Vollering was even in paniek: “Het was tricky, maar we hebben het goed gedaan”
foto: Cor Vos
maandag 17 juni 2024 om 18:26

Vollering was even in paniek: “Het was tricky, maar we hebben het goed gedaan”

Demi Vollering wist in de derde etappe van de Ronde van Zwitserland haar leiderstrui te behouden, al zag het er onderweg toch even penibel uit. Vollering en haar ploeggenoten van SD Worx-Protime werden namelijk onder druk gezet door een sterke kopgroep, met daarin Neve Bradbury en Amanda Spratt.

De twee Australische vrouwen stonden voor aanvang van de derde etappe nog vrij kort in het klassement en waren zo een gevaar voor Vollering. Die laatste maakte zich op een bepaald moment toch wel zorgen. “Ja, eigenlijk was ik wel een beetje in paniek”, vertelde ze na afloop aan Cycling Pro Net. “Het was een sterke kopgroep. We waren zelf niet mee en dat was wel jammer.”

“We hadden zelf ook graag vooraan willen zitten, maar mijn teamgenotes hebben de rit vervolgens gecontroleerd. Dat hebben ze erg goed gedaan”, is Vollering complimenteus richting haar ploegmaats. “Het is jammer dat we zelf niet in the mix zaten, maar we kunnen al bij al wel spreken van een goede dag. We hebben het goed gedaan, ook al was het nog even tricky.”

Vollering moest niet alleen rekening houden met de koplopers, ze was tevens op haar hoede voor Lidl-Trek. “Ze probeerden onderweg een beetje te gokken, denk ik. Dat bleek alleen niet de goede tactiek. We hielden de situatie onder controle. Voor het klassement was dit uiteindelijk een goede dag. Ik sta er nog steeds goed voor.”

Slecht gevoel voor de start
De 27-jarige Nederlandse maakte in de finale een sterke indruk, maar voelde zich voor de etappe helemaal niet zo goed. “Ik had wat hoofdpijn. Ik voelde me niet zo lekker, maar dat verdween gelukkig toen ik op de fiets stapte. Ik werd gedurende de dag steeds beter. Misschien kwam het wel door de tijdrit van zondag, waarin ik heel diep ging.”


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
2 Reacties
17-06-2024 19:16
Het parcours is vandaag en morgen is echt ideaal voor vluchters, lastig te controleren. En de ploegen van Lidl Trek en Canyon zijn hier gewoon een stuk sterker dan SD, waardoor het makkelijk is om Vollering te isoleren. Als Reusser niet terug komt op niveau kan dit in de Tour ook een probleempje worden.

Haar analyse klopt trouwens volgens mij niet. Wat had het voor nut gehad als iemand van SD had meegezeten? Dat is nu juist de tactiek die ze elke keer weer toepassen en die ik totaal onbegrijpelijk vind. Bredewold in de kopgroep is zinloos, het is echt niet zo dat EF dan ineens wel alles dicht gaat rijden. Hoe ze het vandaag deden is de beste oplossing met de ploeg die ze hebben.
    17-06-2024 21:39
    Ja, waar ze in etappe 1 nog gemakkelijk alles kon rechtzetten op de slotklim, gaat het in dit soort etappes een stuk moeilijker worden. De klimmetjes zijn niet lang en steil genoeg om iedereen uit het wiel te rijden en bovendien eindigt de etappe niet op een (lange) klim. Vandaag was de bereidheid er wel bij haar ploeg, maar was de kopgroep gewoon te sterk.

    Ook ik moest aan de Tour denken. De laatste 2 etappes eindigen bergop, maar vooral bij etappes 3, 4 en 5 heb je gewoon een goede ploeg nodig die bijna voltallig over colletjes van derde en vierde categorie kan in hetzelfde tempo als de kopgroep, maar ook op het vlakke de voorsprong van zo'n kopgroep behoorlijk terug kan brengen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine