Visma | Lease a Bike wil niks weten van een duel Vingegaard/Pogacar
Foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
maandag 8 juli 2024 om 18:30

Visma | Lease a Bike wil niks weten van een duel Vingegaard/Pogacar

Het beeld van de gravelrit bevestigt wat er in de interne rapporten staat. Bij Visma | Lease a Bike heerst nog altijd de overtuiging dat Jonas Vingegaard, net zoals in de twee voorgaande jaren, in de slotweek van deze Tour de France in staat is om Tadej Pogacar te kraken.


Terwijl het stof van de gravelzones zijn gezicht nog altijd bedekt, staat Jonas Vingegaard een kwartiertje na de spectaculaire rit rondom Troyes uitgebreid de media te woord. Waar hij normaal vaak op standaardantwoorden terugvalt, heeft de Deen nu alle tijd om een uitgebreide analyse van deze ‘vooroorlogse’ rit te maken. Het tekent de opluchting bij de tweevoudig Tour-winnaar dat hij op ‘les chemins blanc’ geen schade heeft opgelopen.

De laatste 99 kilometer van de rit over de onverharde wegen moet Vingegaard vervolgen op de fiets van ploegmaat Jan Tratnik nadat hij op de gravelzone van Hautes Fôrets lek rijdt. Op twee plekken ziet de ploegleiding later een gelegenheid om hun kopman terug op zijn eigen fiets te zetten, maar zelf geeft Vingegaard aan dat hij de koers wel op de ietwat grotere fiets van de Sloveen kan vervolgen.

“Ik ben heel, heel opgelucht dat ik vandaag de finish schadevrij en zonder tijdverlies heb gehaald”, zegt Vingegaard na afloop bij de teambus. “En dat met anderhalve lekke band. Eentje op de vijfde gravelzone en vervolgens reed ik nog eens lek op drie kilometer van de finish. Gelukkig kon ik met die band wel doorrijden.”

Vuurlinie
Het is een dag waarin Vingegaard vanaf de eerste gravelstrook tussen de wijngaarden in de vuurlinie van Pogacar ligt. De gele truidrager zet continue druk op de Deen en probeert hem keer op keer aan te vallen, maar opnieuw blijkt hoe taai het wielerwonder van Visma | Lease a Bike is. Iedere keer heeft hij een antwoord op de versnellingen van ‘Pogi’.

Ook op de vierde laatste strook van Verrières op 22 kilometer van de streep moet hij even een gaatje laten om vervolgens met Matteo Jorgenson opnieuw naar het wiel van de klassementsleider te kruipen.

foto: Cor Vos

“Ik denk dat dit voor mij de meest lastige zone was”, erkent Vingegaard later. “Het zand lag daar heel los. Tadej komt dan met zijn gewicht veel beter tot zijn recht (58 kilogram versus 66 kilogram, red.). Op die sector slipte ik van links naar rechts en was het moeilijk om mijn fiets onder controle te houden. Op vaster gravel had ik geen problemen om zijn wiel te houden, maar op het losse gravel speelde zijn extra gewicht in zijn voordeel.”

Toch ontstaat er juist na deze gravelzone een situatie waar ook Vingegaard tijd kan winnen op twee andere belangrijke klassementsrenners. Remco Evenepoel en Primoz Roglic rijden op een kleine achterstand, terwijl Vingegaard met ploegmaat Jorgenson in het wiel van Pogacar zit. Toch grijpen beide beide renners van het Nederlandse WorldTeam deze kans niet aan.

“Pogacar reed daar zo hard, dat we niet eens aan overnemen dachten. Tadej was vandaag op dit terrein duidelijk de beste. Verder vonden we het verstandiger om omringd te zijn door meerdere ploegmaten. Het klopt dat er op Remco en Primoz tijd viel te winnen, maar ons doel voor deze rit was om geen tijd te verliezen. Aan dat plan hebben we ons gehouden”, legt Vingegaard uit.

In het zadel
Ook ploegleider Arthur van Dongen geeft aan dat doorrijden met de grote concurrent Pogacar geen optie is: “Wij wilden onszelf niet in het verlies rijden. Wanneer we met Pogacar mee rijden dan worden wij daar zeker niet beter van. Pogacar bleef druk zetten. Wanneer hij dan een strook verder opnieuw aanvalt, is er een reële kans dat we moeten passen. Dat risico wilden we niet nemen. Dat was belangrijker dan tijd winnen op Remco en Primoz. Het is niet aan ons om de gele trui nog meer in het zadel te helpen.”

Met deze woorden bevestigt de teamleiding van Visma | Lease a Bike dat het opnieuw rekening houdt dat deze Tour vooral een duel tussen Vingegaard en Pogacar gaat worden. Al ontkracht Van Dongen dit direct: “Wij zijn niet met een duel bezig. Wij hebben een plan om voor de derde keer de Tour te winnen. Aan die strategie houden wij ons vast.”

In die strategie was dag 9 een rit waarin men vooral geen tijd wil verliezen. Hoewel Visma | Lease a Bike voor het gravelterrein veruit de sterkste ploeg van alle klassementsrenners heeft, is overleven toch de hele dag de opdracht. Het vroege verlies van Jan Tratnik en Tiesj Benoot noopt de ploeg nog meer om vanuit het defensief te koersen. Met Wout van Aert, Christophe Laporte en Jorgenson heeft Vingegaard vervolgens alleen nog maar grote renners om zich heen, waarvan men weet dat de Deen niet op hun fiets kan overstappen. Anders zou je weer dezelfde kolderieke toestanden als in de kasseienrit van 2022 krijgen.

Van Dongen: “We zagen dat Pogacar op de stroken met los gravel de betere was. Dan moet je op een dag als deze geen risico’s nemen. We staan er na negen dagen beter voor dan we bij de start in Florence durfden hopen. We wilden in die goede situatie de eerste rustdag in gaan.”

De overtuiging dat Vingegaard, ondanks een voorbereiding van slechts 6,5 week op deze Tour de France, er straks in de derde week staat, staat als een huis bij Visma | Lease a Bike. De optredens van de Deen tussen Florence en Troyes hebben dat gevoel alleen maar versterkt.


In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
43 Reacties
07-07-2024 20:25
Duidelijk verhaal. De tactiek van Visma was alleen verklaarbaar vanuit het feit dat ze ervan overtuigd zijn dat Vingegaard kapot zou zijn gereden door Pogacar en Evenepoel. Dat ie nu nog de mindere is en pas in de laatste paar ritten op het level is om te strijden om de Tourzege. Het komt alleen heel negatief over, deze tactiek. Je had ook voor de vorm kunnen meerijden met Pogacar op het eind.
Overigens moet Pogi niet piepen. Voor de laatste gravelstroken zat ie nog met al zijn ploegmakkers in het pelotonnetje. Als ze echt iets hadden gewild, hadden ze daar zelf de koers in handen moeten nemen, maar dat deden ze ook niet. Ze waren zuiniger op Almeida, Yates en Ayuso dan overtuigd van de winstkansen van Pogacar kennelijk.
07-07-2024 21:45
Prima tactiek. Voor Vingegaard is het geoorloofd om defensief te rijden. Laat de buitenwacht maar lullen. Hij was er zonder meer afgepoefd op 1 vd gravelstroken, zeker die met het losse zand.
07-07-2024 22:17
Sorry maar het is natuurlijk volstrekt ongeloofwaardig dat Vingegaard met een horror blessure, 14 dagen in het ziekenhuis te hebben gelegen en 6.5 week voorbereiding even de tour gaat winnen.
    07-07-2024 22:37
    De laatste 30 jaar is het ook volstrekt ongeloofwaardig dat een Girowinnaar ook de Tour fluitend zou winnen en met krachten smijt als we zo bezig zijn.
    08-07-2024 16:13
    Over onwaarschijnlijke dingen gesproken. Rabobank renner Rasmussen heeft toegegeven tussen 98-2010 doping te hebben gebruikt. Andere renners al eerder. Als je daarbij stilstaat en dan bedenkt dat Peter Verstappen de medische manager bij VLAB is. Dat hij al sinds 1996 bij de ploeg zit en terwijl ook Gert Wielink actief was voor de ploeg in de zwarte doping dagen. Dat zijn belangrijke spillen al lange tijd in de organisatie. Dus ja, hoe ethisch zijn die? Leinders werd het gezicht ervan en werd als zwart schaap de kop van jut.
    08-07-2024 19:09
    @FDJ

    Ja, dat is inderdaad vergelijkbaar...

    Pogi heeft in de Giro redelijk kunnen sparen en is niet all-out gegaan.

    Met andere woorden, de toppers hebben maar amper 2 maanden voorbereiding nodig om de tour te winnen? En dan ook nog eens vanuit een minimale basis? Na 14 dagen gelegen te hebben blijft er niet zoveel meer van je conditie en spieren over. Mag je Vingegaard heten maar dan nog. En dan vanuit deze minimale basis in twee maand opwerken naar niveau om de tour te winnen? Sorry, ik sta niet ergens snel van te kijken maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.

    Pogi gaf onlangs nog toe dat zijn voorbereiding vorig jaar al niet optimaal was en dat bepaalde trainingen niet gedaan konden worden en dat met enkel een gebroken pols. Maar een groot aantal ribben breken met klaplong plus de rest zorgt blijkbaar niet voor veel vertraging...

    Het kan niet anders dan Vini er finaal doorheen zakt in de derde week met een dergelijke minieme basis. En bij Pogi is het ook nog maar de vraag hoelang hij het volhoud. Maar het is een stuk geloofwaardiger dat Pogi de tour gaat winnen dan dat Vingegaard hem gaat winnen. En als hij hem toch wint zet ik daar hele grote vraagtekens bij.
    09-07-2024 00:16
    Hebben ze bij Visma toch wel wonderbaarlijk artsen en medische staf die iemand zo snel kunnen oppeppen waar een gewone sterveling minstens 4 tot 6 maanden over moet doen. maar ja die Jonas is ook geen gewone hey.
07-07-2024 20:24
Het is de beste tactiek gegeven de omstandigheden. Als Jonas dit alleen had moeten oplossen was Pogacar er van weggereden. In de derde week gaat de tour beslist worden.
    08-07-2024 08:53
    De beste tactiek is niet gebruik maken van kansen die zich voordoen, maar enkel vasthouden aan tactiek vooraf? Extreme dsm vibes hier? Beetje roglic 2020, vergeten de concurrentie te elimineren want dat is niet het doel, tactiek was er niet op gericht jonge pogacar te verslaan (ondanks dat ie al podium vuelta had met meerdere ritten jn grote rondes).
    08-07-2024 13:48
    Maar halen we allemaal de overtuiging vandaan dat Vingegaard een top 3e week gaat rijden gezien zijn voorbereiding?
    08-07-2024 14:05
    Dat is idd maar de vraag ja. Hoe dan ook wil je als Visma dáár het man-tegen-man gevecht zien, in de etappes met meerdere zwaardere beklimmingen. Ik zag er trouwens maar 2-3 geloof ik.

    Etappe 14, 15 (gaat ook heet zijn normaal) en 19. Dát lijken de Vingegaard stages te zijn. Vooral 19 denk ik, het hele week 3 top zijn etc in acht genomen.
07-07-2024 21:58
Ligr het aan mij of noemt Vingegaard Pogacar nou steeds een dikzak?
    08-07-2024 08:58
    Haha lol! Of hij erkent zijn meerdere qua spieren?
07-07-2024 22:34
Als Visma fan kan je vandaag toch niet hebben genoten... op het wiel of de koers platleggen
    08-07-2024 08:10
    @Adz Visma-LaB heeft geprobeerd om klassementsrenners op afstand te rijden. Alleen was Pogacar/ UAE zo laf om niet mee te rijden. Het zou namelijk ten koste gegaan zijn van Ayuso. De hele ploeg van Pogacar heeft niet durven koersen omdat Almeida, Yates en Ayuso geen tijd mochten verliezen tov hun directe concurrenten voor een top 10 plek
    08-07-2024 09:00
    Dit is projectie, je projecteert jezelf oo een visma fan. Als je nu nog visma fan bent, dan ben je dat niet omdat je van mooie koers houdt. Het is al anderhalf jaar terug Dat vingegaard iets spontaan deed
    08-07-2024 09:12
    @Mwielerfan volgens mij was dat in de Tour de France en Vuelta vorig jaar. Daarnaast heeft Vingegaard attractief gereden in de Tirreno. De Belgen zouden door het dolle heen geweest zijn als Evenepoel dit gepresteerd had. Bovendien heeft Vingegaard door zijn val in Baskenland weinig kunnen rijden dit jaar. Om hier te zeggen dat Vingegaard niet attractief rijdt/laf rijdt, omdat hij niet op het vlakke met Pogacar en Evenepoel door wil rijden is mijns inziens onzin.
    08-07-2024 13:27
    Zeker genoten van deze tactiek, de kopman bijstaan door ploeggenoten daar hebben de ploegen UAE en Qstep het behoorlijk laten liggen!!!!
08-07-2024 10:35
Het is allemaal zo rationeel bij Visma. Hardstikke goed natuurlijk, maar ik snap wel waarom de meeste hopen dat die ander wint.
07-07-2024 20:18
Duidelijk verhaal.
07-07-2024 21:38
Triest schouwspel wel. Ik voelde me terug in het tijdperk Peter Post.
    08-07-2024 13:23
    Dan wel de gouden jaren van Peter Post!!!!
07-07-2024 21:54
Belangrijkste conclusie is dat we blijkbaar dit soort parcoursen nodig hebben voor interessante etappes. Alle ploegbazen die hebben geklaagd over deze rit hebben ongelijk.

Zeg ik als TV kijker!
    07-07-2024 22:32
    Voor de TV kijker wel, maar uiteindelijk maakt het voor het klassement niks uit. De kleine ploegen jaag je op kosten. Je kunt de formule 1 ook wel een stukje door het gras laten racen. Ook leuk voor de TV.
    08-07-2024 08:45
    Fietsen is volksvermaak. En ik ben gewoon niet vermaakt in de sprintritten, terwijl ik voor deze rit terecht ben thuisgebleven. Spanning van de eerste tot de laatste kilometer...
    08-07-2024 08:57
    Formule 1 waarbij brandstof gespaard zou moeten worden, tijdstraf als je niet zuinig genoeg rijdt, en inderdaad delen offroad, zou mooi zijn
07-07-2024 21:56
Het lijkt erop dat zo min mogelijk diep gaan het devies is en alleen toeslaan op jouw eigen terrein. Alleen maar sparen tot derde week. Jammer maar wel begrijpelijk. Ik vind het ook wel een riskante strategie want wat als Vingegaard niet beter wordt en/of Pogacar slechter? Maar zij gokken alles of niks. Ik denk dat Laporte of Jorgensen hier echt hadden kunnen winnen. Van Aert valt echt nog behoorlijk tegen zeker heuvelop.
    08-07-2024 08:58
    Die gaat de Olympische spelen niet winnen. Met halve conditie kan ie beter op de tijdrit mikken, is natuurlijk veel kortere inspanning dus eerder haalbaar.
    08-07-2024 09:05
    @Alexander Laporte en Jorgenson hadden hier niet kunnen winnen. Wie had deze renners in een goede uitgangspositie moeten brengen? Benoot en Tratnik waren door pech al achterop geraakt. Kelderman en Lemmen hebben veel werk in de beginfase gedaan om Roglic op achterstand te rijden.
07-07-2024 22:13
Ze willen er prima van weten maar liever niet in Troyes-Troyes tegen Pogi & REVKET. Hij heeft trouwens niet eens zijn fiets teruggewisseld toch? Alleen dat al is een reden om niet all in te gaan, natuurlijk.
07-07-2024 20:43
Kiezen tussen lethargie en legende…
    07-07-2024 21:41
    Haha, ja dit wordt jouw handtekening onder diverse artikelen?
    08-07-2024 08:54
    Treffend verwoord
    08-07-2024 18:34
    @Marik
    Legendarische comments plaats ik altijd twee keer ;-)
08-07-2024 02:14
Het is ook wel in de interesse van visma om pogi moe te rijden, laat ‘m maar aanvallen, net als twee jaar terug zijn energie verkwisten en dan toeslaan. Roglic is helaas niet goed genoeg en evenepoel heeft op geen enkel moment bewezen dat hij drie weken top kan zijn.
08-07-2024 10:08
Duidelijke uitleg. Visma heeft een plan waar ze zich aan houden. Laat Poga zich maar uitputten. Ze hoeven niet mee te werken aan zijn heroïsche werken.
08-07-2024 13:14
Tuurlijk houden ze alleen rekening met poga. De rest is niet interessant voor de eindwinst
08-07-2024 13:34
Als koersliefhebber vond ik jammer dat men deze keuze maakte. Je verschuilen achter het feit dat je bang bent voor pech en dan alleen over bent is dubbel. Pogi zou in dat geval ook alleen geweest zijn en hij legde wel alle kaarten op tafel. Als Pogi lek had gereden dan was Jonas gevlogen en was de stand 100% anders geweest. Denk verder dat deze houding en manier van koersen meer kwaad bloed zet, van Pogi en UAE hoef je niks te verwachten op het moment dat Evenepoel of Roglic gaat (al is Roglic een naam, maar in mijn ogen geen gevaar meer).
08-07-2024 09:50
Bakery
08-07-2024 10:57
Veel commentaar, maar denk dat het de enige manier is om de tour te winnen. Het is niet attractief, maar tactisch wel slim. Pogi afmatten; zelfde tactiek als de afgelopen jaren. Leuk om te zien wel dat ze er bij UAE ook weinig van leren en Pogi lekker met zijn krachten laat smijten. Hoe dan ook denk ik dat in de derde week wel alles de goede kant op moet vallen wil Visma het geel binnen slepen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine