Visma | Lease a Bike heeft slecht nieuws over Christophe Laporte
Christophe Laporte mist mogelijk het gehele klassieke voorjaar. De 32-jarige Fransman van Visma | Lease a Bike kan nog altijd niet het beoogde trainingsschema afwerken, waardoor zijn eerder gehoopte rentree in Milaan-San Remo niet doorgaat. Laporte is niet in conditie en een terugkeer in competitie is ook niet snel aanstaande, bevestigt ploegleider Maarten Wynants aan WielerFlits.
Na een sterk begin vorig seizoen, finishte de 32-jarige Fransman vanwege buikgriep en zadelpijn niet in Milaan-San Remo 2024. Laporte zag daarna zijn hele klassieke voorjaar naar de vaantjes gaan, behoudens Parijs-Roubaix. Dit jaar is het de vraag of hij überhaupt de helleklassieker zou kunnen rijden. “Christophe is niet fit genoeg om te koersen”, zegt ploegleider Maarten Wynants, die zaterdag Milaan-San Remo doet namens Visma | Lease a Bike. “En eigenlijk kunnen we nu ook nog niet echt een datum bepalen wanneer hij wel terugkomt. We hopen uiteraard zo snel mogelijk, maar ook Christophe moet goed genoeg zijn voordat hij terug in competitie kan komen.”
Voor het Openingsweekend liet Grischa Niermann nog aan ons weten dat Laporte op dat moment nog niet de trainingen kon doen die de ploeg hem graag wilde laten afwerken. Maar wel dat er gehoopt werd op een rentree in La Primavera. Het verdict luidt echter dat de Fransman nog altijd niet volledig belastbaar is. “Daarvoor is hij ook nog niet fit genoeg”, geeft Wynants mee. “Daar begint het eerst bij. Hij moet eerst fit genoeg zijn om te kunnen trainen. Of het de naweeën zijn van zijn zware virusinfectie? Over medische zaken mag ik op basis van de privacywetgeving niet uitweiden. Dat is moeilijk tegenwoordig. Laat ik zo zeggen: zijn probleem is nog niet opgelost.”
Aangezien Parijs-Roubaix al binnen 26 dagen is en al de rest van de grote voorjaarsklassiekers voor Laporte daar ook binnenvallen, lijkt het erop dat zijn hele voorjaar naar de gallemiezen is. “Maar daar kunnen we momenteel nog niet echt iets concreets over zeggen”, stelt de Belgische ploegleider.
“Het is nu nog altijd de hoop dat hij wel nog een deel kan rijden, maar dat is lastig uit te spreken. Ik weet dat publiek en journalisten graag horen over de kans in percentages. Dat kunnen we niet. Christophe moet eerst fit zijn en dan kunnen we hem pas 100% belasten. Het zal er allemaal vanaf hangen hoe snel dat gebeurt. Waar hij nu staat? Dat is moeilijk om te zeggen.”
Jaar | Team |
---|---|
2026 | Team Visma | Lease a Bike |
2025 | Team Visma | Lease a Bike |
2024 | Team Visma | Lease a Bike |
2023 | Jumbo - Visma |
2022 | Jumbo - Visma |
2021 | Cofidis |
2020 | Cofidis |
2019 | Cofidis |
2018 | Cofidis |
2017 | Cofidis |
2016 | Cofidis |
2015 | Cofidis |
2014 | Cofidis |
2012 | La Pomme Marseille |
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Incl alle valpartijen
Zou het niet zo kunnen zijn dat het zo ontzettend op detail bezig zijn ook averechts kan werken? Van continu "druk" zetten raak je tenslotte ook een soort van uitgewrongen
Je zou die gegevens ook eens naast die van bijvoorbeeld UAE kunnen leggen. Benieuwd of er dan verschillen zichtbaar worden.
Elk jaar word meer en meer emotie geelimineerd van sport-beleving. De F1 en voetbal voorop.
De "spontane" video's van wat er in de bus bij de vrouwen van FDJ gebeurd. Totaal niet geënsceneerd - ahum.
Waarom denk je dat er in die champoo/kapper video's zoveel meer gezegd wordt, dan alle interviews in iemands ganse carriere?
Zoveel te clicken, te liken en te subscriben, en toch steeds nietszeggender.
Maar in dit geval: toch mooi!
Je mag dan wel een publiek figuur zijn, je hebt ook nog een eigen leven, niet?
Nu heeft hij een medisch probleem wat blijkbaar meer tijd vraagt dan gehoopt en daaruit trek jij de conclusie dat hij over zijn top is en/of niet genoeg heeft getraind?
Q: "Liggen de doelen nu nog hoger?"
SC, heel ad-rem: "Nee, natuurlijk niet. Dat zou totaal onrealistisch zijn."
In je eerste bericht insinueerde je echter dat het met motivatie heeft te maken en als je kijkt naar de 2de helft van afgelopen seizoen dan vind ik dat een rare conclusie.
Hoe dan ook een groot gemis, ik zie Laporte graag koersen, zeer mooie stijl, 1 van mijn favorieten.
Ben ook wel benieuwd tot wat Jorgenson dit jaar in staat is in de Ronde van Vlaanderen, toch een mannetje dat je net als een goede Van Baarle in het offensief kan sturen.
Het team is in de breedte sterk, maar dan heb je geen echte toppers in huis,geen veelvraten of echte 'patrons'. Ik mis de topper als bv roglic. Hierdoor werd iedereen naar een hoger niveau getild, een vingegaard is een top renner maar naar mijn idee geen geboren leider.
Openingsweekend was inderdaad niet overtuigend, naar Strade hebben ze een B-ploeg gestuurd. Parijs-Nice was redelijk overtuigend, zeker als je kijkt naar de ploegentijdrit en de waaieretappe.
Voor deze ploeg zal het echter moeten gebeuren vanaf E3 t/m Roubaix. Daarna kan je pas echt conclusies trekken.
Maar wat het is: nee, dat kunnen we niet zeggen vanwege de privacy.... Zal dus wel iets genants zijn?
meest recente is Covid, sommige kunnen jar na besmetting nog niet veel doen.
Maar covid is niet de enige.Zlefs iets van Pfeiffer kan maanden en maanden aanhouden (een vriend van mij heeft bijna een jaar niet voluit kunnen werken)
2022:
8ste Kuurne
22ste Sanremo
2de E3
2de Gent-Wevelgem
9de de Ronde
2023:
3de Omloop
6de Kuurne
13de Sanremo
23ste E3
1ste Gent-Wevelgem
1ste Dwars door Vlaanderen
14de de Ronde
10de Roubaix
En vorig jaar was het t/m de Strade ook niet echt slecht
2024:
5de Omloop
4de Kuurne
10de Strade
Klinkt zo inderdaad meer naar de Gazastrook dan naar een kasseistrook uit Parijs-Roubaix
(I’ll get me coat)