Visma | Lease a Bike, Picnic PostNL en nog drie teams gediskwalificeerd in Romandië na clash met UCI
foto: Cor Vos
vrijdag 15 augustus 2025 om 11:31

Visma | Lease a Bike, Picnic PostNL en nog drie teams gediskwalificeerd in Romandië na clash met UCI

Vijf teams mogen vrijdag niet starten in de Ronde van Romandië voor vrouwen 2025. De UCI heeft ze gediskwalificeerd na een meningsverschil over het gebruik van een nieuw volgsysteem tijdens de eerste rit. De Zwitserse WorldTour-koers begint met een individuele tijdrit van Huémoz naar Villars-sur-Ollon. Visma | Lease a Bike bevestigt aan WielerFlits dat zij een van de vijf teams zijn die gediskwalificeerd zijn.

De discussie gaat om de nieuwe GPS-tracker. De UCI wil het systeem in de Tour de Romandie Féminin testen. Eén renster per team willen ze ermee uitrusten. De trackers geven in real-time locatiegegevens door aan de wedstrijdleiding, medische teams en UCI-commissarissen. De bedoeling is om het systeem straks ook op het WK in te voeren. Maar de regels omtrent het trackingsysteem zijn opgelegd zonder goed overleg. Ploegen stelden als compromis voor om álle rensters ermee uit te rusten.

Het gaat naast Visma | Lease a Bike om nog vijf topploegen: Picnic PostNL, Lidl-Trek, Canyon//SRAM, EF-Oatly-Cannondale en AG Insurance-Soudal. Die ploegen liggen in een clash met de UCI. Volgens insiders wil de bond de ploegen verantwoordelijk maken voor het nieuwe volgsysteem. Als het apparaat bijvoorbeeld van een fiets afvalt met een crash als gevolg, dan zouden de ploegen daarvoor verantwoordelijk zijn. Desondanks zou de UCI zonder toestemming geëist hebben aan mechaniekers om het apparaat op de fietsen te monteren.

Daarnaast is er een commercieel haakje: teams investeren al jaren in Velon. Het systeem dat de UCI nu wil gebruiken, lijkt daar volgens dezelfde insiders veel op. De bond zou erop staan om hun systeem te gebruiken, maar de ploegen zijn bang dat zij dan niets meer van de data en gegevens terugzien en dat er dus jarenlang voor niets is geïnvesteerd in Velon. Het is wel de vraag of de diskwalificatie blijft staan: mogelijk volgt er een doorbraak en kunnen de teams alsnog starten.


UPDATE 12.39 uur

Visma | Lease a Bike laat aan WielerFlits weten dat zij definitief niet zijn mogen starten. De UCI heeft later ook bevestigd dat de andere teams eveneens zijn gediskwalificeerd, met uitzondering van AG Insurance-Soudal.

Brief gericht aan de UCI
De afgelopen dagen hebben de betrokken zes ploegen brieven gericht aan Matthew Knight, de Strategic Sport Manager van de UCI. De laatste brief van vrijdagmorgen is in handen en openbaar gemaakt door de Britse journalist Daniel Benson. Daarin verwijzen de teams als collectief naar de individuele brieven die zij getekend gestuurd hebben naar de UCI op dinsdag 12 en woensdag 13 augustus. Ze vragen daarin opheldering van de voorgestelde GPS-trackingtest die de UCI uitvoert in de Ronde van Romandië.

In de Ronde van Zwitserland voor mannen en vrouwen heeft een succesvolle test met het nieuwe veiligheidstrackingsysteem plaatsgevonden. Een van de redenen om dat systeem in te voeren was de vermissing van de verongelukte Muriel Furrer tijdens het WK in Zürich vorig jaar. Alle partijen gingen met die test akkoord. De UCI heeft hetzelfde systeem echter nu verplicht onder de noemer veiligheid op het komende WK in Rwanda. Ze testen dat in de Ronde van Romandië voor vrouwen dit weekend.

Het probleem waar de ploegen mee zitten, is dat de UCI eist dat zijzelf of een derde partij het systeem op de fietsen van de teams monteert zonder toestemming van diezelfde ploegen. Dat recht ligt volgens de teams alleen maar bij het desbetreffende team zélf. Volgens hen is dit ook erkend door alle belanghebbenden in de professionele sport, zo schrijven ze aan de UCI.

Vrijdagmorgen hebben de betrokken zes teams tijdens een vergadering met de UCI-commissarissen en de ploegleiders een standpunt ingenomen:

  1. De teams stemmen er niet mee in dat de UCI het gebruik van tracking-apparaten tijdens een koers oplegt.
  2. Aangezien de UCI dreigt met diskwalificatie tegen teams die zich hiertegen verzetten of weigeren, zullen de teams de UCI en/of haar partners het niet verbieden om de apparaten op hun fietsen te bevestigen. De teams hebben geen tijd om dit standpunt juridisch aan te vechten en zijn van mening dat het buitengewoon oneerlijk zou zijn tegenover alle teams, de rensters, de wedstrijdorganisatie en de fans als teams een diskwalificatie krijgen vanwege een tracking test die de UCI als toezichthouder wil opleggen ten behoeve van zichzelf als organisator.
  3. De teams wijzen de UCI erop dat de montage van de apparatuur onder de eigen verantwoordelijkheid van de UCI en/of haar partners valt, ten opzichte van de teams en de betreffende renners. De teams hebben hun medewerkers geïnstrueerd om een foto te maken van elke persoon die een apparaat op de fiets van het team bevestigt en om volledige identificatiegegevens van die persoon op te vragen. Deze persoon is tevens persoonlijk aansprakelijk voor elk ongeval, letsel of schade als gevolg van een dergelijk apparaat.
  4. Het teampersoneel zal de apparaten gedurende de wedstrijd niet monteren, verwijderen, opladen of op enigerlei wijze beheren. Het team is geïnstrueerd de apparaten niet aan te raken en wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor schade aan de apparaten die aan de fietsen zijn bevestigd.
  5. Noch de teams, noch hun renners geven toestemming voor het verzamelen, gebruiken of verspreiden van gegevens, voor zover dergelijke toestemming vereist is.
  6. Het team zal geen individuele renner selecteren om een apparaat te dragen, aangezien dit die renner benadeelt ten opzichte van andere renners, wat duidelijk discriminerend is. We attenderen de UCI erop dat de teams en hun renners zich hun rechten voorbehouden ten opzichte van de UCI/haar partner(s), mocht deze de test op discriminerende wijze uitvoeren. Indien de reglementen van de UCI de UCI op een wettelijke en afdwingbare wijze het recht geven om zonder toestemming een apparaat aan de fietsen van het team te bevestigen, dienen deze reglementen eerlijk en gelijk te worden toegepast op alle renners en niet discriminerend te zijn ten opzichte van individuele rechten.

Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
63 Reacties
15-08-2025 12:09
Issue lijkt wederom niet dat deze 'test' ivm veiligheid/progressie er is. Maar de manier waarop de UCI dit zonder overleg opdringt en alle compromissen ook weigert. Je eist dat de gebruiker iets extra's doet, er zelf verantwoordelijk voor is en geen inspraak in heeft. Hoe goed het idee ook is, dan zou ik ook stuiteren. UCI heeft enkel de lusten en de lasten liggen bij de ploegen
15-08-2025 12:34
De eerste paragraaf is echt een slechte samenvatting van waar het probleem om gaat en spreekt ook tegen wat verderop in het artikel staat:
"De discussie gaat om het feit dat de UCI nieuwe regels omtrent het GPS-trackingsysteem heeft opgelegd zonder dat goed met de teams te overleggen. De ploegen hebben daarna geprobeerd een compromis met de internationale wielerbond te vinden en hebben de UCI gevraagd om van elk team één renner aan te wijzen die de apparatuur zou gebruiken. De bond weigerde daar echter in mee te gaan en eiste vervolgens dat de teams de technologie zelf op de fietsen moeten monteren."

* het zijn geen nieuwe regels, maar een eenmalige test
* in deze alinea lijkt het alsof àlle rensters de tracker moesten krijgen en de teams als compromis voorstellen het maar bij eentje te doen. Dat is niet het geval: vanaf het begin was het plan om het maar bij één renster te doen. De UCI wilde dat elk team één renster zou aanwijzen, de teams willen dat niet omdat ze vinden dat ze daarmee een eigen renster benadelen. Dus zij willen dat de UCI er zelf eentje per ploeg moet seleceren.
* De UCI eist helemaal niet dat de teams de tracker zelf op de fiets installeren. Integendeel, de UCI wilde dat expliciet zélf doen, en de teams willen niet dat er iemand anders dan de teammecaniciens aan de fietsen rommelt, en geven daarom mee dat ze niet aansprakelijk zijn voor slechte montage en eventuele ongevallen ten gevolge daarvan.
    15-08-2025 12:42
    Dank voor deze opheldering.
    15-08-2025 13:41
    Dat klopt. In beginsel was de informatie waarover het precies ging, nog onduidelijk. Gaandeweg kwam daarover steeds meer informatie beschikbaar en hebben we dat aangepast. De juiste informatie ophalen kost soms tijd.
    15-08-2025 14:07
    @Youri
    Bedankt voor de faire reactie.
    Ik begrijp ook dat het niet evident is. De verschillende actoren spreken elkaar ook nog eens tegen (Vaughters nu bvb), dus dat maakt het er niet makkelijker op.

    Wat me vooral stoorde was dat de eerste alinea in tegenspraak was met wat verderop al in het artikel stond (op het moment dat ik het las) - waardoor ik elders op zoek moest om te weten hoe het nu echt zat.
    15-08-2025 14:12
    Dank, nu snap ik eindelijk waar het over gaat
15-08-2025 11:51
UCI gonna UCI. Goed dat er ploegen tegen opstaan.
15-08-2025 11:52
Een tikkie warrig artikel. Zet nou eerst eens even kort uiteen waar het om gaat. Dit volgsysteem moet dus van de UCI bij iedere renster geïnstalleerd worden?
    15-08-2025 12:35
    Heel warrig inderdaad.
    De bedoeling was trouwens van in den beginne 1 renster per ploeg.
    De UCI had gevraagd dat de teams die zouden aanduiden, de teams willen dat niet omdat ze daarmee een eigen renster benadelen. Daarom willen ze dat de UCI de rensters zélf aanduiden.
    15-08-2025 13:39
    Het artikel is meermaals geüpdatet. Tegen die tijd van jouw reactie is de laatste doorgevoerd.
    15-08-2025 15:23
    Inderdaad al een stuk beter nu, dank. Soms wellicht beter om "meer info volgt" te zetten bij dergelijke urgent breaking news want er was niet echt chocolade van te maken (en er stonden feitelijke onjuistheden in).
15-08-2025 13:16
Moet de UCI zich niet beperken tot het specificeren van een dergelijk systeem en de ontwikkeling en productie aan de markt overlaten? Wat is het volgende? De UCI die een samenwerking aangaat met Shimano en alleen hun remmen toestaat onder het mom van veiligheid?
15-08-2025 12:03
Het zal toch niet.... UCI strikes again. Wat een club muppets bij elkaar.
15-08-2025 12:35
Voor je iets invoert of veranderd altijd zorgen voor voldoende draagvlak door gezamenlijk overleg en inspraak. Zo moeilijk hoeft dat niet te zijn.
15-08-2025 12:44
Het wordt hoog tijd dat de profploegen het heft in eigen hand gaan nemen. De dictatoriale die de UCI onder Lappartien geworden is heeft totaal geen feeling met het huidige wielrennen. Ze doen geen moer aan veiligheid maar genieten vooral van de VIP behandeling.
    15-08-2025 20:57
    De profploegen zijn altijd sterk verdeeld. De ploegen die geen mede-eigenaar van Velon zijn staan echt niet te springen om de kas van hun concurrenten te spekken. Het gaat dus niet om de UCI tegen de ploegen. Het gaat om Velon-ploegen tegen hun concurrenten en tegen de wedstrijdorganisatoren. Wat de UCI ook gekozen zou hebben er zijn altijd ontevreden partijen. Aangezien de ploegen verdeeld zijn, is het niet onlogisch dat de wens van de wedstrijdorganisatoren bij de UCI de doorslag geeft; zonder organisatoren geen wedstrijden, zonder wedstrijden geen inkomsten voor de UCI.
15-08-2025 11:54
Maw. een initiatief om de veiligheid (mogelijk) te verbeteren dwarsbomen omwille van een commerciële deal….
    15-08-2025 12:19
    Maar wie is de dwarsbomende partij dan? De teams hebben immers een gelijkwaardig systeem maar die mogen ze niet gebruiken van de UCI
    15-08-2025 12:25
    Maar een deel van de teams zijn lid van Velon, zou betekenen dat er 2 systemen in hetzelfde peloton zitten, dat maakt het nog moeilijker…
    15-08-2025 12:34
    Stel je voor, zometeen gaan ze allemaal nog met andere fietscomputers rijden, of nog erger: andere helmen. Nee, we moeten er niet aan gaan beginnen dat ploegen met technologie of persoonlijke bescherming gaan rijden die afkomstig is van verschillende fabrikanten. Dat zou wat zijn zeg, dan is het einde zoek.
    15-08-2025 20:42
    @ROVIG Er zijn tien ploegen die gezamenlijk eigenaar zijn van Velon. Die ploegen willen natuurlijk dat dit project naar Velon gaat, daar verdienen zij aan. Andere ploegen staan natuurlijk niet te springen om met hun beperkte budget de kas van hun concurrenten te vullen. Dan zijn er nog de wedstrijdorganisatoren die geen voorstander zijn van Velon, vanwege de hogere kosten. Dat de UCI niet voor Velon gekozen heeft, lijkt me niet onlogisch. Voor de UCI zelf zal het niet echt veel uitmaken; wie de leverancier ook is, de UCI zal er altijd aan verdienen.

    Overigens heeft UAE (één van de mede-eigenaren van Velon) niet meegedaan aan deze dwaze actie van de Velon-ploegen; die hebben geen tekort aan budget.

    Droevig is het voor die 30 rensters die hard getraind hebben voor dit WWT-evenement en nu onverrichterzake naar huis moeten door een stelletje geldbeluste, koppige mennekes, want die ploegbazen wisten drommels goed dat overtreding van het reglement tot diskwalificatie zou leiden. Deze vijf ploegen hebben nu vooral hun minachting voor vrouwenwielrennen getoond.
15-08-2025 12:55
Het aspect 'veiligheid' geeft de UCI natuurlijk geen vrijbrief om maar weer eens een puinhoop te maken van de invoering van een nieuwe regel.
    15-08-2025 13:18
    Het is niet zozeer een puinhoop, maar meer dat det teams het gewoon niet eens zijn met de manier waarop (en het zijn ook - nog - geen nieuwe regels, maar enkel een test)
    Het argument dat ze niet willen dat iemand van de UCI of een externe partij zaken op de fietsen monteert kan ik goed begrijpen.
    Dat argument dat het discriminerend is dat er maar één renster per team het moet gebruiken lijkt me dan weer een drogreden. Elk team heeft toch wel een renster zonder al te veel persoonlijke ambities bij wie het weinig uitmaakt. En gezien het voor alle teams hetzelfde is lijkt me van discriminatie geen sprake.
15-08-2025 14:10
Heb het idee dat het fundamentele probleem gewoon is dat het systeem niet van Velon is en dat de rest van de argumenten vooral geloofwaardige aankleding is, die voor de vorm en de PR worden toegevoegd.

Dus gewoon weer een pissing contest tussen de UCI en de ploegen (of toch degenen die zich verenigd hebben in Velon) om de grootste te hebben. Geld en macht, zoals gebruikelijk.

Dat de tragedie van Muriel Furrer noot, nooit, nooit maar dan ook nooit meer opnieuw mag gebeuren, lijkt voor niemand de allerhoogste prioriteit.
    15-08-2025 14:20
    Over de hele lijn eens.
15-08-2025 14:33
Amateurisme troef bij de UCI, zoals gewoonlijk. Het volgsysteem is ingevoerd onder het mom dat er geen rijders meer verloren mogen worden, na de verschrikkelijke cluster fuck met de jonge Zwitserse vorig jaar. Dat is dan niks anders dan een simpel beacon. Iets dat in bijvoorbeeld de Strava smartphone app zit, of eigenlijk op elke smartphone. Ik zie tieners er tegenwoordig mee opzoeken waar hun ouders uithangen. Maar het artikel suggereert dat de UCI er nu veel meer van gemaakt heeft zonder de rijders te informeren. De wetgeving is heel simpel, de data is van de rijders, niet van de UCI. Je kan beacons en devices leveren, dat kan, maar je kan niemand tot iets verplichten. Tenzij de rijders het contractueel vastleggen dat ze er vanaf zien, wat geen enkel wel denkend mens zou doen. Dus niet meer dan logisch dat de rijders weigeren als dat niet geregeld is. Of het nu om 1 rijder gaat of om allemaal, je zult dat individueel met de rijders moeten afspreken. Er werkt blijkbaar geen jurist bij de UCI of die is 'professioneel' niet geraadpleegd. Hoe dan ook het is de zoveelste cluster fuck van de UCI.
    15-08-2025 15:32
    Het stom gedoe om niets de teams zeker dan wat te verbergen!!!!! en niet uci een hoopgedoe om een paar grammetje en eigen wijze team managers. Jammer
15-08-2025 11:56
Ben benieuwd of dit voor de Vuelta is opgelost en, zo ja, of de UCI het aandurft om (onder andere) Visma, Lidl, Picnic en EF uit de Ronde van Spanje te weren. Of speelt deze kwestie alleen in het dameswielrennen?
    15-08-2025 12:17
    Was dit niet een eerste van een reeks proefwedstrijden ? Vuelta zal daar geen deel van uitmaken maar zou idd wel een
    momentje zijn om te zien wie het verst kan pissen ..,.
    15-08-2025 12:24
    Het gaat om een test specifiek voor deze Tour de Romandie Féminin
    Voor de Vuelta speelt dit niet.
15-08-2025 12:06
Feit is dat we vaak naar de UCI wijzen voor veiligere situaties. Nu komen ze met iets, wellicht kortdag en niet goed gecommuniceerd, en houden de ploegen het tegen omwille van commerciele deal.

Dat voelt een beetje krom. Gaan de ploegen dan ook de verantwoordelijkheid voor hun renners nemen als het misgaat of wijzen ze dan alsnog naar de UCI voor maatregelen? Want imo heb je dan ook geen klagen meer.
    15-08-2025 12:23
    Of houdt de UCI het systeem van Velon tegen omwille van hun eigen commerciële deal?
    15-08-2025 13:17
    Wat Rovig zegt lijkt me hier duidelijk het geval. De UCI had ook gewoon met Velon in zee kunnen gaan, dan waren er geen problemen geweest met de ploegen.
15-08-2025 13:34
Mechaniekers houden er absoluut niet van als anderen aan de fietsen komen, niet zo gek dit.
    15-08-2025 14:02
    En terecht, die fietsen kosten een vermogen en worden ingewikkelder met de dag. Dan willen ze natuurlijk niet dat een onbekende aan de fiets zit.

    Wel gedurfd om voet bij stuk te houden. Ik zou hebben toegegeven aangezien nu heel het team aanwezig is en de vrouwen er naar uit kijken om daar te koersen.
    15-08-2025 14:37
    Ploegen liggen alleen dwars vanwege commerciële belangen van Velon. Onverantwoordelijk en onacceptabel. De UCI moet één van die vijf ploegen geen WT-licentie geven voor 2026-2027. Dan zal het met de zogenaamde solidariteit snel gedaan zijn!
15-08-2025 14:05
Dus deze koers stelt nu dus niet veel meer voor als er 5 van deze teams niet meedoen!! Leuk voor de organisatie. Maar is dit nu een foute manier van communiseren van de UCI of zijn het de teams? Ik snap het hele verhaal niet zo goed.
15-08-2025 12:19
uci lijkt wel gek, we leven in een markt economie, alles is vaak compatibel
15-08-2025 12:41
Het gaat om het bevestigen van een trackingsysteem aan de racefiets?

Wat voegt dat toe aan de veiligheid?
Uiteindelijk wil je toch weten waar de renner is, en niet zozeer de fiets?

Doe een kleine tracker in een van de zakken op de rug en je hebt dan toch je trackingsysteem?
    15-08-2025 13:36
    Als je in een ravijn valt is dat meestal met fiets, of de fiets blijft aan de kant van de weg liggen. In beide gevallen helpt een tracker op de fiets met het lokaliseren van een renner. Zeker als het ook op reservefietsen zit. Je moet heel creatief gaan worden om situaties te bedenken waarbij een tracker in iemands shirt wel werkt en eentje op een fiets niet. Zo klein zijn die dingen voorlopig ook niet, je kunt er ook weer op vallen als het op je lijf zit etc, dus dat heeft ook nadelen.
    15-08-2025 13:40
    Ja Logisch, maar wat als een renner van fiets wisselt?
    15-08-2025 14:13
    Of als de renner wel over de balustrade het ravijn inkiepert, maar de fiets niet?

    De renners hebben toch ook hun telecommunicatiemiddel op hun rug zitten? Een AirTag van Apple is bijvoorbeeld 3cm bij 3cm en nog geen cm dik
    15-08-2025 16:06
    Dit begreep ik ook niet. Een tracker op de pols lijkt mij praktisch. Dat wordt nu ook gedaan mij trailruns en dat werkt prima.
15-08-2025 13:18
Weet iemand eigenlijk hoe die trackers eruit zien? Als het lompe dingen zijn van 300 gram snap ik het nóg beter.
15-08-2025 13:51
Hoe is het dan met die on-board camera's geregeld. Is dat niet min of meer vergelijkbaar?
Edit:
... en met dit issue verbonden

On-bike geolocation and cameras at UCI Road World Championships in Ponferrada | UCI https://www.uci.org/pressrelease/on-bike-geolocation-and-cameras-at-uci-road-world-championships-in-ponferrada-167028-c80d/2S0su2ir7obHdKu80nty7h
15-08-2025 14:04
Echt de UCI weer.... wat een bende incompetente en trieste figuren is dat ook! Maar in plaats van dat er iemand opstaat die daar eens schoon schip gaan maken blijft die hopeloze Fransoos daar voorzitter. De bezem moet er daar echt flink doorheen!

En hier durven ze het natuurlijk: damesploegen zijn minder kapitaalkrachtig dan de herenploegen dus is de kans op juridische gevolgen kleiner. Jammer alleen dat de rest van de ploegen niet solidair is en die prutsers vertellen dat ze kunnen doodvallen. Dan is er geen koers, mogen die UCI clowns hun machtsspelletjes even uitleggen aan organisatie en sponsoren.
15-08-2025 14:16
Ik denk dat als Ferrand-Prevot bij Visma had meegedaan, er geen diskwalificatie had plaatsgevonden. Daar had Lappie dan wel zelf voor gezorgd.
15-08-2025 14:46
Het ongeluk met Muriel Furrer is bijna een jaar geleden, nu gaat men testen…
Doe dit in de winter in overleg met de teams en kom met iets aan de start van het seizoen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn de dag van vandaag!
    15-08-2025 19:35
    Nogmaals: dit is niet de eerste keer! In de Ronde van Zwitserland (zowel vrouwen als mannen) is er geëxperimenteerd met GPS-tracker op uitdrukkelijk verzoek van de organisator.

    De AIOCC (association internationale des organisateurs de courses cyclistes), AIGCP (association internationale des groupes cyclistes professionnels) en de vakbonden zijn wel degelijk betrokken bij deze maatregelen.

    Velon is eigendom van tien ploegen: Ineos, Wanty, Lotto, Bora, SQS, PicPost, Visma, Trek, EF en UAE. De Nederlanders en Amerikanen hadden met dit project veel geld willen verdienen, maar andere ploegen en de organisatoren van wielerwedstrijden waren niet bereid de kas van deze ploegen te spekken (UAE heeft zich afzijdig gehouden, die hebben genoeg budget uit Arabië, dus hoeven ze de concurrentie niet af te persen).
15-08-2025 15:19
UCI moet kader schetsen; bijv elk team moet real-time locatie van haar renner monitoren en (kunnen) aantonen/leveren, ipv bemoeien welk systeem te implementeren etc. Dat maakt het veel minder complex en veel toegankelijker ook voor lagere niveaus.
Technologie bestaat al jaren (bijv smart watch met cellular, live track) en zou me niets verbazen als garmin/wahoo zelf en cellular chip en esim in hun fietscomputer bakken.
15-08-2025 11:54
Hoe de UCI dit aanpakt verdient wederom niet de schoonheidsprijs, maar ze doen dit wegens veiligheid dus het zou nogal vreemd zijn van teams om hier een drama van te maken.

En dat je je investering in Velon misschien niet terugziet, jammer dan. Zo werkt dat met investeren.
    15-08-2025 12:10
    Velon is een samenwerking van de 10 grootste world tour teams. De enige reden waarom de UCI daar niet een mee gaat is natuurlijk ook geld en macht. De UCI houd er niet van als teams re veel samenwerken buiten de UCI om
    15-08-2025 12:29
    Zo werken overkoepelende sportorganisaties al tig jaar en nooit wordt er iets serieus tegenover gezet, dus de tijd van huilen om hun werkwijze is wel voorbij.

Reacties zijn gesloten.