Visma | Lease a Bike overweegt verder te gaan als Yellow B
Foto: Cor Vos
maandag 18 december 2023 om 14:41

Visma | Lease a Bike overweegt verder te gaan als Yellow B

Het management van Visma | Lease a Bike overweegt om de ploeg in de toekomst in te laten schrijven onder de naam Yellow B. Hiermee wil de wielerploeg een vaste identiteit opbouwen en ook een vaste naam voor de ploeg ontwikkelen. Soudal Quick-Step gaat al door het leven als Wolfpack, terwijl BORA hansgrohe zichzelf ‘Band of Brothers’ noemt. Alleen behouden deze ploegen hun sponsornamen nog als de officiële naam waarmee ze bij de UCI geregistreerd staan.

Meerdere bronnen hebben aan WielerFlits bevestigd dat Yellow B de naam is waarmee Visma | Lease a Bike zich wil gaan profileren. Tijdens het Critérium du Dauphiné in 2020 beschreef Richie Porte de Jumbo-Visma ploeg als de ‘killer wasps’ (killer wespen) van het peloton vanwege de manier waarop ze aanvallen afsloegen en de wedstrijd domineerden. Eerder werd de ploeg door hun geel-zwarte tenue al geregeld Jumbo Bees genoemd, maar na de uitspraken van Porte werd de bijnaam ‘Killer Bees’ steeds vaker genoemd. Daar heeft de ploeg nu Yellow B van gemaakt.

Merijn Zeeman benadrukte in een recent interview met journalist Jaap de Groot voor Masters Magazine dat de ploeg aan een eigen identiteit werkt: “Zo zijn we het eerste team dat vasthoudt aan een geel-zwart shirt. Maakt niet uit welk bedrijf ons sponsort, het tenue verandert niet. Dat is al heel wat. Hopelijk raken de fans er vertrouwd mee.”

Met uiteindelijk een eigen ‘clubnaam’, met de toevoeging sponsored by… als bedoeling?
Zeeman: “Dat is exact waar Richard Plugge mee bezig is. Een kwestie ook van afstemmen, omdat bijvoorbeeld Visma altijd in onze naam zal staan. Maar je gaat meer en meer zien dat wij deze kant opgaan.”

Donderdag zal het tenue op de ploegenpresentatie in Amsterdam worden gelanceerd. Dit is ook grotendeels geel met een zwarte broek, zodat het geel-zwart blijft behouden. Op het shirt zou zelfs een honingraat staan. Al wordt hiermee natuurlijk ook een verwijzing naar de founding partner van de wielerploeg Jumbo Supermarkten gemaakt.


Yellow B bespreken onze verslaggevers vanaf minuut 15.00 ook in de WielerFlits Podcast

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
56 Reacties
18-12-2023 15:47
Tja....

Als je voornaamste product het leveren van naamsbekendheid voor je sponsors is, zou ik hier voorzichtig mee zijn. Je geeft commentatoren en journalisten een excuus om die sponsornamen niet meer te noemen of op te schrijven. Dat maakt je minder aantrekkelijk voor sponsors, zonder dat daar een alternatieve bron van inkomsten tegenover staat.

I.t.t. het voetbal gaat de loyaliteit van fans in het wielrennen nu eenmaal primair uit naar renners. Maar laten we er van uit gaan dat het lukt om dat om te draaien; hoe maak je die loyaliteit dan te gelde? Je hebt geen stadion om te vullen of zoiets.
18-12-2023 14:45
Ben op zich wel groot voorstander van ploegen die hun eigen identiteit ontwikkelen die tijdelijke sponsornamen overstijgt. Ook mooi dat de ze gele kleuren houden, lekker herkenbaar. Enige jammere is dat Yellow B wel weer een treurige naam is imo, dat kan beter.
    19-12-2023 00:24
    Dat komt allemaal wel goed met die naam. Er volgt nog een fanclub (Mellow Yellows) clublied (Bee Glees) en kidsclub (the Young Yellows). Het zal even wennen zijn, maar over een paar seizoenen helemaal ingeburgerd in de Nederlands sportcultuur
18-12-2023 15:14
Benieuwd wat dat geel waard is als een (nieuwe) sponsor eist zijn identiteit in de shirts terug te willen zien.
    19-12-2023 06:57
    Voetbal clubs spelen toch ook altijd in hun eigen kleur? Dus snap het probleem niet,
18-12-2023 15:16
Oei, ik had hier horen waaien dat heel dat wolfpack-concept belachelijk was. Benieuwd!

Persoonlijk heel veel respect voor het sportieve verhaal bij deze ploeg. Het marketing-verhaal en de talrijke pogingen om op hypes uit de management-cursus te springen bekoort me net iets minder (met het triestige hoogtepunt van de NFT's). De wolfpack is een naam die natuurlijk groeide in de wedstrijden, niet het resultaat van een pitch van een havermelk-slurpende Hendrik.
    18-12-2023 15:50
    Lang niet alles was geslaagd nee maar dit vind ik juist sterk. Niet zozeer de naam want dat is wat over the top naar mijn mening maar de vaste kleuren ongeacht de sponsor is een zegen. Het is de manier om een eigen identiteit vast te houden. Bij het voetbal kennen ze die waarde van de clubkleuren al sinds mensenheugenis.
    18-12-2023 20:50
    Ach, hoe lang hou je dat vol... Als je echt een continuïteit wil qua merk dan moet je extreem langlopende sponsorcontracten hebben en niet elk jaar van naam (lees sponsor of co-sponsor) veranderen. Voor mij zijn dat ploegen als Reynolds->Banesto->Movistar of Mapei->Quickstep of Lotto. Niet Rabobank-Blanco-Belkin-Lotto-Jumbo-Visma-...
    18-12-2023 22:50
    @Cochise

    Daar laat je stiekem wel een paar sponsors weg, wat niet betekent dat je geen punt hebt.

    Caisse d'épargne => Iles Baléares=>Movistar
    Domo-Farm Frites => Quick-Step

    In plaats van de gebruikelijke kritiek, een gelegenheid om de Franse ploegen te complimenteren

    Casino => AG2R
    Cofidis
    FDJ
18-12-2023 19:19
Het actief de wereld in helpen van je eigen bijnaam is zo infantiel. Eerst al dat sneue gedoe bij Quickstep en nu wil JV zelfs hun naam aanpassen naar een slap aftreksel van hun bijnaam. Het komt over als een midlifecrisis in het kwadraat.
    18-12-2023 23:25
    Aangezien Kwantum Hallen - Decosol in 1984 begon, word het team volgend jaar ook veertig. Beter dan het kopen van een motor of een sportauto, zullen we maar zeggen.
18-12-2023 17:07
Klinkt als een wacke rapper.

Yellow B, on the mic, represent, represent, a-huh
    18-12-2023 23:12
    Of als de nooit door de audities gekomen Aziatische Spice Girl.
Yellow Submarine had ook gekund. Dat Band of Brothers van BORA geeft al aan dat die bijnamen toch nergens op slaan.
    18-12-2023 15:01
    Ze zijn nogal in zichzelf gaan geloven, uiteindelijk. Toch? Daar word je toch een beetje moe van of niet?
    Eerlijk gezegd wist ik tot de Uitdebroeks rel niet eens dat zij zichzelf zo noemden. Vind het serieuze treurigheid.
    18-12-2023 16:26
    Alles beter dan dat immer gekopieerde onbenullige "De ... van ...". Dat is toch echt allertriest.
    18-12-2023 17:03
    Na die kopbal tegen Ierland op het EK '88 noemden ze jou in Pisa 'Dio Biondo di Amsterdam' he, zo gaat dat nou eenmaal.
18-12-2023 15:03
Ik had gehoopt dat ze eindelijk van dat lelijke geel af zouden zijn. Gaan ze voor eeuwig dat geel dragen. Sowieso infantiel, zo'n kinderachtige Amerikaanse naam. Ik kan die Amerikaanse teams nooit serieus nemen met hun schoolteam namen.
    18-12-2023 15:06
    subtiel...
    18-12-2023 16:40
    erg belachelijk inderdaad, geelzucht gekte tast het gezonde verstand aan en alles wat daar al dan niet uit voortkomt. Hive mind is a hell of a drug
18-12-2023 20:52
Hilarisch gewoon. Ik hou het toch bij de ‘bijenkorf’.
18-12-2023 22:28
Jeetje wie gaat ze vertellen dat dit erg stom is
19-12-2023 06:37
Goeie zet! Past goed bij de sponsoring van bedrijven die meerdere merken voeren en partnerschappen aangaan. Die kunnen zo regelmatig een ander merk naar voren schuiven. PON voert flink wat merken maar is zelf geen consumentenmerk. Ook Visma heeft tal van tools. En ook Jumbo had dit, met Hema en Gorillas etc.
18-12-2023 14:52
Gaat dan wat de richting uit van de Amerikaanse sporten, met al die dieren. Net zoals in de NBA, NFL en NHL.

De Israel Premier Tech Mammoths? De Bora Hansgrohe Bullies?
    18-12-2023 15:03
    Zelf je bijnaam kiezen, zo werkt het toch niet?

    Gewoon 'Killer bees' had wel mooi gestaan. Maar dat zal wel afgeraden zijn door de marketeers wegens negatieve bijklank.

    Yellow B. gaat wegdeemsteren na verloop van tijd volgens mij.
    18-12-2023 20:06
    In de NBA verwijst de bijnaam bijna altijd naar de geschiedenis oid van de stad. Chicago Bulls, Boston Celtics, Houston Rockets, Detroit Pistons, Miami Heat, ik vind het wel wat hebben. Maar Yellow Bees... Beetje Maja de Bij... Benieuwd hoe dat in Frans en Spaans klinkt.
18-12-2023 15:43
Je zou hopen dat yellow verder geen betekenis dan geel heeft in het Engels
    18-12-2023 16:42
    geel is de kleur van gekte, en zeker het geel dat jumbo draagt
    18-12-2023 16:46
    In Russia, a colloquial expression for an insane asylum is "yellow house" because (a long time ago) they used to be painted yellow.
18-12-2023 15:53
@Redactie, hier moet nog "niet" tussen?

" omdat bijvoorbeeld Visma altijd in onze naam zal staan."
18-12-2023 16:00
>90% van de sponsoren willen dat hun merknaam als ploegnaam gebruikt wordt (heel logisch). Die commerciële kracht in de prullenbak gooien lijkt mij op de lange termijn juist onverstandig.
18-12-2023 16:20
Heel lame dit
18-12-2023 16:24
Ze zijn een beetje te ver aan het gaan, eerst Zeeman met zijn eigen podcast, nu nog de naam officieel veranderen in iets bij achtig, blijf eens op de grond aub.
18-12-2023 14:43
Welke wielerfan wil dit nou niet?
18-12-2023 15:05
Voorheen had je de Wu Tang Killah Beez, maar kan me voorstellen dat 'killer' in een profpeloton een onprettige associatie opwekt. Had persoonlijk meer gevoeld voor Yellow Bees ipv Yellow B, maar de structuur, de lijn van een herkenbare identiteit opwekken kan alleen maar worden toegejuicht.
    18-12-2023 15:42
    Ja en dan nog die zwaarden erbij van WU
    18-12-2023 16:14
    Visma-LAB aint nuthin' to fuck with
    18-12-2023 16:58
    De [b]B[/b] zal gekozen zijn vanwege Blanco (Blanco Pro Cycling Team).
    18-12-2023 19:42
    B van Banaan?
    18-12-2023 20:31
    Haha Leopardo, ik kan dit nog wel gaan waarderen denk ik.

    Sowieso doet Vingegaard bij iedere bergrit al de perfecte imitatie van Ghostface Killa.
18-12-2023 16:28
"Op het shirt zou zelfs een honingraat staan. Al wordt hiermee natuurlijk ook een verwijzing naar de founding partner van de wielerploeg Jumbo Supermarkten gemaakt."

Hoe is een honingraat een verwijzing naar Jumbo?
    18-12-2023 20:36
    Van Eerd scheen "heb ik honing aan mijn reet ofzo" geroepen te hebben, toen de zoveelste peperdure auto zich op zijn erf vestigde...
18-12-2023 16:31
Ik denk zeker dat het kan bijdragen aan herkenbaarheid en meer...
Ik trek dan de vergelijking met het voetbal. Ajax is toch een begrip in een groot deel van de wereld.
Ik zou in dat geval niet voor een bij- of koosnaam gaan maar meer een clubnaam.
18-12-2023 16:38
Het idee is goed, de naam mag wel wat sexier..

Killer Bees is wellicht wat erover, wel heel vindingrijk van Richie Porte destijds..
18-12-2023 17:18
Mooi initiatief dat je een vaste naam en kleuren wilt behouden. Lukt natuurlijk al wel deels bij 'de Quickstep' ploeg waar ook idereen weet waar je over hebt en rijden altijd in blauw/wit.

Maar dit is (tot nog toe) alleen haalbaar voor de écht grote teams. Want heb je hard een sponsor nodig, dan stap er iemand in die naamsbekendheid wilt, en dan verandert de naam en de kleur toch echt wel.

'Yellow B' als naam vind ik dan weer wat minder, maar zal vast wennen.
19-12-2023 07:15
Doe dan de B maar voluit (Bees), kwestie van niet Bananas te gaan. Geel is (blijkbaar) de kleur van de gekte, 'going bananas' versterkt dat nog wat.
19-12-2023 17:07
The Beehive

Reacties zijn gesloten.