Visma | Lease a Bike wil niks weten van een duel Vingegaard/Pogacar
Het beeld van de gravelrit bevestigt wat er in de interne rapporten staat. Bij Visma | Lease a Bike heerst nog altijd de overtuiging dat Jonas Vingegaard, net zoals in de twee voorgaande jaren, in de slotweek van deze Tour de France in staat is om Tadej Pogacar te kraken.
Terwijl het stof van de gravelzones zijn gezicht nog altijd bedekt, staat Jonas Vingegaard een kwartiertje na de spectaculaire rit rondom Troyes uitgebreid de media te woord. Waar hij normaal vaak op standaardantwoorden terugvalt, heeft de Deen nu alle tijd om een uitgebreide analyse van deze ‘vooroorlogse’ rit te maken. Het tekent de opluchting bij de tweevoudig Tour-winnaar dat hij op ‘les chemins blanc’ geen schade heeft opgelopen.
De laatste 99 kilometer van de rit over de onverharde wegen moet Vingegaard vervolgen op de fiets van ploegmaat Jan Tratnik nadat hij op de gravelzone van Hautes Fôrets lek rijdt. Op twee plekken ziet de ploegleiding later een gelegenheid om hun kopman terug op zijn eigen fiets te zetten, maar zelf geeft Vingegaard aan dat hij de koers wel op de ietwat grotere fiets van de Sloveen kan vervolgen.
“Ik ben heel, heel opgelucht dat ik vandaag de finish schadevrij en zonder tijdverlies heb gehaald”, zegt Vingegaard na afloop bij de teambus. “En dat met anderhalve lekke band. Eentje op de vijfde gravelzone en vervolgens reed ik nog eens lek op drie kilometer van de finish. Gelukkig kon ik met die band wel doorrijden.”
Vuurlinie
Het is een dag waarin Vingegaard vanaf de eerste gravelstrook tussen de wijngaarden in de vuurlinie van Pogacar ligt. De gele truidrager zet continue druk op de Deen en probeert hem keer op keer aan te vallen, maar opnieuw blijkt hoe taai het wielerwonder van Visma | Lease a Bike is. Iedere keer heeft hij een antwoord op de versnellingen van ‘Pogi’.
Ook op de vierde laatste strook van Verrières op 22 kilometer van de streep moet hij even een gaatje laten om vervolgens met Matteo Jorgenson opnieuw naar het wiel van de klassementsleider te kruipen.

foto: Cor Vos
“Ik denk dat dit voor mij de meest lastige zone was”, erkent Vingegaard later. “Het zand lag daar heel los. Tadej komt dan met zijn gewicht veel beter tot zijn recht (58 kilogram versus 66 kilogram, red.). Op die sector slipte ik van links naar rechts en was het moeilijk om mijn fiets onder controle te houden. Op vaster gravel had ik geen problemen om zijn wiel te houden, maar op het losse gravel speelde zijn extra gewicht in zijn voordeel.”
Toch ontstaat er juist na deze gravelzone een situatie waar ook Vingegaard tijd kan winnen op twee andere belangrijke klassementsrenners. Remco Evenepoel en Primoz Roglic rijden op een kleine achterstand, terwijl Vingegaard met ploegmaat Jorgenson in het wiel van Pogacar zit. Toch grijpen beide beide renners van het Nederlandse WorldTeam deze kans niet aan.
“Pogacar reed daar zo hard, dat we niet eens aan overnemen dachten. Tadej was vandaag op dit terrein duidelijk de beste. Verder vonden we het verstandiger om omringd te zijn door meerdere ploegmaten. Het klopt dat er op Remco en Primoz tijd viel te winnen, maar ons doel voor deze rit was om geen tijd te verliezen. Aan dat plan hebben we ons gehouden”, legt Vingegaard uit.
In het zadel
Ook ploegleider Arthur van Dongen geeft aan dat doorrijden met de grote concurrent Pogacar geen optie is: “Wij wilden onszelf niet in het verlies rijden. Wanneer we met Pogacar mee rijden dan worden wij daar zeker niet beter van. Pogacar bleef druk zetten. Wanneer hij dan een strook verder opnieuw aanvalt, is er een reële kans dat we moeten passen. Dat risico wilden we niet nemen. Dat was belangrijker dan tijd winnen op Remco en Primoz. Het is niet aan ons om de gele trui nog meer in het zadel te helpen.”
Met deze woorden bevestigt de teamleiding van Visma | Lease a Bike dat het opnieuw rekening houdt dat deze Tour vooral een duel tussen Vingegaard en Pogacar gaat worden. Al ontkracht Van Dongen dit direct: “Wij zijn niet met een duel bezig. Wij hebben een plan om voor de derde keer de Tour te winnen. Aan die strategie houden wij ons vast.”
In die strategie was dag 9 een rit waarin men vooral geen tijd wil verliezen. Hoewel Visma | Lease a Bike voor het gravelterrein veruit de sterkste ploeg van alle klassementsrenners heeft, is overleven toch de hele dag de opdracht. Het vroege verlies van Jan Tratnik en Tiesj Benoot noopt de ploeg nog meer om vanuit het defensief te koersen. Met Wout van Aert, Christophe Laporte en Jorgenson heeft Vingegaard vervolgens alleen nog maar grote renners om zich heen, waarvan men weet dat de Deen niet op hun fiets kan overstappen. Anders zou je weer dezelfde kolderieke toestanden als in de kasseienrit van 2022 krijgen.
Van Dongen: “We zagen dat Pogacar op de stroken met los gravel de betere was. Dan moet je op een dag als deze geen risico’s nemen. We staan er na negen dagen beter voor dan we bij de start in Florence durfden hopen. We wilden in die goede situatie de eerste rustdag in gaan.”
De overtuiging dat Vingegaard, ondanks een voorbereiding van slechts 6,5 week op deze Tour de France, er straks in de derde week staat, staat als een huis bij Visma | Lease a Bike. De optredens van de Deen tussen Florence en Troyes hebben dat gevoel alleen maar versterkt.

Overigens moet Pogi niet piepen. Voor de laatste gravelstroken zat ie nog met al zijn ploegmakkers in het pelotonnetje. Als ze echt iets hadden gewild, hadden ze daar zelf de koers in handen moeten nemen, maar dat deden ze ook niet. Ze waren zuiniger op Almeida, Yates en Ayuso dan overtuigd van de winstkansen van Pogacar kennelijk.
Ja, dat is inderdaad vergelijkbaar...
Pogi heeft in de Giro redelijk kunnen sparen en is niet all-out gegaan.
Met andere woorden, de toppers hebben maar amper 2 maanden voorbereiding nodig om de tour te winnen? En dan ook nog eens vanuit een minimale basis? Na 14 dagen gelegen te hebben blijft er niet zoveel meer van je conditie en spieren over. Mag je Vingegaard heten maar dan nog. En dan vanuit deze minimale basis in twee maand opwerken naar niveau om de tour te winnen? Sorry, ik sta niet ergens snel van te kijken maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Pogi gaf onlangs nog toe dat zijn voorbereiding vorig jaar al niet optimaal was en dat bepaalde trainingen niet gedaan konden worden en dat met enkel een gebroken pols. Maar een groot aantal ribben breken met klaplong plus de rest zorgt blijkbaar niet voor veel vertraging...
Het kan niet anders dan Vini er finaal doorheen zakt in de derde week met een dergelijke minieme basis. En bij Pogi is het ook nog maar de vraag hoelang hij het volhoud. Maar het is een stuk geloofwaardiger dat Pogi de tour gaat winnen dan dat Vingegaard hem gaat winnen. En als hij hem toch wint zet ik daar hele grote vraagtekens bij.
Etappe 14, 15 (gaat ook heet zijn normaal) en 19. Dát lijken de Vingegaard stages te zijn. Vooral 19 denk ik, het hele week 3 top zijn etc in acht genomen.
Zeg ik als TV kijker!
Legendarische comments plaats ik altijd twee keer ;-)