zijn jongens die je beter niet te veel ruimte geeft.

Wat is ook Stefan Küng sterk op dreef – foto: Cor Vos

Maar eigenlijk is het lijstje kanshebbers in de Helleklassieker bijzonder lang. Pionnen die anticiperen, kunnen heel ver geraken en een verrassing in Roubaix is nooit ver af. Daarom geven we ook een vermelding aan de XDS Astana-troepen Davide Ballerini en Mike Teunissen, de nummer negen uit de Ronde van Vlaanderen en Movistar-kopman Ivan Garcia Cortina, het Red Bull-BORA-hansgrohe-blok met de broers Mick en Tim van Dijke, Oier Lazkano, Laurence Pithie, snelle man Jordi Meeus en Danny van Poppel en de Noorse beren Søren Wærenskjold, Jonas Abrahamsen en Alexander Kristoff van Uno-X Mobility.

Bij de Belgische en Nederlandse ploegen is het interessant om vast te stellen dat Biniam Girmay voor het eerst zijn pijlen op Roubaix richt met Intermarché-Wanty, al is ook Laurenz Rex heel sterk. Soudal Quick-Step zal dan weer hopen dat Tim Merlier boven zichzelf uitstijgt, en Lotto heeft een sterke Alec Segaert en Brent Van Moer in zijn rangen. Bij het Nederlandse Picnic PostNL is het hopen dat Nils Eekhoff herstelt, terwijl Unibet Tietema Rockets weer op de Slowaakse revelatie Lukas Kubis rekent.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Mathieu van der Poel
*** Tadej Pogacar, Wout van Aert
** Mads Pedersen, Jasper Philipsen, Filippo Ganna
* Jasper Stuyven, Dylan van Baarle, Stefan Küng, Florian Vermeersch

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)


Luister hier naar de WielerFlits Podcast over Parijs-Roubaix 2025

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed


Weer en TV

In de regio rond Roubaix blijft het de hele week droog, maar zondag wordt er wel neerslag verwacht. In startplaats Compiègne is de kans op neerslag 85 procent en wordt zo’n 5 mm regen verwacht; in finishplaats Roubaix is dat 75 procent en 3 mm. De zon zal zich zeker wel laten zien, maar er is ook bewolking. De temperatuur loopt op tot 18 graden Celsius.

Parijs-Roubaix is zondag live te zien bij de NOS (NPO1), Sporza (op VRT1) en Eurosport 1, alsook online op HBO Max. Bekijk voor de precieze uitzendtijden onze tv-gids Wielrennen op TV.


In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
77 Reacties
07-04-2025 08:16
Hoop niet dat Pogacar dit wint.

Pogi is op dit moment regerend winnaar in Giro, Tour, WK, Strade, Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en Ronde van Lombardije.

Als daar Parijs-Roubaix bijkomt heeft hij het wielrennen gewoon definitief uitgespeeld.
    07-04-2025 20:38
    Vuelta en san remo nog, het record van roglic met alle klassieke week rondes gaat roglic waarschijnlijk eerder bereiken, hoop ik iig dat ie een keer Zwitserland überhaupt gaat proberen
    08-04-2025 19:56
    7x Milaan-San Remo winnen zoals Eddy moet hij ook nog eerst even afvinken.
    12-04-2025 20:46
    I.d.d. kijk er ook niet meer naar uit zoals voorheen. Alsof we weer naar één of een paar paardendokters zitten te kijken: met de tong op de schoenen er nog een solo van 70km uitfietsen? Ik geloof niet meer waar ik soms naar zit te kijken
07-04-2025 08:12
'tot een lekke band op Carrefour de l’Arbre hem de aansluiting kostte'? Volgens mij was het juist Van Aert die demareerde en toen lek kreeg.
07-04-2025 12:44
Lek rijden en valpartijen zijn altijd belangrijke factoren in deze koers. Daarom valt er weinig te zeggen wie deze PR zondag gaat winnen.
07-04-2025 08:37
Dit lijkt me voor Pogi toch wel de moeilijkste. Moeilijker dan MSR. Maar hij blijft altijd iedereen verbazen dus wie weet rijdt hij hier ook wel gewoon solo naar de winst. Mathieu zal ook wel weer beter zijn dan afgelopen zondag dus die zal er ook staan, maar heb het gevoel dat Wout dit jaar zowel zijn beste als zijn laatste kans gaat krijgen om toch nog een keer een voorjaarsklassieker te winnen.
    07-04-2025 10:08
    Klassieker of monument? Kansen zat op klassiekers.
    07-04-2025 11:20
    @abdu, klassieker.
    Vrij naïef om te zeggen kansen zat voor Wout. Maar prima, ik denk er anders over. Hij mag blij zijn (en hij zal ook enorm blij zijn) als hij ooit nog eens een klassieker wint.
    07-04-2025 20:39
    Met de hoeveelheid koersen die vdp en pogacar doen blijven er nog jaren kansen voor van aert in allerlei klassiekers. Beetje onzin om Gent wevelgem, omloop, amstel geen klassieker te noemen natuurlijk.
    07-04-2025 21:18
    Vreemde opmerking, en vooral vreemde reactie.
07-04-2025 08:43
Met dat MvdP in het rood ging tijdens de finale gisteren is de hele dynamiek van de koers wat omvergetrokken. Nu zijn Lidl-Trek, Visma én UAE overtuigd van de koers kunnen winnen en zullen zij een klassieke 'de sterksten blijven over'-koers niet schuwen.

Ik ga zo meteen de startlijsten eens checken want denk dat er veel verschil gemaakt worden kan met ploegenwerk, een sterke pion vooruit alsmede dit bij anderen beletten kan cruciaal zijn.
    07-04-2025 15:01
    Aldus sprak zarathoestra
07-04-2025 16:33
Ik zou Pedersen en Van Aert omdraaien. Pedersen wordt 2e in de Ronde en heeft op dit moment een betere sprint. Dus dan plaats ik die boven Van Aert. En Pogi toch wel favoriet. Die man kan alles en is ook gewoon een wattage monster. De Kwaremont is toch ook vooral rammen op wattages en daarin laat hij zien ook beresterk te zijn. Verder heeft hij het geluk ook aan zijn kont hangen en rijdt je als lichtere renner wellicht ook iets minder snel lek.
    07-04-2025 21:16
    Zeker maar als er iemand van de anderen in z'n wiel hangt verliest hij natuurlijk (behalve als het Van Aert is die zou momenteel zelfs ingemaakt worden door Carapaz in de sprint)
    07-04-2025 22:06
    Jij hebt iets heeel fundamenteels niet begrepen, namelijk de zwaartekracht. De Kwaremont is niet 'vooral rammen op wattages', het gaat namelijk ook omhoog. Van der Poel heeft op de Kwaremont een nadeel van maar liefst tien (10!) kilo tov Pogacar. Dat nadeel heeft hij in Parijs-Roubaix niet.
    Heb jij Pogacar ooit ergens weg zien rijden op het vlakke? Nee, en dat is niet voor niets.
    08-04-2025 11:14
    Oja, stom van mij. De Kwaremont is inderdaad echt voor klimmers. Ook Vingegaard zou Matje daar zou uit het wiel poffen. Nou, ik ben zelf een lichtgewicht en als ik met een maatje ga fietsen in Limburg of Ardennen heeft hij mij nog nooit gelost. Maar op de Kwaremont ben ik al een paar keer gelost door hem. Maar een paar kilometer later op de Pater los ik hem dan wel weer. De Kwaremont is echt niet steil en vooral lastig door de kasseien. Dit is echt vooral rammen. Verder heb jij iets fundamenteels gemist voor PR. Dit is weliswaar vlak maar over kasseien. Daar worden geregeld mensen uit het wiel gereden. Maar laat ik duidelijk zijn. Ik zie Pogi ze ook niet zomaar uit het wiel rijden en het zal moeilijker zijn door het ontbreken van steile en minder steile klimmetjes. Maar hij zal het weer op veel kasseistroken gaan proberen en zijn kracht is wel dat hij kan blijven gaan. Dus op die manier kan hij ze misschien toch breken.
    08-04-2025 17:17
    Mechia even terug de boeken in
    08-04-2025 18:15
    Nee hoor, niets Mechia ff terug de boeken in. Boeken toe. Ook op het vlakke geldt natuurlijk de zwaartekracht en de aërodynamica. Voordeel wel bij afdaling.
    https://sporza.be/nl/2019/04/05/wat-is-watt-een-masterclass-van-paul-van-den-bosch/

    Waarom zijn Pogi, die btw de 4 vooruit bleef in RVV, Evenepoel, Roglic en zeg Vingegaard zulke goede tijdrijders. Althans beter dan Thieu en Mads bijv.

    Eens Mads en Wout draaien, ook vwb teamsterkte.

    Of Pogi wint is veel minder zeker dan RVV. Tactiek teams, koersverloop, lek, val, weer: blijft koffiedik kijken. Te veel kanshebbers bovendien.
    08-04-2025 18:48
    Op de kasseien gaat t meer om absoluut vermogen dan om aero en daar worden toch meestal de verschillen gemaakt.
    08-04-2025 23:17
    EricV, en hoeveel minder is zijn absolute vermogen dan volgens jou? Bij een korte inspanning op de kasseien zal die vast lager zijn. Maar zijn kracht is wel dat hij kan blijven gaan. Dus op de laatste paar stroken zal het verschil voor mijn gevoel zijn afgenomen. Daarnaast rijden ze hem in een vlakke tijdrit niet op minuten hè.
07-04-2025 13:28
Volgens buienradar valt er op zondag zo’n 10mm en begint het om 12:00 al. Een vroege voorspelling, maar het kan wel degelijk een natte editie worden. Goed om in de gaten te houden.
07-04-2025 17:13
Of de WF-redactie moet met een scoopje komen, maar volgens mij was Matteo nooit voorzien voor P-R.
07-04-2025 09:12
Het lijkt me een beetje onredelijk om te verwachten dat Pogacar wint bij zijn eerste deelname aan een wedstrijd als Parijs-Roubaix.
    07-04-2025 10:15
    Het blijft Pogi, maar ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat hij Roubaix bij z'n eerste deelname wint in dit veld. Op absolute power kan hij op het vlakke niet zomaar wegrijden bij wattagemonsters zoals Ganna en Pedersen, laat staan Wout en Mathieu.
07-04-2025 23:03
Ik verwacht veel van Politt en Mohoric als outsiders die altijd goed zijn in deze koers !
    07-04-2025 23:41
    Dan heb ik het meer voor Stuyven, die in een vrije rol gevaarlijk kan zijn.
    08-04-2025 12:24
    Hopen mag, maar ik zou deze keer toch voor twee andere renners supporteren. Politt lag zover ik me kan herinneren goed op de grond vorig weekend. Bij Mohoric zij Bahrein voor aanvang van het seizoen al dat hij in de winter een paar keer ziek is geweest, dus nog in vorm moet komen. Blijkbaar is dat nog steeds niet helemaal gelukt, aan zijn reeks DNF'jes te zien.
08-04-2025 17:20
Laat die regen maar uit, wat regen nadat het al weken droog is kan rampen veroorzaken op de kasseien. Voor de rest denk ik dat ze met 4-5 man naar de piste zullen gaan en dan kan het alle kanten op.
09-04-2025 08:51
De ronde was een prachtige koers maar Roubaix zou dat in principe nog kunnen overtreffen. De verschillen tussen de toprenners zouden in Roubaix kleiner moeten zijn dan in Vlaanderen wat wel eens een heel spannende strijd kan opleveren.
Een scenario waarbij WVA, MVDP, Pogi, Pedersen en Ganna naar de carrefour rijden lijkt me fantastisch.
07-04-2025 10:43
De tactiek van Lidl-Trek en Visma gisteren was de goeie. Het zal opnieuw zaak zijn om de sterkte van het team uit te spelen en mannetjes voorin te posteren. Ik zie Pogacar en Van der Poel echt Pedersen en Van Aert niet zomaar uit de wielen rijden. Zeker als ze opnieuw hun recuperatiemomenten kunnen inbouwen en niet nodeloos met de krachten gaan woekeren in de zones tussen de kasseistroken door. Als je dan kan aangeven dat een Vacek of een Van Baarle nog voorop zit dan ga je hen toch zenuwachtig krijgen. En het is dan ook nog eens Parijs-Roubaix, pech of een minder moment loert om iedere hoek. Het wordt echt genieten, dat kan niet anders.
    07-04-2025 20:06
    Het Politburo van UAE stuurt dan best ook een mannetje- genaamd Politt? - mee vooruit om de Visma’s en Lidl’s van het vrije westen te schaduwen…
07-04-2025 12:06
Hoopte op een natte editie, maakt het toch (voor de kijker) nog spectaculairder maar die paar druppeltjes gaan het niet zijn. Benieuwd of ze Tibor durven op te stellen in een vrije rol bij Alpecin, zou een mooie leerkoers zijn.
    07-04-2025 12:35
    Een natte editie zoals PR'21? "Be careful what you wish for".....want
    spektakel voor de wielerfans, maar voor zelfs vele 'ervaren' renners
    werd de 'Hel' een ware nachtmerrie, omdat deze de acrobatie niet
    in huis hadden om over spekgladde kasseien te rijden.

    En de onthutsende tv-beelden, van een Van Aert die met de daver op zijn
    lijf, al zwalpend met een val flirtend, nét op die kasseistroken compleet
    uit het wiel gereden werd door oa. Colbrelli, Vermeersch en Van der Poel
    die haast al zwevend hierover vlamden, samen naar de finish toe......dus ja,
    'let it rain'.......
    07-04-2025 14:13
    Ah, het weerbericht is aangepast, gaat het toch nog de natte kant op
    08-04-2025 17:17
    Badgio is weer aan het ijlen, Vermeersch bijvoorbeeld zat al in de vroege vlucht dus dan heeft die in theorie toen iedereen uit de wielen gereden, de fixatie op wva wordt met de dag extremer...
    09-04-2025 08:36
    Mogelijk ook onweer zondag
08-04-2025 10:14
@redactie: in de tv-gids is iets teveel gecopy-paste tussen zaterdag en zondag.
08-04-2025 16:10
In de Roubaix-rit van de Tour ‘22 werd Powless vierde en Pogacar zevende, na Stuyven (6e).
Ik weet het, geen 250km en grote ronde dus draait niet voor iedereen om dagwinst en blablabla, maar als indicatie dat gewicht van ondergeschikt belang is aan watts duwen. Het gaat om het juiste materiaal, rijcomfort en een tikkel geluk.
    08-04-2025 17:23
    Powless zat in de vlucht dus dat telt al niet voor mij, buiten Pogacar zie ik niet meteen iemand onder de 65 kg meegaan in PR. Pogacar heeft gewoon een disproportioneel grote motor en best wel wat techniek.
    08-04-2025 17:26
    blablabla ;-)
08-04-2025 18:01
Hopen dat die Sloveense droid iedereen verbaasd en versteld doet staan en deze campagne een gigantische mislukking voor hem wordt.
De prestaties van dit schone peloton tov het oude vervuilde peloton zijn meer dan kolderiek.
09-04-2025 00:06
Helaas is het nog bij lange na niet overal vanzelfsprekend, maar wel hulde voor het feit dat de organisatie moeite heeft gestoken in het nu echt veilig maken van de aanloop naar Arenberg. Tuurlijk, valpartijen in de aanloop en Arenberg zelf zullen misschien nog steeds plaatsvinden gezien het belang en de technische moeilijkheid van de strook, maar op zn minst stormen ze nu niet meer met 65 per uur af op een chicane of de kasseien zelf.
09-04-2025 08:40
Ik moet onwillekeurig terugdenken aan de discussie rond Hinault, die zou als typische ronderenner en debutant ook nooit PR kunnen winnen, zo stelden toen vooral de arrogante Flandriens toen. Hinault kwam, zag en overwon. L’histoire se repete?
    09-04-2025 08:48
    Dat Pogacar kan winnen is zeker. De Flandriens nu lijken me toch niet zo arrogant en houden wel degelijk met hem rekening.
10-04-2025 10:31
Elk jaar is het hopen dat visma en vooral van aert een keertje geen pech kennen tijdens roubaix. Als pech uitblijft kunnen ze eens rijden voor de overwinning
    10-04-2025 11:55
    Idd. Als je vb de 2022 editie terug kijkt die Van Baarle won dan had Van Aert daar eigenlijk zonder pech zn eerste Roubaix gewonnen. Komt een keer of 3 terug na pech en na eerst ook in de waaiers in het 2de peloton te zijn verzeild geraakt. En in 2023 rijdt ie lek op het moment dat ie op Carrefour de l Arbre aanvalt en wegrijdt van de rest. Je zou het die kerel ondertussen wel eens gunnen natuurlijk.
    10-04-2025 17:14
    2023 heeft hij daar zelfs de kom gezet samen met vdp maar hij reed de helft vd strook op een leegloper. Deze koers ligt hem maar spijtig genoeg komt hij elk jaar iets tegen
    12-04-2025 02:11
    Hij viel aan na een crash, voor de rest was ie lekker aan het wieltjeszuigen
    12-04-2025 10:03
    Kleine nuance. Hij viel aan tijdens de crash. Vdp was nerveus en beukte degenkolb vd weg. Om zo een doorgang te forceren
    12-04-2025 20:06
    Lol, wat heb jij gerookt?
    12-04-2025 20:40
    Van Aert viel niet aan na een crash, op Carrefour de l'Arbre gaat iedereen vol van begin tot eind, ongeacht het knullig gesukkel van de rest.

