Visma | Lease a Bike stopt per direct met ploegcommunicatie op tv
Maxim Horssels
zaterdag 20 juli 2024 om 09:34

Visma | Lease a Bike stopt per direct met ploegcommunicatie op tv

De communicatie tussen renners en de ploegleiding van Visma | Lease a Bike is niet meer te horen in de televisie-uitzendingen van de Tour de France. Het Nederlandse WorldTeam heeft vanwege een reeks incidenten besloten per direct te stoppen met het doorsturen van de gesprekken, weet WielerFlits.

Na een geslaagd experiment in de Tour de France Femmes 2022 kunnen televisiekijkers sinds vorig jaar ook bij de Tour de France voor mannen meeluisteren met gesprekken tussen renners en ploegleiding van een aantal teams. De deal tussen ASO en de deelnemende ploegen is destijds beklonken door teammanager Richard Plugge.

Net als in de Formule 1 worden de audiofragmenten met enige vertraging uitgezonden om tegen te gaan dat het de koers gaat beïnvloeden. Maar juist op dit punt is onvrede ontstaan.

Sportief directeur Merijn Zeeman laat weten dat aanmoedigingen en sfeermomenten, zoals gejuich, geen probleem zijn, maar wel tactische aanwijzingen die invloed kunnen hebben op het koersverloop. De cruciale vraag is waar de grens ligt. Vanaf wanneer iets bestempeld kan worden als een tactische instructie. Hoe die afweging gemaakt wordt, en door wie, is volgens de ploeg onvoldoende duidelijk.

Na rit 17 naar Superdévoluy is besloten om de medewerking voorlopig op te schorten. Na de Tour de France gaat het team evalueren of het volgend jaar een nieuwe overeenkomst aangaat.

In etappe 17 was communicatie van Visma | Lease a Bike nog te zien – foto: screenshot Eurosport

Nieuwe deal
Ondanks de populariteit onder kijkers staat ploegcommunicatie op tv op losse schroeven. CyclingWeekly wist eerder deze week te melden dat zes teams, waaronder Visma | Lease a Bike en Team dsm-firmenich PostNL, twijfelen over de voorwaarden voor een nieuw contract.

Voor het beschikbaar stellen van de ploegcommunicatie ontvangen teams €5.000 euro per ploeg. Een veel te laag bedrag volgens een aantal teams. Voor het uitzenden van de gesprekken betalen internationale omroepen naar verluidt €60.000, maar tv-zenders als NOS en Sporza hebben hier niet voor gekozen. Bij onder meer Eurosport is de communicatie wel te zien en te horen.

Kortom, er zit behoorlijk wat ruis op de lijn. Of er volgend jaar nog ploegcommunicatie op televisie te zien is, is allesbehalve zeker.

RIDE Magazine
36 Reacties
20-07-2024 09:46
Totaal onbegrijpelijk dat ploegen hier voor die 5000 euro in eerste instantie toestemming voor gaven. Deze tour lijkt er inderdaad meer waardevolle informatie in de fragmenten te zitten dan in eerdere jaren. Totaal begrijpelijk dat ploegen hier dan mee stoppen. Ik zou als ploeg hier minimaal een paar ton voor vragen en anders lekker niet. ASO is ten slotte geen liefdadigheidsinstelling
20-07-2024 09:57
5000 euro is wel een ultiem lachertje natuurlijk, dat gaat helemaal nergens over.

Sowieso kan ik me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die het laten horen van die communicatie op tv nou echt een nuttige toevoeging vinden.
20-07-2024 10:56
"vanwege een reeks incidenten"
Wat voor incidenten dan? Waskeburt?
20-07-2024 09:49
De argumenten zijn valide, maar het gekozen moment is niet echt handig.
    20-07-2024 09:57
    @xistnc waarom is het gekozen moment niet handig? Zo te lezen is VLab ook niet de enige ploeg die wil stoppen. Daarnaast staat er een belangrijke etappe nog op het programma
    20-07-2024 13:00
    Ja wat gaan ze nog doen dan? De vrijheid die wout en lemmen kregen donderdag laat zien dat ze vrijdag ook niet echt er vanuit gingen dat vingegaard nog wat ging terug pakken
    20-07-2024 15:08
    @Mwielerfan Een ritzege in de Tour is voor een renner als Kelderman ook belangrijk. Dit is voor Kelderman het hoogst haalbaar
20-07-2024 13:38
Veel gaan we niet missen…
20-07-2024 10:08
Ja, het was duidelijk dat er iets meer informatie wordt vrijgegeven dan alleen maar gejuich en aanmoedigingen. Het is grappig om zo af en toe te horen wat je zojuist zag gebeuren, tegelijkertijd maakt dat het ook niet zo heel veel toevoegt, vanwege de logische vertraging.
Maar ik snap goed dat ploegen niet zo’n behoefte hebben om alle tactiek te delen, zelfs niet achteraf. Tegelijkertijd voelt dit ook weer als een strijd om centjes…..
20-07-2024 10:28
ASO is toch maar achterbaks vind ik, die steken hier weer heel wat in hun zak
20-07-2024 12:33
Reeks incidenten?? Verklaar u nader. Beetje sneu vind ik. Eerst super succesvol, en dan mag alles naar buiten. Nu minder successen en ineens wordt de deur dichtgegooid.
    20-07-2024 13:21
    Jouw reactie is ook een beetje sneu. Wielerflits plaatst een onduidelijk artikel en dan heeft TVL het gedaan. Je kunt het beter de journalist kwalijk nemen dat hij geen fatsoenlijk artikel heeft geplaatst.
    20-07-2024 13:31
    @yogi. Probeer nu eens even 2 minuten logisch te redeneren. Dus Vislab stuurt een bericht de wereld in dat ze met onmiddellijke ingang stoppen met die communicatie. En jij denkt dus dat iemand die journalist is dan gewoon gaat zeggen: " ah ok jongens van Visma, dat staat genoteerd" Als er geen verdere uitleg over het waarom van dat stoppen bijstaat, is het toch duidelijk omdat Vislab dat niet wenst te communiceren, en niet omdat de journalist in kwestie dat niet wil vermelden. Trouwens, nog een ander vraagje. Geloof jij echt, mocht Vingegaard in het geel gestaan hebben met een zekere voorsprong om de Tour te gaan winnen, dat ze dan ook zomaar op 2 dagen van het eind de stekker eruit getrokken gingen hebben? Dat is gedrag van mensen die in de hoek zitten waar de klappen vallen. En je kunt ze het niet eens kwalijk nemen ook. Zulke reacties zijn niet meer dan menselijk.
20-07-2024 10:14
Typische reactie van een ploeg die in de hoek zit waar de klappen vallen. Los daarvan, 100% eens met Plugge dat 5000 euro een belachelijk laag, van de pot gerukt bedrag is. Voor 5000 euro mag je zelfs nog geen kilometer in de buurt van de kleedkamer van Real Madrid komen, laat staan dat je zou mogen uitzenden wat daar gezegd wordt
    20-07-2024 11:26
    @Velosol Er wordt gesproken over 6 (zes) ploegen.
    20-07-2024 11:35
    @velosol: Plugge vond 5000 euro een prima bedrag, lees het artikel nog maar een keer door.
    20-07-2024 11:43
    @Emergo en dwerg. Er zijn 6 (zes) teams die twijfelen naar volgend jaar toe, maar er is er maar 1 die er met onmiddellijke ingang mee stopt, en voorts staat er letterlijk "een veel te laag bedrag vinden een aantal teams" Nergens staat dat Plugge dat een prima bedrag vindt. Dus ja. Jullie hebben gelijk. Hey artikel nog even goed herlezen lijkt me geen slecht idee.
    20-07-2024 13:02
    Hij is eerder akkoord gegaan, daardoor gaat men ervan uit dat hij het bedrag ok vond. Echter dat je een experiment steunt tbv de wielersport, zegt niet dat je jarenlang dat voor dezelfde prijs moet blijven doen
    20-07-2024 14:00
    Als je een experiment aangaat, dan moet je vooraf goede afspraken maken, bijv. over de duur vh experiment, de verwachte uitkomst, wanneer is het een succes etc en dat ga je samen achteraf evalueren. Zo moeilijk is dat niet, toch? Het komt op mij allemaal nogal amateuristisch over, de reactie van VLaB zelfs kinderachtig!

    No way te vergelijken met hoe het in het voetbal bij ploegen als Real Madrid is geregeld. Meer als de SV Spakenburg :)
    20-07-2024 14:46
    @velosol: er staat nergens in het artikel dat Plugge 5000 euro “een belachelijk laag, van de pot gerukt bedrag” vindt. Dat is jouw tekst. In het artikel staat juist dat de deal tussen ASO en de deelnemende ploegen destijds is beklonken door teammanager Richard Plugge. Probeer me niet te pakken op jouw foutieve eerste post.
20-07-2024 12:07
Sommigen zijn verbaasd over het lage bedrag dat ze krijgen. Ik ben dan weer verbaasd dat we in de wielerwereld weer zo kortzichtig zijn om hier überhaupt geld voor te vragen. Door het invoeren van dit soort nieuwe technieken zal de doelgroep met geïnteresseerden voor de wielersport vanzelf groter worden. Hoe meer kijkers hoe meer exposure voor de sponsoren en hoe groter de sponsorbedragen. Nu 5000 euro vragen en moeilijk lopen doen om zo een potentieel grote sponsordeal mis te lopen. De modernisering in de wielersport wordt door dit soort bekrompen mensen aan de top sterk geremd. Ga zo door zou ik zeggen.
    20-07-2024 13:02
    Ja een veel breder publiek wordt aangeboord als je bramati uit zijn plaat hoort gaan
    20-07-2024 14:07
    Reflex + 1
    20-07-2024 21:22
    Mwielerfan, ik denk dat je onderschat hoe de jongere doelgroep tegen de conservatieve wielersport aankijkt. De wielerwereld moet echt eens nadenken aan de amusement waarde en de modernisering. Zolang we wandeletappes uitzenden waar uren niks gebeurd en we elk stukje techniek krampachtig weren zal het moeilijk worden om het publiek aan te boren. Uiteraard moeten er bepaalde filters op data en communicatie zitten maar geef het publiek meer insight informatie vanuit het peloton. Kijk naar de F1, daar kan het wel.
20-07-2024 12:12
Lekker onduidelijk bericht….Goeie journalistiek!!!
    20-07-2024 12:49
    Wat begrijp je niet Pedalo? Er staat dat Visma met onmiddellijke ingang stopt met het meedelen van de communicatie, en dat er in totaal 6 ploegen zijn die twijfelen naar de voorwaarden voor een nieuw contract naar volgend jaar toe. Lijkt mij glashelder, toch?
    20-07-2024 12:51
    En als het onduidelijk is waarom Visma stopt, dan ligt dat niet aan de journalistiek, die zal vast wel even doorgevraagd hebben. Dan ligt dat aan Vislab omdat ze daar duidelijk geen verdere uitleg willen over geven.
    20-07-2024 12:56
    Velosol: ga een eindje fietsen, het is schitterend weer.
    20-07-2024 13:24
    Man met de hamer. Wil je me dood misschien? Het is hier 36 graden in de schaduw. Los daarvan, waarom zo stekelig reageren. Heb ik iets gezegd dat geloven is misschien? Zo ja, laat het gerust weten, ik pas het onmiddellijk aan dan.
    20-07-2024 13:33
    Ah, je bent oververhit. Dat verbaast me niet. Verder praat ik niet met mensen over hun geloof.
    20-07-2024 13:35
    Hmmmm hamer. Mensen pakken over een tikfoutje . Hoe flauw. Ik (komt ie) geloof dat ik nu ook eventjes niet met jou wil praten.
20-07-2024 12:24
Losers
20-07-2024 12:58
Gelijk helemaal stoppen met die communicatie middelen, laat de renners het maar zelf uitzoeken maak het coursen weer aantrekkelijk voor de volgers en alleen nog weer communicatie door een open raam van de volgauto's.Het lijken wel zombies zoals ze zitten te leuteren in de microfoontjes en kijken op het computertje op het stuur naar de wattages,
    20-07-2024 14:53
    Volledig mee eens!!
20-07-2024 17:08
Heel eenvoudig toch. Ga met alle ploegen samenzitten en verkoop de audio gesprekken rechtstreeks aan de zenders. Cut out the middle man. ASO gaat hier gewoon met alle poen lopen en geven een habbekrats aan de teams. En gezien ASO a priori geen recht heeft op deze gesprekken, want anders zouden ze geen geld hoeven geven en toestemming vragen, kunnen de ploegen dit perfect zelf doen denk ik.

Voor de zenders wordt het zo mogelijk aan een lager bedrag in te kopen, misschien zelfs per team, wat het de kleine zenders (Sporza, NOS...) mogelijk maakt de gesprekken uit te zenden, terwijl de ploegen er sowieso een pak meer aan over houden dan 5000 euro.
20-07-2024 15:33
Alsof iemand interesse heeft in de tactics van dit B klasse wannabee team

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine