Voorbeschouwing: Critérium du Dauphiné 2025 – Pogacar, Vingegaard én Evenepoel present!
foto's: Cor Vos
zondag 8 juni 2025 om 08:00

Voorbeschouwing: Critérium du Dauphiné 2025 – Pogacar, Vingegaard én Evenepoel present!

Het deelnemersveld van het Critérium du Dauphiné is dit jaar om van te likkebaarden. Met Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard en Remco Evenepoel aan de start beloven we een heerlijk voorproefje te krijgen van de klassementsstrijd in de Tour de France. En dan tekent Mathieu van der Poel ook nog eens present. Wat wil een wielerliefhebber nog meer? WielerFlits blikt vooruit!

Historie


Laatste editie

Het Critérium du Dauphiné moest het in 2024 stellen zonder Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard. De Sloveen had net de Giro d’Italia gewonnen, de Deen was nog aan het revalideren na zijn zware val in de Ronde van het Baskenland. Remco Evenepoel viel in diezelfde ronde, maar maakte in de Dauphiné zijn rentree.

De ronde begon met een etappezege voor Mads Pedersen, die Sam Bennett en Hugo Page klopte in een massasprint. Een dag later was er – ondanks de afwezigheid van Vingegaard – weer Deens succes. Nu sloeg Magnus Cort met een machtige spurt toe op de Col de la Loge, een lange loper. Hij veroverde ook de leiderstrui, maar moest die een dag later alweer afstaan aan Derek Gee, die met een sterke punch een dubbelslag sloeg in Les Estables.

Evenepoel pakte het geel in de tijdrit – foto: Cor Vos

Op dag vier wachtte een tijdrit, waarin Evenepoel liet zien dat hij aan kracht niet had ingeboet. De Belg klopte Joshua Tarling en mocht bovendien het geel aantrekken. De dag erna kregen we géén winnaar noch verschillen in het klassement. Door een massale val op het spekgladde wegdek werd de vijfde etappe noodgedwongen stilgelegd. De renners reden daarna geneutraliseerd richting aankomst en er werd geen winnaar aangeduid.

Het zwaartepunt van de Dauphiné moest toen nog volgen. De zesde etappe finishte op Le Collet d’Allevard, waar Primoz Roglic zegevierde. De Sloveen nam ook de leiderstrui over van Evenepoel, die naar plek twee zakte. De kopman van Soudal Quick-Step had duidelijk nog niet zijn beste klimbenen, want ook in de zevende etappe moest hij bergop vroeg passen. Roglic leek daarentegen ongenaakbaar: hij won ook de rit naar Samoëns 1600 en begon met meer dan een minuut voorsprong op naaste belager Matteo Jorgenson aan de slotrit.

Roglic wint zijn eerste van twee ritten – foto: Cor Vos

Die marge bleek Roglic ook nodig te hebben. Op weg naar Plateau des Glières, waar Carlos Rodríguez de dagzege pakte, plafonneerde de kopman van Red Bull-BORA-hansgrohe volledig. Hij kwam pas als zesde over de streep, verloor een pak tijd op Jorgenson en stelde de eindzege ternauwernood veilig. Het verschil tussen de Sloveen en de Amerikaan was na acht dagen koers slechts acht seconden.

Shirt for OIC AK

Parcours

Het Critérium du Dauphiné heeft ook dit jaar weer voor ieder wat wils. Tijdrijders, sprinters, puncheurs en pure klimmers – ze komen allemaal aan hun trekken. De eerste drie ritten zijn behoorlijk heuvelachtig, maar de (sterke) sprinters zullen in de openingsdagen ongetwijfeld een kans krijgen. En als die dan niet komt, is er altijd nog rit vijf – een honderd procent kans voor de sprinters. Tussendoor zullen de klassementsrenners voor het eerst uit hun hok moeten komen in een tijdrit van 17,4 kilometer naar Saint-Péray.

Deze chronoproef zal zeker voor verschillen zorgen, maar door de toch ietwat beperkte afstand verwachten we hier niet de definitieve beslissing. Ook omdat de laatste drie etappes – traditiegetrouw – nog heel wat klimwerk bevatten. Met name de voorlaatste etappe – met onderweg naar de aankomst op Valmeinier 1800 eerst de Col de la Madeleine en dan de Col de la Croix de Fer – is loodzwaar. Maar ook in de zesde en afsluitende achtste etappe wordt (praktisch) bergop gefinisht.

Wat nog belangrijk is om te vermelden: aan de finish van elke etappe liggen tien, zes en vier bonificatieseconden voor het oprapen voor de nummers één, twee en drie in de daguitslag. Bij de tussensprints zijn dan weer 3, 2 en 1 boniseconden te verdienen.


Zondag 8 juni 2025, Critérium du Dauphiné: Etappe 1 (195.8 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 1
Start:
10:00 ( Domerat)
Finish:
14:37 ( Montlucon)

De komende editie van het Critérium du Dauphiné zal beginnen met een etappe van 189,2 kilometer. Na de start is Domerat is het aanvankelijk vrij vlak, maar in het tweede deel komen de renners de nodige hellingen tegen. In de laatste 85 kilometer zitten zeven gecategoriseerde beklimmingen, allen van vierde categorie. Na de laatste kuitenbijter, de Côte de Buffon (0,6 km à 8,6%), is het nog 4,5 kilometer naar de finish in Montluçon.

Montluçon debuteert in het Critérium du Dauphiné, maar heeft wel behoorlijk wat wielergeschiedenis. Met name omdat het de geboorteplaats is van Roger Walkowiak, de verrassende winnaar van de Tour de France 1956. Het krimpstadje was bovendien zes keer finishplaats van diezelfde Tour. In 1953 won niemand minder dan Wout Wagtmans er. Maar ook recent nog deed een grote koers Montluçon aan: Wout van Aert snelde hier in 2022 naar een tijdritzege in Parijs-Nice. U ziet, hier winnen alleen de groten.


Maandag 9 juni 2025, Critérium du Dauphiné: Etappe 2 (204.6 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 2
Start:
12:00 ( Prémilhat)
Finish:
17:00 ( Issoire)

Op dag twee zal het startsein klinken in het kleine dorpje Prémilhat, dat net als Montluçon onderdeel is van het departement Allier. De renners koersen vervolgens over een afstand van 204,6 kilometer naar de finish in Issoire. Onderweg volgen er zes beklimmingen die meetellen voor het bergklassement, maar na de laatste helling – de Côte de Nonette (1,8 km à 5,7%) – is het nog wel goed 18 kilometer tot de streep. Een sprint – al dan niet met een uitgedunde groep – lijkt dan ook een aannemelijk scenario.


Dinsdag 10 juni 2025, Critérium du Dauphiné: Etappe 3 (207.2 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 3
Start:
12:00 ( Brioude)
Finish:
16:57 ( Charantonnay)

In de derde etappe is een sprint ook niet uitgesloten, maar kunnen de puncheurs zeker hun hart ophalen. Na de start in Brioude gaat het meteen omhoog over de Côte de Cornille (4,1 km à 4,8%) en Côte de la Barbate (5,8 km à 6,9%). Reken maar dat we een sterke kopgroep krijgen. In deze venijnige openingsfase zullen geen krabbers wegrijden.

In het middenrif staan ook de Côte de Malataverne (5,4 km à 3,9%) en de Col du Tracol (2,9 km à 4,2%) op het menu. Zo gaat het naar de laatste klim van de dag: de korte maar wel pittige Côte du Château Jaune (1,2 km à 9,2%). Deze stevige pukkel ligt op goed twintig kilometer van de aankomst in Charantonnay en zal een antwoord geven op de vraag: krijgen we wel of geen sprint na goed tweehonderd kilometer?


Woensdag 11 juni 2025, Critérium du Dauphiné: Etappe 4 (17.4 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 4
Start:
14:15 ( Charmes-sur-Rhône)
Finish:
17:10 ( Saint-Peray)

In de vierde etappe kunnen de mannen van het klassement zich niet meer verstoppen. De organisatie heeft namelijk een tijdrittraject uitgetekend van – weliswaar slechts – 17,7 kilometer, van Charmes-sur-Rhône naar Saint-Péray. De individuele beproeving tegen de klok voert voor het grootste deel over vlakke wegen, maar halverwege zit wel een behoorlijk steile puist. Het gaat hier 1,6 kilometer aan gemiddeld 9,6% omhoog. Daar kun je behoorlijk stilvallen.

Technisch kunnen we het parcours niet noemen. Het traject bevat slechts een paar bochten, waardoor de coureurs flink door kunnen buffelen. Na 10,5 kilometer worden de tussentijden opgemeten.


Donderdag 12 juni 2025, Critérium du Dauphiné: Etappe 5 (183 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 5
Start:
12:35 ( Saint-Priest)
Finish:
16:59 ( Mâcon)

In de vijfde etappe krijgen de nog aanwezige sprinters een laatste kans op dagsucces. Ondanks twee beklimmingen van derde en twee hellingen van vierde categorie, lijkt een sprint in Mâcon zeer waarschijnlijk, gezien de zo goed als vlakke finale van een twintigtal kilometer. De ploegen met snelle mannen zullen deze mogelijkheid met beide handen willen grijpen, want in de laatste drie etappes van het Critérium du Dauphiné zal het klimmen geblazen zijn.


Vrijdag 13 juni 2025, Critérium du Dauphiné: Etappe 6 (126.7 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 6
Start:
13:50 ( Valserhône)
Finish:
17:01 ( Combloux)

In rit zes krijgen de renners vijf gecategoriseerde beklimmingen voor de wielen geschoven. De Côte de Villy-le-Pelloux (0,8 km aan 8,1%) en Col des Fleuries (5,1 km aan 4,4%) zijn opwarmertjes in het eerste deel van de etappe, de lastige Côte de Mont-Saxonnex (5,4 km à 8,7%) vormt het begin van de finale. Daarna wacht nog een loeizware tweetrapsraket: eerst de Côte de Domancy (2,4 km à 8,6%), aansluitend de Côte de la Cry (2,7 km à 8,2%). Op de flanken van die laatste klim (in Combloux) zullen de renners finishen.

De Côte de Domancy – bekend van eerdere edities van het Critérium du Dauphiné, de Tour de France en het WK van 1980 – zal in 2027 trouwens de scherprechter zijn van het WK wielrennen in de Haute-Savoie. Dan staan er twintig rondjes over de helling gepland. Gelukkig voor de renners hoeven ze nu maar één keer over het rotding.


Zaterdag 14 juni 2025, Critérium du Dauphiné: Etappe 7 (131.6 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 7
Start:
11:55 ( Grand-Algueblanche)
Finish:
16:07 ( Valmeinier)

De voorlaatste rit kunnen we zonder twijfel bestempelen als de koninginnenrit van de ronde. Over een afstand van 132,1 kilometer moeten de renners liefst 63 kilometer klimmen. Met de Col de la Madeleine (24,6 km à 6,2%) en Col de la Croix de Fer (22,4 km à 6,9%) staan er bovendien twee zeer bekende Alpenreuzen op het menu. De finishstreep is getrokken op de 16,5 kilometer lange slotklim – aan een gemiddelde van 6,7% – naar skidorp Valmeinier 1800. Dit is een verlengstuk van de Col du Télègraphé, óók een klassieke Tourcol.


Zondag 15 juni 2025, Critérium du Dauphiné: Etappe 8 (133.3 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 8
Start:
13:25 ( Val d'Arc)
Finish:
16:59 ( Plateau du Mont-Cenis)

Mochten de verschillen nog speelbaar zijn na de koninginnenrit, dan mogen we ons zeker opmaken voor een spetterend slotakkoord. De achtste en laatste etappe brengt de renners namelijk naar de Col du Mont-Cenis. Maar voor het zover is, wachten er met de Col du Beaune (6,6 km à 6,8%) en de Côte d’Aussois (6,3 km à 6,2%) nog twee lastige beklimmingen. De laatste klim van de ronde, een deel van de Col du Mont-Cenis, is 9,6 kilometer lang aan een gemiddelde van 6,9%. De finish ligt enkele vlakke kilometers verderop.


Favorieten

Het Critérium du Dauphiné of de Ronde van Zwitserland? Dat was altijd de vraag voor klassementsrenners die zich optimaal wilden voorbereiden op de Tour de France. De laatste jaren lijkt de voorkeur van de echte toppers steeds vaker uit te gaan naar de Dauphiné. De voornaamste reden is dat men niet alleen vóór, maar ook ná de Franse rittenkoers voor langere tijd op hoogte kan verblijven. Met de Ronde van Zwitserland, die pas begint op 15 juni en duurt tot en met 22 juni, is dat een stuk lastiger.

Het zorgt er dit jaar zelfs voor dat alle grote favorieten voor de Tour de France meedoen aan de Dauphiné. Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard, Remco Evenepoel – ze zijn er zondag alle drie bij in Domerat. Een heerlijk vooruitzicht. Niet alleen met het oog op de Tour, niet alleen omdat we benieuwd zijn hoe het met hun vorm staat richting La Grande Boucle, maar vooral ook vanwege de gevechten die we nu al mogen verwachten. Want reken maar dat Pogacar, Vingegaard en Evenepoel elkaar het vuur aan de schenen zullen leggen de komende week. Ze zijn stuk voor stuk te eerzuchtig, te veel kampioen om de Dauphiné louter als voorbereiding te zien. Ze willen winnen.

Tadej Pogacar – foto: Cor Vos

Dat geldt misschien nog wel het meest voor Tadej Pogacar. De wereldkampioen is iemand die graag ‘afvinkt’: hij wil zoveel mogelijk verschillende grote wedstrijden bijschrijven op zijn palmares. De Sloveen is aardig op weg om alle topkoersen te verzamelen, maar het Critérium du Dauphiné won hij nog nooit. Niet zo gek, want hij stond nog maar één keer eerder aan de start. Dat was in het coronajaar 2020, nog voordat hij zijn eerste Tour de France won. Pogacar werd destijds vierde in het klassement.

Een vierde plaats, daar reist Pogacar tegenwoordig niet meer voor af, naar welke wedstrijd dan ook. Zijn voorjaar spreekt zich: in veertien koersdagen (allemaal in de WorldTour) reed hij tien keer top-drie. En die andere vier koersdagen? Dat waren vlakke etappes in de UAE Tour. Na klassiekerzeges in Strade Bianche, de Ronde van Vlaanderen, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik nam Pogi even wat rust om daarna weer op te bouwen naar de Tour. Bij elke andere renner zouden we zeggen dat het dan even afwachten is hoe het met de vorm zal zijn. Maar bij Pogacar hoeven we niet te twijfelen. Hij staat er altijd.

Jonas Vingegaard – foto: Cor Vos

Voor Pogacars eeuwige rivaal Jonas Vingegaard verliep 2025 voorlopig minder voorspoedig. Al begon hij zijn seizoen wel ‘gewoon’ met winst in de Volta ao Algarve. Daarna stond de Deen ook nog aan de leiding in Parijs-Nice, maar in zijn gele trui kwam hij hard ten val. De schade: een hersenschudding, zo bleek later. Twee dagen later stapte Vingegaard niet meer op en we hebben hem sindsdien niet meer in actie gezien. Hij begint dus aan de Dauphiné na bijna drie maanden zonder koers.

Op zich hoeft dat voor Vingegaard geen probleem te zijn, zagen we in de Ronde van Frankrijk van vorig jaar. Toen kwam hij begin april nog veel harder ten val in de Ronde van het Baskenland en stond hij er niettemin meteen vanaf het Grand Départ van de Tour. Nu heeft hij een betere voorbereiding gehad, met lange tijd op hoogte in de Sierra Nevada. “Mijn waarden zien er alvast veelbelovend uit. Het lijkt erop dat ik nog een kleine stap heb gezet en dat ik beter ben dan vorig jaar én het jaar ervoor”, zei hij halverwege mei al. Dat belooft wat!

Remco Evenepoel – foto: Cor Vos

Ook Remco Evenepoel verbleef voorafgaande aan het Critérium du Dauphiné op hoogte in de Sierra Nevada. De laatste wedstrijd van de Belg was de Ronde van Romandië, waar hij niet verder kwam dan een vijfde plaats. Teleurstellend? Voor de dubbele olympische kampioen zelf ongetwijfeld wel, maar gezien zijn lange revalidatie in de winter, konden we ook nog niet verwachten dat we de allerbeste versie van Evenepoel al zouden zien. Al waren zijn exploten in de Brabantse Pijl en Amstel Gold Race wel als vanouds.

Die prestaties bieden perspectief voor de Dauphiné. Hij heeft nu weer wat extra weken van training in de benen, die hem naar een hoger niveau kunnen tillen. Dat zal ook nodig zijn, want bergop hebben Pogacar en Vingegaard voorlopig echt een streepje voor op Evenepoel. De kopman van Soudal Quick-Step blinkt dan weer uit in het tijdrijden, maar de vraag is of de chronoproef naar Saint-Péray voor hem lang genoeg is. Hoeveel tijd kun je pakken op Pogacar en Vingegaard in 17,4 kilometer? Geen minuten in ieder geval. En dat terwijl Evenepoel wel een behoorlijke buffer nodig heeft voor de laatste drie dagen.

Matteo Jorgenson – foto: Cor Vos

Het complete deelnemersveld van de Dauphiné is nog niet bekend, maar we kunnen nu al zeggen dat het een grote verrassing zou zijn als iemand anders dan Pogacar, Vingegaard of Evenepoel de ronde wint. Dat betekent evenwel niet dat er geen andere goede klassementsrenners meedoen. Integendeel. Neem bijvoorbeeld Matteo Jorgenson, de winnaar van de voorbije twee edities van Parijs-Nice en vorig jaar de nummer twee van de Dauphiné. Visma | Lease a Bike heeft met Vingegaard een duidelijke kopman, maar zou de Amerikaan kunnen gebruiken om het spel te spelen. Misschien is dat wel de manier om Pogacar te verslaan.

Verder zien we bijvoorbeeld Enric Mas op de voorlopige startlijst. De Spanjaard van Movistar is bezig aan een goed seizoen, met een derde plaats in de Ronde van Catalonië en een tweede plek in de Ronde van het Baskenland. Zijn landgenoot Carlos Rodríguez zagen we dit jaar nog nergens op het podium staan, maar de 24-jarige renner van INEOS Grenadiers haalt altijd een degelijk niveau. Komt er nu weer eens een uitschieter?

foto: Cor Vos

Aan uitschieters geen gebrek voor Lenny Martinez dit jaar. De 21-jarige Fransman van Bahrain Victorious won dit jaar tweemaal en dat was beide keren op WorldTour-niveau. In maart zegevierde hij in een bergetappe in Parijs-Nice, in mei was hij de beste in koninginnenrit van de Ronde van Romandië. In de Zwitserse rittenkoers verloor hij in de slottijdrit het geel aan João Almeida, maar voor de kleine klimmer die hij is, wist hij de schade toch behoorlijk te beperken. Hij stelde zijn tweede plek veilig. Als iemand in de buurt kan komen van de ‘grote drie’ in deze ronde, is het Martinez wel.

We kijken ook uit naar de prestaties van Martinez’ ploeggenoot Santiago Buitrago en Florian Lipowitz, die bij afwezigheid van Primoz Roglic het kopmanschap draagt bij Red Bull-BORA-hansgrohe. De Colombiaan won dit jaar al de Ronde van Valencia, de Duitser tweede in Parijs-Nice en vierde in de Ronde van het Baskenland.

Romain Bardet – foto: Cor Vos

We moeten ook nog twee renners van Picnic PostNL noemen. Allereerst Max Poole, die een goede Giro d’Italia achter de rug heeft en zijn vorm nog twee weken hoopt te rekken. Maar we willen vooral de aandacht vestigen op Romain Bardet. De 34-jarige Fransman neemt na meer dan dertien jaar afscheid van het profpeloton. Dat doet hij niet voor niets in de Dauphiné, want het is zijn favoriete koers en hij presteerde er altijd goed. Bij elk van zijn zeven deelnames finishte hij in de top-tien en zowel in 2016 als 2018 stond hij op het eindpodium. Bovendien boekte Bardet in de Dauphiné van 2015 zijn eerste WorldTour-zege, in de rit naar Pra Loup. Het zou een sprookje zijn als hij tien jaar later af kan sluiten met nog een ritzege.

Op het moment van publiceren was het complete deelnemersveld van het Critérium du Dauphiné nog niet bekend. Als er op tijd een startlijst komt, zullen wij het favorietendeel en de sterverdeling van de voorbeschouwing later aanvullen en wijzigen.


Sprinters

Het is afwachten hoeveel kansen de sprinters krijgen in deze editie van het Critérium du Dauphiné. Ze zullen ongetwijfeld een keer kunnen toeslaan, maar de onzekerheid lijkt ervoor te hebben gezorgd dat niet al te veel snelle mannen afreizen naar Domerat. Jonathan Milan staat wél op de voorlopige startlijst. Na de successen van Mads Pedersen in de Giro d’Italia zal hij ongetwijfeld wat druk voelen om ook te presteren. Per slot van rekening neemt Lidl-Trek hem en niet Pedersen mee naar de Tour.

Jonathan Milan – foto: Cor Vos

Maar de 24-jarige Italiaan hoeft zich over zijn sprintbenen geen zorgen te maken. Hij won dit seizoen al vijf keer. In de Dauphiné kan hij dat totaal aanvullen, want de concurrentie is gering. Israel-Premier Tech brengt Jake Stewart en Pascal Ackermann aan het vertrek, maar geen van beiden heeft de snelheid van Milan. Ook Søren Wærenskjold (Uno-X Mobility) moet normaal gesproken het onderspit delven in een pure sprint.

Waarschijnlijk zien we echter vooral sprints van een uitgedunde groep. En hoe kleiner het peloton, hoe groter de kans voor mannen als Magnus Cort, Emilien Jeannière, Matteo Trentin, Maxim Van Gils én Mathieu van der Poel. Want ja, de Nederlander zal zondag ‘gewoon’ aan de start verschijnen van het Critérium du Dauphiné. Van der Poel liep bij een valpartij in de Wereldbeker mountainbiken in Nové Mesto een breukje in zijn polsgewricht op, maar hij ondervindt hier weinig hinder van.

Alpecin-Deceuninck heeft inmiddels laten weten dat Van der Poel ‘voldoende is hersteld’ van zijn blessure en ziet dan ook geen reden om zijn programma om te gooien. Het zou deze Dauphiné helemaal afmaken als we naast een epische driestrijd tussen Pogacar, Vingegaard en Evenepoel ook nog een koersmakende MVDP zien. Er zijn genoeg heuvelachtige ritten waar hij zich uit kan leven.

Op het moment van publiceren was er nog geen complete deelnemersveld voor het Critérium du Dauphiné bekend. Als er op tijd een startlijst komt, zullen wij het favorietendeel en de sterverdeling van de voorbeschouwing later aanvullen en wijzigen.

Mathieu van der Poel – foto: Cor Vos


Website organisatie


Weer en TV

Het belooft tijdens de Dauphiné overwegend fijn koersweer te worden in het zuidoosten van Frankrijk. De temperatuur schommelt dagelijks rond de 25 graden Celsius en de zon krijgt voldoende de ruimte. Wel is er – met name in het tweede deel van de week – soms wat kans op (lichte) regen.

Het Critérium du Dauphiné wordt door verschillende zenders uitgezonden. Je kunt de koers kijken op Sporza (VRT 1), de NOS (online), HBO Max en Eurosport. Let op: de openingsrit is te zien op Eurosport 2, niet op Eurosport 1. Bekijk alle tv-zenders en uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.


RIDE Magazine
61 Reacties
04-06-2025 19:34
Ik hoop maar één ding, en dat is dat ze alledrie op hun fiets blijven zitten. Een bij voorbaat al onthoofde Tour zou erg jammer zijn.
    07-06-2025 08:54
    Een tour zonder pogi kan best leuk worden
    07-06-2025 23:14
    Alsjemenou, als dit commentaar bij elk rondje voorafgaand aan een GT met de grote, 3,4, 5 or whatever de hitparade op nr 1 binnenstormt, dan kan een
    inhoudelijke voorbeschouwing wel opgedoekt worden.
04-06-2025 12:40
Dit word smullen ! Go jonas go remco !!
    04-06-2025 13:43
    Klopt! De genoemde twee doen mee voor plaats 2 en 3.
    Inderdaad smullen dus met de beste wielrenner van de huidige generatie op 1! Go Tadej!
    05-06-2025 13:32
    @antoin als ak man zet ik vingegaard echt wel naast pogacar. Verder is pogacar beter hoor. Maar allebei fit heeft vingegaard al meermaals van pogacar gewonnen in een ak.
04-06-2025 13:11
Ik verwacht dat Pogacar deze makkelijk gaat winnen, Vingegaard zal er hier nog genadeloos hard worden afgereden. En dan in de TDF keihard terugslaan door de UAE ploeg langzaam op te roken, dat is de enige tacktiek.
    04-06-2025 13:44
    En welke renners van vlab zijn dan in staat om de uae ploeg op te roken?
    04-06-2025 14:32
    Met S.Yates, Kuss en Jorgenson geraak je toch wel al een eind. Almeida zal je niet zomaar lossen maar het lijkt toch wel dat Visma dit jaar een team kan opstellen dat niet per se minder sterk is dan dat van UAE.
    04-06-2025 14:34
    Yates, Kuss, Jorgenson en Van Aert
    04-06-2025 15:38
    Yates krijgt natuurlijk last van enorme decompressie. Ik vraag me af of die een acceptabel niveau gaat halen in de Tour.
    04-06-2025 19:59
    In de Giro werd UAE niet eens zo veel uitgedaagd en waren ze de laatste dag ook opgerookt. Maar dan was er geen Tadej.....
    04-06-2025 20:26
    @Antoin1980 De selectie in de Giro van Visma-LaB stelde ook niks voor en op de enige belangrijke dag in de Giro was er geen knecht van UAE te bekennen.
    05-06-2025 09:22
    De augurk slaat toe. Moet wel, anders wordt 80 zuur.
    05-06-2025 23:07
    Pogi gaat dit rondje zonder pech winnen. Al was het maar omdat hij idd dit rondje nog niet heeft gewonnen. En om ook een mentale tik richting VLab uit te delen. Daar denkt men nu, na de in de schoot geworpen zege van UAE in de Giro, dat ze weer in de wolken zweven. Realiteit is echter dat Del Toro en of de ploegleiding het daar verprutst hebben. Komt bij dat Ayuso en Vine al uit koers waren wat velen kennelijk vergaten. Zou me ook niet verbazen als Evenepoel 2e wordt. Zo eerzuchtig is hij wel.
    06-06-2025 12:29
    @cycling
    Na ritten 17 en 18 waren Vine respectievelijk Ayuso uit koers. Laten we zeggen zeer goede klimmers.
04-06-2025 13:16
Na deze fantastische Giro hoop ik vooral dat Pog er niet enorm bovenuit blijkt te steken, en toch in ieder geval Remco en Jonas een sterkere indruk gaan geven dan in hun voorjaar. Zou leuk zijn als niet alle hoop op een leuke Tour in de Dauphine al gekilld wordt.

Verder pleit ik ervoor dat vanaf 2026 deze grote 3 gezamenlijk de toegang ontzegt moet worden tot minstens 1 grote ronde per jaar liefst de Giro :D
    04-06-2025 13:31
    Inderdaad, elke dag lijkt het er meer op dat, indien Remco deelneemt aan een grote ronde, alle andere deelnemers hooguit tweede kunnen worden.
    05-06-2025 12:17
    Kan zo’n midi nou echt niet eens iets anders verzinnen? Grenzen verleggen van menselijke zieligheid, of hoe moeten we deze act van ultiem tijdverlies eigenlijk inschatten?
    05-06-2025 13:56
    @Checco

    Ik vat gewoon de teneur van de commentaren samen, inclusief die van jou.
    Dus indien daar zieligheid vanaf straalt...
05-06-2025 06:01
Inderdaad, Eurosport met UK-commentaar is een prima katalysator voor de tenenkrommende zelfbevlekking van de Belgen als het gaat over Van Aert en/of Evenepoel. En dan helpt het aanstellerige karakter van den Remco ook niet echt mee. Hilarisch overigens dat WvA na al die jaren door de Engelsen vaak nog steeds “Woet” wordt genoemd.
    06-06-2025 01:26
    Jah joh...even hilarisch of al die Nederlanders die het nu al decennialang over "sju d'oranjs" hebben terwijl ze "jus d'orange" bedoelen..
    06-06-2025 13:54
    Als Nederlanders het over sju d'oranjs hebben dan bedoelen ze sju d'oranjs en niet jus d'orange.
    08-06-2025 07:06
    Ja Splijtende, op Sporza gaat het continu over Wout en Remco. Logisch ook gezien die heel vaak voorin rijden in de finale, je kan toch niet verwachten dat ze continu over Kelderman of Van Baarle of Van Uden liggen te kreften die je in een hele grote ronde 2 keer in beeld ziet ??
05-06-2025 20:05
Een goede Van der Poel kan hier t/m de 5e etappe in het geel staan. De ronde zelf gaat een kolfje naar de hand van onze wereldkampioen zijn. Die gaat hier mentaal (proberen) een eerste tik uit te delen.
04-06-2025 12:05
Leuk parcours, nog leukere voorlopige deelnemerslijst.
04-06-2025 12:07
Hup, hup Lipowitz !!
04-06-2025 21:41
Vingegaard en Pogacar gaan nog niet alles laten zien denk ik het echt spierballengerol zal pas voor tijdens de tdf zijn.
    05-06-2025 07:42
    Indien enigszins mogelijk gunnen ze de winst aan 1 van hun knechten.
04-06-2025 12:02
Remco is geen Talansky. Remco wint de Tour.
    04-06-2025 12:13
    Als Pogacar pech heeft of valt zou dat zo maar kunnen.
    Anders niet.
    05-06-2025 13:30
    Hij is duidelijk minder dan vingegaard en pogacar en zelf roglic schat ik mss nog hoger in. 3 zou goed zijn dus. Winnen zie ik hem niet doen.
    05-06-2025 14:00
    @Fenno de Groot

    Remco is de grootste ooit. Hij is dus zeker groter dan zowel Vingegaard als Pogacar.

    Waarom zeg ik dat?
    Eenvoudig: wat was Pogacars resultaat in zijn eerste Vuelta? En Vingegaards? En Remco's? Juist.

    Wanneer Remco de leeftijd zal hebben die Pogacar nu heeft, dan zal hij twee maal zoveel als Pogacar de Tour, Giro en Vuelta gewonnen hebben.
    05-06-2025 14:10
    /s
    05-06-2025 15:46
    Pogacar is maar net een jaartje ouder dan evenepoel. Om precies te zijn 1 jaar 3,5 maanden ofzo. Dus als Evenepoel hetzelfde palmares wil hebben als pogacar nu. Dan moet hij de komende 2 tours winnen en nog een paar keer podium rijden (ook 2x in de tour) om op gelijke hoogte te komen. 4x podium rijden in 2 tours, dat lijkt me onmogelijk. Verder was pogacar bijna 21 bij zijn 1e veulta en werd toen al 3e. Evenepoel was al 22,5 bij zijn 1e vuelta. Dus je leeftijd ding klopt niet echt lol. En wat deden Vingegaard en Pogacar bij hun 1e tour? Was allebei beter dan Evenpoel zijn 1e tour. Dus goed verhaal, lekker kort, doen we niks mee. Kom aub de ooit eens met feiten over Evenepoel, ipv hem zo onterecht ophemelen elke keer. Als je sarcastisch doet, dan is het gwn zielig aan het worden. Heb je echt niks beters te doen?
    05-06-2025 20:14
    De grootheid van Remco is nu juist het probleem. In zijn eigen hoofd en dat van de Belgen. Dat is geen sneer, maar een conclusie. Helaas.
    05-06-2025 22:50
    Het is grappig hoe jullie Nederlanders altijd denken dat wij Belgen Evenepoel beter vinden dan Pogacar … De cijfers spreken voor zich, hij is niet beter. Had het zonder die zware val closer geweest? Allicht wel, maar de uitkomst was toch nog wel dezelfde kant opgegaan denk ik.
    06-06-2025 06:14
    Evenepoel is geen Pogacar; dat is evident... maar... Evenepoel is wel 1 x Wereldkampioen Weg, 2 x Wereldkampioen Tijdrit, 1 x OS kampioen Weg, 1 x OS kampioen Weg + Groter Ronde Winnaar... Lijkt me duidelijk dat hij bij Top 3 renners zit vd wereld?
04-06-2025 18:23
Pogacar won deze nog nooit en zal deze tegen Vingegaard en Evenepoel graag willen afstrepen. In het verleden gebeurde het nog wel eens dat in de Dauphiné de latere Tourwinnaar een bijrol speelde, maar deze generatie wil gewoon alles winnen. Ik verwacht dat de Sloveen deze wel pakt, maar dat hoeft nog niet al te veel over de Tour te zeggen. Ook wel benieuwd hoe ver Skjelmose, Lipowitz en Martinez kunnen komen in de bergen. Het wordt weer wat wennen na die heerlijk onverwachte Giro.
    05-06-2025 11:16
    Deze generatie wil niet alles winnen, tenminste als je alleen de Tour rijd.
04-06-2025 19:57
Ik verheug mij op de komst van Remco en die koude Deen. Ik vrees alleen sfeerbederving door Sporza met de verdorven berichtgeving
    04-06-2025 22:19
    Wedstrijden waar Evenepoel rijdt kan je beter niet op Sporza kijken. Dan hoor je alleen wat hij doet en wat de rest doet moet je zelf maar zien te achterhalen. Voor een totaalbeeld kan je beter Eurosport met Engels commentaar kijken.
    05-06-2025 07:19
    Dank u voor de tip.
    De sporza berichten worden hier echter 1 op 1 overgenomen..
    05-06-2025 09:43
    Schotte is echt wel ok, Karl daarentegen niet, maar die horen we enkel bij de klassiekers gelukkig.
    05-06-2025 22:53
    Karl is een goeie presentator, geen goeie commentator.
    08-06-2025 06:57
    Verdorven berichtgeving op Sporza ? Dan zou je maar eens een hele Giro naar Eurosport moeten gekeken hebben, en je zou wel beseffen hoe enorm goed Sporza is!!!
05-06-2025 11:31
Denk ook dat Pogi hier net genoeg gaat laten zien om dit gemakkelijk te winnen en dan straks in de Tour echt keihard toeslaan.
    08-06-2025 07:01
    Als de Sloveen hier op z’n gemakje wint van Remco en Jonas dan klopt er echt wel iets niet. Die laatste 2 zijn echt in topvorm en zijn naar eigen zeggen ook beter dan wanneer ze in het verleden op het Tourpodium stonden. Het zou mij verrassen als de Sloveen met de vingers in de neus hier wint zonder echt veel moeite te moeten doen. Gebeurt dit toch, dan zit er bij UAE iets grondig verkeerd vrees ik.
05-06-2025 22:40
Etappe 6,7 en 8 zijn de boeiende etappes lijkt mij. De rest is om des keizers baard.
    05-06-2025 22:54
    Etappe kán ook leuk worden, zeker als Pogacar of Evenepoel er zin in hebben. (Of als VdP de boel snel op stelten zet & de rest meekoerst, maar de val zal roet in het eten gestrooid hebben)
    08-06-2025 07:04
    De tijdrit lijkt me de meest waardevolle waardemeter. 1 tegen 1 volle bak over een niet te lange afstand, daar gaan ze alle 3 sowieso voluit. De ITT daar ga je veel meer kunnen uit afleiden dan uit de 3 bergetappes samen. In die laatste weet je veel minder wie er echt voluit gaat. Met slechts 1 ITT die ze nu nog rijden voor de Tour gaan ze dáár zich vooral meten met elkaar.
    08-06-2025 07:58
    Ben ik het niet met eens. Een ITT zegt niet wie er best bergop rijdt, en daar gaat het net om in de Tour.
    Als Evenepoel de tijdrit zou winnen zegt dat niets over hoe hij zich verhoudt tot de andere twee.
06-06-2025 14:52
De 3 grootste kanshebbers zijn echt heel goed. Pogacar verbloemt de tactische onkunde bij UAE. Ik vraag me wel eens af hoe goed hij zou zijn bij een tactische goede ploegleiding. Dan heb ik het ansich niet eens over vislab. Hoe goed zou vingegaard zijn als de ploeg tactisch minder is. Ik kijk wel uit naar deze ronde.
04-06-2025 14:26
Edit redactie: Bedankt, het is aangepast!
05-06-2025 12:33
Heerlijk om de drie mannen het nu al tegen elkaar te zien opnemen. En spannend. Een scenario waarin Pogi zijn overmacht toont is niet ondenkbaar, net als het idee dat één (of meerdere) van deze jongens het asfalt raakt. We gaan er goed voor zitten, zij het af en toe met samengeknepen billen.
05-06-2025 21:25
Bij pogacar en vingegaard is het maar net wie past het parcours beter, wat is de temperatuur, ondersteuning van de ploeg etc. Het gaat om de kleine details.
06-06-2025 07:57
Het mooie van deze ronde dit jaar is dat je er geen touw aan vast kunt knopen mbt niveau in de tour. Een mentale tik welke kan dan ook op gaat geen sporen achterlaten lijkt me.
Ben het meest benieuwd naar resultaat van de tijdrit en dan met name Vingegaard tozv Pogacar (Evenepoel zal die wel winnen). En laten we hopen dat er geen toppers zwaar ten zal komen.
07-06-2025 10:01
Dank voor de uitgebreide voorbeschouwing. Waar zouden we zijn zonder WF.
07-06-2025 23:34
Nou de eerste 3 etappes op het lijf vsn Pedersen.... ohnee de Giro is voorbij.

Ben benieuwd of MvdP een beetje hersteld is. De eerste etappe is perfect voor hem.

Voor de rest heel benieuwd naar Pogi vs Vingegaard en of iemand al echt zn tanden laat zien. Ik denk dat ze alletwee redelijk zuinig zullen koersen, al doet Pogi dat eigenlijk nooit. Ook benieuwd hoe ver evenepoel er vanaf zit. Vorig jaar Tour klom die echt beter dan verwacht, maar voor de rest klom die vorig jaar en dit jaar meestal net wat minder danndie twee. Kijken of hij een stap heeft gezet.
08-06-2025 00:20
Magnus voor vandaag.
09-06-2025 11:10
Helaas geen voorbeschouwing op rit 2 van de Criterium. Waarom niet? Misschien kunnen wij onderling een kleine voorbeschouwing doen? Wie denken jullie dat de kans hebbers zijn voor de zege in rit 2?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine