Voorbeschouwing: Classic Brugge-De Panne 2024 – Strijd tussen de snelste mannen ter wereld
Youri Coudron
woensdag 20 maart 2024 om 14:25

Voorbeschouwing: Classic Brugge-De Panne 2024 – Strijd tussen de snelste mannen ter wereld

Woensdag 20 maart wordt in West-Vlaanderen de Classic Brugge-De Panne verreden. Op de erelijst van de wedstrijd pronken veel sprinters van het hoogste niveau en dit jaar zou daar zomaar weer een spurtbom aan toegevoegd kunnen worden. Het deelnemersveld is indrukwekkend met onder meer Tim Merlier, Fabio Jakobsen, Jasper Philipsen, Sam Welsford en Dylan Groenewegen. WielerFlits blikt vooruit!

Historie

Laatste tien winnaars Classic Brugge-De Panne
2023: flag-be Jasper Philipsen
2022: flag-be Tim Merlier
2021: flag-ie Sam Bennett
2020: flag-be Yves Lampaert
2019: flag-nl Dylan Groenewegen
2018: flag-it Elia Viviani
2017: flag-be Philippe Gilbert
2016: flag-nl Lieuwe Westra
2015: flag-no Alexander Kristoff
2014: flag-be Guillaume Van Keirsbulck


Laatste editie

Uitslag Classic Brugge-De Panne 2023
1. flag-be Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck) in 4h38m52
2. flag-nl Olav Kooij (Jumbo-Visma) z.t.
3. flag-be Yves Lampaert (Soudal Quick-Step) z.t.
4. flag-be Frederik Frison (Lotto Dstny) + 1s
5. flag-nl Fabio Jakobsen (Soudal Quick-Step) + 21s


Parcours

De Classic Brugge-De Panne is zonder twijfel een koers voor sprinters. Dat zie je ook aan het profiel van de wedstrijd, die is namelijk nagenoeg biljartvlak. Net zoals de vorige jaren zit de passage over de Kemmelberg er niet meer in. Het belangrijkste punt is ongetwijfeld de passage door de Moeren, waar de koers kan ontploffen.

Brugge is de startplaats woensdag. De renners starten in de West-Vlaamse stad voor een tocht van 198,9 kilometer. Een flinke afstand met andere woorden. In het eerste deel gaat het voornamelijk in zuidwestelijke richting. Dorpjes zoals Zedelgem, Aartrijke, Ichtegem, Koekelare, Zevekote en Nieuwpoort krijgen hun passages, alvorens het plaatselijke rondje in en rond De Panne aan de beurt is.

Het lokale rondje is met 43,9 kilometer vier kilometer korter dan vorig jaar. Het zuidoostelijke deel is dit jaar namelijk ietwat ingekort. De plaatselijke omloop moet drie keer afgewerkt worden. Vanuit de aankomstlijn in De Panne gaat het langs Koksijde en Oostduinkerke richting Veurne, waarna de gevreesde poldervlakte van de Moeren wacht.

Daar kunnen de waaierspecialisten de koers openbreken. Dit is dus de plaats waar de sprinters attent moeten zijn. Na de Moeren rijdt het peloton langs onder andere Plopsaland richting Adinkerke. De finish ligt op de Zeelaan, waar de winnaar van de 48e editie bekend zal worden.

Woensdag 20 maart: Brugge – De Panne (198,9 km)
Officiële start: 12.50 uur
Finish: tussen 17.00 en 17.40 uur


Favorieten

Het deelnemersveld van de Classic Brugge-De Panne was vorig jaar al indrukwekkend, maar ook dit jaar is de startlijst zeker niet verkeerd. Veel goede sprinters weten de weg richting West-Vlaanderen te vinden. In totaal zien we 23 teams aan het vertrek, waarvan vijftien ploegen van het hoogste niveau. Visma | Lease a Bike staat niet aan de start in Brugge. De nummer twee van vorig jaar, Olav Kooij, is er dus niet bij.

Jasper Philipsen blaakt van het zelfvertrouwen, na zijn zege in La Primavera – foto: Cor Vos

De winnaar van vorig jaar is er wel! Jasper Philipsen zal zijn titel gaan verdedigen en hij is in deze missie zeker niet kansloos. Waar het Vlaamse openingsweekend geen sprankelende resultaten opleverde, schoot de Vlam van Ham later wel raak in de Tirreno-Adriatico. Op overtuigende wijze wist hij in rit twee de concurrentie achter zich te houden. Afgelopen week voegde hij op indrukwekkende wijze daar ook zijn eerste monument aan toe. Na 288 kilometer was hij in Milaan-San Remo iedereen de baas. Zowel met de sprintbenen als de koershardheid voor een bikkelharde editie in De Panne zit het dus wel goed.

Voor Tim Merlier kunnen we het profiel van Jasper Philipsen nagenoeg kopiëren. De Belg is pijlsnel, schroomt het zware werk in de voorjaarsklassiekers niet én steekt in goede vorm. Wat heet, de sprinter van Soudal Quick-Step was in 2024 al zes keer de snelste. In de Tirreno-Adriatico lukte het dan nét niet voor Merlier. In de tweede rit moest hij zijn meerdere erkennen in de eerdergenoemde Philipsen, maar in Nokere Koerse was Merlier zijn concurrent dan weer de baas. Krijgen we in De Panne weer een tweestrijd tussen deze Belgen?

Tim Merlier mocht al zes keer juichen in 2024 – foto: Cor Vos

Achter deze twee favorieten komt een pak met rappe mannen, die op een goede dag absoluut kans maken op de overwinning. We beginnen met twee Nederlanders. Zo is Arvid de Kleijn tot nu toe wellicht de sprintrevelatie van 2024. De 29-jarige spurter in dienst van het Zwitserse Tudor rijgt goede klasseringen aaneen. Bij vier van de overwinningen van Tim Merlier in 2024, was het De Kleijn die als tweede over de streep kwam. Met de Belg heeft hij dus nog wel een appeltje te schillen. In Parijs-Nice was het dan wél zijn tijd. Hij klopte mannen als Mads Pedersen en Dylan Groenewegen en stak de handen in de lucht.

Laatstgenoemde is namens Jayco AlUla in West-Vlaanderen de vooruitgeschoven pion. Dylan Groenewegen eindigde dit seizoen in de AlUla Tour, Parijs-Nice en in de Classic Bredene Koksijde al eens op het podium, maar wist alleen in zijn eerste koers van het seizoen, de Clàssica Valenciana, de winst te grijpen. De Leeuw van Amsterdam is hongerig naar meer en zal zijn prestatie van 2019 willen evenaren. De komst van sprintconcurrent Caleb Ewan zorgt er namelijk voor dat zijn status als ‘dé sprinter van de ploeg’ niet langer onbetwist is.

Dylan Groenewegen jaagt op zijn tweede zege in De Panne – foto: Cor Vos

Nu we toch in de vijver van de Lage Landen aan het vissen zijn, kunnen we nog wat namen uitlichten. Ook Gerben Thijssen maakt zijn opwachting in de Vlaamse sprintklassieker. De 25-jarige sprinter van Intermarché-Wanty heeft al twee overwinningen op zijn naam staan in 2024. De openingsrit in de Volta ao Algarve en de Trofeo Palma pronken op zijn palmares. In Kuurne-Brussel-Kuurne maakte een vroege val echter korte metten met zijn kansen en ook in Parijs-Nice wilde het voor de Belg niet zo vlotten. In Koksijde sprintte hij weer als vanouds naar het podium. Heeft hij zich genoeg herpakt om ook op het podium te eindigen in De Panne?

‘Herpakken’. Dat is iets waar Fabio Jakobsen ook op jacht naar zal zijn. De Nederlandse topsprinter werd deze winter met grote verwachtingen naar Team dsm-firmenich PostNL gehaald, maar het wil bij de nieuwe formatie nog niet vlotten voor Jakobsen. Slechts vier keer eindigde hij dit jaar in de top-10 van een rit, waarvan één notering bij de beste drie. Die tweede plek haalde hij in Nokere Koerse, waar hij voor Jasper Philipsen wist te eindigen. Normaal gesproken is Jakobsen hier één van de grote favorieten, dus uitvlakken doen we hem zeker niet. Voor zijn ploeg en hemzelf is het te hopen dat in De Panne de weg naar boven wordt gevonden.

Het wil nog niet vlotten voor Fabio Jakobsen bij zijn nieuwe ploeg – foto: Cor Vos

Genoeg renners uit de Lage Landen. Ook landen als Duitsland, Frankrijk, Nieuw-Zeeland en Australië hebben een potentiële winnaar aan de start. Zo schuift BORA-hansgrohe Sam Welsford naar voren. De Australiër betoverde het eigen publiek aan het begin van het seizoen door in de Tour Down Under liefst driemaal naar een ritzege te sprinten. Snel is de 28-jarige Welsford dus zeker. En dan heeft de ploeg ook nog Jordi Meeus achter de hand. De Belg zal hopen in een zware koers stiekem voor eigen kans te kunnen gaan.

Bij Israel-Premier Tech zit de formatie in eenzelfde situatie. De ploeg kan deze woensdag namelijk ook wedden op twee paarden. Zowel Hugo Hofstetter als Pascal Ackermann verschijnen aan de start in Brugge. Waar de eerstgenoemde in een zware koers zich beter staande kan houden, lijkt Ackermann te winnen wat betreft pure sprintsnelheid. Dit liet de 30-jarige Duitser in 2018 en 2021 ook al zien toen hij respectievelijk tweede en derde werd. Vlak de goedlachse Ackermann dus niet uit.

Luca Mozzato wist in Koksijde Dylan Groenewegen en Gerben Thijssen te kloppen – foto: Cor Vos

Bij Arkéa-B&B Hotels lijkt er op basis van het verleden één echte kopman in koers: Arnaud Démare. De 32-jarige Fransman is niet vies van het klassieke voorjaar en heeft een machtige sprint in de benen, maar zijn hoogtijdagen lijken wel achter hem te liggen. Tot dusver moet de sprintkopman van de Franse formatie het in 2024 doen met ‘slechts’ enkele noteringen in de top-10. Wat dat betreft kunnen we meer verwachten van ploegmaat Luca Mozzato. De 26-jarige naam wist in Koksijde wél naar de zege te sprinten. En dan heeft de formatie ook nog David Dekker in de gelederen.

We besluiten onze lijst der favorieten met de 21-jarige Laurence Pithie. De Nieuw-Zeelander in dienst van Groupama-FDJ is bezig aan een uitstekende start van 2024. Een kleine opsomming: winst in de Cadel Evans Great Ocean Road Race, driemaal top-5 in de Tour Down Under én twee keer in de top-3 in Parijs-Nice. In de laatstgenoemde koers hield Pithie zich staande tussen mannen als Olav Kooij of Mads Pedersen én hield hij enkele mannen achter zich die hij in De Panne ook aan de start zal zien staan.

Phil Bauhaus won een etappe in Tirreno-Adriatico – foto: Cor Vos

Zoals al werd aangegeven, is het deelnemersveld wederom sterk in de breedte in de Classic Brugge-De Panne. Zo kunnen we geen sterren geven aan sprinters als Stanisław Aniołkowski (Cofidis), Max Kanter (Astana Qazaqstan), Phil Bauhaus (Bahrain-Victorious), Matteo Moschetti (Q36.5), Edward Theuns (Trek-Segafredo), Max Walscheid (Jayco AlUla), Milan Menten, Lionel Taminiaux (Lotto Dstny), Fernando Gaviria (Movistar), Juan Sebastián Molano (UAE Emirates), Simone Consonni (Lidl-Trek) en Nils Eekhoff (dsm-firmenich PostNL).

De verwachting is natuurlijk dat er in De Panne zal gesprint worden voor de zege. Mocht dat toch niet gebeuren, zien we ook nog een aantal favorieten. Zo is het dan uitkijken naar Anthony Turgis (TotalEnergies), Frederik Frison (Q36.5), Michael Valgren (EF Education-EasyPost), Nico Denz (BORA-hansgrohe), John Degenkolb (dsm-firmenich PostNL), Laurenz Rex (Intermarché-Wanty), Nils Politt, Mikkel Bjerg en António Morgado (UAE Emirates).


Favorieten volgens WielerFlits
**** Jasper Philipsen
*** Tim Merlier, Arvid de Kleijn
** Dylan Groenewegen, Sam Welsford, Gerben Thijssen
* Luca Mozzato, Fabio Jakobsen, Laurence Pithie, Pascal Ackermann

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)


Weer en TV

Het zal woensdag een typische voorjaarsdag zijn. Dat betekent: temperaturen tussen de 12 à 15 graden Celsius, hier en daar wat zon en toch ook kans op regen. Al zal dat met name in de ochtend zijn. De wind komt met een kracht van 2 Beaufort uit het zuidwesten.

De Classic Brugge-De Panne is live te volgen in België en Nederland. Sporza, op VRT1, zal de koers uitzenden vanaf 15.00 uur. Eurosport 1 begint hun uitzending ook om 15.00 uur. Daarnaast kun je ook online via Eurosport.nl/Discovery+ kijken.


RIDE Magazine
31 Reacties
20-03-2024 09:51
Helaas werkt de Vlaamse lobby bij de UCI veel te goed en krijgen zelfs strontkoersen als deze het label WT. Een parcours van niets, dan ook nog met rondjes op het eind, en als enige attractie "de Moeren" waarbij men afhankelijk is van het weer of er iets interessants staat te gebeuren of niet.

Het feit dat 3 van de 18 WT teams (en niet de minsten!) hun neus ophalen voor deze koers zegt genoeg. WT onwaardig.
    20-03-2024 10:00
    Er kan nog wel meer gesnoeid worden in de World Tour.

    De Cadel Evans Classic (en eigenlijk ook die hele Tour down Under), UAE Tour, Dwars door Vlaanderen, Eschborn Frankfurt, Ronde van Polen, Renewi Tour, Bemer Cyclassics en de Ronde van Guangxi mogen er allemaal uit.
    20-03-2024 11:49
    Elk type renner verdient zijn WT koers, en sprinters hebben ook bestaansrecht.
    En heb zelf liever deze sprinterskoersen, dan de sprints in een grote ronde waar elke valpartij een AK man kan uitschakelen.
    PS Deze wedstrijd is regelmatig heel aangenaam kijken, terwijl een Waalse pijl bvb pas echt gefocust is op de laatste 2km.
18-03-2024 20:44
"Ook landen als Duitsland, Frankrijk, Nieuw-Zeeland en Australië hebben een potentiële winnaar aan de start"

Vreemde passage. Bij een EK en WK kan dit, maar in ploegverband slaat het nergens op. Denemarken en Slovenië hebben in de Tour een potentiële winnaar aan de start. Nee, dat zijn dan Visma |Lease a Bike &UAE. In een sport waar sponsoren naamsponsor zijn is dit niet netjes geformuleerd.
    18-03-2024 20:56
    Eens. Maar waar ik mij méér aan erger: bij de live verslaggeving op Sporza wordt in de samenstelling van de groepen (kopgroep/achtervolgers) altijd een opsomming van de namen gegeven mét vermelding van de nationaliteit, maar zónder de vermelding van de ploeg. In een wedstrijd in teamverband is dat dat dus onzinnig: het is om tactische redenen nuttig om te weten welke ploegen waar vertegenwoordigd zijn, niet welke nationaliteiten de renners hebben. Volgens Sporza is dit omdat ze voor die gegevens afhankelijk zijn van een externe leverancier, maar dat lijkt me nogal flauw. Ze zijn werkelijk de enige zender die zo werkt, maar het slaat nergens op. Vermeld dan eventueel de vlag sámen met de ploeg. En als je dan toch één gegeven moet kiezen, dan toch wel de info die relevant is voor de wedstrijd? Ik kan toch niet de enige zijn die daar moeite mee heeft? ;)
    19-03-2024 08:44
    je bent niet de enige. En als een leverancier iets moet leveren, kun je hem daar een opdracht voor geven. Lijkt me geen raketwetenschap.
    19-03-2024 22:01
    Bwa, de ploeg kun je herkennen aan het shirtje, de nationaliteit niet.
18-03-2024 10:29
Wat is de reden dat VLAB dit niet rijdt? WT koersen zijn niet meer verplicht?
    18-03-2024 10:42
    Overigens ook geen Decathlon, Astana en Ineos. Blijkbaar is er voor deze koers een of andere uitzondering.
    18-03-2024 10:58
    Alleen de koersen die in 2016 tot de World Tour behoorden, zijn verplicht. De volgende koersen zijn dat dus niet:

    Great Ocean Road Race
    Omloop Het Nieuwsblad
    Strade Bianche
    Dwars door Vlaanderen
    Eschborn–Frankfurt
    Classic Brugge–De Panne

    Desalniettemin had een Visma-ploeg rond Kooij zeker niet misstaan in deze koers.
    18-03-2024 12:08
    Astana is inmiddels wel toegevoegd.
    18-03-2024 22:49
    Ook geen Uno-X , lijkt het
19-03-2024 22:31
Dit wordt saai zeg zo zonder wind
19-03-2024 23:11
En weer van die godvergeten eindlussen. Hoe bestaat dat nou joh?
18-03-2024 23:16
Zware koers. Toen het nog drie dagen was ben ik Niek twee van de drie dagen kwijt geweest in Plopsaland. Dit jaar gaan we het opnieuw proberen om de koers te volgen uit de zetel weliswaar.
    20-03-2024 18:26
    Hehe altijd mooi die antwoorden! Komend weekend genieten in Neede en Ruurlo.
19-03-2024 00:00
Die ‘goedlachse Ackermann’ kan zomaar weer eens een slagveld aanrichten dat iedereen het lachen doet vergaan.
Na Nokere zou die gerust twee wedstrijden op het strafbankje mogen plaatsnemen…
20-03-2024 08:44
Hoe is het eigenlijk ook mogelijk dat die Vlamingen in 5 vijf dagen ongeveer exact dezelfde koers organiseren. Bredene Koksijde vs Brugge de Panne...
    20-03-2024 09:07
    Bijzondere opmerking. Hoe is het mogelijk dat elk weekend duizenden dezelfde voetbalwedstrijden worden gespeeld?
    20-03-2024 09:28
    Ben juist blij dat België zoveel (mooie) eendaagswedstrijden organiseert, zodat wij wielerliefhebbers kunnen genieten van deze wedstrijden.
    Als we het van onze Nederlandse wedstrijden moesten hebben, zou onze honger niet gestild worden.
19-03-2024 20:22
Met zoveel sprinters aan het vertrek zal iedere ploeg met een sprinter wel een sprint willen.

Maar de vraag is of de winstkansen van sommige van deze ploegen niet groter zou zijn als ze niet op een sprint zouden aansturen, maar op een kopgroep die het redt tot het eind. Denk aan de ploegen van Demare, Ackermann, Welshford en wie weet op dit moment ook wel Jakobsen en Groenewegen.

Of gaan ze allemaal braaf op kop rijden voor de winst van Merlier?
    19-03-2024 20:34
    Op dit parcours bij dit weer heeft een aanval geen kans vrees ik. Er zijn zoveel ploegen met sprinters dat er altijd genoeg ploegen niet mee zullen zijn en dus gaan rijden.
    19-03-2024 21:04
    Maar hoeveel kans heeft Demare? Of Welshford? Of (als ie mee zou rijden) iemand als Coquard?

    Ik hoop eerlijk gezegd stiekem op een wanvertoning. Dat geen enkele ploeg zin heeft in de kansloze vlucht. Dat we op het dooie gemakje naar De Panne rijden, om daar de laatste 5 km als een malle voor een massasprint te gaan. Met Merlier die ruim wint voor de rest.

    Het kan wel zijn dat 12 ploegen een sprint willen, maar uiteindelijk is er maar 1 winnaar. En iemand als Demare, Welshford, Ackermann heeft niet 1/12e kans, maar misschien slechts 1/20e of nog minder. Ben je dan niet veel beter af met iemand in een kopgroep van 15 man die het uit kan zingen tot de finish?

    Tijdens de heerschappij van Cavendish en Kittel zag je dit ook: ploegen met B- of C sprinters, die met deze twee naar de meet wilden (waar Cav of Kittel meer dan 50% kans hadden op de winst) ipv er alles aan te doen om een sprint te ontlopen.

    Eigenlijk zouden goede cijferaars daar eens een analyse op los moeten laten. Een ECHTE analyse, ik bedoel dus niet zo'n WF-geval.
    19-03-2024 22:09
    bijna alle ploegen hebben een sprinter, ze laten nooit een grote groep wegrijden, dus er zullen altijd een hoop ploegen met een sprinter niet vooraan zitten. waarschijnlijk niet winnen is nog altijd beter dan zeker niet winnen

    die worden liever verslagen door merlier voor plek 1 dan voor plek 8, want dan zijn ze 2e ipv. 9e, dus ze rijden mee in de achtervolging. zo moeilijk is het allemaal niet

    die ploegen starten niet met als hoofddoel "zolang merlier maar niet wint", hoe graag sommigen dat ook zouden willen
    19-03-2024 23:19
    Van mij mag Merlier overigens gerust winnen. Sympathieke gast.

    Maar waar het mij vooral om gaat is de vraag of ploegen niet beter af zijn met een andere tactiek. Zeker destijds in het Cavendish of Kittel tijdperk wist je bijna zeker dat zij de massasprint gingen winnen, en toch reden er 7 of 8 ploegen voor een sprint. Cav of Kittel hadden 60% kans, de overige 40% moest verdeeld worden tussen 10 andere sprinters.

    Dan zou je toch veel vaker moeten koersen om GEEN massasprint te krijgen. Misschien zelfs wel als je niet mee zit. Om uiteindelijk meer kans te hebben op winst.

    Nogmaals, ik ben benieuwd naar wat statistici hierover zouden zeggen.
    19-03-2024 23:39
    Er spelen natuurlijk wel meer factoren mee.

    Je kan wel andere renners van je ploeg vooruitsturen, maar de kans dat die dan winnen in een vluchtersgroepje is meestal ook niet zo groot. Zelfs als het een snelle man is, want die mag dan de kastanjes uit het vuur halen terwijl de andere vluchters om beurten aanvallen. Ook daar heb je gewoon 1 kans op de zoveel.

    Daarnaast is zo'n sprinter vaak voor veel geld aan boord gehaald en moet er dan ook mee gewonnen worden. Het is meestal 1 van de uithangborden van de ploeg, dus die moet publiciteit opleveren.

    Ik denk dat zo'n sprinter het ook niet zo leuk zou vinden dat hij hier zijn kans niet mag gaan in de sprint van een WT-eendagskoers met een parcours op zijn maat. Zo'n renner wil vertrouwen krijgen van zijn ploeg en zijn kans gaan om te winnen. Ga je dan tegen bv. Démare zeggen: sorry Arnaud, maar jij haalt het toch van z'n leven niet van Merlier?
    19-03-2024 23:53
    Het is uiteindelijk inderdaad een systeem dat zichzelf in stand houdt. Met de sprinters als boegbeelden van ploegen, en alle ballen altijd op de sprinter. Maar hoe vaak is dat tegen beter weten in, of op basis van hoop en wensdenken ipv statistiek?

    Als we allemaal zeggen dat het een sprintersrit wordt, dan wordt het ook een sprintersrit. En dan zeggen ze achteraf: "zie je wel, we hadden gelijk om niet in de vroege vlucht te zitten en te gokken op onze sprinter. Niet gewonnen, maar ja, we waren in ieder geval in de positie om te sprinten".

    Misschien moeten meer sprintploegen hun sprinter zien als "plan B". En mee gaan in de vlucht van de dag, met pakweg een winstkans van 1:10. En als die uiteindelijk gepakt wordt, dan krijg je alsnog een kans om te sprinten. Misschien met een winstkans van 1:20, voor types als Demare, Ackermann, Bennett of Coquard
    20-03-2024 07:42
    Ik begrijp wat je zegt, maar ik denk dat hier buiten beeld gelaten wordt hoe funest dit zal zijn voor de ontwikkeling van jonge talentvolle sprinters. Als zij amper hun moment krijgen om zich met de echte wereldtop te meten zal dat een flink plafond op hun groei zetten.
    In het verlengde van die redenering vraag ik me ook af wat de impact zal zijn op de prestaties van de B- en C- sprinters als zij eens aan het vertrek staan zonder de echte grote namen, maar ze opeens in de Vuelta rijden met nog 0 sprints in de benen dat gehele seizoen. Zullen ze dan op niveau zijn?
    20-03-2024 09:30
    Zelfs al zie je je sprinter als plan B. Als er 15 ploegen een sprinter als plan B hebben en er rijdt een groep van 10 man weg zijn er nog minstens 5 ploegen die overschakelen op plan B waardoor de vlucht geen kans heeft.
19-03-2024 22:46
Nog steeds 6 namen bij Astana op PCS.
20-03-2024 08:15
Geen Van der Poel, wel Lamparti = Merlier.

Reacties zijn gesloten.