Visma | Lease a Bike, Picnic PostNL en nog drie teams gediskwalificeerd in Romandië na clash met UCI
foto: Cor Vos
vrijdag 15 augustus 2025 om 11:31

Visma | Lease a Bike, Picnic PostNL en nog drie teams gediskwalificeerd in Romandië na clash met UCI

Vijf teams mogen vrijdag niet starten in de Ronde van Romandië voor vrouwen 2025. De UCI heeft ze gediskwalificeerd na een meningsverschil over het gebruik van een nieuw volgsysteem tijdens de eerste rit. De Zwitserse WorldTour-koers begint met een individuele tijdrit van Huémoz naar Villars-sur-Ollon. Visma | Lease a Bike bevestigt aan WielerFlits dat zij een van de vijf teams zijn die gediskwalificeerd zijn.

De discussie gaat om de nieuwe GPS-tracker. De UCI wil het systeem in de Tour de Romandie Féminin testen. Eén renster per team willen ze ermee uitrusten. De trackers geven in real-time locatiegegevens door aan de wedstrijdleiding, medische teams en UCI-commissarissen. De bedoeling is om het systeem straks ook op het WK in te voeren. Maar de regels omtrent het trackingsysteem zijn opgelegd zonder goed overleg. Ploegen stelden als compromis voor om álle rensters ermee uit te rusten.

Het gaat naast Visma | Lease a Bike om nog vijf topploegen: Picnic PostNL, Lidl-Trek, Canyon//SRAM, EF-Oatly-Cannondale en AG Insurance-Soudal. Die ploegen liggen in een clash met de UCI. Volgens insiders wil de bond de ploegen verantwoordelijk maken voor het nieuwe volgsysteem. Als het apparaat bijvoorbeeld van een fiets afvalt met een crash als gevolg, dan zouden de ploegen daarvoor verantwoordelijk zijn. Desondanks zou de UCI zonder toestemming geëist hebben aan mechaniekers om het apparaat op de fietsen te monteren.

Daarnaast is er een commercieel haakje: teams investeren al jaren in Velon. Het systeem dat de UCI nu wil gebruiken, lijkt daar volgens dezelfde insiders veel op. De bond zou erop staan om hun systeem te gebruiken, maar de ploegen zijn bang dat zij dan niets meer van de data en gegevens terugzien en dat er dus jarenlang voor niets is geïnvesteerd in Velon. Het is wel de vraag of de diskwalificatie blijft staan: mogelijk volgt er een doorbraak en kunnen de teams alsnog starten.


UPDATE 12.39 uur

Visma | Lease a Bike laat aan WielerFlits weten dat zij definitief niet zijn mogen starten. De UCI heeft later ook bevestigd dat de andere teams eveneens zijn gediskwalificeerd, met uitzondering van AG Insurance-Soudal.

Brief gericht aan de UCI
De afgelopen dagen hebben de betrokken zes ploegen brieven gericht aan Matthew Knight, de Strategic Sport Manager van de UCI. De laatste brief van vrijdagmorgen is in handen en openbaar gemaakt door de Britse journalist Daniel Benson. Daarin verwijzen de teams als collectief naar de individuele brieven die zij getekend gestuurd hebben naar de UCI op dinsdag 12 en woensdag 13 augustus. Ze vragen daarin opheldering van de voorgestelde GPS-trackingtest die de UCI uitvoert in de Ronde van Romandië.

In de Ronde van Zwitserland voor mannen en vrouwen heeft een succesvolle test met het nieuwe veiligheidstrackingsysteem plaatsgevonden. Een van de redenen om dat systeem in te voeren was de vermissing van de verongelukte Muriel Furrer tijdens het WK in Zürich vorig jaar. Alle partijen gingen met die test akkoord. De UCI heeft hetzelfde systeem echter nu verplicht onder de noemer veiligheid op het komende WK in Rwanda. Ze testen dat in de Ronde van Romandië voor vrouwen dit weekend.

Het probleem waar de ploegen mee zitten, is dat de UCI eist dat zijzelf of een derde partij het systeem op de fietsen van de teams monteert zonder toestemming van diezelfde ploegen. Dat recht ligt volgens de teams alleen maar bij het desbetreffende team zélf. Volgens hen is dit ook erkend door alle belanghebbenden in de professionele sport, zo schrijven ze aan de UCI.

Vrijdagmorgen hebben de betrokken zes teams tijdens een vergadering met de UCI-commissarissen en de ploegleiders een standpunt ingenomen:

  1. De teams stemmen er niet mee in dat de UCI het gebruik van tracking-apparaten tijdens een koers oplegt.
  2. Aangezien de UCI dreigt met diskwalificatie tegen teams die zich hiertegen verzetten of weigeren, zullen de teams de UCI en/of haar partners het niet verbieden om de apparaten op hun fietsen te bevestigen. De teams hebben geen tijd om dit standpunt juridisch aan te vechten en zijn van mening dat het buitengewoon oneerlijk zou zijn tegenover alle teams, de rensters, de wedstrijdorganisatie en de fans als teams een diskwalificatie krijgen vanwege een tracking test die de UCI als toezichthouder wil opleggen ten behoeve van zichzelf als organisator.
  3. De teams wijzen de UCI erop dat de montage van de apparatuur onder de eigen verantwoordelijkheid van de UCI en/of haar partners valt, ten opzichte van de teams en de betreffende renners. De teams hebben hun medewerkers geïnstrueerd om een foto te maken van elke persoon die een apparaat op de fiets van het team bevestigt en om volledige identificatiegegevens van die persoon op te vragen. Deze persoon is tevens persoonlijk aansprakelijk voor elk ongeval, letsel of schade als gevolg van een dergelijk apparaat.
  4. Het teampersoneel zal de apparaten gedurende de wedstrijd niet monteren, verwijderen, opladen of op enigerlei wijze beheren. Het team is geïnstrueerd de apparaten niet aan te raken en wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor schade aan de apparaten die aan de fietsen zijn bevestigd.
  5. Noch de teams, noch hun renners geven toestemming voor het verzamelen, gebruiken of verspreiden van gegevens, voor zover dergelijke toestemming vereist is.
  6. Het team zal geen individuele renner selecteren om een apparaat te dragen, aangezien dit die renner benadeelt ten opzichte van andere renners, wat duidelijk discriminerend is. We attenderen de UCI erop dat de teams en hun renners zich hun rechten voorbehouden ten opzichte van de UCI/haar partner(s), mocht deze de test op discriminerende wijze uitvoeren. Indien de reglementen van de UCI de UCI op een wettelijke en afdwingbare wijze het recht geven om zonder toestemming een apparaat aan de fietsen van het team te bevestigen, dienen deze reglementen eerlijk en gelijk te worden toegepast op alle renners en niet discriminerend te zijn ten opzichte van individuele rechten.

Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
63 Reacties
15-08-2025 12:09
Even iets anders: Weet iemand hoe wordt de startvolgorde bepaald van deze tijdrit?
Ik zie dat 3 rensters van Roland Le Dévoluy in het begin achter elkaar starten en aan het eind gebeurt dat ook met 3 rensters van Lidl-Trek.
    15-08-2025 12:19
    Dat met Trek is dus nu ook in 1 keer opgelost…
    15-08-2025 12:36
    Nou, de Visma rensters gaan wel gewoon van start,
    15-08-2025 12:43
    Ow nee, ze lijken nu toch niet te zijn gestart
15-08-2025 12:52
Trek en AG zijn dus wel gewoon gestart
15-08-2025 14:55
We zullen de baas spelen, hoe dan ook. Elk protest zal worden gebroken.
    15-08-2025 20:10
    Het zijn de ploegen die eigenaar zijn van Velon (Visma, PicPost, Trek, SQS en EF horen daar ook bij) die de baas willen spelen en die willen dat hun concurrenten en de wedstrijdorganisaties veel geld aan Velon gaan betalen.
15-08-2025 19:18
Een van de redenen waarom de UCI opeens vol op het orgel gaat om hun eigen techniek erdoor te drukken is een commercieel belang. Zou me niks verbazen als ze al lang en breed de data op voorhand verkocht hebben.

Reacties zijn gesloten.