    Van Aert reed wel té afwachtend die dag.
    13-04-2025 11:14
    Niet zo’n straf spul als wat jij gerookt hebt blijkbaar lol
10-04-2025 19:39
Ganna zie ik niet als favoriet, kijk zijn uitslagen maar terug. Verder denk ik dat de winnaar uit het volgende rijtje komt:
Vdp, Pogacar, Van Aert, Pedersen, Kung of Philipsen. Er gaat hoe dan ook wilekeurig een van deze nog uitvallen zoals gewoonlijk. De geluksfactor en pechfactor is nergens zo groot als hier.
12-04-2025 09:58
Ik ben wel enthousiast over de deelname van Brennan. Leuke, sympathieke, keigoeie renner.
Hoe mooi zou het zijn moest hij mee zitten in de elitegroep. Dan ben ik eens benieuwd of ze zijn kaart durven spelen. Of Wout de kopgroep wil bijeen houden en Brennan mag sprinten.
Negentien is jong - Boonen was er al (nu ja ... al) 21 - maar het gezegde is gekend, dus waarom niet.
13-04-2025 08:38
Pogi @ 5. Geef hem wel >25% kans. Mooie risk reward.
07-04-2025 21:33
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Pogacar zowel VDP, als WvA, Pedersen, Ganna en nog wat verrassingen kan lossen. Zelfs als een of twee van die tegenstanders pech hebben, kunnen een paar anderen z'n wiel houden. Iemand lossen op de Kwaremont met lage snelheid is heel iets anders dan lossen op de kasseien met hoge snelheid, waar drafting een grotere rol speelt. Het zou mooi zijn als een groepje van drie of vier sprint voor de overwinning.
07-04-2025 23:07
Wat doe je met meesterknecht Dilier (2de na Sagan 2018) ??
    07-04-2025 23:39
    Laten knechten. Meesterknechten zal er teveel aan zijn, als je ziet dat hij na de Omloop geen enkele keer meer kon finishen.
    08-04-2025 08:03
    @Kopinkas, goede scoreboardjournalistiek! Heb je ook de koersen daadwerkelijk gekeken? Rijdt overal vanaf minuut 1 op kop, begrijpelijk dat je dan een DNF hebt toch?
    08-04-2025 14:55
    Heb niet vanaf minuut 1 kunnen kijken, neen.
    Maar iemand die vanaf minuut 1 op kop rijdt, kan je bezwaarlijk een meesterknecht noemen.
    Tim Declercq was ook geen meesterknecht voor QS, maar een controleur.
    08-04-2025 19:43
    Vanaf minuut 1 op kop rijden en zo zorgen dat de rest van de ploeg nog fris in de voorfinale komt is wel meesterlijk belangrijk! Net zoals in de voetballerij de doelpuntende makende spits alle aandacht krijgt, maar had die laatste man zijn mannetje niet gestaan, dan kon de spits er wel 1 of 2 inleggen en was hij toch met verlies naar huis gegaan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine