Visma | Lease a Bike heeft ‘alles geprobeerd’: “We hebben een plan en we gaan daar niet mee stoppen”
Video Jonas Vingegaard en Visma | Lease a Bike reden een aanvallende wedstrijd in de koninginnenrit van de Tour de France, maar de Nederlandse ploeg kwam van een kale reis thuis. Aan het einde liep klassementsleider Tadej Pogacar zelfs nog een beetje uit op de Deense kopman.
“We hebben alles geprobeerd vandaag, maar uiteindelijk was Tadej weer de sterkste”, klinkt het bij Head of Racing Grischa Niermann aan onze camera. “Als je 4 minuten terug wil pakken, dan moet het eerder in de rit gebeuren en moet je niet wachten op de slotbeklimming. We wisten dat de kans niet heel groot was, maar we moesten het gewoon proberen en dat hebben we gedaan.”
Al op de Col de la Madeleine brak de Nederlandse ploeg de wedstrijd open. “Ik had niet de indruk dat hij op het punt stond om te kraken, maar we hebben een plan en we gaan daarmee door. Je moet dan niet na 2 minuten zeggen: we stoppen er nu mee.”
In de vallei na die klim weigerden Vingegaard en Matteo Jorgenson wel even om met Pogacar door te rijden. “Niemand wilde nog rijden. Wij gingen niet met Pogacar in het wiel doorrijden. Het was voor ons beter dat de rest terugkwam. Aan het einde was de Col de la Madeleine sowieso niet geschikt om aan te vallen, behalve in de laatste vijf kilometer. Het is duidelijk dat Jonas het nog eens ging proberen, maar daar rijd je geen 4 minuten meer dicht. Daarom heeft hij gewacht tot de laatste twee kilometer van de etappe.”
Zoals ook Vingegaard al aangaf, staat opgeven niet in het woordenboek van de Nederlandse ploeg. “We gaan het morgen weer proberen, maar de kans is groot dat het resultaat hetzelfde zal zijn. Het wordt weer een heel zware dag, maar misschien iets minder zwaar dan vandaag.”

Strak plan. Vingegaard moet morgen 11 seconden meer terugwinnen dan ie vandaag moest.
Daarnaast wordt volgens mij het 2000+m probleem van de Sloveen ook zwaar overtrokken, omdat het een paar jaren geleden misging. Alsof ie niet toen gewoon jong genoeg was als wittetruiwinnaar om zich te ontwikkelen op dat vlak. Je wint niet driemaal al de Tour als dat echt zo'n issue is als wordt gepretendeerd.
Wat ik vaak zie bij uae en pogacar zijn de trainingsritten op strava vaak langer dan bij visma dat zou natuurlijk de langere adem kunnen verklaren :)