Visma | Lease a Bike, Picnic PostNL en nog drie teams gediskwalificeerd in Romandië na clash met UCI
Vijf teams mogen vrijdag niet starten in de Ronde van Romandië voor vrouwen 2025. De UCI heeft ze gediskwalificeerd na een meningsverschil over het gebruik van een nieuw volgsysteem tijdens de eerste rit. De Zwitserse WorldTour-koers begint met een individuele tijdrit van Huémoz naar Villars-sur-Ollon. Visma | Lease a Bike bevestigt aan WielerFlits dat zij een van de vijf teams zijn die gediskwalificeerd zijn.
De discussie gaat om de nieuwe GPS-tracker. De UCI wil het systeem in de Tour de Romandie Féminin testen. Eén renster per team willen ze ermee uitrusten. De trackers geven in real-time locatiegegevens door aan de wedstrijdleiding, medische teams en UCI-commissarissen. De bedoeling is om het systeem straks ook op het WK in te voeren. Maar de regels omtrent het trackingsysteem zijn opgelegd zonder goed overleg. Ploegen stelden als compromis voor om álle rensters ermee uit te rusten.
Het gaat naast Visma | Lease a Bike om nog vijf topploegen: Picnic PostNL, Lidl-Trek, Canyon//SRAM, EF-Oatly-Cannondale en AG Insurance-Soudal. Die ploegen liggen in een clash met de UCI. Volgens insiders wil de bond de ploegen verantwoordelijk maken voor het nieuwe volgsysteem. Als het apparaat bijvoorbeeld van een fiets afvalt met een crash als gevolg, dan zouden de ploegen daarvoor verantwoordelijk zijn. Desondanks zou de UCI zonder toestemming geëist hebben aan mechaniekers om het apparaat op de fietsen te monteren.
Daarnaast is er een commercieel haakje: teams investeren al jaren in Velon. Het systeem dat de UCI nu wil gebruiken, lijkt daar volgens dezelfde insiders veel op. De bond zou erop staan om hun systeem te gebruiken, maar de ploegen zijn bang dat zij dan niets meer van de data en gegevens terugzien en dat er dus jarenlang voor niets is geïnvesteerd in Velon. Het is wel de vraag of de diskwalificatie blijft staan: mogelijk volgt er een doorbraak en kunnen de teams alsnog starten.
UPDATE 12.39 uur
Visma | Lease a Bike laat aan WielerFlits weten dat zij definitief niet zijn mogen starten. De UCI heeft later ook bevestigd dat de andere teams eveneens zijn gediskwalificeerd, met uitzondering van AG Insurance-Soudal.
Brief gericht aan de UCI
De afgelopen dagen hebben de betrokken zes ploegen brieven gericht aan Matthew Knight, de Strategic Sport Manager van de UCI. De laatste brief van vrijdagmorgen is in handen en openbaar gemaakt door de Britse journalist Daniel Benson. Daarin verwijzen de teams als collectief naar de individuele brieven die zij getekend gestuurd hebben naar de UCI op dinsdag 12 en woensdag 13 augustus. Ze vragen daarin opheldering van de voorgestelde GPS-trackingtest die de UCI uitvoert in de Ronde van Romandië.
In de Ronde van Zwitserland voor mannen en vrouwen heeft een succesvolle test met het nieuwe veiligheidstrackingsysteem plaatsgevonden. Een van de redenen om dat systeem in te voeren was de vermissing van de verongelukte Muriel Furrer tijdens het WK in Zürich vorig jaar. Alle partijen gingen met die test akkoord. De UCI heeft hetzelfde systeem echter nu verplicht onder de noemer veiligheid op het komende WK in Rwanda. Ze testen dat in de Ronde van Romandië voor vrouwen dit weekend.
Het probleem waar de ploegen mee zitten, is dat de UCI eist dat zijzelf of een derde partij het systeem op de fietsen van de teams monteert zonder toestemming van diezelfde ploegen. Dat recht ligt volgens de teams alleen maar bij het desbetreffende team zélf. Volgens hen is dit ook erkend door alle belanghebbenden in de professionele sport, zo schrijven ze aan de UCI.
Vrijdagmorgen hebben de betrokken zes teams tijdens een vergadering met de UCI-commissarissen en de ploegleiders een standpunt ingenomen:
- De teams stemmen er niet mee in dat de UCI het gebruik van tracking-apparaten tijdens een koers oplegt.
- Aangezien de UCI dreigt met diskwalificatie tegen teams die zich hiertegen verzetten of weigeren, zullen de teams de UCI en/of haar partners het niet verbieden om de apparaten op hun fietsen te bevestigen. De teams hebben geen tijd om dit standpunt juridisch aan te vechten en zijn van mening dat het buitengewoon oneerlijk zou zijn tegenover alle teams, de rensters, de wedstrijdorganisatie en de fans als teams een diskwalificatie krijgen vanwege een tracking test die de UCI als toezichthouder wil opleggen ten behoeve van zichzelf als organisator.
- De teams wijzen de UCI erop dat de montage van de apparatuur onder de eigen verantwoordelijkheid van de UCI en/of haar partners valt, ten opzichte van de teams en de betreffende renners. De teams hebben hun medewerkers geïnstrueerd om een foto te maken van elke persoon die een apparaat op de fiets van het team bevestigt en om volledige identificatiegegevens van die persoon op te vragen. Deze persoon is tevens persoonlijk aansprakelijk voor elk ongeval, letsel of schade als gevolg van een dergelijk apparaat.
- Het teampersoneel zal de apparaten gedurende de wedstrijd niet monteren, verwijderen, opladen of op enigerlei wijze beheren. Het team is geïnstrueerd de apparaten niet aan te raken en wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor schade aan de apparaten die aan de fietsen zijn bevestigd.
- Noch de teams, noch hun renners geven toestemming voor het verzamelen, gebruiken of verspreiden van gegevens, voor zover dergelijke toestemming vereist is.
- Het team zal geen individuele renner selecteren om een apparaat te dragen, aangezien dit die renner benadeelt ten opzichte van andere renners, wat duidelijk discriminerend is. We attenderen de UCI erop dat de teams en hun renners zich hun rechten voorbehouden ten opzichte van de UCI/haar partner(s), mocht deze de test op discriminerende wijze uitvoeren. Indien de reglementen van de UCI de UCI op een wettelijke en afdwingbare wijze het recht geven om zonder toestemming een apparaat aan de fietsen van het team te bevestigen, dienen deze reglementen eerlijk en gelijk te worden toegepast op alle renners en niet discriminerend te zijn ten opzichte van individuele rechten.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

"De discussie gaat om het feit dat de UCI nieuwe regels omtrent het GPS-trackingsysteem heeft opgelegd zonder dat goed met de teams te overleggen. De ploegen hebben daarna geprobeerd een compromis met de internationale wielerbond te vinden en hebben de UCI gevraagd om van elk team één renner aan te wijzen die de apparatuur zou gebruiken. De bond weigerde daar echter in mee te gaan en eiste vervolgens dat de teams de technologie zelf op de fietsen moeten monteren."
* het zijn geen nieuwe regels, maar een eenmalige test
* in deze alinea lijkt het alsof àlle rensters de tracker moesten krijgen en de teams als compromis voorstellen het maar bij eentje te doen. Dat is niet het geval: vanaf het begin was het plan om het maar bij één renster te doen. De UCI wilde dat elk team één renster zou aanwijzen, de teams willen dat niet omdat ze vinden dat ze daarmee een eigen renster benadelen. Dus zij willen dat de UCI er zelf eentje per ploeg moet seleceren.
* De UCI eist helemaal niet dat de teams de tracker zelf op de fiets installeren. Integendeel, de UCI wilde dat expliciet zélf doen, en de teams willen niet dat er iemand anders dan de teammecaniciens aan de fietsen rommelt, en geven daarom mee dat ze niet aansprakelijk zijn voor slechte montage en eventuele ongevallen ten gevolge daarvan.
Bedankt voor de faire reactie.
Ik begrijp ook dat het niet evident is. De verschillende actoren spreken elkaar ook nog eens tegen (Vaughters nu bvb), dus dat maakt het er niet makkelijker op.
Wat me vooral stoorde was dat de eerste alinea in tegenspraak was met wat verderop al in het artikel stond (op het moment dat ik het las) - waardoor ik elders op zoek moest om te weten hoe het nu echt zat.
De bedoeling was trouwens van in den beginne 1 renster per ploeg.
De UCI had gevraagd dat de teams die zouden aanduiden, de teams willen dat niet omdat ze daarmee een eigen renster benadelen. Daarom willen ze dat de UCI de rensters zélf aanduiden.
Overigens heeft UAE (één van de mede-eigenaren van Velon) niet meegedaan aan deze dwaze actie van de Velon-ploegen; die hebben geen tekort aan budget.
Droevig is het voor die 30 rensters die hard getraind hebben voor dit WWT-evenement en nu onverrichterzake naar huis moeten door een stelletje geldbeluste, koppige mennekes, want die ploegbazen wisten drommels goed dat overtreding van het reglement tot diskwalificatie zou leiden. Deze vijf ploegen hebben nu vooral hun minachting voor vrouwenwielrennen getoond.
Het argument dat ze niet willen dat iemand van de UCI of een externe partij zaken op de fietsen monteert kan ik goed begrijpen.
Dat argument dat het discriminerend is dat er maar één renster per team het moet gebruiken lijkt me dan weer een drogreden. Elk team heeft toch wel een renster zonder al te veel persoonlijke ambities bij wie het weinig uitmaakt. En gezien het voor alle teams hetzelfde is lijkt me van discriminatie geen sprake.
Dus gewoon weer een pissing contest tussen de UCI en de ploegen (of toch degenen die zich verenigd hebben in Velon) om de grootste te hebben. Geld en macht, zoals gebruikelijk.
Dat de tragedie van Muriel Furrer noot, nooit, nooit maar dan ook nooit meer opnieuw mag gebeuren, lijkt voor niemand de allerhoogste prioriteit.
momentje zijn om te zien wie het verst kan pissen ..,.
Voor de Vuelta speelt dit niet.
Dat voelt een beetje krom. Gaan de ploegen dan ook de verantwoordelijkheid voor hun renners nemen als het misgaat of wijzen ze dan alsnog naar de UCI voor maatregelen? Want imo heb je dan ook geen klagen meer.
Wel gedurfd om voet bij stuk te houden. Ik zou hebben toegegeven aangezien nu heel het team aanwezig is en de vrouwen er naar uit kijken om daar te koersen.
Wat voegt dat toe aan de veiligheid?
Uiteindelijk wil je toch weten waar de renner is, en niet zozeer de fiets?
Doe een kleine tracker in een van de zakken op de rug en je hebt dan toch je trackingsysteem?
De renners hebben toch ook hun telecommunicatiemiddel op hun rug zitten? Een AirTag van Apple is bijvoorbeeld 3cm bij 3cm en nog geen cm dik
Edit:
... en met dit issue verbonden
On-bike geolocation and cameras at UCI Road World Championships in Ponferrada | UCI https://www.uci.org/pressrelease/on-bike-geolocation-and-cameras-at-uci-road-world-championships-in-ponferrada-167028-c80d/2S0su2ir7obHdKu80nty7h
En hier durven ze het natuurlijk: damesploegen zijn minder kapitaalkrachtig dan de herenploegen dus is de kans op juridische gevolgen kleiner. Jammer alleen dat de rest van de ploegen niet solidair is en die prutsers vertellen dat ze kunnen doodvallen. Dan is er geen koers, mogen die UCI clowns hun machtsspelletjes even uitleggen aan organisatie en sponsoren.
Doe dit in de winter in overleg met de teams en kom met iets aan de start van het seizoen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn de dag van vandaag!
De AIOCC (association internationale des organisateurs de courses cyclistes), AIGCP (association internationale des groupes cyclistes professionnels) en de vakbonden zijn wel degelijk betrokken bij deze maatregelen.
Velon is eigendom van tien ploegen: Ineos, Wanty, Lotto, Bora, SQS, PicPost, Visma, Trek, EF en UAE. De Nederlanders en Amerikanen hadden met dit project veel geld willen verdienen, maar andere ploegen en de organisatoren van wielerwedstrijden waren niet bereid de kas van deze ploegen te spekken (UAE heeft zich afzijdig gehouden, die hebben genoeg budget uit Arabië, dus hoeven ze de concurrentie niet af te persen).
Technologie bestaat al jaren (bijv smart watch met cellular, live track) en zou me niets verbazen als garmin/wahoo zelf en cellular chip en esim in hun fietscomputer bakken.
En dat je je investering in Velon misschien niet terugziet, jammer dan. Zo werkt dat met investeren.