Visma | Lease a Bike stopt met mobiele Control Room
foto: Visma | Lease a Bike
Youri IJnsen
zaterdag 18 januari 2025 om 08:30

Visma | Lease a Bike stopt met mobiele Control Room

Visma | Lease a Bike lanceerde vlak voor de jongste Tour de France haar Control Room, een nieuwe manier om de koers te analyseren en data te verwerken tijdens wedstrijden. De UCI stelde meteen een onderzoek in en de bus werd kort daarop de toegang tot de Tour ontzegd. Komend seizoen zal de Nederlandse ploeg het systeem blijven gebruiken, maar niet of nauwelijks meer op locatie met een speciaal ingericht busje.

Het idee van de Control Room was om alle beschikbare, publieke data tijdens wedstrijden op één plek samen te brengen. Dat gebeurde steeds in een bedrijfsbusje, die ook de naam Control Room droeg. Daarin zaten een data-analist en coach van de ploeg, die van daaruit in contact stonden met de ploegleider in de auto achter het peloton. Met de gefilterde informatie uit de Control Room kon Visma | Lease a Bike haar koersstrategie live aanpassen aan wedstrijdsituaties. Naast dat het hielp beslissingen in de koers te maken, droeg het volgens de ploeg ook bij aan de veiligheid.

De Nederlandse ploeg laat weten dat de Control Room vooral heel erg van pas kwam in openingsfase van ritten in de Tour de France. Vanuit verschillende camera-standpunten konden ze het gedrag van concurrerende teams analyseren, of ze bijvoorbeeld de aanval zochten of juist defensief reden. Dat soort waardevolle informatie is niet toegankelijk voor ploegleiders in de auto achter het peloton, of in ieder geval niet zo snel en eenvoudig. Zij konden zich zo louter focussen op het aansturen van de renners, zonder tussendoor nog informatiekanalen te moeten afgaan.

Toch gaat het busje verdwijnen, vertelt Head of Performance Mathieu Heijboer aan onder andere WielerFlits. “In deze winterperiode hebben we het project geëvalueerd. Een van de conclusies is dat de toegevoegde waarde van het meenemen van een mobiele bus niet heel groot is. Het Control Room-busje is komend jaar daarom bijna niet meer zien. Maar het project blijft wel. We gaan een ruimte creëren in ons high performance centre in Den Bosch. Daar is alle techniek aanwezig, hebben we goede internetconnectie en kunnen we communiceren met de ploegleiderswagens.” 


Ook in de WielerFlits Podcast komt dit onderwerp aan bod vanaf 18.31 minuten


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
18 Reacties
18-01-2025 09:10
Dus ze stoppen vooral met de mobiele versie, niet met de control room.
    18-01-2025 11:49
    Een mobiele versie heeft toch ook geen toegevoegde waarde? Je kunt net zo goed iemand op het hoofdkantoor achter een paar beeldschermen zetten
    18-01-2025 15:08
    Volgende stap is via de laptop, gewoon lekker thuis werken.
18-01-2025 09:13
“In deze winterperiode hebben we het project geëvalueerd. Een van de conclusies is dat de belangrijkste toegevoegde waarde afkomstig was uit de chat op wielerflits.nl. Deze is ook prima te volgen vanuit onze ploegleiderswagens."
    18-01-2025 09:43
    Eindelijk erkenning!
    18-01-2025 10:10
    Er is helemaal geen ploegleiding nodig, er zijn hier talloze stuurlui die aan wal staan en het “beter” weten.
    18-01-2025 10:59
    Klopt whyze katje, je bent daar zelf een goed voorbeeld van.
    19-01-2025 08:42
    Ik schreeuwde altijd linksaf tegen de ploegleiders, of rechtsaf als dat nodig was.
18-01-2025 09:22
Puur geld verbranden dus…al die genieën samen konden niet inschatten hoe slecht het netwerk in oa.Frankrijk nog altijd is…
18-01-2025 14:30
Ik geloof hier wel in. Precies om de reden die Wheely hierboven aangeeft.

Als je in je luie zetel zit, dan zie je gewoon een stuk meer dan in een ploegleidersauto. Waar je met renners moet babbelen, op moet letten op geen toeschouwers of andere deelnemers in het peloton te raken, met je hoofd gebogen tussen wat wielen en bidons zit, op een klein kutschermpje te kijken met soms niet eens goede verbinding.

Met name tactisch kun je vanuit een controlroom veel dingen een stuk beter zien.

Of het wielrennen daar leuker van wordt is een ander verhaal...
    18-01-2025 15:28
    Lijkt toch heel erg op koersvervalsing . Wielrennen gebeurd in een wedstrijd en niet op een computer .
    19-01-2025 08:44
    Kom op zeg, met een tablet kan de bijrijder de koers prima volgen.
18-01-2025 12:52
Gezien de hoeveelheid aandacht dit gedoe heeft gekregen, was het gewoon een zeer geslaagde marketingzet van de ploeg. Buiten het mobiele, wat compleet nutteloos bleek, was er eigenlijk nooit echt iets speciaals aan.
18-01-2025 12:22
Heb hier nooit ook maar ene lor van gesnopen, een beetje zoals de setup van de MC Hammergames.
18-01-2025 16:59
Heerlijk hoe ze maar blijven denken dat ze met dit soort onzin positieve invloed kunnen uitoefenen op de koers en het wedstrijdverloop. Renners zijn geen robots, gelukkig. Benader ze dan ook niet als robots die je overal kan positioneren waar je maar wil.
    19-01-2025 06:55
    Ze doen toch gewoon wat ze willen, als iedereen op voorbaat iets zou bestempelen als onzin zoals zovelen slimmeriken hier dan was er gewoon geen technologische vooruitgang in het algemeen. Vooruitgang gaat ook gepaard met mislukkingen om daar dan weer uit te leren.
18-01-2025 11:29
Voor het geld van zo:
18-01-2025 11:32
Wat een kutte app. Voor het geld van zo'n busje kan je een leuk Starlink abonnement nemen.

Reacties zijn gesloten.