Visma | Lease a Bike niet op de afspraak in Ronde van Catalonië: “We moeten dit accepteren”
Visma | Lease a Bike beleefde een slechte dag in de Ronde van Catalonië. Kopman Sepp Kuss eindigde op de vijftiende plaats, op bijna vier minuten van winnaar Tadej Pogacar. Cian Uijtdebroeks verloor bijna zes minuten. “We gingen ervoor, maar het lukte niet”, vertelt ploegleider Marc Reef.
Op de website van de ploeg doet Reef zijn relaas. “Natuurlijk hadden we op meer gehoopt. Ons doel voordat de etappe begon was om op te schuiven in het algemeen klassement met Sepp en Cian. Daarom besloten we om mee initiatief te nemen. We hadden er vertrouwen in, maar helaas bleken ze vandaag niet over goede benen te beschikken. Sepp hergroepeerde nog goed op de slotklim, maar de energietank was leeg.”
“Ook dat is sport op het hoogste niveau. We gingen ervoor, maar het lukte niet. Dit resultaat was het hoogst haalbare vandaag. Dat moeten we accepteren. Morgen wacht ons ook nog een zware slotetappe in Barcelona. Steven maakte vandaag een goede indruk. Daarnaast heeft Attila in het verleden bewezen dat de beklimming van Montjuïc hem goed ligt. We zullen zien wat daar nog mogelijk is voor ons.”
Twee minuten later, in de staart van het peloton, deelt Gesink zonder zichtbare aanleiding, maar feilloos in beeld gebracht, een stomp uit met zijn rechtervuist aan Kern Pharma-renner Jorge Gutiérrez.
Gesink zal daar toch wel een flinke boete voor gehad hebben zeker?
beginnen met controle op wie wel of niet tot een of andere ploegstaff behoort… geen licentie, geen hoedje…
Gelukkig winnen ze niet alles, ook dat is wielrennen.
Ik zou Cian dit jaar in de Giro het liefst niet zien spartelen voor een klassement. Maar gewoon, net als de rest van de ploeg, proberen een etappe te winnen. Gewoon om te voorkomen dat je niet de volgende Kelderman of Kruijswijk wordt. Dat je leert winnen ipv aanklampen en top 5-top 10 rijden. Nu is ie nog op een leeftijd en in een fase van zijn carriere dat het kan, zeker gezien de doelen van zijn ploegmaats in de Giro.
En dan volgend jaar proberen in een ronde een deftig klassement te rijden, of wie weet wel mee in de Vingegaard-trein richting TdF. Een jaartje als meesterknecht op het allerhoogste niveau. Om op die manier stap voor stap je loopbaan uit te bouwen.
Natuurlijk veel te voorbarig om al conclusies te trekken, maar denk dat men toch een minder moeizaam begin had verwacht.
Dat klassementsidee van ui voor de giro moet uit z'n hoofd worden gepraat, lekker vrijbuiten, Bouwman erbij. Maar zal wel niet, we wachten rustig af.