Visma | Lease a Bike wil met deze maatregelen vele valpartijen en blessures inperken
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
woensdag 15 januari 2025 om 17:43

Visma | Lease a Bike wil met deze maatregelen vele valpartijen en blessures inperken

Voor Visma | Lease a Bike was 2024 een jaar van uitersten. Er waren de nodige successen, maar het voorbije seizoen werd vooral gekenmerkt door een opeenstapeling van valpartijen en bijbehorende blessures. Dit was voor de Nederlandse ploeg reden voor een grondige evaluatie en het invoeren van enkele maatregelen, om ervoor te zorgen dat er in 2025 niet weer zo veel gevallen gaat worden.

De zware valpartijen van Wout van Aert in Dwars door Vlaanderen en de Vuelta a España, de horrorcrash van Jonas Vingegaard in de Ronde van het Baskenland, de fysieke malheur van Dylan van Baarle, de aanslepende ziekte van Christophe Laporte in het voorjaar en de fysieke perikelen bij Cian Uijtdebroeks: het zat Visma | Lease a Bike in 2024 bepaald niet mee.

“Je kan het allemaal pech noemen. Maar volgens ons was er meer aan de hand dan enkel pech”, countert de nieuwe sportief directeur Grischa Niermann in gesprek met Sporza. En dus ging de ploeg op zoek naar antwoorden. “We proberen een antwoord te vinden op drie vragen. Hoe kunnen we valpartijen voorkomen? Hoe kunnen we de zware gevolgen van valpartijen en breuken voorkomen? En hoe kunnen we ziekte voorkomen?”

Oplossingen voor vele valpartijen
Om een verklaring te vinden voor het hoge aantal valpartijen, worden de renners van Visma | Lease a Bike sinds kort onderworpen aan cognitieve testen. “Zo zullen we misschien ontdekken of een bepaalde renner gemakkelijker valt omdat zijn reactiesnelheid te laag is”, licht Niermann toe. “Met de juiste tools zullen we die reactiesnelheid dan proberen te verhogen.”

Wout van Aert kwam in de voorbije Vuelta zwaar ten val – foto: Cor Vos

Ook wordt de Control Room – een centraal verzamelpunt van real-time data – voortaan ingezet. “Op basis van tv-beelden kunnen we onze renners waarschuwen voor gevaarlijke plaatsen op het parcours. Concreet: als we zien dat renners uit de kopgroep ten val komen in een bepaalde bocht, geeft de persoon in de Control Room dat via de volgauto door aan de renners in het peloton. Zo kan een valpartij zoals in de Ronde van het Baskenland voorkomen worden.”

“We sensibiliseren de renners ook om met fietsverlichting te gaan trainen”, gaat Niermann verder. “Want afgelopen jaar waren onze renners ook geregeld het slachtoffer van een trainingsincident. Fietsverlichting zal waarschijnlijk niet elke valpartij in het verkeer voorkomen. Maar misschien wel 1 op de 10. Dat is een van de vele puzzelstukjes waardoor we meer gespaard moeten blijven van blessures.”

Looptochtjes voor betere botstructuur 
Wat ook opvalt, is dat renners van Visma | Lease a Bike redelijk vaak een breuk overhouden aan een (zware) valpartij. Daar heeft de formatie ook naar gekeken en wellicht iets op gevonden. “We laten onze renners meer en meer impactsporten doen zoals lopen”, aldus Niermann. “Daardoor worden hun botten sterker. Maar het is niet omdat onze renners meer looptochtjes doen, dat ze nooit meer iets zullen breken”, plaatst hij wel een kanttekening.

RIDE Magazine
28 Reacties
15-01-2025 17:57
Dus niet méér koersen om pelotonervaring op te doen. Dat werd hier volgens mij meer dan eens geopperd.
    15-01-2025 18:21
    Dat staat idd niet in dit artikel. Maar vgm gaan ze wel meer kleinere koersen rijden dit jaar zodat de jonge kern meer kansen heeft. Of de valpartijen hier een rol in spelen weet ik niet.
15-01-2025 20:35
Wat een negatieve reacties zeg.

Alle onderdelen die Visma roept, zullen de kans danwel impact met een heel klein beetje verlagen. Dat is al positief, toch?
15-01-2025 19:11
Meer kutkoersen rijden, zoals Visma ze zelf arrogant noemt, en zijwieltjes monteren.
15-01-2025 19:50
Begin maar met goed eten wordt je reactie sneller. Jullie zijn magere latten .ga lekker friet eten zoals vdp.En niet te vergeten rij met verstand weet wat je doe.Laat je niet opjutten als de ploegleider zegt gas er op .En het kan niet dan zet hem lekker zelf op de fiets
    16-01-2025 06:18
    Mvdp staat toch praktisch het scherpst van heel het peloton.
15-01-2025 19:51
Hé enneeeh…. minder alleen op een berg Strava KOM’s van amateurs aanvallen en dan van de ene op de andere dag met 7 man met het mes op de strot proberen te scoren in een nerveuze voorjaarskoers als een stel losgeslagen wanhopige gloryhunters? Is het een optie om die handelswijze los te laten? Gewoon wat koersritme opdoen om de eerste pannenkoeken? Het is maar een suggestie. Het is weer allemaal symptoombestrijding voor de bühne met je lichtjes in plaats van bronaanpak. Gemiste kans.
    15-01-2025 21:56
    Als je hard kan maken dat dit dé bron is, be my guest. Lijkt me alleen stug.
    16-01-2025 00:13
    Dat zal dan een kwestie van afstrepen worden, maar ik durf met behoorlijke zekerheid te zeggen dat sterkere botten niet voorkomen dat je naast de fiets komt te liggen en ook dat er donders weinig met verlichting gekoerst wordt. Dus die maatregelen voegen in de koers niets toe. Waarschuwen dat renners uit de kopgroep ten val zijn gekomen, mja…. opmerkelijk aangezien ze zelf alles op alles zetten om vooraan te rijden. Dan moet je dus van “niet meezitten” een doel op zich maken. Ik zie de speerpunten van VLab zo 1-2-3 niet renderen.
    16-01-2025 06:22
    Gaat dit nu nog steeds over die uitgelekte voorbespreking van DDV, letterlijk elke ploeg roept hun renners daar vooruit.

    Alsof ze hier alle details gaan delen, iets een gemiste kans noemen waarvan je geen reet afweet is wel heel handig ja, objectiviteit op zijn best.
15-01-2025 19:09
Dat ze nu eindelijk toegeven dat hun renners wel heel ver boven het gemiddelde bij valpartijen betrokken zijn is al een stap in de goede richting.
    15-01-2025 21:54
    Dat werd vorig jaar ook al toegegeven
15-01-2025 21:43
Zou het maken van niet al te slimme keuzes of het nemen van onverantwoorde keuzes ook meegenomen worden? Ik noem de nutteloze inspanning van van Aert in de laatste Vuelta met zijn rampzalige knieblessure tot gevolg......
15-01-2025 19:29
Gesink is gestopt inmiddels, dus statistisch zullen er vanaf nu sowieso minder valpartijen zijn bij Visma.
Overigens vind ik het wel jammer dat Gesink geen deel meer uitmaakt van het peloton.
    15-01-2025 22:02
    Inderdaad, vandaar Kelderman in dienst genomen
15-01-2025 20:59
De aan de wal staanders weten het blijkbaar weer allemaal beter dan de mensen wiens beroep het is, dat blijft toch heel opmerkelijk.
    15-01-2025 21:24
    Zo werkt dat hier, gaat hier steeds meer op een soort voetbal forum lijken met alleen maar haters. Ik ben fan van wielrennen. Hoe minder valpartijen hoe beter. En hopelijk krijgen we nu weer wel een spannende TDF en andere wedstrijden. Beetje tegengas op die lange solo's van Pogi dit jaar zal mooi zijn.
15-01-2025 21:50
Wat een negatieve bagger .. net goed dat ze oplossing zoeken !
15-01-2025 22:55
Schreeuwen in de oortjes om plekken in peloton te pakken.
Haal de druk weg bij WvA en Vingegard. Het “moeten” heeft veel ellende opgeleverd
    16-01-2025 08:14
    Wout moet just niets
15-01-2025 23:21
Onbegrijpelijk dat de ‘wielerfans’ die het allemaal zo goed weten zelf niet een ploeg gaan opzetten. Deze ploeg zullen ze met gemak begeleiden, naar de top brengen, daar houden terwijl ze daarnaast zorgen voor spannende wedstrijden waar iedere topper aan deelneemt, voor minder blessures en een einde maken aan valpartijen. Ondertussen nemen ze altijd de juiste beslissingen tijdens wedstrijden, blijven positief en reageren altijd sympathiek met mooie gebaren op overwinningen. Meteen na de finish geven hun renners, ploegleiders ea genuanceerde onderbouwde antwoorden op vragen van alle journalisten in alle talen, enz. ( wat ik bedoel: hulde aan degene die het werk wel doen en naar oplossingen zoeken om de sport te blijven kunnen doen op hoog niveau met minder risico voor hen die het werk doen! )
15-01-2025 23:26
Renners worden tot de limiet gepushed. Dan ga je er automatisch ook overheen. Te geforceerd koersen. Dat leidt tot brokken. 3 valpartijen van WvA werden daardoor veroorzaakt afgelopen jaar.
15-01-2025 21:58
Dat je ermee aan de slag gaat, logisch.. Maar waarom dit nou zo uitgebreid naar buiten brengen..
Ik vond deze reactie van Wout van iets eerder wel zinnig:

“We zijn nu als team aan het bekijken of we daar wat aan kunnen doen”, gaat Van Aert zonder te vertellen op welke manier Visma-Lease a Bike ermee aan de slag gaat. “Daar ga ik liever niet op in. Anders wordt dat weer zo’n ding.”
15-01-2025 22:40
Ze hebben niet in de gaten dat de ploegleiders mss de slechtste van het hele peloton zijn…..en ze hebben idd een heel stel wattage renners die echt niet kunnen sturen of überhaupt nadenken in een koers…type Jay Vine. Heel hard fietsen maar geen coureur zijn.
15-01-2025 23:46
De geometrie van de Cervelofietsen heeft er vast niets mee te maken
    16-01-2025 12:52
    Dat denk ik ook, hopelijk hebben ze deze wortel intern ook getrokken.
16-01-2025 08:02
“Met de juiste tools zullen we die reactiesnelheid dan proberen te verhogen.”
Ben ik de enige die denkt dat dat een vrij enge kant opgaat?
16-01-2025 08:37
Veel negatieve reacties. Toch ben ik het eens met een aantal zaken. Gebrek aan koersritme en opjuttende oortjes zijn ook mijns inziens de meer belangrijke oorzaken voor al die valpartijen. Het is niet alleen reactiesnelheid. Het is ook een stuk oefening. Oefening baart kunst. En niet zo opjutten. Vroeger hing de zwarte van Brakel ook altijd achterin het peloton, die heeft ook genoeg gewonnen. Koersinstinct moet je aan renners overlaten, niet aan de ploegleiders. Ook dat leer je trouwens met meer koersritme.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine